2 maanden met paard en muildier naar Frankrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MilavanNila
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-11-21

2 maanden met paard en muildier naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 12:03

Iemand ervaring met 2 maanden op vakantie gaan met je paarden ?
Ze staan thuis in een kudde van 5, soms 6, een vaste kudde, 24/7 buiten.
Kunnen ze na 2 maanden makkelijk weer integreren of moet je dat zien als een nieuwe introductie ? In het laatste geval lijkt het me voor hen niet zo fijn en veel stress, het reizen (700 km heen en terug) en dan weer hun plekje vinden in de kudde ? Of zie ik dat verkeerd ?

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 12:14

Als het een fijne kudde is zie ik geen problemen met het integreren. Mijn paard was na de dood van ons eerste paard goed geïntegreerd toen ze de kudde in moest, daar een paard alleen niets is .
En toen het noodlot toesloeg met ons nieuwe jonge paard waar ze een setje mee was, ging ze na een dik half jaar weer terug naar diezelfde kudde. Het was even met de staart erop piepen en rondrennen maar dat was al vrij snel weer over. En ze mocht zelfs na paar weken en verstandig aanpakken door haar tante worden van het veulen dat nog jong was toen.

We zijn bekend met 850 km reizen. Dat is ver. Zorg dat al je papieren in orde zijn. Wij vertrokken rond 4 uur in de nacht, red n op zondag (geen vrachtwagens op de snelweg) en reden rustig naar Zuid Frankrijk.

Onze auto was licht (wel conform de norm en mocht twee ponies trekken) dus reden we 90 km. Weet dat als je een zware auto hebt je sneller mag rijden in Frankrijk op de autoroute.
Wij kwamen altijd rond 15.30 uur aan en de paarden kregen onderweg om de 2 uur drinken aangeboden en hadden onbeperkt hooi. Zo fris als een hoentje kwamen ze altijd aan (hebben dit 2 jaar gedaan en toen geëmigreerd waardoor ze niet meer terug hoefden).

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 2 maanden met paard en muildier naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:03

Ik heb hier een hele stabiele kudde van 6 paarden. Als er een merrie 3 weken naar de hengst ging, was dat altijd wel even weer: "wegwezen, rare", maar meestal na een dag (of 2) weer OK.
Dus ja, ze worden in eerste instantie weer even gezien als nieuw paard, maar herintroductie gaat sneller dan echt een nieuw paard toevoegen. Laatste keer een nieuw paard in de kudde hier duurde máánden, dat is met merries die van de hengst terugkwamen echt nog nooit gebeurd.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: 2 maanden met paard en muildier naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:46

Ibbel een of twee dagen vind ik al lang. Oef....