Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 00:45

Heel tof! Heb de filmpjes gezien en het is mooi om te zien hoe jullie groepsdynamiek is. Een gezellige club bij elkaar.

Voorspoedige reis gewenst morgen!

ikke

Berichten: 37565
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:03

Mooi beschreven.

Ik schat in, op basis van hoe je het beschrijft, dat Eyo met name mentaal het wat zwaar heeft. Sommige paarden gaan gemakkelijker om met situaties dan andere, zelfs als ze moeder en kind zijn. Al kan juist die moeder-kind relatie ook aan de basis liggen van dit gedrag. Mams voelt zich blijkbaar verantwoordelijk.
Kijk er eens wat je daarvan herkend in je paarden of dat zo is.

Jouw opmerking dat 22km een pittige afstand is, staat in schril contrast tot sommige plannen die vooraf uit gaan van minimaal 25 - 30km per dag. Uit ervaring weet ik dat jouw opmerking dichter bij de waarheid zit dan alle grote verhalen dat 30km per dag prima te doen is.

Goed bezig, goede reis, veilige thuiskomst gewenst.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 09:23

ikke schreef:
Mooi beschreven.

Ik schat in, op basis van hoe je het beschrijft, dat Eyo met name mentaal het wat zwaar heeft. Sommige paarden gaan gemakkelijker om met situaties dan andere, zelfs als ze moeder en kind zijn. Al kan juist die moeder-kind relatie ook aan de basis liggen van dit gedrag. Mams voelt zich blijkbaar verantwoordelijk.
Kijk er eens wat je daarvan herkend in je paarden of dat zo is.


Absoluut, en dat ben ook precies ik. (Ik trek veel verantwoordelijkheid naar me toe en vind het moeilijk dingen los te laten.) Als ik op haar rug zit is ze ook een heel ander paard (ze voelt onzeker, kijkerig, best wel 'scherp') dan wanneer ik af stap en ga wandelen (blind vertrouwen achteraan en nergens meer naar kijken). Ik denk dat ze tijdens het wandelen als het ware aan het 'opladen' is, want dan lopen Nareya en ik voorop en houden we alles in de gaten voor haar.

ikke schreef:
Jouw opmerking dat 22km een pittige afstand is, staat in schril contrast tot sommige plannen die vooraf uit gaan van minimaal 25 - 30km per dag. Uit ervaring weet ik dat jouw opmerking dichter bij de waarheid zit dan alle grote verhalen dat 30km per dag prima te doen is.


Het zal ook absoluut aan de omstandigheden liggen, maar ik heb met 3 dieren en mezelf rekening te houden, dus het gaat gewoon niet zo hard en is erg intensief.

Ik houd niet alleen pauze als mijn rijpaard er aantoe is, maar ook als mijn hond honger of dorst lijkt te hebben of als Nareya moe of hongerig wordt. En dan ikzelf (eigenlijk) nog. :+

En soms stap ik af omdat Nareya in de knoop zit, soms stap ik af omdat Eyo niet verder durft, soms stap ik af omdat ik water pak voor ze, soms stap ik af omdat [vul maar in].

Denk dat dit met 1 paard (mijn zelfverzekerde 19-jarige arabier bijvoorbeeld) een stuk soepeler zou gaan.

Maargoed, ik wilde mijn merrie mee. :') _/-\o_

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:23

Mooi avontuur zo samen hoor! Geniet van jullie filmpjes! Nog veel veilige kilometers gewenst!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:58

Juist zo'n tocht die 'terughoudend' (of beter gezegd, realistisch) gepland is, geeft meer kans op succes :-) Jij hebt zo te horen goed rekening gehouden met wat je dieren aankunnen. En het gaat niet om de afstand, maar om alles wat je onderweg tegenkomt, waar jullie allemaal van leren. Dat lees ik nu ook weer terug. Slim om iemand te vragen wat voor je te halen in de winkel :-) (ik heb regelmatig mijn paard aan een lantaarnpaal geknoopt om boodschappen te doen, maar met een jaarling is dat echt geen optie)

100x stoppen, om welke reden dan ook, klinkt mij heel bekend voor een trektocht :D

Veel plezier op je verdere dagen en leuk dat je ons op de hoogte houdt!

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:03

Supermooie updates! Fijn dat je zo’n realistische en heldere kijk hebt. Goed dat je vaak af stapt en zo zowel fysiek als mentaal Eyo kunt ontzien.

Veel plezier en succes met de rest van je tocht! +:)+

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:22

callippo schreef:
Slim om iemand te vragen wat voor je te halen in de winkel :-) (ik heb regelmatig mijn paard aan een lantaarnpaal geknoopt om boodschappen te doen, maar met een jaarling is dat echt geen optie)


Het grappigste is dus dat ik het met mijn jaarling juist aandurf, maar met mijn merrie niet. Die is veel onzekerder, haha.

Is er een manier om een reel vanaf insta of facebook hier te delen? Op het filmpje van gisteren, dag 2, kun je heel goed zien waarom ik zeg dat ik mijn jaarling prima vast had kunnen zetten. Die stond te slapen voor de winkels. :+

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:47

Trektocht te paard
Dag 3: Wieringerwerf - Oudesluis

Vandaag was gelukkig een relaxed dagje. De route kon ik wel dromen, aangezien ik dit vroeger altijd naar school fietste. Rechtdoor, rechtdoor en rechtdoor.

Nareya was vandaag een vooroplopertje. Ze had er zin in, en heeft dat vrijwel de hele rit volgehouden. Ook Eyo had het naar haar zin. We gingen naar het Westen, dus ze was tevreden en had alleen maar een lichte afwijking naar links.

Op ongeveer de helft werden we opgewacht door mijn ouders, vriend en nichtjes en neefjes met een 'spandoek' op de aanhangwagen, en heb ik op de wagen kunnen meeliften tot mijn ouderlijk huis voor een pauze. Paarden zelfs even afgezadeld en een uurtje op de wei. ❤️

Ik ben door Linda Mechielsen en Nadjesda Rietdijk gespot tijdens de rit en tja, meer interessants heb ik niet vertellen over mijn reis want zó snel was ik al op mijn eindbestemming, bij Afke Bakels waar ik ga overnachten.

Paarden op de wei, hond te eten, sushi besteld , en hup, aan het werk om zo'n filmpje te maken. Wat een leuke muziek-suggesties heb ik voorbij zien komen! Ik heb ze allemaal opgeslagen in een playlist dus wie weet komt de jouwe binnenkort ook nog voorbij.

Morgen gaat de reis naar Julianadorp. Wordt waarschijnlijk slecht weer maarja, het is wat het is! Nu eerst lekker slapen...

Tot morgen!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:27


Mendi

Berichten: 2289
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:44

Vanmorgen hoorde ik over je praten op Radio NH! :D
Kan er alleen geen item over vinden..

marleen_88

Berichten: 14053
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:50

Heel tof Kim. Ik volg via Insta.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 21:11

Mendi schreef:
Vanmorgen hoorde ik over je praten op Radio NH! :D
Kan er alleen geen item over vinden..


O, wat grappig zeg! Dat wist ik helemaal niet. Gisterochtend heb ik inderdaad een interview gegeven voor Schager Courant en die stond vanochtend in de krant.

Ik ben ook benaderd voor een stukje voor NH Nieuws met bewegend beeld. Dit gaan we vrijdagochtend opnemen.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:40

Super gaaf en leuk om te lezen! En gezellig dat je bij Afke hebt overnacht :)

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 07:44

Ginam schreef:
Super gaaf en leuk om te lezen! En gezellig dat je bij Afke hebt overnacht :)


Haha, bekende van je? Ik kende haar alleen via FB maar nu eindelijk eens ontmoet.

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:56

Gaaf, gaaf en gaaf. Heb je een link voor mij naar Instagram. Dan kan i filmpjes kijken. Veel plezier. Gaat echt goed.

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:11

Wat een ontzettend leuke paardjes heb je zeg! Ik vind het alleen storend op de foto's dat dat borsttuig zo laag hangt. En dat de hond er niet op staat want nu ben ik wel heel benieuwd naar het hele ploegje :j

Hoe ervaar je het nu, is het een beetje zoals je had verwacht...? :)

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 10:26

pmarena schreef:
Wat een ontzettend leuke paardjes heb je zeg! Ik vind het alleen storend op de foto's dat dat borsttuig zo laag hangt. En dat de hond er niet op staat want nu ben ik wel heel benieuwd naar het hele ploegje :j

Hoe ervaar je het nu, is het een beetje zoals je had verwacht...? :)


Met dat borsttuig zit ik steeds in dubio. Strakker is weer oncomfortabel met grazen. Hij zit er toch eigenlijk alleen voor de sier om, hoewel hij wel een x of 2 een functie heeft gehad als Nareya in de ankers ging. :+

Het is zeker zoals ik verwacht, maar dan met pleurisweer. :') Daar baal je natuurlijk van, maar verder is het heerlijk om zo op pad te zijn. Ik krijg heel veel hulp aangeboden vanuit de omgeving - kennissen, klanten, vriendinnen die vragen of ze iets voor me kunnen betekenen/langsbrengen.

Wat ik vooral moeilijk vind is echt het zórgen voor je dieren. Ik baal bijvoorbeeld dat ze in de regen staan 's nachts, en kan daar echt slecht van slapen. Thuis is dit geen enkel probleem, want dan worden ze niet zo intensief belast, maar nu wil ik dat ze het fijn hebben en lekker kunnen uitrusten en dat houd me erg bezig.

Per adres verschilt het hoe zij 'zorgen voor' voor zich zien, zo ook met ruwvoer voeren. De paarden hebben een nacht op 'schapengras' gestaan maar vinden dat gewoon niet echt lekker maar bijvoeren vond de staleigenaar niet nodig en zelfs terwijl ik aanbood gewoon te betalen zei hij nee. Daar word ik echt wel verdrietig van. Gelukkig aten ze er wel 'redelijk' van, maarja, eigenlijk wil ik gewoon dat ze GOED met hoofdletters eten. Gelukkig was dat bij alle andere adresjes wel top.

Mijn instagram:
https://instagram.com/close.contact.hor ... Q4Mg%3D%3D

En uiteraard staan de filmpjes ook op Facebook. :)

En even een totaalplaatje inclusief hond. (Alleen staat de jaarling hier verstopt.)
Afbeelding

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:49

Kimmsel schreef:
Ginam schreef:
Super gaaf en leuk om te lezen! En gezellig dat je bij Afke hebt overnacht :)


Haha, bekende van je? Ik kende haar alleen via FB maar nu eindelijk eens ontmoet.


Mijn oudste paard heeft ooit op haar oude plek bij Amsterdam een winter bij haar gewoond. Super fijn mens!
Ik woon nu al 10 jaar in het Zuiden :) Maar ga nog wel eens een ritje bij haar maken.

Wel gaaf zo met je jaarling! Ik heb ook moeder en dochter van nu 2 jaar. Meestal vind ik het niet zo rustgevend om ze in m’n eentje tegelijk mee te nemen. Vooral vanwege hyperactieve momenten van de 2 jarige :') Maar wel weer handig als ze ook wat meer kunnen dragen en goede ervaring.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 09:16

Ik zie overigens dat ik de tekst niet meer hier heb gedeeld. Nu is het ook zo dat de filmpjes veel vollediger en leuker zijn, maar bij deze nog even in vogelvlucht de laatste paar dagen.


Trektocht te paard
Dag 4: Oudesluis - Julianadorp


Na een rommelige nacht voor zowel de paarden als ik was het even de vraag of we nog door zouden rijden, maar ik ben blij dat we het uiteindelijk hebben gedaan.

De (voorspelde) regen viel uiteindelijk hartstikke mee en we hebben een mooie route kunnen rijden door 't Zand en over het strand. Nareya was vandaag wat stiller dan gisteren, maar Eyo had het super naar haar zin.

Nogmaals gespot maar dit keer in Middenmeer door Lianne en Jennifer Ries. Op stal aangekomen met de liefste ex-lesklanten een pizza besteld en gezellig even nagezeten.

En nu snel naar bed.


Trektocht te paard
Dag 5: Julianadorp - Sint Maarten

Blijkbaar is het uploaden gisteravond niet helemaal goed gegaan, maar bij deze het filmpje van dag 5.

Vandaag werd ik wakker na een hele onrustige nacht. Muggen, storm en een bloedneus hielpen me niet bepaald mee. De paarden hadden het koud van de regen dus ik heb ze snel hun brokken gegeven en op het hoge gras losgelaten zodat ze zich warm kunnen eten en scharrelen.

Nadat Schager Courant langs is geweest voor een interview, reden we weer weg om de route verder te vervolgen. Vanwege de harde wind ben ik niet direct het strand op gegaan maar ben ik eerst voor de duinen gebleven en pas later het strand op gegaan, waar Nareya tot 2x toe in het zand gaat rollen met haar tassen om.

De afstanden voelen steeds normaler aan. Ik hoef ook niet meer zo vaak af te stappen om Eyo te helpen, al had ze op het strand wel veel te zien en was ze niet helemaal op haar gemak. Maar ze voelt fitter, en dat is het belangrijkste. ❤️

Na een stuk op het strand gaan we weer het fietspad op, waar Eyo wat relaxter is. Nog even schuilen voor de regenbui onder bomen en daarna een patatje halen onderweg, terwijl Eyo en Nareya op mij wachten.

Vervolgens laten we de kustlijn los en trekken we richting Sint Maarten. Onderweg een bloemetje halen voor mijn adresje en laatste meters wandelen.

Helaas hoorde ik tijdens de laatste paar honderd meters het ijzer van Eyo loszitten en 5 minuten daarna stonden we in het gras en was hij verdwenen, dus gaan we zonder ijzers verder tot mijn lieve hoefsmid donderdag alweer kan komen.

Leuk, paarden.

Vanavond lekker vroeg naar bed en hopelijk in mijn 'vertrouwde huis' even goed bijslapen. Tot morgen!


Trektocht te paard
Dag 6: Sint Maarten - Bergen


Jeetje, wat doet een goede nachtrust een hoop met een mens! Vanochtend heerlijk uitgeslapen en vervolgens nog even de buien afgewacht voor ik weer ben vertrokken.

Charlotte appte me of ik nog iets nodig had, dus heeft een zak krentenbollen en een breaker voor me gehaald, zodat ik onderweg weer kon lunchen.

Vervolgens opzadelen en op pad! Eyo dit keer blootvoets, dus bijna alles langs de weg gestapt, maar toen we eenmaal in Schoorl het ruiterpad op gingen wilde ze zo graag even lekker vaart maken!

Vervolgens bij Eva gearriveerd en daar konden ze heerlijk staan in een weiland, hebben ze een grote bak brok gekregen en nog een bak hooi erbij. Ze komen niks tekort!

Eva vroeg wat ik deed met het avondeten dus uiteindelijk zijn we samen naar de supermarkt geweest en hebben we ook samen wat te eten gemaakt op stal. Gezellig!

Uiteindelijk tijdens het maken van dit filmpje in slaap gevallen, vandaar dat hij er nu pas op staat, haha.


Trektocht te paard
Dag 7: Bergen

Vandaag was een geplande 'rustdag'. Dit betekende dat ik een nacht extra op dezelfde locatie bleef overnachten en dat gaf me de kans om vandaag zonder zware tassen een relaxed rondje door de bossen en duinen te maken.

Allereerst kwam de hoefsmid Eyo nieuwe scheurijzertjes onderslaan, zodat we (morgen en vandaag) gewoon weer comfortabel op pad kunnen.

Mijn moeder is met Raan, ons gedeelde paard, deze kant op gekomen voor allereerst een duinrit, en ze heeft direct wat vuile was mee kunnen nemen. Dat scheelt morgen weer gewicht.

Daarna een gezellig rondje gereden, waarbij ook Eva de Vries, gastvrouwe, gezellig meereed! Nareya mocht stukjes los, maar werd zelfs brutaal tegen de andere paarden, dus heb ik haar uiteindelijk weer vastgepakt.

Terug op stal riepen we gekscherend dat ik wel kon douchen in de afspuitplaats, dus daad bij het woord gevoegd en daadwerkelijk gedoucht in de afspuitplaats. Ging best prima en friste lekker op.

Daarna nog met mijn vriend lekker uit eten, met Resi door 't Oude Hof gewandeld, en nu lekker naar bed. Morgen de laatste dag!

Ja, ik verlang naar mijn eigen bed.
Nee, ik wil nog niet naar huis.

Mijn dieren zijn mijn thuis. ❤️

Tot morgen!

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:22

Hihi, dan denk je rustdag...gaat ze alsnog een rit maken :D

Hopelijk hebben de paarden ook wat nachtjes zonder regen kunnen maken?
Staan de dieren 's ochtends een beetje te trappelen om te vertrekken...?

Brr ik mag hopen dat die afspuitplaats warm water had zeg, anders ben je wel een enorme bikkel :oo

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:25

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

Dit klinkt echt zo leuk, ik krijg er helemaal zin van om ook weer op trektocht te gaan. Hopelijk in september een paar daagjes...

En douchen op de afspuitplaats, dat roept direct oude cursus-herinneringen op.

Erg fijne verslagen weer en veel plezier op je laatste dag!

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:38

Proficiat. Ik lees ook mee on insta en heb genoten van je filmpjes. Het gaat allemaal erg leuk en relaxed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:02

Wel respect hoor voor hoe je dit allemaal doet. Mooi om te zien wat voor fijne band je hebt met jouw dieren. Nareya lijkt mij een slimme en vrolijke merrie.

Fijne rit vandaag!

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:51

Ontzettend leuk om te volgen!
Het inspireert me heel erg. Ik maak wel lange ritten van A naar B, rondrijden op plek B en dan weer terug naar A (bagage wordt gebracht) Maar van A, B, C naar D lijkt me ook heel leuk om te doen, met bagage.
Onze vakanties doet al heel wat met onze band, want je bent zo afhankelijk van elkaar. Maar zo'n trektocht op telkens vreemde plekken lijkt me dat dat nog een stukje extra geeft.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Tips gezocht: Ik ga op trektocht maar wat neem ik mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:31

Wat ontzettend leuk om allemaal te lezen.
We willen hier achteraf natuurlijk wel horen welke tips nuttig geweest zijn en wat alleen maar stof verzameld heeft onderin je tas! :D