weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:27

Hallo!

we gaan morgen met de rijvereniging een weekendje naar Ameland, met onze eigen paarden.
ik schijt nog niet in de broek van de zenuwen. Hoe gaat het paard reageren op de boot, wat vind ze van het strand, hoe is ze daar op stal etc. etc.

dus alle tips en tricks zijn welkom.

Mijn paard heeft een tijdje in training gestaan en voelt zich snel ergens thuis.
ze is aardig zelfverzekerd en niet snel onder de indruk. dus op stal daar staan zie ik wel zitten.

het is voor ons een half uurtje naar de boot, daar op tijd zijn en dan dus overtocht van 45 minuten.
paard staat al met al dus ongeveer 2 uren op de trailer. dat nog niet eerder gedaan. ik dacht het eerst stuk geen kuil in de trailer en dan voordat we de boot op gaan, helemaal volgooien met Kuil.

de overige leden gaan het weekend op wedstrijd, ik niet (zover zijn we nog niet).
dus als er ook nog een Amelander is die misschien zaterdag ochtend met me op buitenrit wil zou helemaal mooi zijn.

ikheb ook nog een nieuw zadel. wat is handig met eventueel water? gelijk naderhand schoonmaken en invetten?

we overnachten bij de lange duunen. dit is tussen hollum en ballum in

maar hebben jullie nog tips & tricks
- paard lang op de trailer & boot
- buitenrit langs het strand
- mijn zadel mooi houden.

Ibbel

Berichten: 49146
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:13

Heb je geoefend met je paard (lang) laten staan in een stilstaande trailer?
Zo nee, dan zou ik het gewoon niet doen.
Stilstaan in een trailer is voor een paard echt nog iets anders dan bezig zijn je evenwicht te bewaren in een rijdende trailer. Dat laatste houdt ze bezig, stilstaan in een trailer betekent dat ze ongeduldig (kunnen) worden en gaan staan klooien.
Als je auto plus trailer in het ruim van de ferry staan en je kunt/mag er uberhaupt niet bij, zou ik het, ook als je wel hebt geoefend, óók niet doen.

Kun je er wel bij en heb je geoefend: blijf er dan ook echt bij. Het is er vermoedelijk ook donker, de ferry maakt herrie, het is een extra enge omgeving. Kan best zijn dat jouw paard dat allemaal prima vindt, maar je weet het niet want je hebt het nog nooit gedaan.

Als je mee zou kunnen liften in een 2-paardstrailer met een paard dat dit wel al eens heeft gedaan zou dat ook te overwegen zijn.

Zadel is idd een kwestie van schoonmaken met water en zadelzeep om het eventuele zout er uit de wassen, laten drogen aan de lucht (niet bij de kachel of in de zon) en invetten.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:25

Oud Amelander hier.

Maak je niet te veel druk.
Ik neem aan dat je paard niet alleen in de trailer staat?

T loopt eigenlijk altijd wel los.
Het varen voelt vaak ook als een soort rijden aan
Wij bleven vaak wel naast de trailer.
Het begin stuk is even "kritisch " als iedereen de boot op rijd.
En zodra als dat de boot aanmeert kan de kapitein voor botsboot spelen met de kade. Maar eigenlijk is het echt niet zo dramatisch.

Haal subli mineralenbrok ofzo zodat je die kunt geven als snoepje tussendoor.
Ik weet niet waar jullie met de paarden staan.
Vraag eens bij De lange dunen of iemand mee wil op buitenrit.

En anders, gewoon eropuit trekken.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:59

Geen ervaring met Ameland, wel met Texel.
Dat is weliswaar maar 20 minuten varen, maar de reis naar Den Helder is voor ons vanaf Arnhem ook al een heel eind, plus idd op tijd aanwezig, dus al met al was dat 4 uur op de trailer, enkele reis. Zulke lange afstanden op de trailer was mijn pony ook zeker niet gewend.

Op de boot naar Texel mag je op het autodek blijven tijdens de overtocht. Mij viel op, dat het varen zelf ervaren werd alsof we reden, alleen dan met het deurtje open en het bazinnetje met wat lekkers in de buurt.
Ik weet niet of je met levende have in je trailer wel op het autodek mag blijven tijdens de overtocht naar Ameland, het is volgens mij wel een open dek, niet zoals de boten naar Terschelling en Vlieland een afgesloten dek onderin de boot waar je als passagier niet bij je auto mag blijven.

Wat die van mij uiteindelijk het lastigst vond?
Op de terugweg hadden we achteraan op de boot gestaan en duurde het van de boot af en heel Den Helder door, stapvoets, hem veeeeeeel te lang. Hinniken en stampen, tot we de 80 km weg opdraaiden, toen was het weer goed. Volgens mij ligt de haven bij Holwerd een stuk gunstiger de de haven in Den Helder, dus dat probleem zul je daar vast niet hebben.

Voor wat betreft je zadel en hoofdstel: van te voren goed invetten, dan kan het wel wat hebben onderweg.
Wanneer het heel nat geworden is tijdens je rit, na afloop weer poetsen.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:18

Genoeg voer erin, dan heeft ze genoeg te doen tijdens de rit ;) En je zadel vantevoren ook even goed invetten, dan krijgt t ook minder kans om er in te trekken :j en achteraf nog even een keer er overheen om t zout eraf te halen. Komt helemaal goed! Enne have fun!!

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 13:32

dankjewel allemaal!

paard staat wel alleen (lang verhaal). maar is dat ook alleen maar gewend. ze wordt onderweg wel eens ongeduldig en gaat schrapen. dus dat zal ze nu ook zeker doen.

ik heb inderdaad extra veel voer mee, dus dat gooi ik er regelmatig in.
officieel mag je niet bij de paarden komen, maar vriendin van mij heeft er de vorige keer op gestaan dat ze er bij mocht blijven en dat mocht toen. Haven Holwerd is inderdaad prima te doen, van de boot af ben je ook zo weer weg.

bedankt voor de tips m.b.t. het zadel (en hoofdstel), van de week al ingevet, ga ff kijken of er nog wat bij moet aan de onderkanten / singelstoten.

inmiddels een buitenrit geboekt bij de lange dunen inderdaad voor de zaterdag. kostenpostje (ik ben alels bij elkara toch echt wel veel centjes kwijt). maar dan heb ik een buitenrit van 2 uren met mijn eigen paard en dan weet ik "dat het om mij draait". dus dat heb ik er wel voorover en weet ik dat ik een mooie rit ga hebben.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:30

Bij de lange dunen ga je zeer zeer zeker een leuke rit beleven!

Wij bleven vroeger echt altijd boven bij de trailer.
Er is nooit een woord over gerept

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 18:09

Gelukt!

Prachtig hier. Ze loopt dapper voorop. Water gaat, een golf nog best spannend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:33

Aahh kijk, perfecte ervaring.
Veel plezier!

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: weekend met paard naar ameland, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:49

Prachtige plaatjes Jo! Die laatste net een schilderij <3