Ponykamp voor volwassenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hingarden

Berichten: 251
Geregistreerd: 04-02-22

Ponykamp voor volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 16:36

Zou hier interesse voor zijn?

Ik stoei met de gedachte om kampen voor volwassenen te gaan organiseren.
Een aantal gedachten hebben de Revu al gepasseerd.
Een aantal van deze gedachten zijn:

Een winter kamp. Eigenlijk hebben we hier altijd wel sneeuw in januari, februari en maart.
Maar met de opwarming van de aarde kan het zomaar zijn dat dit binnenkort niet meer zo zal zijn. |(
Tijdens een winterkamp zal alles draaien om de sneeuw.
Skiën achter het paard, met de arrenslee rijden, een sneeuw buitenrit en verder is er een skipiste vlak bij ons huis waar (maar) twee afdalingen zijn en een machtig mooi langlauf gebied.
Een heel groot nadeel is, dat wij niet voor iedereen aan ski’s kunnen komen.
Iedereen zal dit dus zelf mee dienen te nemen, zou dit mensen tegenhouden? Ik heb geen idee of het handig is om ski’s mee te nemen in een vliegtuig.
En met de auto naar ons toe is voor vele misschien geen optie, vanwege de vele sneeuw en bergpassen die mogelijk afgesloten zijn, waardoor je misschien zomaar twee uur om moet rijden.
En dan is er nog de sneeuw conditie die maar net goed moeten zijn voor al deze activiteiten.
Als er te weinig ligt dan beginnen we niet zoveel.
Maar als er teveel ligt dan zijn al deze activiteiten veel te zwaar voor de paarden om er doorheen te komen.
Een flink risico dus omdat we zo afhankelijk zijn van het weer, en daar hangt dan vanaf of een winterkamp wel echt zo leuk zal zijn als wat ik in mijn hoofd heb.

Maar in de zomermaanden is het een stuk makkelijker natuurlijk.
Daar kunnen we kampen organiseren voor mensen die graag willen beginnen met paardrijden maar het om wat voor reden dan ook, nog nooit hebben gedaan.

Of gewoon kampen met een beetje dressuur, beetje springen, beetje grondwerk en mooie buitenritten en met mooi weer misschien een overnachting in de natuur.

En vanwege de enorm mooie natuur hier, dacht ik ook nog aan een kamp gericht op fotografie.
We kunnen de groep dan in tweeën splitsen, een gedeelte gaat op buitenrit en de andere helft ontmoet ons op een aantal mooie plekjes om mooie foto’s te kunnen maken.
De volgende dag draaien we het dan om.
Verder kunnen we een dag in de wei fotograferen (de paarden lopen in een bosrijk gebied)
Zo kunnen we ook een groep laten springen of dressuur laten rijden of noem maar op.
De natuur hier is uitermate geschikt om mooie foto’s te maken.

De bedoeling is dat we met kleine groepen werken 4 zou ideaal zijn.
Voor het fotografie kamp zouden we er 6 kunnen hebben. 3 die rijden en 3 die fotograferen op een dag.

Wat denkt bokt, zou er interesse voor kunnen zijn?
En hoeveel dagen zou ideaal zijn? En juist in (school) vakanties of juist niet.
Ik zou zeggen, brand maar los. :D

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Ponykamp voor volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:51

Heb even je site bekeken, wat leuk! Hier geen interesse in bv fotografie maar alleen de omgeving daar maakt het al fantastisch om daar te rijden.

Aan mij heb je denk ik verder niet veel. Heb geen kinderen dus qua data niet vast aan schoolvakanties.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Ponykamp voor volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:27

Lijkt mij superleuk. misschien in plaats van skies een sneeuwschoenen wandeling ( die rackets bedoel ik). Is dat wel te regelen voor gasten?

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Ponykamp voor volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:15

Ik zou dat fantastisch vinden, echt nergens is een ponykamp voor volwassenen. Enkel be the light camp van Lisanne bouwmeester kan ook voor volwassenen. En daar ga ik nu voor de derde keer heen. Echt geweldig

Persoonlijk zou ik Noorwegen wel willen ontdekken met een ponykamp.
Een zomerkamp zou mijn voorkeur hebben ipv winter. En gewoon simpel buitenrit, puzzeltocht, bonte avond, spelletjes, iets met paarden doen. Gewoon lekker stalwerk. Ik zou als ik jou was niet te ingewikkeld denken. Met een groep mensen hoop je dat het al gauw gezellig wordt. Kun je ook je eigen paard meenemen?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:37

Omdat topics over ruitervakanties op Buitenrijden, Ruitervakanties en Trektochten hoort wordt hij daarheen verplaatst.
BEU->BRT

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:56

Beetje ervaren reiziger in zoiets: ja, daar is een markt voor en daar is altijd ruimte voor iets interessants.

Wat je uiteindelijk gaat doen maakt niet eens zoveel uit maar zorg dat je doelgroep je kan vinden op Google & co

Persoonlijk ga ik buiten de schoolvakanties. Geen kinderen hier dus waarom zou ik duur op stap gaan als het ook (veel) goedkoper kan? Ik deins ook niet zomaar terug voor iets anders dan strak blauwe lucht maar het is fijn om te weten wat je ongeveer kunt verwachten. Zeker voor klanten die uit een ander meteorologisch gebied komen, is het prettig om te weten waar ze rekening mee moeten houden en of aangepaste kleding meegebracht moet worden of dat het ter plekke beschikbaar is (en hoe dan: huren of inbegrepen).

Ben ook duidelijk over het niveau wat je aanbiedt.
Het is voor een zeer ervaren ruiter net zo onprettig om met een beginnersgroep mee te gaan als voor een beginner om met een stel doorgewinterde reizigers op stap te gaan. Dit zijn natuurlijk twee uitersten maar ben er duidelijk over, zodat men weet (of in ieder geval kan weten }> ) waar men aan begint.

Ik weet niet hoe het in Noorwegen geregeld is maar van GB weet ik dat de wet daar vrij strenge eisen stelt en dat de meeste toko's daar hun aanbod op afstemmen. Twee uitersten: men biedt hele simpele ritten met vrijwel geen risico, leuk rondje wandelen in de omgeving of men is heel duidelijk dat het zo ongeveer alleen geschikt is voor dare-devils :D zodat er ook alleen echt ervaren ruiters op af komen.

Hingarden

Berichten: 251
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 09:17

lovelucydan schreef:
Ik zou dat fantastisch vinden, echt nergens is een ponykamp voor volwassenen. Enkel be the light camp van Lisanne bouwmeester kan ook voor volwassenen. En daar ga ik nu voor de derde keer heen. Echt geweldig

Persoonlijk zou ik Noorwegen wel willen ontdekken met een ponykamp.
Een zomerkamp zou mijn voorkeur hebben ipv winter. En gewoon simpel buitenrit, puzzeltocht, bonte avond, spelletjes, iets met paarden doen. Gewoon lekker stalwerk. Ik zou als ik jou was niet te ingewikkeld denken. Met een groep mensen hoop je dat het al gauw gezellig wordt. Kun je ook je eigen paard meenemen?


Als mensen een eigen paard mee willen nemen zijn ze welkom.
Maar of het eerlijk is voor het paard om het mee te nemen hier naar toe? Het is dik 1200 kilometer vanaf Nederland. En dan ligt het eraan hoe je rijdt of je ook nog een Ferry hebt die er 18 uur over doet. :D

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:29

Hingarden schreef:
lovelucydan schreef:
Ik zou dat fantastisch vinden, echt nergens is een ponykamp voor volwassenen. Enkel be the light camp van Lisanne bouwmeester kan ook voor volwassenen. En daar ga ik nu voor de derde keer heen. Echt geweldig

Persoonlijk zou ik Noorwegen wel willen ontdekken met een ponykamp.
Een zomerkamp zou mijn voorkeur hebben ipv winter. En gewoon simpel buitenrit, puzzeltocht, bonte avond, spelletjes, iets met paarden doen. Gewoon lekker stalwerk. Ik zou als ik jou was niet te ingewikkeld denken. Met een groep mensen hoop je dat het al gauw gezellig wordt. Kun je ook je eigen paard meenemen?


Als mensen een eigen paard mee willen nemen zijn ze welkom.
Maar of het eerlijk is voor het paard om het mee te nemen hier naar toe? Het is dik 1200 kilometer vanaf Nederland. En dan ligt het eraan hoe je rijdt of je ook nog een Ferry hebt die er 18 uur over doet. :D

Maar ik schat in dat Noren ook wel paarden hebben :D die willen misschien ook weleens een ander spectaculair stukje land zien.
Dat is voor mij in ieder geval De reden om lid te zijn van de NVVR (www.nvvr.info): weekenden in een ander stukje Nederland dat ook de moeite waard is.

Ik heb op zich de spullen wel om naar je toe te rijden (4-paards vrachtwagen met voldoende power) maar ik zou het mijn paarden niet aan doen; die zijn daar niet handig genoeg voor.
Mijn halve Trakhener zou het prima getrokken hebben maar dat was ook een totaal ander paard, veel meer een avonturier en opportunist.

Hingarden

Berichten: 251
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 09:40

@ikke ja voor de Noren is het natuurlijk geen probleem om hun paard mee te nemen. Maar ik denk dat veel Noren niet echt openstaan voor een ponykamp voor volwassenen.
Noren zijn veel meer gesloten en dit is waarschijnlijk een stap buiten hun comfort zone.
(Iets doen zonder je man/vrouw, en mensen ontmoeten die je niet kent is voor een groot aantal waarschijnlijk een struikelblok. Gelukkig lijkt de jeugd wel wat impulsiever te worden)
Maar je weet het nooit natuurlijk, iedereen is welkom.

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:43

Of er interesse voor is hangt denk ik ook af van de verschillende arrangementen en kosten. Misschien zijn gewone ruitervakanties met acitiviteiten interessanter. Bijv. een activiteit om iedere dag iets met de paarden te doen en waarbij de mensen voor de rest 'vrij" zijn. Of een trektocht van een paar dagen.

Ik denk wel dat de doelgroep mensen zijn die niet gebonden zijn aan kinderen/ schoolvakanties..tenzij kinderen mee kunnen en er voor hun ook activiteiten zijn etc.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:53

Volgens mij is daar zeker intresse in.
Zijn ook al meerdere die het aanbieden, van echte trektochten tot elke dag een rit vanaf 1 plek.

Ik zou er ook intresse in hebben. Mooi gebied!
Toevallig in juni vlak langs jullie gereden, een buitenritje doen kwam helaas niet goed uit met de planning.

De sneeuweditie zou ik het leukst vinden, dat is toch heel anders dan hier. Is er voor ski's niet iets te regelen dat die gehuurd kunnen worden?

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:02

Elisa2 schreef:
Of er interesse voor is hangt denk ik ook af van de verschillende arrangementen en kosten. Misschien zijn gewone ruitervakanties met acitiviteiten interessanter. Bijv. een activiteit om iedere dag iets met de paarden te doen en waarbij de mensen voor de rest 'vrij" zijn. Of een trektocht van een paar dagen.

Ik denk wel dat de doelgroep mensen zijn die niet gebonden zijn aan kinderen/ schoolvakanties..tenzij kinderen mee kunnen en er voor hun ook activiteiten zijn etc.

Het een sluit het ander niet uit, hè.
In de schoolvakanties met kinderen en buiten de vakanties voor mensen die daar niet van afhankelijk zijn.

Maar het belangrijkste is dat je iets doet wat jouw omgeving te bieden heeft en wat jouw plek daarmee uniek maakt.

Ik heb wat meer kennis van GB omdat ik daar nu eenmaal al 20 jaar kom, maar hier twee links van toko's die er hun specifieke draai aan gegeven hebben:
https://www.cumbrianheavyhorses.com/
https://www.cornwallswimminghorses.co.uk/


Een optie om de Noren toch te kietelen: biedt ruimte voor groepen,zodat ze met hun eigen vriendengroep kunnen komen. Dat is wellicht iets minder buiten hun comfortzone.

Bij een vorige werkgever hadden we een cursus in Denemarken, waarbij ook Noren en Zweden aanwezig waren en ik kon het prima vinden met deze collega's. Dit waren inderdaad jongere mensen (rond de 30) maar ik vond ze alles behalve gesloten.

Wat dan wel opviel, volgens mijn Deense collega: een Noor en een Zweed die al veel samen werkten, bespraken een werk in het Engels, terwijl Noors en Zweeds, volgens die collega, voldoende op elkaar lijkt om, met enig beleid, je eigen taal te spreken en dat de ander dat prima kan volgen.

BeFunny

Berichten: 10550
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 10:12

Voor mij als kampeerder en paardenliefhebber klinkt dat opzich heel leuk.

Maar het hangt af van het complete programma de arrangementen en ook hoe het slapen geregeld is.

De rit die ik afgelopen jaar heb gehad was prachtig. Voor een meerdaagse vakantie met paarden zou ik zelf toch liever een trektocht doen zoals we toen deden :j dan bijv met de arreslee of ski's achter een paard. Echt een ponykamp zou ik me niet voor aanmelden. Maar gave trektochten waarbij zeker bij meerdaagse tochten in alle gangen gereden wordt (Steeds starten vanaf het zelfde punt v.a stal dat vind ik ook onder trektoch/dagtocht vallen) door gevorderden groepen zullen zeker mensen aanspreken of een mooie Hike tussendoor. Een ruiter vakantie daar zal vast animo voor zijn. Ponykamp weet ik niet of mensen vanuit hier voor naar Noorwegen af zullen reizen en zo te lezen wil je je richten op mensen van buiten Noorwegen.

Mogelijk trekt ponykamp voor gezinnen juist wel veel mensen. Of voor mensen die juist minder gevorderd zijn of mensen die het wel leuk vinden. Maar voor mij persoonlijk zou dat niet aanspreken.

Wij waren toevallig van de week weer in de buurt. Ik wist niet dat we weer in de buurt zouden komen want dan had ik rij kleding mee genomen. We hadden de berg beklommen. En ja dat blijft prachtig :j

Afbeelding


Afbeelding

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:03

Waar kan ik boeken? O:)

Inderdaad wel goed om na te denken over bijv. slaapplekken (In een groepskamer of ook alleen op een kamer mogelijk?) en hierover te communiceren, ik zou bijvoorbeeld best iets extra willen betalen om eventueel alleen te kunnen liggen.
En het niveau aansluitend natuurlijk.

Hingarden

Berichten: 251
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 18:30

@BeFunny, zijn de foto’s bij Hornindalsrokken gemaakt?
Super gaaf dat je weer in de buurt was.

@Ilsiie zo en zo is het handig om ruiters van hetzelfde niveau bij elkaar te hebben.
En slapen zal nu nog met zijn alle in de kantine zijn. We hopen in de toekomst wel aparte slaapkamers te creëren.

BeFunny

Berichten: 10550
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 12:15

Ja idd bij hornindalsrokken. We hebben nu ook een berichtje achtergelaten in het schriftje wat er ligt :j

Ik vond het nu wel jammer dat ik geen paardrijkleding mee had. Was toen goed weer ook _O-

Is het geen idee om te kijken of je iets met die huisjes op de berg kan doen. Dat de huur van die huisjes bij de accomodatie zit?

En evt verder weg weer van die trekkershutjes. Als je ritten maakt van 30km (dat moet te doen zijn) en dan trekkershutjes voor de mensen en vaak hebben ze wel grond waar je de paardjes vast wel kwijt kunt. Het zal even wat uitzoekwerk zijn. Maar dat is wel gaaf echte trektochten te paard.