buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:29

Heey,

Ben wel benieuwd wat jullie doen
Als jullie buitenrijden laten jullie je pony dan een beetje z'n eigen gangetje gaan of houd je goed contact en let je op de stellingen en of ze aan de teugel lopen/nagefelijk zijn?
Ben benieuwd
Groetjes

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:30

Het ligt er eigenlijk een beetje aan ... als mijn pony ontspannen is lat ik der lekker lopen... als ik merk dat ik wat spanning krijg pak ik de teugels even op en houd der bezig door de wat ronder te rijden Zo vergeet ze de spanning

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:32

Ik dressuur altijd wel een béétje, gewoon wat buigen, wijken en voor de rest met een los teugeltje in galop over een lekker zandpaadje, en het zal me boeien hoe ze loopt

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:55

ik heb alsmaar m'n teugels los
en dan is m'n pony niet eentje die gewoon stijf doorloopt voor de engst dingen, mijn pony schikt nogal veel, maar aangezien we toch niet bij de weg zitten, maakt het me niet uit, langs de weg pak k m meestal wel wat korter!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:57

Buitenrijden vind ik meer een punt waarop we het samen leuk moeten vinden en ik zal hem dus gewoon los laten lopen. Ik ga op een buitenrit geen ronding vragen, dat doe ik in de bak wel

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:58

Buitenrijden is de hele rit aan de lange teugel bij mij
Lekker relax en genieten voor ons allebei!

LoOr

Berichten: 112
Geregistreerd: 28-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:01

In heb bos laat ik haar lekker n beetje dr gang gaan, kan ze beetje rondkijken enzo. Gewoon lekker ontspannen. En natuurlijk ook ff lekker galoperen over van die bospaadjes.

Equira

Berichten: 1219
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:42

Ik rij veel buiten, omdat de bak erg snel nat is. Dus ik train ook gewoon buiten. Daarnaast is mijn paard ook zo'n stresskip dat als ik m niet aan het werk zet tijdens de buitenritten dat hij ook alleen zijn aandacht maar bij de omgeving heeft en totaal niet bij mij. Als ik merk dat ie lekker ontspannen is dan rij ik m nog wel eens aan een lang teugeltje, maar dat lukt me bijna nooit de hele rit.....

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:45

Buitenritten zijn eigenlijk altijd ritjes waar ik mij niet erg bezig houd met dressuren. Lekker rondkijken en genieten. Soms vraag ik wel wat van hem, maar dat is eigenlijk alleen als hij gestresst is...

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:49

Bij mij zijn buitenritten alleen voor de lol, dus dan ga ik verder niets van mijn paardje vragen. Vaak lopen ze dan heerlijk ontspannen, omdat je zelf ook ontspannen bent. De eerste paar honderd meter bij mijn huis vandaan moet ik echter wel altijd ff goed opletten, anders sta ik zomaar weer terug bij huis, omdat ze naar hun vriendjes terugwillen hihi

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:50

Als die heel erg druk is (komt zelden voor, maar toch) dan hou ik hem dr wel goed bij, als die niet normaal kan doen dan zet ik hem ff aan het werk en dan gaat het weer goed. Maar ik kan 9,9 van de 10x met lange teugel door het bos draven/galloperen. Niets geen moeite

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:41

Ik rijd vooral recreatief en dat is dus heerlijk langere teugel. Merk ik dat mijn paard overactief wordt en onder me vandaan wil, dan ga ik wel even aan de slag met overgangen en stelling. Beetje aandacht afleiden en voorkomen dat mijn paard na 5 minuten onder me vandaan loopt alleen maar meer gaat drammen..

Om nu te zeggen dat bij buitenritten helemaal niet gedressuurd wordt, omdat het ontspanning is..Nee, dat niet. De ene keer meer dan de ander, volgende keer minder. Maar hoe dan ook, ook tijdens buitenritten vraag ik gehoorzaamheid van mijn paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:59

Net als dat ik in de bak wel eens gewoon wat aan het aanlummelen ben, train ik ook wel serieus in het bos. Ligt er dus een beetje aan WAAROM ik het bos in ga. Soms ga ik gewoon lekker trainen, soms ga ik om bij te beppen met een vriendinnetje oid en dan mag zij ook bijbeppen met het paard van betreffend vriendinnetje

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:01

Lekker los, ik laat hem lopen hoe hij wil. Lange teugel, losjes vast, ontspannen. Hij mag lekker rondkijken.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:06

Ik doe eigenlijk wel een beetje van beide. Onderweg doe ik wat oefeningen. Beetje nageven, stilstaan, volte rijden, figuren en overgangen rijden. Maar ik zorg er voor dat we alle 2 plezier hebben, dus meestal lekker laten lopen.

Pannie

Berichten: 1817
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: thuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:08

Buitenrijden staat bij mij gewoon voor totale ontspanning. als ze wat heet word pak ik dr wel wat op, maar niet zoals ik echt dressuur aan het rijden ben.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:09

De bak is voor het dressuurwerk, buitenrijden puur voor afwisseling en ontspanning. Ik vraag niks tijdens een buitenrit van mijn paard. Waarom zou ik? Dat kan ik wel in de bak doen.
Teugeltje hangt lekker slap en lekker vlot doorstappen en omgeving bekijken

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:10

@Pannie: Ben het helemaal met je eens Het moet een soort uitje voor ons allebij zijn

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:14

gewoon lekker met lang teugeltje. Het boeit me dan echt niet hoe ze loopt.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:21

In de bak wordt er gewerkt, buiten is het gewoon een ontspannen ritje, tenzij het paard in kwestie begint te draken dan zet ik hem wel aan het werk om enigszins de aandacht op te kunnen eisen.

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:57

Wisselt per keer, de ene keer is het echt een trainingsrondje op conditie, dan weer een rondje om de gangen goed te krijgen en ook vaak een ontspannen buiten ritje. Maar vaak ga ik toch wel een klein beetje aan het werk anders gaat paardjes lief andere dingen bedenken hang ik in de bomen(bij wijze van)

Robin

Berichten: 24217
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:59

Ligt eraan.. Als ze lekker rustig is.. dan laat ik haar lekker lopen, lang teugeltje enzo.. Maar als ze heel irritant word .. en overal op let en heel veel schrikt over dingen waar ze normaal nooit op schrikt.. of gewoon gaat klieren, dan vraag ik haar even naar beneden, wijken.. stelling enz.

SAMIERTJE

Berichten: 563
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:45

Als ik op buitenrit ga, ben ik daar niet echt mee bezig, nee. Gewoon lekker losse teugel .

HenJ
Berichten: 790
Geregistreerd: 11-01-06

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:04

In de bak wordt er gewerkt, in het bos alleen het eerste stuk. Meestal is jordy dan wat actiever en ik loop dan ook alleen. Wanneer we met meerdere gaan, dan gewoon los. Ik werk wel aan zijn tempo. Hij moet wel alle gangen goed en rustig doen. Jordy kan echt gaan dribbelen buiten, dan zet ik hem even aan het werk.

Gr heidie

narrator

Berichten: 1878
Geregistreerd: 01-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:06

meestal krijg me pony alle teugel haha! Maar WEL geconcentreerd!!! wel oplettend.. en hij kan soms wel snel gaan lopen.. maar als je alleen met hem bent gaat hij niet dribbelen ( in de groep wel en dan doe ik het op de manier van --> HenJ)
Maar ik laat hem niet het eerste stuk bijv. van een buitenrit/bos werken.. Ik gooi hem gewoon los.. Ofja niet helemaal los, maar wel dat je geconcentreerd en oplettend bent.