trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Griet
Berichten: 35
Geregistreerd: 21-06-06

trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:59

Ik ga van de zomer op trektocht
9 dagen en ongeveer 30 km per dag
en ik ken er niks(dressuurruiter) van, gelukkig ben ik mee onder de begeleiding van iemand die aan endurance doet.

wat ik van tips gekregen heb

tip : dweils meedoen voor op het paard onder het zadeldoek, wel zorgen dat ze effen liggen

tip 2: ik heb een goed passend zadel maar ze hebben mij toch een gel aangeraden

tip 3: paard nu al iedere dag rijden, ik kan wel niet op straat oefenen dus in de piste

tip 4: veel stappen


zijn er nog tips

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:34

De dweil snap ik niet echt. De gel kan, maar is niet nodig als het zadel goed past.
Het hangt helemaal van het tempo af of je paard het goed aankan. Als je regelmatig gaat stappen en bij wijze van spreken de hele dag over de rit mag doen (dus een pauze nemen etc), dan denk ik dat een ongetraind paard het nog zou kunnen. Als je er maximaal 3 uur over wil doen moet je paard wel een beetje getraind zijn.
Het is vooral belangrijk dat je goede zadeltassen hebt (als je al je spullen mee moet nemen iig), die dekjes met aangenaaide tassen zijn echt waardeloos. Vooral omdat ze dus niet aan het zadel hangen, maar via het dekje direct druk op de rug uitoefenen. Je kunt beter een paar kilo's extra aan het zadel hebben hangen, dan dat je direct op de rug (en dus de wervelkolom) drukt

Tijdens de rit gewoon goed op je paard letten en regelmatig gaan stappen of eraf gaan zodat het paard voldoende rust krijgt, dan moet het makkelijk gaan. Bij heet weer goed opletten dat het paard gras kan knabbelen en kan drinken onderweg, verder gewoon lekker genieten!

Griet
Berichten: 35
Geregistreerd: 21-06-06

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 18:37

tempo = veel stappen, het is de bedoeling om er de hele dag over te doen.

zadeltassen= niet nodig de spullen komen tot bij ons, geoganiseerde tocht in groep met ingelaste pauzes. Ik ga misschien wel een heuptasje meedoen voor flesseltje water, identitieitskaart en fototoestel

genieten = zal ik proberen (ik ben nogal een nerveus type, maar het zal allemaal rustig aan zijn, dus dat zal wel moeten lukken)

dweil = neemt extra het zweet op

ik heb donderdag een rit gedaan met enkele paarden die ook mee zullen gaan. paarden gingen goed met elkaar om. En mijn paard had na een rit van 2uur 30 voornamelijk drag en gallop met enkele stap stukken ertussen een hartslag van 51 (ze zeiden dat dat goed was)

die ging wel razend snel naar boven toen er een ezeltje voorbij kwam. Mijn paard komt nogal snel nerveus.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:46

Je hebt speciale dekjes voor endurance, mischien daar 1 van aanschaffen. Een dweil onder je zadel lijkt me niet ideaal, die zijn daar niet voor gemaakt en veroorzaken zeker als het de hele dag eronder ligt, drukplekken en andere narigheden. Zo'n dekje is er speciaal voor gemaakt, en neemt veel zweet op en droogt ook weer snel.

Maar het belangrijkste: Genieten!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:39

Dweil zou ik niet doen. Je kunt het beste een zadelvormig dekje (uitgesneden dus) kopen en elke afspoelen en laten drogen, of een schone. Evt 2 dagen met hetzelfde dekje kan ook prima.
Wij hebben Bucas Powerdekjes, zijn superdun, alleen in zadelvorm en het paard blijft er zo droog mogelijk onder. Gaat pas zweten als hij ook al op de hals of in de liezen zweet. Een dweil kan toch dubbelgaan en zal dan wel drukkingen gaan geven. Beter een dun dekje en een goedpassend zadel dan allerlei kunstigheden uithalen die eigenlijk niet voor lange afstanden zijn bedoeld.

Nog een andere tip: neem voldoende vliegenspul mee. Spuit je paard goed in. Zeker als je in een gebied met horzels gaat rijden kan dat heel erg irritant zijn. Een vliegendeken ben ik niet zo'n voorstander van, meestal is het zo dat zolang je draaft de insecten ook wegblijven, alleen als je gaat stappen moet je alert zijn.

Als je toch bagage meeneemt kun je natuurlijk de dweil meenemen, maar ik zou persoonlijk het risico niet nemen. Heb in 99 in 3 of 5 dagen ook 30 km per dag gedaan. Niks geen dweil. wel een fannypack (speciaal heuptasje) met flesjes water en medicijnen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:35

Wanneer ga je?

Griet
Berichten: 35
Geregistreerd: 21-06-06

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:24

van 8 tot 16 juli http://cdte62.free.fr/
enkele mensen die ik ken doen endurance in Frankrijk, vandaar de tip

DU 8 AU 16 JUILLET, ETES VOUS TENTES PAR QUELQUES JOURS DE RANDONNEE DANS
LE DEPARTEMENT?
Le projet de la nouvelle randonnée autour du Pas de Calais est maintenant au point. Les dates correspondent souvent
à des jours fériés ou de week-end.
Si vous êtes intéressés par des renseignements supplémentaires contactez Claudine / Luc Dubarre (le soir) ou Guy
Batteur (absent du 19 au 30 juin) (adresses en bas de cette page).

Principe : Parcourir les points les plus intéressants du département par étapes d’environ 30 Km.
Il est demandé une participation d’au moins deux jours de façon à intégrer au moins une nuit pour garder "l'esprit
randonnée". A cette occasion si vous avez un document officiel (type carnet de randonnée) à faire viser, nous le remplirons bien volontiers et il est bien évident que cette randonnée est valable pour la validation des journées demandées pour le diplôme d'accompagnateur. La journée se déroule sous la conduite d’un responsable ATE, du CDTE62 ; Cette année nous avons choisi un itinéraire en boucle, plus pratique pour la gestion des vans.

Départ vers 10 heures, pique-nique à midi, repas chaud le soir, hébergement en tentes (tentes individuelles et une tente collective du CDTE). Mais vous pouvez aussi venir avec votre tente. Un véhicule d’intendance suit pour porter les bagages, le matériel collectif et assure la liaison avec les vans. Les chevaux sont logés en boxes ou en pâtures avec clôtures électriques selon les étapes.
Les cavaliers individuels participent avec leurs chevaux (Possibilité de location éventuelle de chevaux : nous contacter). Ils amènent leur équipement personnel et s’il le désire leur propre tente.
Les clubs peuvent également participer : ils louent les montures, organisent leur propre journée et cheminent indépendamment pour que le groupe ne soit pas trop important. Le CDTE leur fournit l’itinéraire sur carte, repas et soirée se déroulant en commun avec les individuels (Pour les clubs et groupes : parcours d’une journée admis).

Dates, itinéraires, distances prévus :
Samedi 8 juillet : Calonne Ricouart – Lugy 30 Km
Dimanche 9 juillet : Lugy – Seninghem 35 Km
Lundi 10 juillet : Seninghem – Alembon 26 Km
Mardi 11 juillet : Alembon – Warincthun 33 Km
Mercredi 12 juillet : Warincthun – Haute-Escalles 18 Km
Jeudi 13 juillet : Haute-Escalles – Bouquehault 27 Km
Vendredi 14 juillet : Bouquehault - Lumbres 30Km
Samedi 15 juillet : Lumbres – Amettes 36 Km
Dimanche 16 juillet : Amettes – Calonne Ricouart 17 Km

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:16

9 dagen is best lang, 30 km per dag is ook best veel, zeker als je een keer verdwaalt en voor een vrij ongetraind bos paard. Zit er ook een rustdag tussen?

Ik ga in juli 6 dagen, met 2 endurance getrainde paarden, 30 km per dag (nou ja, met verdwalen wordt dat wel meer) en zelfs wij hebben een rust(ig) dagje ingepland.

Griet
Berichten: 35
Geregistreerd: 21-06-06

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:13

Het is een georganisseerde rit met een groep, dus het verdwalen zou wel moeten meevallen. Er is inderdaad wel geen rustdag ingeplant.

Ik ben mijn ongetrainde paard wel (een beetje) aan het trainen. Iedere dag rijden, naast het rijden veel in en uitstappen en vanavond ga ik weer gaan wandelen. Paard is overigens 6 jaar, zit dagelijks buiten.

carola ik heb wel een B plan: Als ik in de problemen mocht komen met mijn paardje krijg ik een endurance paardje tot mijn beschikking en mag mijn paardje naar huis.

Maar ik hoop van niet

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:02

gaaf zeg, ik heb 9 jaar geleden een trektoch door nederland gemaakt. rond de 35 a 40 km per dag. we deden daar de hele dag over. 80% stappen.

in de bergen lijkt me het een stuk zwaarder.
berg op berg af is heel wat anders dan alles vlak.

ik wandel veel, maar in de bergen zou ik denk de halve afstand af leggen wat ik anders bv zou doen. je gebruikt echt zoveel andere spieren.

het zal vast een onwijze mooie ervaring zijn. veel plezier in ieder geval

Griet
Berichten: 35
Geregistreerd: 21-06-06

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 18:36

Het was leuk!

Ik ben met mijn paardje door de heuvels gereden, door rivieren, vlak land, aand de zee, in de zee, ... eigenlijk alles wat je denken kunt. We hebben zelfs naaast de autostrade en naast enkele windmolens gereden.Het was de ervaring waard.

Voorbereiding: was totaal overbodig de eerste dag hebben we heel in draf gedaan terwijl dat de andere paarden aan het stappen waren (hoezo nerveus paard?), hetzelfde voor de derde dag.
Dag 2, 4,7,8,9 was de helft van de tijd in draf terwijl de anderen nog altijd aan het stappen waren.
Van heel de reis heb ik dus 2 dagen een rustig , redelijk kalm paard gehad. En ik maar hopen dat ze na dag 3 eigenlijk wat ging verkalmen. De fransen waren er overtuigd van dat het een paardje was om in de worst te draaien

Mijn paard had zeker energie genoeg en we zijn beiden gevrijwaard gebleven van blessures en kwetsuren. Het was dus een succesvolle reis met veel uitgestrekte gebieden waar geen huis, auto, moto,... te zien was. Zalig dus, voor mij is Belgie nu wel een overbevolkt druk land.

Groetjes Griet

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Re: trektocht 9 dagen - 30 km/ dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:38

leuk zeg. maar heb je met je eigen paard daar gereden of met een paard van daar?