mag je op velden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:42

- weet niet of het hier op de juiste plaats staat Clown -

Als wij buiten gaan wandelen en we komen een braakliggend stuk grond, een pas gehooid/geoogst stukje land tegen, dan gaan we er meestal op.
Van sommige mensen weten we dat ze er geen problemen mee hebben, maar is er eigenlijk een wetgeving om het feit of het wel of niet mag?
Heb je het recht om op het land van iemand anders te rijden als je daarmee niets vernield (niet dus als het pas gezaaid is ofzo!)

- Sindie -

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:43

nee, dat stuk is van iemand anders, en zonder hun toestemming mag je daar niet op komen!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:43

In principe is het niet bepaald netjes om zomaar even op iemand's land te gaan rijden zonder toestemming van de desbetreffende eigenaar!
Je zou het zelf ook niet prettig vinden als mensen die aan het fietsen zijn,even gaan uitrusten midden in jou tuin zonder het te vragen. Knipoog

vola
Berichten: 43
Geregistreerd: 03-01-06

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:44

uhm.. volgens mij is het zo dat als de eigenaar van de grond, ( of degene die het verpacht heeft aan iemand) er geen problemen mee heeft, en je verder niets kapot maakt of omploegt Knipoog het dan gene enkel probleem moet zijn, en dus gewoon toegestaan is..!

wel altyd voor de zekerheid even na vragen..!

××× nathalie

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:45

Met toestemming is het geen probleem. Maar zomaar erop rijden zonder toestemming mag niet.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:46

Ja wel eerst langs de eigenaar Tong uitsteken
Stel je voor dat het land net is ingezaaid, netjes vlakgemaakt, en dan ga je er een beetje doorrijden...
Als je op ons bouwland gaat rijden heb je kans dat je er hoogspersoonlijk afgeslagen word Knipoog Echt wel zeker weten dat het mag!

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 12:56

Orchid schreef:
Stel je voor dat het land net is ingezaaid, netjes vlakgemaakt, en dan ga je er een beetje doorrijden...


dat gebeurt dus nooit Knipoog , ik zie best wel wanneer er werk is ingestoken of wanneer het pas is omgeploegd. Wanneer het graan of de mais (of weet ik veel wat) er pas is afgehaald, dat is de enige periode dat we op velde rijden Ja

vraag is natuurlijk hoe je weet welk veld van wie is Tong uitsteken

pammy
Berichten: 225
Geregistreerd: 21-11-04
Woonplaats: overijssel

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:04

Als het net geoogst is en veder nog niets aan het land gedaan is kan het meestal geen kwaad, maar je moet wel zeker weten dat er niets staat en van wie het is want er kunnen ook hele boze landbouwers tussen zitten die een hekel heeft aan paarden. (volgens de wetgeving mag je er niet op rijden).
Als het land net gehooid is of als er gras in staat zou ik het niet doen, er staat immers een gewas (ja gras is een gewas) en als je daar op gaat galloperen maak je meer kapot dan je denkt. (gaten trappen, uitglijden) en dan heb je een landbouwer heel snel kwaad, is zijn inkomen, en aangezien er maar heel weinig groeid, op dit moment is iedereen blij dat er nog wat staat.

PlauGenGuy

Berichten: 258
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: Bantega

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:47

Eerst vragen aan de rechtmatige eigenaar van het land is een vereiste!!!

Onze boerderij heeft een stuk land met een dijk er in en langs een weg.
Veel mensen denken dat, omdat er geen hek omheen staat, dat het van niemand is (lees:gemeente).
Honden uit laten en met paarden door het gras racen is dan geen probleem denken ze.

Helaas is het tegendeel waar, de koeien moet van dit gras eten. Dus ik vraag altijd aan de mensen die zomaar op ons land rijden of ze hun melkfabriekje willen vervuilen met honden- en/of paardenpoep?? Zie je soms onnozel kijken... Clown

Dus voordat je een stukje land betreed, kaal of niet...Please vraag eerst aan de eigenaar of het oke is...

Groetjes,

Simone

Anoniem

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:36

sinneke schreef:
Heb je het recht om op het land van iemand anders te rijden als je daarmee niets vernield (niet dus als het pas gezaaid is ofzo!)

Nee, natuurlijk heb je geen recht om zomaar overal te gaan rijden waar het jou uitkomt!
Hoe kom je er overigens op om ongevraagd op andermans akkers (andermans broodwinning!) te gaan rijden? Verward Nooit geleerd om beleefd eerst te vragen? En als dat niet gaat, omdat je niet weet van wie de akker is, doe je het al zeker niet.

En dat vragen of je daar recht op hebt? Aanvaring gehad met een boze boer misschien?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18004
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:29

Waarom zou je het überhaupt willen??? Verward

Tjonge jonge, hoe kom je op het idee..... er zijn genoeg wegen en paden met een berm die breed genoeg is om in te rijden. En anders ga je op zoek naar iemand met een bak waar je in mag rijden.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:31

Marreke schreef:
sinneke schreef:
Heb je het recht om op het land van iemand anders te rijden als je daarmee niets vernield (niet dus als het pas gezaaid is ofzo!)

Nee, natuurlijk heb je geen recht om zomaar overal te gaan rijden waar het jou uitkomt!
Hoe kom je er overigens op om ongevraagd op andermans akkers (andermans broodwinning!) te gaan rijden? Verward Nooit geleerd om beleefd eerst te vragen? En als dat niet gaat, omdat je niet weet van wie de akker is, doe je het al zeker niet.

En dat vragen of je daar recht op hebt? Aanvaring gehad met een boze boer misschien?


Mee eens, je zou het toch ook niet leuk vinden als een ander ineens in jou bak zou gaan rijden, zonder het te vragen?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:11

Als je in de bak niet kan rijden,je in de buurt alleen maar velden hebt en geen ruiterpaden heb je geen andere keus.

Ik ga heus niet bij een huis aankloppen en vragen of ik ff op hun land mag rijden.

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:21

Armaris schreef:
Als je in de bak niet kan rijden,je in de buurt alleen maar velden hebt en geen ruiterpaden heb je geen andere keus.

Ik ga heus niet bij een huis aankloppen en vragen of ik ff op hun land mag rijden.


Dit is dus ons probleem, we zijn omgeven met autostrades en andere drukke autowegen en die velden is een beetje onze toevlucht.
Een bak is echt geen optie aangezien de paarden endurance lopen en van een paar rondjes galop in een piste krijgen ze nu eenmaal geen conditie Clown

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:24

Marreke schreef:
En dat vragen of je daar recht op hebt? Aanvaring gehad met een boze boer misschien?


Boze boer niet, maar wij zijn zelf boeren en overlaatst was er iemand met zijn paard over ons stuk grond aan het draven dat pas was ingezaaid.
Ik ben dan ook van de mening als je niet weet of het gezaaid is er ook af te blijven, want als je dat doet kan geen één boer nog een paard zien.
maar de paardenmensen in onze buurt weten best wel dat ze naar volle lust op onze velden kunnen ALS er geen gewassen op staan!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18004
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:00

Citaat:
Als je in de bak niet kan rijden,je in de buurt alleen maar velden hebt en geen ruiterpaden heb je geen andere keus.

Ik ga heus niet bij een huis aankloppen en vragen of ik ff op hun land mag rijden.
Als je in de bak niet kan rijden,je in de buurt alleen maar velden hebt en geen ruiterpaden heb je geen andere keus.

Ik ga heus niet bij een huis aankloppen en vragen of ik ff op hun land mag rijden.

Waarom ga je niet zomaar ergens aankloppen en wel zomaar ergens een land op??!! Lekker aso.
Er zijn genoeg mensen die het geen probleem vinden, mits je het eerst gevraagd heb. Ik rij ook in andermans bak, ben er ook domweg naartoe gegaan met de vraag ik of, eventueel tegen een kleine vergoeding, in hun bak mag rijden.

Citaat:
Dit is dus ons probleem, we zijn omgeven met autostrades en andere drukke autowegen en die velden is een beetje onze toevlucht.
Een bak is echt geen optie aangezien de paarden endurance lopen en van een paar rondjes galop in een piste krijgen ze nu eenmaal geen conditie Clown


Dat is jullie probleem, en dat moeten jullie dus zien op te lossen. Je kan niet zomaar een ander overlast bezorgen omdat jij iets wilt wat daar niet kan. Ik blijf erbij dat je niet zomaar in iemands land kan rijden, je weet niet wat er wel en niet mee gedaan is en je kan veel beschadigen zonder dat je het door hebt. Dan moet je dus toch aan mensen vragen of het mag....

En anders moet je de paarden ergens stallen waar je wél buiten kan rijden, ookal betekend het dan dat je moet reizen om te kunnen rijden. Maar het is jullie probleem, daar dien je een ander niet mee op te zadelen.

Anoniem

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:11

Bij ons was er laatst ook een vader zijn twee dochters aan het laten galoperen op ons hooiland.Het moest dus nog gehooid worden.Nu is die wei helemaal omring door een sloot met alleen een open oprit van drie meter.Dus ook wel herkenbaar als weide.
Toen heb ik die vader wel verteld wat ik er van dacht.Bovendien levensgevaarlijk het gras stond ruim boven de kogels,je ziet geen konijnen hol of niks zitten.

Het andere land reden we zelf altijd over om dat dat korter was naar het bos.Maar blijkbaar dachten andere mensen dat je er dan maar volop over het hele stuk moest galoperen.Dus dat stuk is helemaal afgezet nu.

Persoonlijk zou ik het dus zonder toestemming niet doen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:41

Lalidan schreef:
Citaat:
Als je in de bak niet kan rijden,je in de buurt alleen maar velden hebt en geen ruiterpaden heb je geen andere keus.

Ik ga heus niet bij een huis aankloppen en vragen of ik ff op hun land mag rijden.
Als je in de bak niet kan rijden,je in de buurt alleen maar velden hebt en geen ruiterpaden heb je geen andere keus.

Ik ga heus niet bij een huis aankloppen en vragen of ik ff op hun land mag rijden.

Waarom ga je niet zomaar ergens aankloppen en wel zomaar ergens een land op??!! Lekker aso.
Er zijn genoeg mensen die het geen probleem vinden, mits je het eerst gevraagd heb. Ik rij ook in andermans bak, ben er ook domweg naartoe gegaan met de vraag ik of, eventueel tegen een kleine vergoeding, in hun bak mag rijden.


Wat is daar aso aan?Ik zie heus wel wanneer een veld juist geoogst is en zeker als ik anderen erop zie rijden.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 05:05

Het is gewoon aso om zomaar op het land van een ander te rijden, dan maakt het niet uit of het land wel of niet bewerkt is.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 05:27

Nee, altijd eerst toestemming vragen! Of het land net geoogst is of niet maakt niks uit; het is niet van jou. Jij vindt het toch ook niet leuk als mensen ongevraagd door je voortuin crossen of je fiets even lenen?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:02

Natuurlijk kan je niet zomaar op het land van een ander gaan rijden! Stel je voor dat je ineens een paard bij jou in de voortuin ziet! Bovendien kan het ook niet dat je niks verandert als je met een paard van 'weetikhoeveel' kilo over een veld gaat rijden. Eigenlijk vind ik het maar een rare vraag...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18004
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:08

Citaat:
Wat is daar aso aan?Ik zie heus wel wanneer een veld juist geoogst is en zeker als ik anderen erop zie rijden.


Wat daar aso aan is, is dat jij iets gebruikt wat niet van jou is zonder toestemming te vragen!! Hierboven stond ook het voorbeeld dat ik jouw fiets leen, dat vind jij toch ook niet goed, dat jan en alleman hem zomaar meeneemt?? en jouw tuin gebruikt om te crossen?? We vernielen niks hoor, maar we kunnen nergens anders terecht. Dan zeg jij toch ook: donder op??
En dat je anderen erop ziet rijden, wil nog niet zeggen dat ze het ook goed vinden dat jij er op rijd!!! Ik mocht ook weleens in een weiland, omdat ik dan de enige was en erg voorzichtig deed, maar dan was het nog niet de bedoeling dat iedereen er op ging, want echt, er blijft niks van het land over.

Wie denk jij eigenlijk wel niet dat je bent zeg??!! Iedereeen hier is er volkomen duidelijk over: NEE. En jij schijnt het maar doodnormaal te vinden.....

Waarom stel je trouwens eigenlijk een vraag als je het antwoord niet wilt horen??

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:33

Ja dat anderen erop rijden is ook wel een slecht argument, ik rijd ook wel eens op ons land, nou dan zou ik het alsnog raar vinden als de hele buurt het gaat doen Haha!

sinneke
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: messelbroek

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 09:34

De 'je wil toch ook niet dat ze door je voortuin komen crossen' vind ik niet echt een goed argument aangezien je dan wel 'gewassen' vernield. Clown
Aangezien ik zelf vaak op het veld sta om mee te helpen bij het zaaien en oogsten, zie ik best wel wanneer ik schade toebreng of niet. maar ik wil absoluut niet de mensen vrijspreken die zonder zorgen overal maar doorcrossen.
Ik stel de vraag omdat ik gewoon wou weten hoe jullie er over dachten en wat jullie doen wanneer je geen leuk plekje hebt om te rijden. Als ik eerst uren in mijn auto moet zitten om dan te kunnen rijden kan ik er maar beter mee stoppen. Verdrietig

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18004
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: mag je op velden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:37

Mooi dat je daarom de vraag stelt, maar accepteer dan ook het antwoord.....

En ik snap best wel dat je er van baalt dat je verder nergens anders kan rijden. Maar dan zal je op zoek moeten naar een oplossing. En echt waar, mensen vreten je niet op als je ze komt vragen of je in hun land mag rijden!! Gewoon doen, dan is er geen probleem!