Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juuls_86
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-17

Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 23:27

Hoi bokkers!

Ik wil met twee vriendinnen en onze paarden voor 5 dagen in de zomervakantie op vakantie en we hebben een plek in Wageningen gevonden aan de bosrand.
Nu vroegen wij ons af of iemand al mooie Ruiterroutes heeft voor deze omgeving? We gaan er graag een aantal uur op uit (minstens 25 km, maar meer mag ook), zolang we maar op verschillende plekken kunnen komen en nog leuker, met onze paarden ergens kunnen stoppen waar zij ook goed kunnen staan. We moeten wel steeds terug rijden naar dezelfde plek in Wageningen.
We horen het graag!

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:35

Je kunt via ruiterenenmennen en buitenrijden.nl leuke routes vinden. Boerderij de Mossel en Panoramahoeve zijn leuke plekken om te stoppen (met paard).

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:51

Juuls_86 schreef:
Hoi bokkers!

Ik wil met twee vriendinnen en onze paarden voor 5 dagen in de zomervakantie op vakantie en we hebben een plek in Wageningen gevonden aan de bosrand.
Nu vroegen wij ons af of iemand al mooie Ruiterroutes heeft voor deze omgeving? We gaan er graag een aantal uur op uit (minstens 25 km, maar meer mag ook), zolang we maar op verschillende plekken kunnen komen en nog leuker, met onze paarden ergens kunnen stoppen waar zij ook goed kunnen staan. We moeten wel steeds terug rijden naar dezelfde plek in Wageningen.
We horen het graag!


Te veel paden om op te noemen, je zal echt zelf via de genoemde website routes moeten gaan maken.

Bijna elk kruispunt kan je alle kanten op en het volgende kruispunt weer. Keuze uit heide en bos, te veel.

Ga dus lekker zelf puzzelen met de website. Is nog leuker ook dan een voorgekauwde route.

Juuls_86
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-17

Re: Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 09:05

Bedankt en fijn om te horen dat er genoeg opties zijn! :) we zullen het meenemen.
Maar wat zijn volgens jullie nog mooie plekken om sowieso naartoe te gaan? We willen sowieso naar Ginkelse heide.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:13

Dat is zeker een aanrader. Rrichting Renkum bij oa Quadenoord is ook prachtig. Geen idee of je daar makkelijk kan komen.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:21

Juuls_86 schreef:
Bedankt en fijn om te horen dat er genoeg opties zijn! :) we zullen het meenemen.
Maar wat zijn volgens jullie nog mooie plekken om sowieso naartoe te gaan? We willen sowieso naar Ginkelse heide.

Ginkelse hei is idd heel mooi. De Mossel (groot veld met "wilde" koeien en paarden) is ook erg leuk vind ik. Als je die kant op gaat vanaf Wageningen zit je met een rondje boven de 25 km.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:33

Juuls_86 schreef:
Bedankt en fijn om te horen dat er genoeg opties zijn! :) we zullen het meenemen.
Maar wat zijn volgens jullie nog mooie plekken om sowieso naartoe te gaan? We willen sowieso naar Ginkelse heide.



Als je bij Wageningen/ Wageningen Hoog staat kom je als eerste uit op de Ginkelse Hei en Zuid Ginkel het bos.
Dus dat zit goed.

Planken Wambuis, Reemst en de Mossel zitten dan meer naar rechts en rechtsboven Zuid Ginkel, Edese Hei wat ook een aanrader is, zit recht boven de Ginkelse Hei.

Je moet in beide gevallen wel de N weg oversteken en vanuit Wageningen zit je vlak voor de hei en bos ook met een druk spoor en de viaducten onder de A12 (je kan kiezen uit 3 stuks)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:51

Hoe is het met de wolvenroedels in de omgeving Wageningen, Ginkelse heide, Planken Wambuis etc.? Ik las dat er in ieder geval 2 roedels actief zijn en dat er afgelopen nacht ook een pony verscheurd is. Vreselijk. Ondervinden jullie er ook last van tijdens het rijden? Bijv. dat je ze wel eens tegenkomt? Of dat paarden de geur oppikken en onrustig worden tijdens het rijden?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:58

Afgelopen najaar in Wekerom 2 paarden uit hun wei/ paddock door de draden gegaan en beide aangereden door verkeer.
1 paard is na een paar dagen alsnog ingeslapen.

Het is een te groot gebied om ze tegen te komen, was er zelf vorig weekend, maar ja het kan altijd natuurlijk.
Hoewel overdag Ginkelse heide, rondom Tok en de schaapskooi er te veel toerisme is.

Mossel straks in het hoogseizoen ook, zal meer de achteraf paden zijn waar je wolven kan gaan tegenkomen.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 00:06

Ik sta al jaren in Wageningen. Ben benieuwd waar je de paarden neerzet. Wolven zelf heb ik nog nooit gezien met rijden en rij elke week meerdere keren in het bos.
Zou ik me eigenlijk weinig zorgen over maken.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 01:51

Afbeelding

Lastig te zien, maar er loop echt een wolf. Ik heb het filmpje… dit is op de Telefoonweg, dit is de doorgaande weg langs het bosgebied tussen Wageningen Hoog en het spoor (richting Ginkelse Heide) (quadenoord) Ik rijd vaker in wolvengebied maar overdag nooit last van gehad. Maar er zit een flinke roedel in en rond het bos tussen de Bennekomseweg en het spoor.
Voornamelijk actief in de schemer maar overdag en zeker te paard (en in een groepje?) zou ik me er niet te druk om maken idd.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Ruiter vakantie omgeving Wageningen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:13

Parkeren bij natuurcentrum Veluwe en pauze houden met plek om paard op stal met hooi of een weide te zetten bij boerderij de mossel. Of de andere kant op, dan parkeren bij de schaapskooi en dan pauzeren bij pannenkoekenrestaurant Panoramahoeve. Wel van tevoren checken of ie open is. Daar kunnen de paarden in een kaal landje staan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:17

De wolven die in dat gebied zitten zijn zeer actief, gaan geregeld van Planken Wambuis de A12 over over dan richting oa Wageningen. Ik heb heel veel wolvensporen gezien in dat gebied, maar ven ze zelf nog nooit tegen gekomen. Ik wandel niet meer graag alleen daar met de hond omdat het gebied zo uitgestrekt is en je soms niemand tegenkomt kilometers lang. Vroeger kwam ik er veel wild tegen. Dat is nu al 2 a 3 jaar niet meer zo. Dus of het wild is veel schuwer, of er zit echt veel minder wild.