Zichtbaarheid in het donker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:29

Vandaar dat ik een experiment heb gedaan om een hoofdlampje vast te maken aan het borsttuig. Als je hoofdlampje op je cap hebt zit altijd het paard zelf er nog tussen en heb je dikke schaduwen op de weg die bewegen wanneer jij je hoofd beweegt.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:48

pillow schreef:
Ja maar dan moet ik hem tussen mijn ogen en de cap hebben. Lijkt me niet echt handig.


Natuurlijk zet je hem niet tussen je ogen en de klep... Waarom zou je dat in hemelsnaam willen?
Gewoon boven de klep en dan een beetje naar beneden richten
Die hele klep is geen enkel probleem want die van de lidl steekt net zo ver uit als je klep

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:10

Bagheera_206 schreef:
Als je vlak voor paard op grond en naar voren wilt schijnen kun je beter een hoofdlamp bevestigen aan het borsttuig. Met een hoofdlamp heb je te grote schaduwen van het paard zelf. :=

[ [url=m/Dd8XXe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DvpFBH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mmfD7Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooit eens geprobeerd en vond het niet fijn, paardlief beweegt flink veel dus de lamp ging echt goed van links naar rechts waardoor ik geen goed zicht had. Ik had vroeger een hele felle hoofdlamp en kon daar best aardig mee zien in het stik donker.

haffiefreak

Berichten: 1650
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:38


Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:53

PBA_ schreef:
Bagheera_206 schreef:
Als je vlak voor paard op grond en naar voren wilt schijnen kun je beter een hoofdlamp bevestigen aan het borsttuig. Met een hoofdlamp heb je te grote schaduwen van het paard zelf. :=

[ [url=m/Dd8XXe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DvpFBH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mmfD7Q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooit eens geprobeerd en vond het niet fijn, paardlief beweegt flink veel dus de lamp ging echt goed van links naar rechts waardoor ik geen goed zicht had. Ik had vroeger een hele felle hoofdlamp en kon daar best aardig mee zien in het stik donker.


Hier waren de automobilisten er niet zo content mee. _O-

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:07

Ik heb een fietslampje op mijn neusriem gemonteerd. :)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:33

Hebben ze daar niet onwijs last van qua zicht? Zitten ze de hele tijd tegen een fel lampje aan te koekeloeren. :wow:

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:54

Celebi schreef:
Hebben ze daar niet onwijs last van qua zicht? Zitten ze de hele tijd tegen een fel lampje aan te koekeloeren. :wow:

Als het goed is zien paarden niet wat er direct op hun neus zit toch? :)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:58

Geen idee hoor, maar de reden dat bontjes om neusriemen niet zijn toegestaan in de sport is vanwege het zicht dacht ik. Lijkt me dus wel dat een paard zo'n lamp daar moet zien. Kun je niet beter wat bevestigen aan de frontriem?

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:08

Ik zag toevallig vandaag op epplejeck ook een frontriem met ledverlichting voorbij komen! Maar zelf zit ik dan met de voorpluk, die van mij heeft vrij dikke manen en hij kan er niet goed tegen als ik zijn manen onder de frontriem stop

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:44

Ik zou met een lampje op de neus helemaal gek worden en paardlief ook.
Die kijkt nl continu om zich heen en lampje zou dan alle kanten op schijnen.
Daar zou ik helemaal niks aan hebben.

Ik ben tevreden met het licht uit de witte led-halsring van Kramer als verlichting van voor, heb niet de behoefte aan meer licht daar.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:49

Alles wat al genoemd is, reflecterende deken, fietslampjes, verlichting op je wagen, rode driehoek (langzaam verkeer), hesje aan.

Maar zeker ook fluoriserende bandjes met rode lampjes om de benen. Een auto ziet dan bewegende lampjes!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:15

Bagheera_206 schreef:
PBA_ schreef:

Ooit eens geprobeerd en vond het niet fijn, paardlief beweegt flink veel dus de lamp ging echt goed van links naar rechts waardoor ik geen goed zicht had. Ik had vroeger een hele felle hoofdlamp en kon daar best aardig mee zien in het stik donker.


Hier waren de automobilisten er niet zo content mee. _O-

Je moet hem ook naar beneden richten, niet naar voren haha

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:16

Celebi schreef:
Geen idee hoor, maar de reden dat bontjes om neusriemen niet zijn toegestaan in de sport is vanwege het zicht dacht ik. Lijkt me dus wel dat een paard zo'n lamp daar moet zien. Kun je niet beter wat bevestigen aan de frontriem?

Je kunt het fietslampje ook gewoon naar beneden laten schijnen

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:24

Wat een prachtige kerstbomen komen hier voorbij. Ik rij zelf niet buiten maar ga wel regelmatig in het donker een stukje over de weg naar de tijbak. Niet ver, maar ver genoeg om van de sokken gereden te worden.

Ik zou graag een zweetdekentje (dun en goedkoop :+, want verder niet nodig) willen voorzien van goed reflectiemateriaal of een lichtsnoer. iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat er uitrijdekens zijn, maar ik heb lang niet altijd een zadel op het paard en dan zit het gewoon niet lekker.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:34

Rocamor schreef:
Wat een prachtige kerstbomen komen hier voorbij. Ik rij zelf niet buiten maar ga wel regelmatig in het donker een stukje over de weg naar de tijbak. Niet ver, maar ver genoeg om van de sokken gereden te worden.

Ik zou graag een zweetdekentje (dun en goedkoop :+, want verder niet nodig) willen voorzien van goed reflectiemateriaal of een lichtsnoer. iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat er uitrijdekens zijn, maar ik heb lang niet altijd een zadel op het paard en dan zit het gewoon niet lekker.

Ik had vaak zoiets als lichtsnoer
https://www.ej.nl/halsring-usg-led-verl ... ZEQAvD_BwE
Bij die van mij kon je er 2 aan elkaar maken dus dan deed ik hem achter de billen langs, door de staartverlichting heen en aan het zadel vast

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:48

Dorine92 schreef:
Celebi schreef:
Geen idee hoor, maar de reden dat bontjes om neusriemen niet zijn toegestaan in de sport is vanwege het zicht dacht ik. Lijkt me dus wel dat een paard zo'n lamp daar moet zien. Kun je niet beter wat bevestigen aan de frontriem?

Je kunt het fietslampje ook gewoon naar beneden laten schijnen

[ [url=m/uC1EAt.png]Afbeelding[/url] ]



Afbeelding

Hier staat hij ook naar beneden/naar voren.

Frontriem lijkt mij vervelender. Die zit los(ser) en klapt dan steeds tegen het hoofd aan.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:54

Dorine92 schreef:
Rocamor schreef:
Wat een prachtige kerstbomen komen hier voorbij. Ik rij zelf niet buiten maar ga wel regelmatig in het donker een stukje over de weg naar de tijbak. Niet ver, maar ver genoeg om van de sokken gereden te worden.

Ik zou graag een zweetdekentje (dun en goedkoop :+, want verder niet nodig) willen voorzien van goed reflectiemateriaal of een lichtsnoer. iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat er uitrijdekens zijn, maar ik heb lang niet altijd een zadel op het paard en dan zit het gewoon niet lekker.

Ik had vaak zoiets als lichtsnoer
https://www.ej.nl/halsring-usg-led-verl ... ZEQAvD_BwE
Bij die van mij kon je er 2 aan elkaar maken dus dan deed ik hem achter de billen langs, door de staartverlichting heen en aan het zadel vast


zoiets inderdaad. en dat zou ik dan op de deken willen spelden. met wat reflectie erbij, bijvoorbeeld

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:52

Afbeelding
Maar waarom dan niet gewoon zo eentje?

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 01:18

Het is onzichtbaar zichtbaar...

Wat heb je er hier aan hangen?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 02:14


Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 02:32

Rocamor schreef:
Wat een prachtige kerstbomen komen hier voorbij. Ik rij zelf niet buiten maar ga wel regelmatig in het donker een stukje over de weg naar de tijbak. Niet ver, maar ver genoeg om van de sokken gereden te worden.

Ik zou graag een zweetdekentje (dun en goedkoop :+, want verder niet nodig) willen voorzien van goed reflectiemateriaal of een lichtsnoer. iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat er uitrijdekens zijn, maar ik heb lang niet altijd een zadel op het paard en dan zit het gewoon niet lekker.


Van qhp is er een reflectie deken met borstsluiting en zadel uitsparing. Ik heb deze zelf ook omdat ik veel wandelde
https://www.ej.nl/reflectie-deken-qhp_g ... YQQAvD_BwE

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 07:52

Ik heb van Amigo een Uitrijdeken die ook aan de voorkant op de borst sluit en dan een reflector heeft.
Bij Kramer hebben ze reflecterende walkers.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:57

Bagheera_206 schreef:
Kookaburra schreef:
Let op voor iedereen met reflectie.. Dit is alleen zichtbaar waar licht (zoals autolampen) op komen. Een veiligheidsvestje als je óp je paard zit, werkt dus niet goed. Autolampen schijnen niet zo hoog.


Klopt helemaal. Helaas mijn lightvest zo goed als versleten dus heb nu het vestje met verlichting van Uvex gekocht. Wist niet eens dat zij dat in assortiment hadden.

Had het net in het andere topic gepost:
[SV] in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

[ [url=m/rNaEWe.webp]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1c8lwk.webp]Afbeelding[/url] ]

[ Video ]



OK, kleine teleurstelling... Er zit dus geen accu bij. Dat had voor die 80 euro wel gemogen... Gelukkig is het een normale USB aansluiting dus je kunt iedere willekeurige powerbank aansluiten. Heb nu ook maar de bijbehorende accu erbij besteld. Beetje stom, maar als je een hele kleine powerbank hebt past hij gewoon in het vakje. Had gelukkig nog een kleintje van 3500mAh.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chantiiee
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:21

Die hardloopbandjes werken inderdaad perfect voor aan de benen en zelf een reflecterend vest aan