Zichtbaarheid in het donker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 19:49

Nu met de donkere dagen zie ik mijn paarden vaak alleen als het donker is. Om naar de bak te gaan moet ik 5 minuutjes stappen over de (hele rustige) openbare weg.

Ondanks dat het maar 5 minuten is en er praktisch alleen aanwonenden komen wil ik toch wel graag zichtbaar zijn in het donker. Ik zoek dan met name iets voor de achterkant, de voorkant heb ik redelijk goed voor mekaar haha.
Hoe doen jullie dat?

Voor de wagen heb ik dit voortuig plus fietslampjes op de achterkant van de kar
Afbeelding

Aan de hand heb ik datzelfde borsttuig. Maar ik moet nog iets verzinnen voor de achterkant.
Afbeelding

Ik zie graag jullie creaties.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:00

Mijn creaties zijn makkelijk. De hardloopbandjes met lampjes van de action. Een stel om alle 4 de benen vast gemaakt en de ruiter heeft een hesje met lampjes aan.

Maar waar heb jij dat borsttuig vandaan, want die wil ik wel hebben :+ :j

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:06

Een hak, laars of beugel lamp (aan de straatkant) is sowieso een goed idee, dat is een indicator voor hoe breed je bent.
Verder is beenreflectie vaak handig, of een reflectie uitrijdeken gecombineerd met een reglectie vestje voor jezelf.
Maak er niet te veel een lampjes festijn van, dat maakt het juist veel moeilijker in te schatten dan wit-voor/ rood-achter aangevuld met reflectie.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:18

Wij gingen in net donker over straag met allerlei verlichting op en aan het paard en onszelf. De hardloopbandjes van de action waren favoriet.
Paard: 4 hardloopbandjes om elk been 1, rood fietslichtje in staart, wit fietslampje aan neusriem, borsttuig met led, rijdeken met fluoriserende strepen.
Ruiter: hardloopbandjes om armen en benen, lamp op cap, reflecterend hesje.

Waren net kerstbomen, maar werden nooit over het hoofd gezien.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:26

Ja zo gingen wij vroeger ook buitenuit.
Als kerstbomen.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:32

Ik heb een witte led halsriem van Kramer en ik hang in de staart clipjes van Kramer, of ik wikkel een of meerdere hardloopled armbanden rond de staart.
Zelf heb ik een jack van volledig reflectie materiaal.
Als ik zo aan de wandel ga of onder het zadel op pad, word ik altijd heel goed gezien.

https://www.kramer.nl/Themas/Reflectere ... D-halsriem
Deze in het wit om de hals

https://www.kramer.nl/Themas/Reflectere ... manen-clip
Hier een paar in het rood van in de staart.

https://www.kramer.nl/Themas/Reflectere ... Reflective
Dit jack draag ik zelf.

En ik heb ook een reflecterende uitrijdeken en soms ook nog bandjes met leds om de benen, of een paar reflecterende beenbeschermers.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-11-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 20:33

Haha, de kerstbomen. Keurig :P . Plaatjes?

Dat voortuig komt bij Ali vandaan. Alweer een paar jaar geleden en de batterijen zijn nog steeds goed.

Hebben jullie met lampjes aan de neusriem niet dat je bang bent het paard zelf te verblinden? En hoe maak je de lampjes vast aan de staart? Vlechtje?
Hardloopbandjes van de action met lichtjes. Ik ga eens op zoek.

Oooh, die ledclips voor in de staart zijn handig! Arm peerd, die mag straks echt kerstboom zijn.

Mijn jaarling is overigens nog niet zo ver dat er iemand op gaat zitten hoor ;) . Die mag gezellig mee hardlopen omdat ik conditie moet opbouwen. Zijn conditie is een stuk beter dan de mijne.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:34


DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:18

Hier inderdaad ook fietslampje in de staart en eentje bovenop het kopstuk. Dan schijnt het tussen de oren door. Fluordeken en 4 hardloopbanden om de benen (heb laatst deze gekocht, blijven een stuk beter zitten dan die met klittenband https://www.action.com/nl-nl/p/2578948/ ... rtarmband/ )

En ik loop zelf in hardloopvestje met lampjes erin ook van de Action. Met de wagen rij ik nooitin het donker, maar in de schemer hang ik die ook vol met fietslampje. En als we gaan fietsen, dan is m’n fiets uiteraard ook verlicht.

Wordt regelmatig onderweg gecomplimenteerd voor de zichtbaarheid :)
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 11-11-23 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:25

Afbeelding
Om z’n benen gaan ook nog lichtjes. Zelf heb ik ook nog lichtjes aan en reflecterend hesje/jas.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:27

Helaas geen foto's van mijn creatie.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:34

Heel goed dat jullie ook voldoende lichtjes gebruiken!! Had vroeger ook een rood knipperend fiets lampje aan de staart, die klemde ik vast aan de uitrijdeken. En lampjes om mijn armen. Ben wel eens met de auto op bochtige weggetjes in het stikdonker in de polder rijdend bijna op een hardloper gebotst die alleen maar reflecterend vest aan had. Ik kom de bocht om en toen kwamen mijn lampen pas op dat vest terecht en zag ik haar pas.
Dus maak het maar lekker bont en flitsend!! En als je een auto ziet of hoort komen: zwaai met je lampje. Veiligheid voorop!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:47

Ik heb zo'n staart verlichting ding voor d'r met 5 van die led strengen, maar volgens mij verkopen ze die niet meer. Was van leds ride

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:09

Geen foto, maar ik heb voor de hals een witte halsring (agradi), op mijn cap een witte caplamp (kramer), lichtgevend hesje, twee rode bandjes om mijn benen, in de staart met een vlecht een rode lamp en aan de frontriem een witte lamp. Veel is bv bij de action te koop. Ik hou ervan om zichtbaar te zijn. Zeker in het donker, maar wij rijden dan gewoon als buitenrit buiten.

Eerst gingen we als kerstboom met verschillende kleurtjes op pad, langzamerhand alles in de juiste kleuren gespaard. Wit voor, rood achter (oke en rode zijkant door de been bandjes.. :') )

Ik heb alleen nog geen knipperende oranje lampjes. Dan zou het helemaal feest zijn. _O-

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:14


snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 01:59

Maar anders een setje kerst lampjes op baterijen voor die 5 min voldoet om gezien te worden.. van af achteren

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 05:12


Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 08:20

Hier nog een tip voor iedereen, bij paarden heb je verplichte verlichting zoals bij een auto of fiets:

'Tussen zonsondergang en -opgang en bij slecht zicht overdag moeten ruiters en geleiders van rij- of trekdieren zichtbaar zijn met licht dat naar voren wit of geel uitstraalt en naar achteren rood licht uitstraalt.'

(Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990)

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:39

Klopt, Kidde, vandaar dat ik dus rood in de staart en wit van voor.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 09:52

Ik verbaas me er ook altijd een beetje over dat iedereen altijd in roze, blauw of groen verschijnt. Kan erg verwarrend werken en het is inderdaad officieel verplicht om rood en wit te voeren. Wit is vrij makkelijk met die witte hals ringen. Die zijn echt vreselijk goed zichtbaar en nog oplaadbaar ook. Voor achter vind ik het lastiger. Had van die clips van de Kramer maar daar ben ik er 2 opeens van kwijt en de ander doet het niet meer. Nooit gebruikt want had ze einde van vorige winter gekocht. Zo'n hardloop tuig werkt voor mij niet omdat ik nog een airbag aan heb en daar mag niks overheen. Zit dus nu te kijken naar fietslampjes, maar die zijn ook wel weer klein. Ik ga nog even verder zoeken!

Die staart bandage hierboven vond ik er mooi. Blijft dat een beetje zitten?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:27

Marije_jiplover schreef:
Klopt, Kidde, vandaar dat ik dus rood in de staart en wit van voor.


Dit deed ik ook.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:28

Celebi schreef:
Ik verbaas me er ook altijd een beetje over dat iedereen altijd in roze, blauw of groen verschijnt. Kan erg verwarrend werken en het is inderdaad officieel verplicht om rood en wit te voeren. Wit is vrij makkelijk met die witte hals ringen. Die zijn echt vreselijk goed zichtbaar en nog oplaadbaar ook. Voor achter vind ik het lastiger. Had van die clips van de Kramer maar daar ben ik er 2 opeens van kwijt en de ander doet het niet meer. Nooit gebruikt want had ze einde van vorige winter gekocht. Zo'n hardloop tuig werkt voor mij niet omdat ik nog een airbag aan heb en daar mag niks overheen. Zit dus nu te kijken naar fietslampjes, maar die zijn ook wel weer klein. Ik ga nog even verder zoeken!

Die staart bandage hierboven vond ik er mooi. Blijft dat een beetje zitten?


Action heeft grotere fietslampen met een siliconen ding. Staart invlechten en dan door de vlecht en vast maken. Zo doe ik het. En die lichten zijn niet te missen, ik heb ook een kleinere van de Xenos, geven ook goed licht. Die kleine rot mini lampjes met touwtjes zijn best slecht te zien. Die gebruik ik dan ook niet.

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 15:44


Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:11


Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:17

Let op voor iedereen met reflectie.. Dit is alleen zichtbaar waar licht (zoals autolampen) op komen. Een veiligheidsvestje als je óp je paard zit, werkt dus niet goed. Autolampen schijnen niet zo hoog.