ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 11:52

ik vraag me af of ik een ruiterbewijs moet hebben als ik mijn ijsje meeneem voor een paar dagen veluwe.Ik heb m niet, maar hier,waar ik woon, heb ik m niet nodig.
Kon zo snel geen ander topic hierover vinden,dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Lijkt me namelijk heerlijk om met haar door de bossen heen te gaan.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:23

Nope, de samenwerking is opgezegd en ze hebben hun eigen systeem weer ingevoerd, gewoon bij de boswachter een kaartje kopen en klaar.
Let op: dit geld alleen op een relatief klein gedeelte in het zuid-oosten van de Veluwe.
Als je even opgeeft waar je wil verblijven en in welk deel van de Veluwe je wilt gaan rijden, dan weten we je wel te vertellen welke voorzorgmaatregelen je moet nemen.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:45

alleen in omgeving arnhem moet je zo'n kaartje kopen. bij ons is het niet verplicht.

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 11:52

ik wilde richting Apeldoorn/Lieren.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:32

Daar zijn geen bijzondere verplichtingen. Wel is het een goed idee om goede kaarten te kopen, MET de ruiterpaden erop. Soms vindt je die in je eigen omgeving en anders even bij de VVV in Apeldoorn (of omgeving) navragen.

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:43

oke, bedankt. Zal op zoek gaan naar goede kaarten, lijkt me idd wel erg handig, ben er absoluut niet bekend dus grote kans dat ik anders verdwaal, zo'n kluns ben ik wel...

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:21

Ik ben net terug van een paar dagen Veluwe Lachen Wij moesten alleen een kaartje kopen, kostte 4 euro. Koop idd een kaart. Wij hadden wel een kaart maar zijn de eerste dag flink verdwaald doordat we een verkeerde afslag hadden genomen ('s avonds in het donker nog wel!!)
Dus stippel je route van te voren uit en volg alleen de ruiterpaden. Veel plezier!

Anoniem

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:45

RUI --> SV.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:51

nog een leuke tip misschien, ik las een tijdje terug in de krant dat je nu voor 3 euro extra ofzo voortaan overal mag lopen, ook buiten de ruiterpaden.

stoltur

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: waar het land de zee kust

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:24

Zal eens goed gaan informeren, anders gaan we het volgend jaar maar doen, vind het nu eienlijk wel erg warm daar, is ze niet gewend hier aan de kust. Ben namelijk net zelf even voor 2 dagen die richting opgegaan,maar dan mis je wel zeewind hoor!!! In ieder geval bedankt voor de tips!!!!!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:27

secricible schreef:
nog een leuke tip misschien, ik las een tijdje terug in de krant dat je nu voor 3 euro extra ofzo voortaan overal mag lopen, ook buiten de ruiterpaden.


Dat is alleen op de Hoge Veluwe.

Op de Veluwezoom (gebied bij Arnhem, Velp, Eerbeek ed) moet je inderdaad een vergunning kopen. Een jaarvergunning is 10 euro, een weekvergunning is 4 euro.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:36

secricible schreef:
nog een leuke tip misschien, ik las een tijdje terug in de krant dat je nu voor 3 euro extra ofzo voortaan overal mag lopen, ook buiten de ruiterpaden.

Het mag misschien dan wel, maar of het wijs is ???
Er zitten nl veraderlijke konijnenholen in de hei en daar wil je met je paard echt niet in terecht komen. Best blijf je gewoon op de paden.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:35

Ik ga morgen naar de Veluwe met 2 paarden en heb wel een klein kaartje wat in zo'n dagtochtenboekje stond. zouden we daar genoeg aan hebben, of gaan we nu grandioos verdwalen Nagelbijten / Gniffelen

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:55

Op de Veluwe staan paarderoutes aangegeven met nummerpaaltjes; volg de nummers en je maakt een mooi rondje.
Waar ga je op de Veluwe naar toe ??

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:07

ehm.. wacht.. ik weet het wel..nee, ik weet het niet meer Clown
de andere ruiter had de route en er zit wel een plaats bij in de buurt. route is wel een van de bekendere.
maar mooi dat er paaltjes staan Haha!

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:10

Maar om het even moeilijker te maken Clown
Niet alle routes beginnen/liggen direct aan de 'openbare' weg. Dus soms heb je 'aanloop'routes naar de eigenlijke route toe. Dit wordt weer aangegeven met Romeinse cijfers I, II of IV. Je kunt nl op diverse plaatsen bij zo'n route 'instappen'.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:18

we hebben zo'n kant en klaar boekje, en daar staan dus alle routes vanuit de auto aangegeven,dus dat is geen probleem Lachen
tas is al ingepakt, paard wordt morgenvroeg nog even gauw gewassen ( wit en modderige wei = geen goede combi) en om 11 uur vertrekken we!

elasthiekj
Berichten: 298
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Zutphen

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:23

over dat ruiterbewijs gesproke... Ik heb m'n 1e deel kwijt geraakt dus heb ik nix aan m'n 2e deel.. Weet iemand waar je naartoe kan bellen voor een nieuwe en hoeveel dat kost? Had laatst ook iets gehoort dat je er tegenwoordig 1 nodig zou hebben als je over de openbare weg heen wil, weten jullie daar meer vanaf? Komt bij mij nogal eens voor en heb geen zin in gedoe als ik gewoon een ruiterbewijs heb, maarjah mot ik um dus wel eerst weer gaan aanvragen Tong uitsteken

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:07

Nou, gisteren geweest en het was zeker een hele mooie omgeving! vraag me niet waar we hebben gereden, want we snapten geen rambam van onze kaart,maar we zijn gezellig de blauwe pijltjes wezen volgen en dat heeft ons toch wel minimaal 3 uur zoet gehouden Clown

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:12

DubbelDun schreef:
Op de Veluwe staan paarderoutes aangegeven met nummerpaaltjes; volg de nummers en je maakt een mooi rondje.
Waar ga je op de Veluwe naar toe ??


Dat ligt eraan waar je op de veluwe bent.
Mijn paarden staan in Laag Soeren, ook op de veluwe, maar daar kennen ze het systeem niet met nummerpaaltje.
In Vierhouten is dat juist super geregeld!

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ruiterbewijs op de veluwe verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:48

Op 'mijn' hie dus ook. Soms mist er wel eens een paaltje, maar echt verdwalen kun je er niet, want de hei wordt omzoomd door verschillende grote wegen en de hekken van de militairen c.q. beschermd wildgebied.