veeroosters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:01

heey

ik had een vraagje.
wat doen jullie als jullie veeroosters tegenkomen??
gaan jullie daar gewoon overheen of heb je daar wat voor?

Eline_

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-03-06

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:04

meestal wel hoor, kan opzich ook prima als het wel ''fijne'' veeroesters zijn. als er iets van planken in de buurt liggen, leg ik die er gewoon even over; niet vergeten om ze erna weer weg te halen.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:31

Je hebt wildroosters en veekerende roosters.
Een wildrooster is een rooster van smalle metalen strips die rechtop staan zeg maar. De afstand ertussen is zo ongeveer 5 à 7 cm.
De veekerende roosters zijn roosters die gemaakt zijn van ronde buizen met ruwe punten erop gelast met ong. 10 cm ertussen.
Veekerende roosters mag je nooit overheen rijden! Ze zijn zoals de naam al zegt, gemaakt om vee te keren.
Er zijn wel mensen die met hun paard over een wildrooster heen rijden. Ik vind het onverstandig. Te vaak heb ik al meegemaakt in mijn directe omgeving dat een paard/pony met een of meerdere hoeven door het wildrooster heen zakte, in paniek raakte en zich probeerde los te trekken. Gebroken benen en afgerukte hoeven waren het gevolg.
Ik ga dus ook nooit met mijn paard over een wildrooster. Al moet ik er 10 km voor om rijden.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:20

De vee roosters die wij hebben ga ik niet overheen. Die hebben de spijlen best ver uit elkaar zitten. Dus dan kan ze met haar hoef er net doorheen.

persikj

Berichten: 58
Geregistreerd: 01-08-06

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:23

Bij ons hebbe we ook so'n veekerend rooster maar daar naast zijn van die hekjes dan moet je gwoon ff 2 hekjes opendoen en dan kan je erdoor

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:25

ik heb een tijd op de veluwe gereden. daar stikt het van de wildroosters, en ook van veekerende roosters. die eerste kon ik met mijn grote ruin (maat 4 hoefijzers) gewoon overheen. de veekerende kan NIET. staan ook bordjes bij dat het gevaarlijk is voor paarden.
er zat daar altijd naast een veekerend rooster een hek, waar je doorheen kon. wel eraf en weer erop dus, maar dat liever dan verongelukken.
met een paard (of ander dier) over een veekerend rooster heen, is vragen om ongelukken!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:26

Ik rijd vaak op de Veluwe en kom ze vaak tegen. Dit zijn wildroosters en kun je in principe gewoon overheen. Ook voor de menners liggen ze er gewoon en die moeten er af en toe wel overheen... tegenwoordig zie je veel karren met een stuk doek erin wat ze erover leggen.

Zelf reed ik er altijd overheen daar.... wist dus het verschil niet tussen de verschillende roosters.
Bij ons op de hei in Loosdrecht kregen we ze ook...mooi dacht, kan ik lekker overheen....ipv zon kl*tehekje doorgaan...Maar dit waren dus de veekerende roosters...
Wat blijkt, dit gaat 100 keer goed... en toen ging het mis,
Mijn paard schrok van een paar pony's die over het fietspad aankwamen en sprong het rooster op, gleed uit en zat ertussen !!!
Hij trok zich los, ijzer lag in de put en hij had de bal van zijn hoef eraf en ontvellingen.... tijdje kreupel geweest en nu weer okee maar voor mij nooit meer een rooster !!!
Wat voor soort het ook is...

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:29

ik rij er ook niet langs, weet waar ze liggen, vind het maar ondingen.. (ja voor de boer is het handig)

/edit met 'niet langs' bedoel ik dat ik niet een route neem dat ik over roosters moet, veekerend heb ik het dan over

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 16:40

owke bedankt, bij ons zitten er dus geen hekjes naast dus wij kunnen er alleen overheen...maar we vnden het gevaarlijk...misschien gaan we een plank maken en die dan daar in de berm leggen en dan afstappen en die daar neer leggen en weer plank wegleggen en weer opstappen.

kan dit denk je?

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:42

gaat het om veekerende roosters dan?
want dan zou je misschien iets met de boer overleggen ofzo?

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 16:42

nee het zijn echt veeroosters....tenminste misschien is 1 een veekerend rooster maar meer oowk niet.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:27

ElCamino schreef:
Ik rijd vaak op de Veluwe en kom ze vaak tegen. Dit zijn wildroosters en kun je in principe gewoon overheen. Ook voor de menners liggen ze er gewoon en die moeten er af en toe wel overheen... tegenwoordig zie je veel karren met een stuk doek erin wat ze erover leggen.

Zelf reed ik er altijd overheen daar.... wist dus het verschil niet tussen de verschillende roosters.
Bij ons op de hei in Loosdrecht kregen we ze ook...mooi dacht, kan ik lekker overheen....ipv zon kl*tehekje doorgaan...Maar dit waren dus de veekerende roosters...
Wat blijkt, dit gaat 100 keer goed... en toen ging het mis,
Mijn paard schrok van een paar pony's die over het fietspad aankwamen en sprong het rooster op, gleed uit en zat ertussen !!!
Hij trok zich los, ijzer lag in de put en hij had de bal van zijn hoef eraf en ontvellingen.... tijdje kreupel geweest en nu weer okee maar voor mij nooit meer een rooster !!!
Wat voor soort het ook is...


Bloos! Nou dan heb je geluk gehad, hier in omgeving Uden moet helaas Huilen ieder jaar wel minstens 1 paard/ pony afgemaakt worden, omdat de ruiter toch over zo'n rooster is gaan terwijl er dus ook nog MEGA borden van 1 bij 1 mtr bij staan met waarschuwingen Wow! en een hekje is er nooit ver uit de buurt hier (geloof hooguit 500 mtr)

Voor mij dus inderdaad ook een grote NO NO!! dan maar afstappen en door een hekje of als er een lieve wandelaar loopt dan houden ze het hekje wel ff open *LOL*

Malima

Berichten: 5268
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Assen

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:49

maar bij ons zijn er dus geen hekjes....dat is het lastige ervan....

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:32

leandrotje schreef:
maar bij ons zijn er dus geen hekjes....dat is het lastige ervan....


Hmm da's minder, maar toch zou ik de gok niet durven wagen misschien aankaarten bij de beheerders Verward

Bloos Moet ook wel zeggen dat t hier erg optimaal is voor paarden + menners (ook 1 vd reden dat mijn paard daar al stond toen ik nog ca 15 km verderop woonde Knipoog ) en ook wandelaars en moutainbikers enzo zijn tevreden OK dan! Petje af voor slabroek en de maashorst *LOL*

justahorse

Berichten: 3017
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Brabant

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:30

ik ga er niet over vind ze levens gevaarlijk.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:37

Kennis van me gaat er wel over maar op een bijzondere manier. Die pakken gewoon met twee man de pony op en tillen hem d'r over om na het rooster het karretje weer erachter te hangen en verder te mennen. Pony is het al helemaal gewend en ondergaat het rustig. Braaf klein welshje Haha!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:22

ik zie ook veel karren met een doek/stuk canvas achterin de wagen. Bij de rooster erop leggenen eroverheen.
WEel lastig om als ruiter mee te nemen

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:16

Gewoon NOOIT doen!! al moet je km's om rijden...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:40

Bij ons in de buurt liggen ook die veekerende roosters, daar schijn je net langs te kunnen, of erover heen, maar ik zou het nooit doen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:11

Ik ga er altijd overheen, tenzij het écht een heel wijd rooster is.
Gevaarlijk vind ik het niet. Er is bij mij nog nooit iets gebeurt.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:33

Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die het risico nemen om over hoe smal dan ook de spijlen dan ook zijn, heen te gaan.
Er wordt toch niet voor niks gewaarschuwd dat het gevaarlijk is???

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:36

Nee, dat wordt niet voor niets gedaan, maar als het bij mij altijd goed is gegaan en nog niet eens iets meegemaakt heb wat ook maar in de richting is van gevaarlijk, doe ik het toch. Hoe onbegrijpelijk het ook is...

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:02

Met mijn shetlanders ben ik incidenteel hier wel eens over een schapenrooster gegaan, maar dat hoeft gelukkig niet meer.
Op de veluwe (nationaal park) heb ik ze steeds moeten uitspannen en door het hekje gedaan. Vreselijk veel werk, dat wel.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:33

Kan je dan niet eens meenemen op de kar? Een soort mat of plank ofzo?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: veeroosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 23:06

Zie je me al gaan met een vloerbedekking of een plank? Je moet toch aardig wat meeshowen om een tweespan erover te krijgen.
Gewoon dit soort gebied zoveel mogelijk mijden