Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 16:40

Het verbaasd me eigenlijk dat er eigenlijk zo weinig over te vinden is. Pagina's vol over je paard trainen voor trektochten en trails, maar wat betreft de ruiter?

Volgend jaar wil ik een trail gaan rijden. Op dit moment lonkt ijsland, maar nog niet zeker.
Ik hoef dus geen paard in conditie te brengen maar wil wel mezelf fysiek zo goed mogelijk voorbereiden.
Ik kan heus wel wat uren in het zadel maken maar heb geen mogelijkheden tot urenlange ritten.

Hoe bereid je je voor op zo'n trail? Wat voor duursport helpt? Welke spieren train je?

Ik wil een soort trainingsschema voor mezelf opstellen, maar heb nu geen idee waar te beginnen...

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Re: Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:15

Ik heb met een vriendin een maand geleden deze trektocht gedaan: https://eldhestar.is/multi-day-tours/15 ... ano-hekla/ en het viel me ontzettend mee hoe goed ik het volhield. Ik rijd normaal gesproken maximaal 2x per week, meestal niet langer dan een rit van 2 uur. En de rit in IJsland was prima te doen! Scheelt natuurlijk dat de IJslanders zulke comfortabele gangen hebben en ze hadden ook hele comfortabele zadels. Maar ik had verder niet het gevoel dat ik echt had moeten trainen o.i.d. van tevoren. Op dag 2 wel behoorlijk stram en zadelpijn, maar daarna werd dat eigenlijk alweer minder, denk toch dat je lichaam er vrij snel aan went.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:46

Ik heb een 3-daagse tocht gemaakt. Eigenlijk zonder verdere voorbereiding. Tja mijn bips werd een keer zo dik en ook pijnlijk. Maar ik vond dat niet zo erg eigenlijk. Was genoeg afgeleid door de prachtige omgeving :D

Heresy

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Mayrhofen, Oostenrijk

Re: Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:02

Ik heb dit jaar een trail door Marokko gedaan en het viel mij ook erg mee. Ik rijd zelf nooit langer dan 2 uur, maar heb daar zelfs ritten van 7 uur gedaan zonder problemen.
Voor mij was eerder de hitte een dingetje, maar dat zal in Ijsland minder snel gebeuren. :')

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:28

Ik ga in Oktober naar Argentinië voor een 6 daagse trektocht. Ik houd me aanbevolen voor tips want ik ben een klein beetje bang voor pijntjes...
Nu ben ik wel al vaker op trektochten geweest en heb ik alleen maar onthouden dat het super gaaf was :D Dus misschien is de 'gewoon opstappen en gaan aanpak' zo slecht nog niet.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:40

DGL schreef:
Ik ga in Oktober naar Argentinië voor een 6 daagse trektocht. Ik houd me aanbevolen voor tips want ik ben een klein beetje bang voor pijntjes...
Nu ben ik wel al vaker op trektochten geweest en heb ik alleen maar onthouden dat het super gaaf was :D Dus misschien is de 'gewoon opstappen en gaan aanpak' zo slecht nog niet.


Oh ik ben benieuwd naar je ervaring in argentinië!

Hier heb ik een trektocht in Kroatië en in Jordanië gedaan. Voorbereiding was minimaal (1-2x per week 1 uur paardrijden & 2x per week normale training in de sportschool) en buiten wat zadelpijn op dag 2 heb ik het niet als zwaar ervaren. In Jordanië sliepen we in tenten op matjes en het zwaarste was het gebrek aan een stoel om op te zitten voor 6 dagen, dus dan is een paardrijzadel ineens erg comfortabel haha!

Er waren wel mededeelnemers die doorzitplekken kregen van het zadel, dus als je een gevoelige huid hebt zou ik een extra broekje voor onder je rijbroek meenemen & verbandmateriaal/grote blarenpleisters. Hier heb ik zelf geen last van gehad ondanks toch 6-7 uur per dag in het zadel afwisselende gangen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:34

Aight schreef:
Er waren wel mededeelnemers die doorzitplekken kregen van het zadel, dus als je een gevoelige huid hebt zou ik een extra broekje voor onder je rijbroek meenemen & verbandmateriaal/grote blarenpleisters. Hier heb ik zelf geen last van gehad ondanks toch 6-7 uur per dag in het zadel afwisselende gangen.


Beste is om de doorrijplekken gewoon te voorkomen. Kijk of je kunt investeren in speciale boxershorts om paard te rijden (Seducci bijvoorbeeld) en kijk ook naar rijbroeken die in de Endurance wereld worden gebruikt. Verder is een goede tip om gebruik te maken van cyclingcream (gebruiken wielrenners ook).

Elke ochtend goed insmeren met cyclingcream, zorgen dat je vooral geen naden en plooien hebt in het kritische gebied, 's avonds weer afnemen met een desinfecterende wipe en klaar :-)

Voor training voor jezelf kun je denken aan hardlopen (voor algehele fitheid) en oefeningen om je 'core stabiliteit' beter te krijgen.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:41

Hey we zijn een beetje stil gevallen hier!

Inmiddels is mijn trektocht in Argentinië over 2 weken. Pechvogel die ik ben, ben ik 9 weken geleden heel onhandig van mijn paard gevallen en daarbij mijn knie geblesseerd. Wat banden ingescheurd, meniscus was ook niet zo blij. Resultaat: ik heb vol ingezet op herstel van de knie met fysio oefeningen. Afgelopen week 20 minuten paard gereden en dat ging prima. Mijn ruiterconditie is dus minimaal. Maar wel doe ik elke dag allerlei knie stabilisatie oefeningen dat is vast nog ergens goed voor. Wens me sterkte met de spierpijn over twee weken...

Ik heb heel mooi naadloos ondergoed gekocht en zo'n gel-zitting van iemand geleend. Ik heb nog nooit last gehad van doorrijdplekken ook op andere trektochten van ongeveer even lang dus ik hoop dat dat mee valt. De tweede/derde dag wordt vast even afzien qua spierpijn omdat ik gewoon niet zo veel gewend ben op het moment. Met wintersport overleef ik dat ook altijd, dus ik hoop hiermee ook ;)

Qua training, vlak voor de knieblessure zat ik te kijken naar zo'n online ruiter pilates cursus. Naar mijn idee is algehele conditie prima op pijl te brengen/houden met wandelen en fietsen. Een trektocht is vaak ook grote stukken stappen, dus qua conditie is dat vaak prima te doen. Of steile stukken even er naast lopen, is het wel handig als je dat zonder te veel hijgen en puffen haalt. Alleen die soepelheid in de spieren, dat laat bij mij altijd wat te wensen over dus ik had gehoopt dat te kunnen testen. Dat is helaas mislukt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:44

Is het misschien handig om voor de zekerheid ook een kniebrace mee te nemen?
Niet alleen voor wanneer je het in het zadel nodig hebt, maar ook om op de grond te ondersteunen?

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Re: Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 09:56

Goede tip Cayenne, ik hen al een hele simpele kniebandage waar ik ook veel baat bij heb gehad. Net een beetje extra steun is top tegen de pijntjes en het wiebelige gevoel. Ik heb gelukkig steeds heel weinig pijn gehad in de knie, alleen bij verkeerde bewegingen deed het flink zeer. Het meeste had/heb ik last van de beperkte beweging die ik kan maken, zeker als het ineens toch weer wat dikker wordt omdat ik te veel gedaan heb. Op aanraden van de fysio heb ik voor de trektocht ook nog een wikkelbandage besteld die kruislings over de knie gaat. En dan gaan er nog flink wat pijnstillers mee.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 12:55

Je zou ook nog even kunnen laten tapen, daar had ik veel baat bij met mijn knie.

Ik heb bijna besloten welke rit het wordt. Zoals het er nu uitziet wil ik volgend jaar eind augustus de kudde binnenhalen in noord-IJsland.
Ik ben langzaam weer wat ruiterconditie aan het opbouwen en wil vanaf januari wat serieuzer conditie gaan opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:04

Ik heb onlangs een 5 daagse trektocht in zweden gemaakt. Ik heb al jaren niet meer gereden. Na de eerste dag minimaal spierpijn, maar verder verbazingwekkend genoeg geen last.
Waar ik wel om zou denken is iets voor je zitvlak: ofwel een zadelbontje ofwel een wielrennersbroekje.
En zorgen dat je basisconditie goed is. Dan kom je al een heel eind.
Veel plezier!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Voorbereiden op (buitenlandse) trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 22:04

Ik geloof ook best wel dat ik er dan redelijk ben, maar mijn wens met deze trektocht is ook om mezelf een doel te geven de periode ervoor. Dus ook de reis en niet alleen de bestemming zeg maar :D