's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:26

als ik 's avonds buiten ging rijden ging ik als kerstboom de weg op heel veel reflectoren aan benen hals hoofdstel, zo'n hesje met reflecterende strepen, lampjes overal (staart, hoofd van mn paard en ik armen en benen)

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:48

ik ga echt nooit buiten i nde het donker rijden. dat vind ik echt levensgevaarlijk Vork

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:25

lotjj92 schreef:
ik ga echt nooit buiten i nde het donker rijden. dat vind ik echt levensgevaarlijk Vork


waarom vind je dat dan zo levensgevaarlijk. Paarden zien zelfs beter in het donker. Als ze goed verkeersmak zijn mag het zelfs geen probleem zijn.

Jurjen

Berichten: 2541
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:16

Ik zou in ieder geval zorgen voor een reflecterend hesje. Verder hier en daar wat lampjes (achterkant van zadel, aan de zweetbladen). Als ik zeker weet dat het overige verkeer mij goed kan zien ben ik tevreden.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:21

Ik zou zowel reflecterende bandjes, hesje etc. gebruiken als verlichting. Door lampjes te dragen ben je ook al van wat grotere afstand zichtbaar!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:30

Ik reed/rij ook heel veel buiten 's winters in het donker.
Bijna dagelijks.
Ik woon dan wel in een dorp en het is goed te doen hier.

Ik rij er alleen bij als een kerstboom,
maar krijg altijd van iedereen complimentjes
dat ik er zo goed verlicht uitzie!
Mijn paard is dan ook wel verkeersmak,
dus schrikt bijna nergens meer van.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:47

Als ik in het donker rij dan heb ik een reflecterend hesje aan, aan mijn been een lampje, wit van voren en rood aan de achterkant, paard heeft een rood knipperlampje in de staart en verder veel reflectie materiaal aan de benen.
Belangrijk is dat je het een en ander een beetje op ooghoogte van de automobilist hangt, dan ben je goed zichtbaar.

Anoniem

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:56

Je moet echt heel goed zichtbaar zijn en dat is eigenlijk het enigste wat telt. Buitenrijden in het donker heeft mij heel veel vertrouwen in het paard te krijgen geleerd. Je bent toch van het paard en zijn ogen afhankelijk op de een of andere manier. Het is niet gevaarlijk zolang men maar geen roekeloos gedrag gaat vertonen in het donker te paard.

Ninus
Berichten: 1742
Geregistreerd: 10-07-04

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:31

Ik doe het zelf echt nooit, omdat er echt hard gereden wordt op de weg waar ik langs moet.

In de post van Miss_Montana kan ik me echter ook heel goed vinden Ja

Dus als je denkt dat het verantwoord is, zorg er dan voor dat je heel goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers Ja

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:06

wij doen dat in de zomer ook altijd. reflecterende beenbeschermers, reflectoren aan het zadel, reflecterend hesje, halogeen lampje op mijn kop en reflecterend klnalgeel halsterhoofdstel. Absoluut voor joker maar wel veilig Haha!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:46

Iig een hesje aandoen!!!

Als ik in het donker terug moet van wedstrijd/les rijden mijn ouders wel eens achter mij aan en die zeggen dat hesje veel beter zichtbaar is als reflectie om de benen!

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:05

splash1999 schreef:
magicrover schreef:
beter te veel reflectie-spullen dan te weinig. ik heb ooit het lumineuze idee gehad om een zaklamp mee te nemen, nooit meer dus. paard werd helemaal gek van het bewegende lichtvlekje op de grond.

Wennen ze vanzelf wel aan.

Zelf ben ik ook een wandelende kerstboom als het om nachtrijden gaat. Ik rijd af en toe echt in het pikkedonker met haar en gaat super. Ik rijden met een hoofdlamp en dat was wel schrikken voor haar dat lichtje dat meegaat. Nu is het gewoon. Ik heb een fluor hesje met lampjes erin, Reflectoren met lichtjes om mijn benen om het paard zijn benen een reflector bortstuig met een geel fietslampje eraan gefabriceerd. Achter op mijn zadel zit een rood fietslampje. Zo zijn we allebei te zien in het donker. Toch???


Hoeveel zie je met zo'n hoofdlamp??? En wat voor hoofdlamp heb je? bedankt!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: 's avond rijden in het donker??? ervaringen en tips gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 00:42

je ziet het wegdek vrij goed. Ik heb zo eentje met ledjes wat je kan vermeerderen 4, 8, of 12 ledjes. Wil je draven zou ik het dan op het harde doen daar zie je oneffen heden. In het gras wordt het iets lastiger omdat je schaduwen ziet van de grassprietjes. Als je weet dat er geen kuilen liggen kan je daar gerust draven natuurlijk en ook galoperen. De hoofdlamp heeft mijn vriend via internet geplukt en weet alleen dat die ook voor grotwandelingen wordt gebruikt. Verder is het voordeel dat je super gezien wordt. een nadeel ze zien je wel maar verwachten geen paard en gaan seinen omdat je in hun ogen schijnt met je felle lamp. Ach, je kan niet alles hebben toch. Ze gaan wel langzamer en aan de kant. Als het heel koud is dan zit je adem in de weg, dan lijkt het net of het mistig is.