Op trektocht over de Veluwe!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 17:41

:wave:

Na een paar maanden voorbereiding was het dan zover, met eigen bepakking op trektocht over de Veluwe! *\%/*

Zadeltassen uitzoeken en klaar maken, kilometers maken en conditie opbouwen, routes maken. Hoewel het een georganiseerde trektocht was, door de navr, toch alsnog een boel voorbereiding voor mezelf. Er helemaal klaar voor vertrokken we zondag naar Kootwijkerbroek.

Zondag
Er was een mogelijkheid om op zondag al richting Kootwijkerbroek te rijden. Rustig de 1,5 uur durende trailerrit kunnen afleggen waarna Lilly lekker in de wei kon.

Maandag
Kootwijkerbroek - Otterlo 17,6km

Na een slechte nacht in de trailer slapen begon het klaarmaken voor de rit. De goede spullen in de zadeltassen en de paarden klaarmaken om vervolgens in een groepje van vier op pad te gaan.

De eerste kilometers tot het Wekeromse zand waren verhard en langs de weg. Gelukkig hebben we allemaal brave paarden en reageren ze weinig op alle tractors en vrachtwagens die we tegen komen.

Aan het begin van het Wekeromse zand komen we langs de IJzertijdboerderij. We zijn op vakantie dus daar hoort natuurlijk een vakantiekiekje bij *-:)
Afbeelding

Verderop het Wekeromse zand was het natuurlijk ook prachtig:
Afbeelding

Dinsdag
Otterlo - Hoenderloo 16,8km

Na een goede nachtrust gingen we weer op pad.
Afbeelding

Vandaag ging de route door het park Hoge Veluwe en dat betekende door de toegangspoorten.
Afbeelding

In het park was er ook genoeg om te zien en uiteraard wordt er ook om de paarden gedacht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard ook hier een vakantiekiekje bij het Jachthuis Sint Hubertus *-:)
Afbeelding

De ultieme trektochtbeleving: te paard langs de supermarkt voor het avondeten :D
Afbeelding


's Avonds nog even kijken bij de paarden en dan merk ik op dat Lilly nog erg warm bezweet is, dat zou niet meer mogen na zoveel tijd... Na zelf een rondje gelopen te hebben nog eens kijken, nog bezweet maar koud, lijkt de goede kant op te gaan. Later toch nog eens kijken en toen ze nog bezweet was en onwijs reageerde op druk op haar buik haar naar stal gehaald. Gelukkig was een van de deelnemers dierenarts en kon Lilly snel geholpen worden. De conclusie: krampkoliek. Dus behandeld en weer in haar vertrouwde vakantiekudde voor de rust. 's Nachts nog eens kijken en gelukkig alles weer goed.
Afbeelding


Woensdag
Rustdag

Woensdag is rustdag in Hoenderloo. Het plan was oorspronkelijk om een rondje van 10 of 12km te rijden maar door de koliek de plannen omgegooid en besloten om een rondje te gaan wandelen. Lilly liep weer alsof er niks aan de hand was geweest de vorige avond.
Afbeelding

Boskabouters! :Y)
Afbeelding


Na een wandelrondje van 4,5km met een wakkere, enthousiaste pony besloten om de tocht voort te zetten. Wel zonder bepakking, die kon gelukkig mee in de bagageservice die ook mee was. En grotendeels bitloos, zodat ze onderweg goed kon eten, en zelf stukken gaan lopen.


Donderdag
Hoenderloo - Uddel 22,5km

De langste dag van de week. Met een fitte pony gingen we weer op pad.

Even op de foto met radio Kootwijk in de verte:
(toevallig net met bit omdat we net een stuk galop hadden gehad en ik dat bitloos niet aandurf met een wakkere pony :') )
Afbeelding

En ik had de route door Kootwijk gepland zodat wij hier een kopje thee en koffie konden halen en de paarden ook een mooi stukje gras hadden.
Afbeelding

Tussen Kootwijk en Uddel liggen nog een spoorweg en de A1. Omdat we thuis normaal geen treinsporen over hoeven en geen tunneltjes onder snelwegen door besloten om hier voor de veiligheid even af te stappen. Gelukkig waren alle paarden super dapper.

Vrijdag
Uddel - Kootwijkerbroek 11,8km

Alweer de laatste dag. Gezien de mulheid van sommige stukken besloten om de laatste dag 12km te rijden en niet de iets langere route van 15km. Met z'n allen maken we de paarden weer klaar.
Afbeelding

De treinsporen en de tunneltjes durfden we nu te paard wel aan, zelfs bitloos.

Begin van de middag kwamen we weer aan op de startplek. Na het afzadelen begon het te regenen, prima timing (hoewel we geen afdak hadden en alsnog in de regen stonden). Toen de bagageservice ook te plek was, alles weer ingeladen en weer op richting Drenthe.

De hele week hebben we het groepje van vier gereden. Ontzettend mooi om te zien hoe de paarden ook echt een kudde vormden en konden uitrusten op de overnachtingslocaties. Verder ben ik ontzettend trots op hoe we alles hebben kunnen doen <3

Een ervaring om niet te vergeten! En zeker voor herhaling vatbaar :)

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 17:58

Wat een heerlijke tocht!

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:35

Wat gaaf zeg!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:32

Ziet eruit als een gave rit. Wie was de organisatie, en hebben ze ook ritten voor menners?

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 20:43

chamion schreef:
Ziet eruit als een gave rit. Wie was de organisatie, en hebben ze ook ritten voor menners?


Het is georganiseerd door de NVVR: https://www.nvvr.info/. Een vereniging door en voor leden. Niet alleen maar trektochten dus maar veel meer.

Afhankelijk van de activiteit kunnen menners ook mee. Bij de trektocht waren ook twee menners met hun shets :)

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:08

Chantalla schreef:
chamion schreef:
Ziet eruit als een gave rit. Wie was de organisatie, en hebben ze ook ritten voor menners?


Het is georganiseerd door de NVVR: https://www.nvvr.info/. Een vereniging door en voor leden. Niet alleen maar trektochten dus maar veel meer.

Afhankelijk van de activiteit kunnen menners ook mee. Bij de trektocht waren ook twee menners met hun shets :)

Eigenlijk kunnen menners altijd wel mee, tenzij het een specifiek lesweekend is (maar ook die zijn er voor menners geweest).

Klopt het dat ik Hampus (noord Zweeds) herken in de line-up?

Ik heb nog overwogen om mee te gaan, maar het zat er helaas niet in; deels door gebrek aan conditie maar vooral door te veel werk.

Misschien moet ik het de volgende keer zelf organiseren. Niet dat ik het per se beter kan maar dan kan ik tenminste tegen m'n werkgever zeggen dat ik als organisatie niet kan afzeggen }>

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:18

Klopt, dat is Hampus, Lilly haar nvvr vriendje. Die twee zijn zo fijn samen <3

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:28

Chantalla schreef:
Klopt, dat is Hampus, Lilly haar nvvr vriendje. Die twee zijn zo fijn samen <3

Ja, Hampus is een heel beleeft paard, al heeft ze weleens verteld dat dat ooit anders was. Maar ze heeft stoer door gezet en met resultaat.

Zo leuk als paarden elkaar aardig vinden. Vaak is dat blijvend. Kom je elkaar over een half jaar of zo weer tegen, plak, alle vriendjes lopen weer bij elkaar :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:56

Thanks ik heb het opgeslagen, ik kende het helemaal nog niet. Ik ga morgen eens lekker rustig aan de site bekijken

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 22:35

Wat gaaf zeg! Gelukkig was de koliek ook goed afgelopen. Maar dat lijkt me inderdaad wel heel akelig op zo'n moment. Maar schitterende tocht en wat fantastisch om met je paard op vakantie te gaan.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:09

Hej wat leuk, dat is allemaal in mijn omgeving.

De ruiterpaden kunnen inderdaad snel mul zijn, vooral bij de stuifzandgebieden.

Het ziet er echt uit als een super leuke ervaring!

grace1989
Berichten: 819
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:17

Het ziet er erg leuk uit. Mooie foto's. Passen de paarden qua tempo ook goed bij elkaar?
Waar in Hoenderloo hebben jullie overnacht?

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:44

Ooh dat ziet er idd weer heel NVVRS gezellig uit.
Ik heb hem overwogen maar ik durf het niet goed aan. Mijn paard wil ik s nachts op stal hebben. Dan slapen we allemaal beter zeg maar ;) en volgens mij kon dit niet iedere dag geregeld worden.

Sneu dat Lilly koliek kreeg, koliek is altijd zo naar. Fijn om te lezen dat ze er toch weer redelijk vlot bovenop was.
Dit avontuur pakken ze jullie in elk geval niet meer af.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:50

Mooie tocht Chantal! Is genieten in eigen land, fijn dat ze weer opknapte na de koliek!

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 12:25

grace1989 schreef:
Het ziet er erg leuk uit. Mooie foto's. Passen de paarden qua tempo ook goed bij elkaar?
Waar in Hoenderloo hebben jullie overnacht?

We hadden een Tinker, een Noordzweed, een Fell pony en een kruising Fjord in ons groepje. Met de Noordzweed rijden we al veel mee met de weekenden en ook de Fell pony kenden we al. Tempo was ook erg fijn, heel gemoedelijk en met genoeg pauzes onderweg.

De paarden vormden echt een minikudde samen. Ik ben in de nacht van dinsdag op woensdag nog uit geweest om te kijken hoe het met Lilly ging en toen zag je ook echt het kuddegedrag: eentje stond op wacht, en de andere drie lagen op een rijtje uit te rusten. Heel fijn om te weten dat ook je paard goed rust met dit soort weekenden/weken.

In Hoenderloo hebben we overnacht bij Fjordhestgard, een heel fijne plek.


SjonnieZ schreef:
Ooh dat ziet er idd weer heel NVVRS gezellig uit.
Ik heb hem overwogen maar ik durf het niet goed aan. Mijn paard wil ik s nachts op stal hebben. Dan slapen we allemaal beter zeg maar ;) en volgens mij kon dit niet iedere dag geregeld worden.

Sneu dat Lilly koliek kreeg, koliek is altijd zo naar. Fijn om te lezen dat ze er toch weer redelijk vlot bovenop was.
Dit avontuur pakken ze jullie in elk geval niet meer af.

Ah jammer. Op een locatie was geen stal inderdaad. De menners hebben daarom die nacht ergens anders overnacht omdat zij hun shetties wel graag op stal wilden.

De Drenthe trektocht vorig jaar had meende ik wel op elke locatie een stal. Maar toen stond Lil ook in de wei dus dat weet ik niet meer zeker. Maar misschien komt er dus nog wel een keertje met de mogelijkheid :)


Verder iedereen bedankt voor de leuke reacties <3

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:39

Oké das al goed om te horen.
En mss leert mijn paard ooit omgaan met een tijdelijke verandering.
Die fell pony uit jouw groepje is dat Ted?

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 12:47

SjonnieZ schreef:
Oké das al goed om te horen.
En mss leert mijn paard ooit omgaan met een tijdelijke verandering.
Die fell pony uit jouw groepje is dat Ted?

Lastig is dat. Gelukkig is Lilly daarin heel erg makkelijk.
Dat is Ted inderdaad.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:49

Chantalla schreef:
SjonnieZ schreef:
Oké das al goed om te horen.
En mss leert mijn paard ooit omgaan met een tijdelijke verandering.
Die fell pony uit jouw groepje is dat Ted?

Lastig is dat. Gelukkig is Lilly daarin heel erg makkelijk.
Dat is Ted inderdaad.


Dan wordt ik binnenkort in laag soeren vast en zeker bijgepraat ;)

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:13

SjonnieZ schreef:
Oké das al goed om te horen.
En mss leert mijn paard ooit omgaan met een tijdelijke verandering.
Die fell pony uit jouw groepje is dat Ted?

Soms werkt het als je een bekend paard mee kunt nemen. Als je die optie hebt, zou ik dat zeker overwegen.

Mijn paarden zouden het ook niet trekken als ik ze afzonderlijk mee zou nemen maar samen doen ze het prima.

Tedje had ik inderdaad herkend maar die andere zwarte en de halve Fjord herken ik even niet.
Ik geloof dat ik weer eens wat vaker mee moet gaan doen....

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:00

Zo te zien (ondanks de koliek) een geslaagde trektocht.
En nog een ijsje gescoord bij ijs van co in Hoenderloo?

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:29

ikke schreef:
SjonnieZ schreef:
Oké das al goed om te horen.
En mss leert mijn paard ooit omgaan met een tijdelijke verandering.
Die fell pony uit jouw groepje is dat Ted?

Soms werkt het als je een bekend paard mee kunt nemen. Als je die optie hebt, zou ik dat zeker overwegen.

Mijn paarden zouden het ook niet trekken als ik ze afzonderlijk mee zou nemen maar samen doen ze het prima.

Tedje had ik inderdaad herkend maar die andere zwarte en de halve Fjord herken ik even niet.
Ik geloof dat ik weer eens wat vaker mee moet gaan doen....



Zeker doen ikke… de sfeer is erg goed de laatste jaren.

Hij kent inmiddels verschillende NVVR paarden en bij die ruinen 0f merries kan hij gerust in de groep. Marja daar moet je nou net de accommodatie naar hebben.
Gemengd zal altijd wel moeilijker blijven en das ook de reden dat ik hem ‘s nachts op stal wil hebben.
De ene keer gaat het.. de andere keer niet.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:36

Leuk verslag !
had al wat foto's voorbij zien komen via facebook want een stalgenote van mij (met de fordenkruising) was ook mee.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:01

Wat een prachtig avontuur!!
Mooi verteld ook.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Op trektocht over de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:54

Wat super leuk! Volgens mij hebben jullie een prachtige route gereden. De omgeving van Kootwijk en Hoenderloo is sowieso geweldig.

Heb ook wel eens overwogen om me aan te melden voor de NVVR maar mijn paard kan nog niet goed alleen op de trailer dus dat durf ik toch nog niet zo goed aan. En ik was een beetje huiverig voor teveel verschil in rijstijlen en wensen binnen de groep onderweg. Maar zo te horen is dat bij jullie totaal niet aan de orde!

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:18

Celebi schreef:
Wat super leuk! Volgens mij hebben jullie een prachtige route gereden. De omgeving van Kootwijk en Hoenderloo is sowieso geweldig.

Heb ook wel eens overwogen om me aan te melden voor de NVVR maar mijn paard kan nog niet goed alleen op de trailer dus dat durf ik toch nog niet zo goed aan. En ik was een beetje huiverig voor teveel verschil in rijstijlen en wensen binnen de groep onderweg. Maar zo te horen is dat bij jullie totaal niet aan de orde!


Laat dat laatste je zeker niet weerhouden. We gaan er vanuit dat iedereen het beste voor z’n paard wilt en qua tempo is er altijd wel een gelijkgestemde te vinden of passen we ons aan als dat kan…