Zichtbaarheid in het donker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:19

Kookaburra schreef:
Let op voor iedereen met reflectie.. Dit is alleen zichtbaar waar licht (zoals autolampen) op komen. Een veiligheidsvestje als je óp je paard zit, werkt dus niet goed. Autolampen schijnen niet zo hoog.


Klopt helemaal. Helaas mijn lightvest zo goed als versleten dus heb nu het vestje met verlichting van Uvex gekocht. Wist niet eens dat zij dat in assortiment hadden.

Had het net in het andere topic gepost:
[SV] in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 12-11-23 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:28


assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 18:38

Oh ik had even gemist dat er al een ander topic voor was, sorry Y;(

Wat een fijne tips allemaal. Ik ga mijn groene voortuig maar eens vervangen voor een witte. En dan dus op zoek naar iets roods.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:44

assie schreef:
Oh ik had even gemist dat er al een ander topic voor was, sorry Y;(

Wat een fijne tips allemaal. Ik ga mijn groene voortuig maar eens vervangen voor een witte. En dan dus op zoek naar iets roods.


Geeft niet. Alleen maar fijn als er aandacht is voor goed verlicht op pad in het donker. +:)+

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:03

Kookaburra schreef:
Let op voor iedereen met reflectie.. Dit is alleen zichtbaar waar licht (zoals autolampen) op komen. Een veiligheidsvestje als je óp je paard zit, werkt dus niet goed. Autolampen schijnen niet zo hoog.


Daaraan toevoegend: ik kijk meestal ook niet zo hoog, want daar is het meeste verkeer niet. Dus zelfs met verlichting is het vaak belangrijker om het paard te kunnen zien dan dat de ruiter erg opvalt.

En hoewel verlichting dus ook echt belangrijk is voor zichtbaarheid als je geen verlichting hebt (denk ook aan fietsers en scooters,) is reflectie wel vele malen meer zichtbaar dan de meeste verlichting.

Een reflecterende uitrijdeken is wat dat betreft echt niet te missen als je als automobilist je verlichting wel aan hebt.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:05

Degene met die staart reflector: blijft dat goed zitten? Vind het wel een mooie methode.

Ga denk ik ook maar binnenkort lampjes scoren bij de action. Van die simpele siliconen lampjes zag ik ook bij Kramer aan de beugels. Dat leek me ook wel handig. Ik moet ergens ook nog van die rode lampjes voor op de hak van mijn schoen hebben. Geen idee of die om mijn lompe ariats gaan alleen. Ze waren vrij smal..

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:07

Celebi schreef:
Degene met die staart reflector: blijft dat goed zitten? Vind het wel een mooie methode.

Ga denk ik ook maar binnenkort lampjes scoren bij de action. Van die simpele siliconen lampjes zag ik ook bij Kramer aan de beugels. Dat leek me ook wel handig. Ik moet ergens ook nog van die rode lampjes voor op de hak van mijn schoen hebben. Geen idee of die om mijn lompe ariats gaan alleen. Ze waren vrij smal..


Die van de Kramer blijft goed zitten. +:)+

Orbiloc maakt ook hele fijne lampjes die je overal aan kunt vast maken.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:14

de kramer staartreflector ben ik helaas onderweg verloren. Dus blijft niet echt goed zitten bij mij. Ik zou hem nu achteraf gezien vastzetten met wat haarclipjes. Was wel fijn dat er een lampje aanvast kon.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:15

Daar was ik dus een beetje huiverig voor.. Gebruik bijna dagelijks een beetje verzorgende manenspray in de staart om het klitvrij en jeukvrij te houden maar daardoor is het wel heel zacht en dus misschien ook wat te glad?

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:17

Volgens mij is er een gat in de markt voor staartverlichting die goed blijft zitten. Ik heb me helemaal rot gezocht en uiteindelijk een clipje van de kramer staart&manenclip van het lampje af gepeuterd (want deze clip blijft goed zitten) en daar met een tie-wrap een oplaadbaar fietslampje van decathlon aan vast gemaakt.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:19

Laura_ schreef:
Ik heb zo'n staart verlichting ding voor d'r met 5 van die led strengen, maar volgens mij verkopen ze die niet meer. Was van leds ride


Via ali zijn die dingen nog te verkrijgen heb ik zelf dit jaar gekocht want die van led's ride was vrij snel kaduuk.



Hier overigens dus met die rode staartstrengen. De achterbenen zijn ook met rode lampjes, achter het zadel een rood lampjes, voorbenen een wit lampje, frontriem wit en een witte halsring. De ruiter heeft een hesje met voor witte lampjes en rood achter. Om de armen en benen én pols (ivm hand uitsteken) een oranje lampjes. Nou volgens mij prima zo. Mijn zoontje moet elke woensdag naar de les rijden, is een kwartiertje dus prima te doen. Bijrijder is ook verplicht zo te gaan. Zodra mijn paarden buiten de poort komen een half uur voor zonsondergang moeten ze verlichting voeren.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:20

Ah hier een staart die 24/7 buiten staat en bij staartwortel is staart dunner dan lager. Klittenband bleef goed zitten, maar blij dat ik dat fietslampje niet zo ben kwijtgeraakt, want dat is een duur grapje om en reflector en fietslamp kwijt te raken. :=

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:25

_Carien schreef:
Art_Ificious schreef:
De ledstrips voor in de staart zijn nog wel te verkrijgen hoor.

https://nl.aliexpress.com/item/4001337690291.html


Heeft iemand ervaring met deze en misschien een foto hoe ze echt zijn?


Ik heb er zo eentje, maar niet die van Ali. Vond ik eng met brandgevaar :+

Kan dinsdag wel een foto maken van die van mij. Blijft goed zitten..alleen niet teveel anti klit gebruiken, dan glijdt die eruit.

Ik heb hem in het rood, roze is echt m'n lievelingskleur, heb alles roze. Maar bij de verlichting van mijn paard maar braaf aan de wettelijke kleuren gehouden

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:35

Zou je staartverlichting niet met een bandje vast kunnen maken aan het achterste oog van een zadel, waar ook een staartriem aan bevestigd zou worden? Dan kan de reflector/verlichting in elk geval niet verder naar beneden zakken. (En als je geen staartriem of passende band hebt, zou ik denken aan bandelastiek. Dat zit niets in de weg en gaat wel kapot als het nodig is.)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:52

De meeste dressuurzadels hebben daar helaas geen mogelijkheid om wat te bevestigen, anders had ik daar de lamp sowieso aan gemaakt. Kan ik ook gemakkelijk bij om aan en uit te zetten.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:39

Celebi schreef:
De meeste dressuurzadels hebben daar helaas geen mogelijkheid om wat te bevestigen, anders had ik daar de lamp sowieso aan gemaakt. Kan ik ook gemakkelijk bij om aan en uit te zetten.

Dat zou je nog op kunnen lossen met een zadelsierraad: https://www.dekroo.nl/products/qhp-zade ... gJ2VPD_BwE

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:14

Bagheera_206 schreef:
Kookaburra schreef:
Let op voor iedereen met reflectie.. Dit is alleen zichtbaar waar licht (zoals autolampen) op komen. Een veiligheidsvestje als je óp je paard zit, werkt dus niet goed. Autolampen schijnen niet zo hoog.


Klopt helemaal. Helaas mijn lightvest zo goed als versleten dus heb nu het vestje met verlichting van Uvex gekocht. Wist niet eens dat zij dat in assortiment hadden.

Had het net in het andere topic gepost:
[SV] in donker buitenrijden, reflectie en lichtjes

[ [url=m/rNaEWe.webp]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1c8lwk.webp]Afbeelding[/url] ]

[ Video ]

Dat vest is idd mooi wat kost die?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:36

Helaas in prijsrange van het vorige Lightvest wat ik had en ook een Uvex prijsje. := Iets van 8 tientjes.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:44

Bagheera_206 schreef:
Helaas in prijsrange van het vorige Lightvest wat ik had en ook een Uvex prijsje. := Iets van 8 tientjes.

:( das wel wat veel.. -O-

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:12

Als je met de wagen op pad gaat is voor andere weggebruikers lastig om te schatten hoe breed je bent. Ik had daarom stangetjes met wit (voorkant) en rood (achterkant) licht. Die stangetjes bevestigde ik aan beide zijkanten op de plek die bedoeld was voor klassieke lantaarns. Het waren fiets lampjes op batterij. Daarnaast zelf inderdaad een hesje. Inmiddels ben ik verhuisd en is het hier te druk om naar les te rijden (en te ver).

Dat hesje heb ik zeker in de herfst overdag over de bokstoel hangen, voor auto’s van achter.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:41

Bagheera_206 schreef:
Ik had deze staartreflector van Kramer.
https://www.kramer.nl/Themas/Reflectere ... artbandage

Daar had ik fietslampje van Fenix in. 15 Lumen dus voor rood heel veel licht. Gewoon oplaadbaar met lader van je mobiel.
https://www.fenixlight.com/product/deta ... php?id=173

Nog steeds erg blij er mee! <3
Gaat erg lang mee en geeft een bultlicht zeker incombinatie met de reflector!


Zo zijn wij aan de wandel met een fietslampje aan zijn halster.
Met dus aan de achterkant nog de staartreflector die Richard linkte. Ik heb voor mijzelf ook nog reflectiespul en lichtjes. Ook heb ik als ik rij ook nog reflectoren om zijn benen.


Afbeelding

Afbeelding

Zuydie

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:37

Hier gewoon de hardloopbandjes met 4 leds van de action. Om de benen en 1 om de staart. Blijft prima zitten. Ben je volgens mij het goedkoopste uit.

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:58

Daar we toch op pad gingen vanavond, hierbij een foto van mijn kerstboom :)) Afbeelding

Die siliconenfietslampjes kun je gewoon om een pluk van de staart heen binden. Door het stroeve materiaal blijft het hangen in de staart. Een vlecht/staartje maken en het lampje daar doorheen halen werkt eventueel ook.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:04

Annemarievzr schreef:
Volgens mij is er een gat in de markt voor staartverlichting die goed blijft zitten. Ik heb me helemaal rot gezocht en uiteindelijk een clipje van de kramer staart&manenclip van het lampje af gepeuterd (want deze clip blijft goed zitten) en daar met een tie-wrap een oplaadbaar fietslampje van decathlon aan vast gemaakt.

Ik heb echt meer dan genoeg rood licht achter met die staartclips van Kramer.
Ik doe er meestal 2, soms 3 in, maar dat geeft echt een berg licht.
Enige jammere vind ik dat die lampjes nog niet oplaadbaar zijn, dat heeft mijn witte halsring wel.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zichtbaarheid in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:30

Voorlopig hoef ik niet in het donker naar de vereniging te rijden, maar ben toch aan het kijken naar wat zou kunnen werken

Wel heb ik ontdekt dat mijn uitrijdeken iig genoeg opvalt on met de schemering veilig langs de weg te rijden :')
Heb normaal ook een hesje aan, maar dit was een spontaan ritje en het werd wat sneller donker dan we hadden verwacht. Normaal plan ik het wel in dat we voor de schemer thuis zijn
Afbeelding