Paard struikelt veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xsheila06
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-04-20

Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:58

Mijn paard struikelt enorm vaak, het is vooral heel erg als we op buitenrit zijn maar ook in de bak komt het vaker voor. Ze is nagekeken door dierenarts, hoefsmid + osteopaat en er komt niks geks uit maar het blijft voorkomen. Ook vandaag lagen er weer bijna op de weg :(

Het komt dus niet uit pijn, maar ik denk vooral uit lompigheid. Merk wel dat t vaker gebeurd als ze heel hard wil gaan maar soms ook gwn als we rustig stappen (zoals vandaag). Ze heeft al beenbeschermers + springschoenen om omdat ze al vrij snel dr ijzers eraf tikt (rondom).

Iemand tips voor wat ik hiermee kan gaan doen? Miss balkjes aan de longe en daarna onder de man? Want ik heb dat wel al een x gedaan maar toen struikelde ze over bijna elke balk :+ Dus daarna niet echt meer gedaan. Dus wie heeft de gouden tip voor mij??

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:59

Hoe oud is ze? Dit kan wijzen op artrose.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:04

MarlindeRooz schreef:
Hoe oud is ze? Dit kan wijzen op artrose.


Dit idd, wat mijn paard ook goed geholpen heeft is rechtrichten.. mijn paard viel gigantisch op z'n voorhand waardoor hij z'n voorvoet niet goed op (kon)tillen.. nu ben ik al ff bezig met rechtrichten en dat heeft ontzettend geholpen...

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:07

Loopt je paard erg uit elkaar?

xsheila06
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 22:08

MarlindeRooz schreef:
Hoe oud is ze? Dit kan wijzen op artrose.

Ze is 11 , ze toont verder geen problemen met buigen/strekken en ook met de galop is ze nog niet gestruikeld (springen durf ik niet met dr aan omdat ze dus zo snel struikelt). Dierenarts en osteopaat hebben ook niks geks gevonden wat voor hun reden wat om bijv. röntgen te laten maken.

xsheila06
Berichten: 40
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 22:11

Elisa2 schreef:
Loopt je paard erg uit elkaar?

Nee dit valt erg mee, eerst wel maar met wat training minder (terwijl ze nu wel meer struikelt). Met overgangen nog wel enorm

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:12

Struikelen is ook iets wat vaker voorkomt bij hoefkraakbeen-verbening.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:15

Mijn vorige merrie was ook rontgenologisch goed en alle dierenartsen etc vonden haar helemaal fysiek gezond, maar ze kon wel op 1 buitenrit 26x struikelen. Ik herken veel uit je verhaal.

Uiteindelijk bleek ze PSSM2 te hebben en hebben we haar moeten laten inslapen.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 15-08-23 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:17

Dit kan zeker door medische problemen komen als artrose, blessures of andere zaken, maar er echt niets medisch aan de hand is zijn er nog wat dingen die mee kunnen helpen tegen het struikelen:

- Dressuur matig aan de slag om je paard goed recht te maken en de juiste spieren te gebruiken.
- Coördinatie training door middel van balken en andere obstakels.

Verder merk ik enorm bij mijn paard dat hij struikelig wordt als hij enorm afgeleidt is. Vindt hij buiten iets spannend dan let hij niet genoeg op zijn voeten en struikelt hij nog wel eens. Ook in de bak als er op het erf iets gebeurt waar hij enorm op gefocust is struikelt hij ook sneller. Verder struikelt hij nagenoeg nooit en vermoed ik verder geen medische problemen gezien hij momenteel beter loopt dan ooit tevoren, maar enorm afgeleid zijn is voor hem dus een duidelijke oorzaak om te struikelen. Zo zullen er vast nog andere dingen zijn die een reden kunnen zijn.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:30

Heb je foto's van de hoeven? Dat kan een wereld van verschil maken.

De mijne ging het veel doen toen hij last kreeg van zijn artrose. Wat heeft de dierenarts precies bekeken?

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:40

Waar heeft je osteo gestudeerd? Zit verschil in

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:26

IJzers aftikken, regelmatig is niet normaal; af en toe kan, maar niet regelmatig, dan passen ze niet goed of ze is niet correct beslagen. Het struikelen kan ook daarvan komen buiten de bovengenoemde opties als artrose en dergelijke.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:34

Hoe lang is dat al dat ze haar ijzers er regelmatig af tikt?

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:38

De dierenartsen en andere peuten kunnen niet van binnen kijken, dus ik zou juist wel foto's willen maken met dit soort klachten. En niet meer opstappen want als ze wel een keer over de kop gaat en je ligt eronder, sla je jezelf voor de kop dat je toch bent door gereden.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:19

Hm, foto's van de hoeven is wel een goede denk ik.

Het kan van alles zijn, van artrose, HKO, tot een te lange toon, paard wat toch nog teveel uit elkaar loopt. Het mooiste zou meer beeldmateriaal zijn inderdaad, een foto van de hoeven, filmpje van hoe ze loopt en jullie rijden.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:46

Ik geloof ook niet in lompigheid en daardoor zo vaak struikelen. Bij de paarden die ik kende die veel struikelden bleek toch echt bij allemaal iets mis, soms onschuldig (vast in de lendenen, worteloefeningen en stretchen en tadaaaaa over), soms ernstig (artrose, blessure checkligament). In jouw geval zou het ook nog kunnen liggen aan het aftrappen en de gevoeligheid daarvan

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:00

Idd alles eerst lichamelijk uitsluiten wat hierboven benoemd wordt :).

Mijn fjord had dit ook, dusdanig dat ik liever niet naar buiten ging want was altijd bang om dan te vallen. Hij bleek veel te veel op de voorhand te lopen dus daar ligt qua training echt de focus. Tevens is het een stuk beter sinds we een nieuwe bekapper hebben. Afgelopen weekend heb ik 20km gereden zonder überhaupt maar 1x het gevoel te hebben gehad dat hij zou struikelen en dit heeft hij ook niet gedaan. Hij is nu 17 en heeft licht artrose voor.

Wijt het dus niet zomaar aan lompigheid. :)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:07

Ons eerste leerpaard kwam op zijn sokken door de klinische keuring. (15 jaar geleden, recreatiepaard, 11 jaar oud. Rontgen was in die prijsklasse niet zo gebruikelijk als nu ). Volgens de keurende partij, klinisch 100% gezond. Geen reden tot foto’s.

Na een half jaar training op pakken begon het struikelen steeds meer op te vallen.

Dierenarts wuifde in eerste instantie de klachten weg. Foto was niet nodig. Met een echo bepaalde bij dat paard baat zou hebben bij een prp behandeling en ik hem vervolgens weer mocht oppakken…..tot dat we over de kop gingen in een struikelpartij en ik onderop belandde.

Het liep goed af, een andere dierenarts begreep de wensen voor foto’s en daar kwam artrose uit. In de hoge en lage overhoef. Dit paard had enorm veel pijn tijdens de belasting.

Ik zeg niet dat jou paard dit heeft. Maar als jij onderzoek wilt in een bepaalde richting kun je daar vandaag de dag overal wel voor terecht. Voorkomen van persoonlijk letsel is beter dat achteraf praten…..heb ik hiervan geleerd.

Als het bovenstaande is uitgesloten kun je je trainings aanpak veranderen.

paddraigh
Berichten: 3696
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:21

Lange tenen kan dit ook veroorzaken

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:33

Ik lees / reageer ook even mee.
Mijn paard is dit jaar behandeld aan artrose rechtsvoor, daar liep ze echt kreupel op.
Nu met opbouwen gestart en ze struikelt met linksvoor. Na een half jaar stil staan heb ik haar een paar weken getraind om weer wat meer op de achterhand te komen, maar vanochtend toch weer contact met de dierenarts gezocht. Het zal me niks verbazen als er linksvoor ook artrose zit, maar de manier waarop ze het laat zien is weer zo anders dan met rechtsvoor, dat ik toch twijfel of het niet "gewoon" disbalans is. Ook de hoefsmid een berichtje gestuurd of de stand van de hoeven ermee te maken kan hebben.
Ik denk dat ik linksvoor toch even op de foto wil voor de zekerheid. :j