Horse safari afrika, where to go?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Horse safari afrika, where to go?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 17:31

Hi,

Ik volg al een tijdje horizon horseback. En ik wil sowieso ooit nog eens de big 5 zien. Eerst dacht ik, dat ga ik met het gezin doen. Maar die rijden geen paard.

Nu wil ik dus graag sparen en ergens oktober een week op safari gaan. In de basis alleen reizen en dan daar met een groep / gids.

Waar kan ik het beste boeken? Wat zijn fijne organisaties.

Ik heb voldoende rijervaring. Ik wil vooral genieten van de natuur, de dieren en galloperen over de velden. Verder hoeft het wua overnachting niet luxe, maar wel graag goed geregeld.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:59

Ik ben recent in zuid Afrika geweest. Op het moment hebben ze veel last van African horse sickness, waardoor ze op veel plekken of geen ritten doen of alleen stap helaas. Ik wou zelf ook niet op zieke dieren rijden dus wij hebben op een van de betere plekken de rit gemist. En wij wouden alleen korte dagritten (Max 4u) ivm familie die niet rijden.

Wij hebben alles zelf gepland. Wij hebben zelf een road-trip met de auto gedaan vanuit Johannesburg richting vaalwater (welgevonden reservaat - echt een aanrader trouwens), omhoog richting punda maria, daar het Kruger park in naar beneden, onderweg panorama route gevolgd, en door naar Swaziland en terug naar Johannesburg. Was echt heel gaaf!

Bij een ander privé game reserve dichtbij vaalwater hebben we wel gereden. Daar zouden we eerst ook alleen stappen door onervaren ruiters erbij, door onweer moesten we terug en hun konden gelukkig niet de volgende dag :+ de dag erna mochten we dus weer zelf en daar mochten we wel galopperen. Wel alleen op de stukken waar zo goed als niks loopt. Je stapt in principe tussen de dieren. Dit was bij Waterberg cottages. Ik vraag me af of ze normaal ook galopperen of dat we geluk hadden. Want we vroegen erna na dag 1, en wat ik begreep zouden we echt alleen stap doen.

Voor zover ik kon vinden waren er geen paarden ritten (dagritten kort dus Max 4u) beschikbaar op onze route waar je de big 5 kan spotten. Lijkt me ook erg gevaarlijk.

Bij Swaziland in Mlilwane reserve konden we dus ook rijden. Maar vanwege alleen stap en zieke dieren hebben wij dat niet gedaan. Moet wel mooi zijn en je kan daar ook naar rock excecution rijden. Wel waren daar met name bokjes, zebra’s en apen. Dus mocht je de grotere dieren willen spotten dan is deze minder. Wel een hele leuke overnachtingsplek met beehives.

En marloth park is ook heel leuk kwa verblijf. Daar zijn we bij honey Badgers lodge geweest. Heel leuk. Daar lopen de dieren ook om je huis en mag je ze voeren (volgens de eigenaar dan haha). Geen idee of je daar ook kan rijden ofzo

Mocht je mijn polarsteps / roadbook willen dan kan ik je die evt sturen. Pb me dan even.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Horse safari afrika, where to go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:53

Ik volg even! Dit staat voor het najaar 2024/zomer 2025 heel hoog op mijn lijstje.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:14

Cookie2222 schreef:
Bij Swaziland in Mlilwane reserve konden we dus ook rijden. Maar vanwege alleen stap en zieke dieren hebben wij dat niet gedaan. Moet wel mooi zijn en je kan daar ook naar rock excecution rijden. Wel waren daar met name bokjes, zebra’s en apen. Dus mocht je de grotere dieren willen spotten dan is deze minder. Wel een hele leuke overnachtingsplek met beehives.


Ik heb hier in 2011 gereden en een goede ervaring gehad. Wij hadden een individuele reis samengesteld met een reisorganisatie en zij hadden een halve dagtocht geboekt voor me. Dat was wel mijn mazzel, verder was er een groep onervaren Amerikaanse schoolkinderen die een kortere rit deden maar omdat ik dus die tocht (die Rock Excecition die Cookie ook noemt geloof ik) geboekt had kon ik alleen met een gids op pad ipv met die groep beginners. Er werd even getest of ik kon rijden en daarna een gave rit gehad, echt omhoog de berg op. Maar hij gaf ook wel aan dat het tempo aangepast wordt aan de grootte en ervarenheid van de groep. Ik heb nu ook leuk kunnen praten over het leven en de zorg voor de paarden daar.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:24

Wil je op vakantie naar Afrika en ook paard rijden of wil je op een paardrij vakantie? Dus echt volle planning, elke dag rijden en daar omheen losse activiteiten zoals safari?

Kijk eens naar African Horse Safaris. Op Instagram delen ze ook veel. Zelf geen ervaring mee maar ze zien er erg betrouwbaar uit en bieden fantastisch vakanties aan. Wel doet het je bankrekening veel pijn :=

Focus niet op big 5 te paard, ga daarvoor lekker met een jeep. Te paard leeuwen zien is niet iets wat nou lekker ontspannend is.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Horse safari afrika, where to go?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 10:45

Bedankt!

Doe is inderdaad echt een paardrijvakantie. Dus een week (of zo) te paard. Niet een losse rit.

@myaleti, bedankt, ga ik eens opzoeken.

En de big 5 niet allemaal zien is ok. Maar te paard lijkt me wel nog een bijzonderdere dementie. Je bent toch meer 1 met de natuur

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:50

Joltsje schreef:
Bedankt!

Doe is inderdaad echt een paardrijvakantie. Dus een week (of zo) te paard. Niet een losse rit.

@myaleti, bedankt, ga ik eens opzoeken.

En de big 5 niet allemaal zien is ok. Maar te paard lijkt me wel nog een bijzonderdere dementie. Je bent toch meer 1 met de natuur


Zonde als je alles vergeet :+

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Horse safari afrika, where to go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:17

AHS gaat sowieso ook op autosafari en andere leuke activiteiten zoals lokale tribes bezoeken.
Moet je nog geluk hebben natuurlijk met de Big 5 vinden maar de kans is wel aanwezig :)

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:15

Supervixen schreef:
Joltsje schreef:
Bedankt!

Doe is inderdaad echt een paardrijvakantie. Dus een week (of zo) te paard. Niet een losse rit.

@myaleti, bedankt, ga ik eens opzoeken.

En de big 5 niet allemaal zien is ok. Maar te paard lijkt me wel nog een bijzonderdere dementie. Je bent toch meer 1 met de natuur


Zonde als je alles vergeet :+


Haha, ja dan kan ik beter thuisblijven.

Correctie: dimentie

Darragh
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:45

voordat ik een uitgebreide reactie typ: is deze vraag nog actueel?

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Horse safari afrika, where to go?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 14:57

vraag is nog actueel. nog niets geboekt en zou nog wel graag willen.

voor de duidelijkheid. het is dan een echte paardenvakantie. dus op trektocht of wat dan ook.
niet op vakantie en dan een dagje paardrijden

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:10

Ik heb er zelf niet gereden, maar gewerkt op een reservaat in de buurt. Zuid-Afrika, nabij Hoedspruit (omgeving Krugerpark). Schitterende plek en ik heb er veel lovende verhalen over gehoord: https://waitalittle.co.za/ "Wait A Little horse safaris are highly personalized and specialized riding safaris for experienced riders, run by Gerti and Philip Kusseler in the Karongwe Private Game Reserve close to the famous Kruger National Park in South Africa. There are three types of safaris which take you over an area of 35 000ha of African wilderness, 6, 8 or 10 days long."

leonie87

Berichten: 4465
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Horse safari afrika, where to go?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:15

Ik ben met horizon horseback weg geweest en kan het alleen maar aanraden! Super service, geweldige paarden, niet de duurste in het segment (ze zijn allemaal duur helaas). Ik zou zo weer boeken.

Darragh
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:33

In oktober 2022 heb ik met mijn vrouw een paardensafari bij Wait a Little gedaan die we hebben geboekt via https://www.paardenpas.nl. Het belangrijkste: een bijzonder mooie vakantie gehad bij een zeer paardvriendelijke organisatie.

Afbeelding

Wij hadden per dag twee ritten: een ochtendrit van ongeveer 3- 4 uur die rond 06.30 uur startte en een middagrit die rond 16.00 uur startte. De middagritten waren meestal ongeveer 2 - 2,5 uur. Het paard waarmee je de ochtendrit reed, had 's middags vrij. En daarnaast waren ze regelmatig (volgens mee een week per drie weken) een hele week vrij.

Afbeelding

Voor wat betreft het wild: je rijdt in een privé wildpark waar veel verschillende dieren rondlopen. Wij hebben in elk geval de big five gezien. De eerlijkheid gebiedt me dan wel te zeggen dat we het luipaard vanaf het terras van de lodge hebben gezien. We wisten dat het luipaard in de buurt rondliep, toen ik op het terras zat sloegen de honden opeens aan en ze liepen naar de omheining. Snel ook opgestaan en de bosrand afgespeurd. Toen zag ik het luipaard aan de overkant van de rivier rondlopen en heb snel de andere gasten geroepen. Verder zit je natuurlijk op een paard en kom je op plekken waar je met een auto nooit kunt komen, daarnaast ben je ook een stuk wendbaarder. En je komt dichterbij de dieren. Ik zal niet snel vergeten hoe dicht we bij de olifanten stonden, dat we op een pad stilstonden en de neushoorns vlak langs ons liepen of dat we met de giraffes meegallopeerden.

Afbeelding

Afbeelding

We verbleven bij Wait a Little. De overnachtiging was in grote luxe canvas tenten met ruime beddenruimte, een buitendouche (!) en een terras. Uiteraard volpension met 's ochtends een licht ontbijt, 's middags een uitgebreide lunch en 's avonds een diner. De eerste en enige keer dat ik zebra heb gegeten. En er is een open bar waarbij je zelf je drankjes kunt maken en pakken. Omdat we met een groep Engelsen reden, was een gin-tonic na de middagrit standaard. Bijzonder was dat we ook een trektochtje hebben gemaakt waarbij we één nacht hebben overnacht in het park in een rots.

Afbeelding

Daarna hebben we twee nachten overnacht in een nabijgelegen zeer luxe villa in een ander park. Omdat de paarden maar één rit per dag maken hebben we die dagen de middagrit gemaakt in een open Landrover. Ook wel bijzonder omdat je sneller langere afstanden kunt afleggen maar natuurlijk niet zo stoer als een paard...

Al met al kan ik een dergelijk avontuur van harte aanbevelen. Wij vonden het in elk geval heel bijzonder en hebben een week lang genoten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Darragh op 11-03-24 15:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Darragh
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:34

Elanor schreef:
Ik heb er zelf niet gereden, maar gewerkt op een reservaat in de buurt. Zuid-Afrika, nabij Hoedspruit (omgeving Krugerpark). Schitterende plek en ik heb er veel lovende verhalen over gehoord: https://waitalittle.co.za/ "Wait A Little horse safaris are highly personalized and specialized riding safaris for experienced riders, run by Gerti and Philip Kusseler in the Karongwe Private Game Reserve close to the famous Kruger National Park in South Africa. There are three types of safaris which take you over an area of 35 000ha of African wilderness, 6, 8 or 10 days long."


haha! Dit had ik dus nog niet gelezen toen ik mijn verhaal aan het typen was!