Ruiterpaden door paarse heide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 15:21

Het is bijna weer zover dat de heide paars kleurt. Ik hou ervan!

Zou graag met mijn paard een/enkele rit(ten) door een gebied met mooie paarse heide gaan maken.
Zijn er hier mensen met tips voor mooie gebieden waar er ruiterpaden door/langs de heide lopen?
Het aangeven van bijvoorbeeld een bepaalde kant van het gebied en/of specifieke paden die ik daar niet moet missen, zou helemaal fijn zijn.
Tips voor parkeerplaatsen waar ruimte is voor een trailer zijn ook welkom, maar kan ik ook zelf uitzoeken met ruiterenenmennen.nl.

Ik moet er vanuit regio Rotterdam naartoe rijden, dus bijvoorbeeld de Brunssummerheide is voor mij niet echt een optie om naartoe op en neer te gaan voor een ritje. Maar ik vind het geen probleem als er in dit topic ook plekken genoemd worden die voor mij te ver zijn. Voor anderen kan dat weer wel een goede tip zijn natuurlijk.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:26


Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:38


Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:13

Ik reed vandaag ook over de Ginkelse Heide en die begint idd al een beetje aan te kleuren nu.
Maar het echt mooie duurt nog minstens een week of 2 gok ik.
Afbeelding

Foto is gemaakt ongeveer halverwege knooppunt 81 en 77 op het kaartje in de link hierboven.
Dus niet op de route uit die link, maar ten zuiden van de Oude Arnhemseweg.

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:32


Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:34

Sallandse heuvelrug, verscheidene plekken, echt smalle paadjes niet, dat zijn meestal de wandelpaden waar je te paard niet mag komen maar alsnog genoeg heide te zien waar je doorheen/langs rijd.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 19:25

Ah, met die foto's krijg je er toch helemaal zin in!!
Mooi om te zien dat de Ginkelse heide al begint te kleuren.

Bedankt voor jullie tips.
Fijn ook die links met routes die over mooie stukken komen en de genoemde knooppuntnummers bij de foto.
Dagkaart kopen voor Blaricum (of andere gebieden) vind ik geen probleem.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:32

Leusden in Den treek. Begint nu ook al mooi te kleuren. Verschillende plekken waar je langs de hei heen rijd.Afbeelding

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:42

Bij Huybergen en Rucphen kan je door de heide rijden over ruiterpaden.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:52

Het ruiterpad in het rucphense bos loopt niet over de heide. Kan je een boete kosten als de beheerder je er wel treft.

Afbeelding

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:35

Over de Elspeetse heide kun je ook een mooie ronde bijna helemaal over en langs de hei maken.

Afbeelding

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:53

Blaricum was al genoemd, maar er zijn in die buurt nog meer heidevelden met ruiterpaden. Dus je kunt, afhankelijk van hoe ver je wilt, een tocht uitzetten via meerdere gebieden in het Gooi.

Voor meer info en aanschaf ruitervignet: https://gnr.nl/activiteit/paardrijden/

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:58

In Ermelo tegenover het Hippisch centrum lopen ook ruiterpaden midden over de heide daar.

Verder inderdaad de Ginkelse Hei, het Wekeromse zand heeft ook gedeeltelijk hei. (wel inpakken tegen Dazen daar)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:14

Niet voor jou, want te ver weg.

Maar de Lemelerberg (loopt maar 1 route) of de Holterberg (parkeren bij Woodies Holten of bij de Pas in Haarle) of in Nijverdal vlak bij Camping Noetsele zijn prachtige opties op dit moment!

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:07

Eventueel is bij ons het weekend van 25/26/27 augustus nog vrij in onze Trekkershut in Otterlo.
Vanuit daar gids ik routes te paard naar onder andere de Ginkelse Heide die al eerder in het topic is genoemd. Je hoeft dan niet op 1 dag op en neer te rijden, maar een overnachting samen met je paard bij ons doen als je dat leuk lijkt! :))

Verder vind ik persoonlijk de heide bij Ermelo ook altijd super mooi paars, maar dat is helaas voor jou nog wel een stukje verder rijden :P

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ruiterpaden door paarse heide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:32

Weet iemand nog een leuk foto plekje regio kootwijkerbroek? Wij gaan precies eind augustus daar heen op vakantie met de paarden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 01:16

Over de Hoorneboegse heide tussen Hilversum en Loosdrecht lopen diverse ruiterpaden. Je kunt aan de kant van Loosdrecht beginnen, maar je kunt ook je trailer parkeren in Lage Vuursche (bijvoorbeeld bij Theehuis 't Hooge Erf) en vanaf daar via de natuurbrug naar de Hoorneboeg.

Bekijk wel even voor welke routes je een vergunning nodig hebt (bijvoorbeeld GNR). Ik ben al zo lang niet meer met een paard op de Hoorneboeg geweest dat ik niet meer weet wat daar geldt en in die tijd had ik alle vergunningen nog (nu nog maar eentje). Misschien heb je wat aan dit topic uit 2013, maar dat is ook de tijd dat ik hier kwam wonen: [BRT] Ruiterroutes regio Hilversum, Baarn en omstreken. en misschien is er wel wat veranderd in de loop van de jaren.

Deze foto is gemaakt in juni (een aantal jaren geleden), maar in augustus is het hier flink paars.

Afbeelding

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 21:00

Bedankt weer voor alle tips!

xxPaige, weekendje weg is natuurlijk nog relaxter dan op en neer rijden. Heb ik op korte termijn helaas geen mogelijkheden voor. Maar zal je trekkershut eens bekijken, want houd mijn ogen altijd open voor leuke plekken.

Eerste heiderit van dit jaar is een feit :) Deze week naar het Goois natuurreservaat geweest en daar rit gemaakt over meerdere heidevelden. Hei begon al mooi te kleuren, dus was een succes!

Afbeelding

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 21:10

Ik zag trouwens op Facebook dat 'Paardrijden in de Kempen' deze periode iedere week een heiderit zal posten. Staan er inmiddels twee op. Inclusief parkeerlocaties en paardvriendelijke horeca.
Ik ben er zelf nog nooit geweest, dus geen idee of het wat is. Maar misschien voor mensen interessant om te bekijken.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:54

Op_zoek schreef:
Ik zag trouwens op Facebook dat 'Paardrijden in de Kempen' deze periode iedere week een heiderit zal posten. Staan er inmiddels twee op. Inclusief parkeerlocaties en paardvriendelijke horeca.
Ik ben er zelf nog nooit geweest, dus geen idee of het wat is. Maar misschien voor mensen interessant om te bekijken.


Paardrijden in de kempen maakt gewoon gebruik van normale ruiterpaden in de kempen (in de buurt van Eindhoven). Ze maken enkel gebruik van knooppunten, waar je in deze omgeving vaak ook buiten de knooppunten paden mag rijden. Het zijn vaak leuke routes, daar niet van, maar je kan ook zelf heel veel uitzetten in die regio met ruiteren en mennen.

Regio Rotterdam is ongeveer 1.5 uur rijden naar de kempen, trouwens. En je kan op heel veel plekken je trailer parkeren en je paard aanbinden. Zie ook: [BRT] Parkeerplaats geschikt voor trailers met lunchgelegenheid . Cartierheide bvb zal nu ook erg mooi zijn, daar kan je je trailer goed kwijt en je paard ook.