Trektocht te paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:43

p.s. als dit hier niet hoort meld het ff


Tja het begint een jaarlijks ritueel te worden, en elk jaar weer net ietsje verder

We blijven wel in de omgeving omdat we er meer bekend zijn

Maar wat doen jullie ter voorbereiding op een trektocht?

Ik hou me vooral bezig met de route, harnachement en slaapplaatsen. Tja en daarnaast een checklist voor spullen die meemoeten
We hebben het geluk dat onze spullen worden gebracht naar de slaapplaats
Tja en het hoognodige in een rugzak of zadeltas mee natuurlijk

Welke spulletjes nemen jullie mee te paard?


greetz

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:49

mijn standaard uitrustig voor een lange buitenrit:
telefoon, geld, legitimatie,
kaart v/d omgeving
hoevenkrabber
zakmes die niet vanzichzelf uitklapt
Eppeltje, flesje spa, paardensnoepjes. (Appel en spa kun je zowel zelf als je paard laten eten/drinken)
halster+halstertouw

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:52

als ik een echte trektocht ga maken dan gaan de ortlieb zadel tassen op.

afhankelijk van de duur zit daar in, rijbroek, kleding, slaapzak, toiletspullen, snel drogende handdoek. dageten voor het paard, borstels, hoevenkrabber, hamertje en nagels, verband kit. Hoefschoen en wat touw. en een opvouwbare voeremmer (is officieel een opvouwbaar afwasbakje)
en de kaarten die ik nodig heb.

meestal plan ik van de voren te slaappplaats voor paard en mijzelf. wel zo handig.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:50

Ik heb nu 2x een lange trektocht gemaakt.

Wat onderweg mee gaat is: twee bidonhouders, eentje met een flesje met drinken en eentje met de routekaart en een sultana.
Verder heb ik zelf een heuptasje om met wat eetbaars, extra riempjes (sperriempje en wat veters voor evt maken van je harnachement). Verder gaat er onderweg een opklapbaar hoevenkrabbertje mee en een regenjas of poncho (afhankelijk vh weerbericht - kans op regen klein dan alleen de poncho). Verder onderweg ONMISBAAR: vliegenspray! Het kan je redding zijn onderweg

Verder rijd ik met halsterhoofdstel en een halstertouw klik ik vast aan het halster en knoop ik om de hals, zo rijd ik met mijn teugels maar klik ik bij een stop de teugels en het bit los en gebruik ik het halstertouw.

Dan hadden wij het altijd zo geregeld dat onze caravan aan het eind van een rij-dag op de nieuwe camping stond
Belangrijk om voor je paard mee te nemen op zo'n week:

* regendeken of vliegendeken om je paard de rust te gunnen die het verdient
* halster + touw
* eigen voer, indien gewenst
* emmers
* poetsspullen
* evt. paspoort (ivm enting - sommige campings/stallingen vragen hierom)
* ehbo-spulletjes (betadine-spray/acederm/wondzalf etc)
* schone dekjes

Dit is zo eerst even het belangrijkste.
Oja, en wij reden met GPS, ideaal!

Wil je meer weten, dan roep je maar!

vivenco

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:11

Hey allemaal,

Ik zie dat jullie allemaal verhalen hebben over trektochten. Ik wil met mijn paard een kleine trektocht gaan maken in Nederland. En vroeg me af hoe jullie dit regelen. Zijn er standaard routes in bepaalde streken met daarin ook informatie van slaapplaatsen ofzo? En naar welke provincie gaan jullie? En hoeveel uur rijden jullie dan meestal per dag? Ik wil alleen gaan met mijn paard, of zou dat niet verstandig zijn?

Ik hoor graag jullie tips!

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:30

er zijn veel standaardroutes. Als je googled op ruiterkaart dan vind er wel een stel en meestal zijn ze via internet wel te bestellen. kost een euro of 5 per kaart en dat bestrijkt dan echt een gebied waar je dagen over doet.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:14

ik heb een vastgelegde route voor hier in de omgeving.

Maar heb de dilemma of ik zon labeltje nodig heb om de teteringse bossen in te mogen :| dus als iemand een site weet waar ik dat kan op zoeken, aangezien google me niet verder op weg helpt

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:10


Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:12

RhealLover schreef:
ik heb een vastgelegde route voor hier in de omgeving.

Maar heb de dilemma of ik zon labeltje nodig heb om de teteringse bossen in te mogen :| dus als iemand een site weet waar ik dat kan op zoeken, aangezien google me niet verder op weg helpt

Je moet even weten van welke organisatie het bos is!

Bijv Staatsbos
Natuurmonumenten
Gelders/brabants/utrechts landschap oid.

Dat is wel op een site op te zoeken.

vivenco

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:47

Hey,
Dat is idd een handige site. Wordt ik al een stuk wijzer van. Bedankt! En ook alle andere bedankt voor hun reacties.

tepaard2

Berichten: 54
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:33

trektochten zijn leuk om te doen, mits goed voorbereid voor mens EN paard. Altijd meenemen: geld, legitimatie van jezelf, mobiel en in het buitenland DLD) kentekenplaten voor je paard.

Ik neem altijd mee (buitn wat boven staat:

hoevenkrabber, aansteker, ZADELTASSEN, drinken voor mezelf en voor paard!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:04

tepaard2 schreef:
drinken voor paard!

Oeps, 50 liter per dag drinken die van mij hier in de zomer... Niet dus, ik plan de route langs een drinkplaats of rivier.
Die van mij zijn trouwens wel wat gewend. Vangaa 35 graden in de schaduw hier en tussen 12.00 en 14.00 28km. 50/50 onverhard/verhard met 14 km/uur en meneer wilde thuis voor de beleefdheid de bek wel even spoelen maar niet eens drinken. Ík had onderweg al een liter op en was zó droog dat het water sissend naar binnen liep Knipoog

hc

Veeer

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nederland

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:40

ik ga in de zomer naar t Reelaer op trektocht. heeft iemand daar ervaring mee?

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:07


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:01

Als je bagage wordt nagebracht hoef je niet zo heel veel mee te nemen voor onderweg. gewoon datgene dat hierboven ook al genoemd werd.

Wij gaan wel 'zelfvoorzienend' op vakantie met de paardjes, dus tentje mee, mini gasbrandertje, opvouwbaar servies en kleine potjes (50 mL, uit het lab Haha! die lekken niet) met allerhande dingen als; zeep, zout etc

We zijn nu aan het trainen en houden de vuistregels van de endurance training aan. Het trainen voor de conditie is niet zozeer nodig, maar je traint vooral om blessures te voorkomen. Dus je traint om de spieren en pezen sterker te maken. Drie dagen voor de trektocht stoppen wel alle training, dit heet supercompensatie.

We trainen elke keer twee a drie dagen

1. rustig en langzaam, maar lang (1,5 uur over straat)
2. 'gewone buitenrit' ook 1,5 uur
3. kort en intensief, 6 km op uptempo
4. dag rust

en dan weer van voor af aan.

Overnachtingsplaatsen reserveren we niet vantevoren, maar we nemen wel een lijst mee met adressen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:19

arno8 schreef:
We zijn nu aan het trainen en houden de vuistregels van de endurance training aan. Het trainen voor de conditie is niet zozeer nodig, maar je traint vooral om blessures te voorkomen. Dus je traint om de spieren en pezen sterker te maken. Drie dagen voor de trektocht stoppen wel alle training, dit heet supercompensatie.


Hier is al 3500 jaar geleden een tópmethode (wetenschappelijk getoetste) voor in klei gegrifd.
Het traint
- psyche
- skelet
- kapsel en pezen
- cardiovasculair systeem.
- spieren (en die zijn een non-probleem)
en is gebruiksdoelspecifiek aanpasbaar.
De basistraining gaat uit van een buiten in een groep levend, basisfit paard en duurt 7 maanden. Daarna is jaarlijks een verkorte opfrisser voldoende.
De methode maakt zeer slim gebruik van intervaltraining. Jouw staatje doet dat niet en dat is jammer want je kan het rendement van de sessies daarmee verveelvoudigen. Je kan dat met een hartslagfrequentie-meter heel makkelijk heel nauwkeurig invullen en een hsm met interface naar de pc kost tegenwoordig geen drol meer.

Meer info en de link naar boeken over de methode kan je op mijn site vinden.

hc