Op reis naar De Veluwe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:22

Ik en mijn zus (+ de ouders maar zij gaan niet paardrijden Knipoog ) zijn van plan om 30 en 31 augustus naar de Veluwe te gaan met onze eigen paarden. We zouden blijven logeren in de Woody Ranch (in Uddel) en mooie ritten maken. Maar we hebben wel enkele vragen.

We wonen in België, moeten onze paarden ingeënt (gechipt??) zijn als ze over de grens komen? Ben je verplicht van een ruiterbewijs op zak te hebben? Ook vragen we ons af of er veel dazen en vooral mugjes zitten (aangezien mijn paard zomerexeem heeft en we normaal alleen een weitje huren)
En is het mogelijk om er alleen rond te rijden met een plannetje? Of is een gids noodzakelijk?
Zoja, als er bokkers zijn die de omgeving kennen zou het leuk zijn om eventueel samen te rijden Lachen

Alvast heel erg bedankt! Lachen

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:42

Is er niemand dat ons kan helpen?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:49

Je moet een paspoort van je paarden hebben om over de grens te gaan volgens mij.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:31

Bij vervoeren moeten de paarden gechipt zijn en voorzien van paspoort..
wat betreft het rijden kan ik je niet helpen.. een goede routekaart lijkt me ok??

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:26

Zorg voor een uitgebreide anti-vliegdeken, met alleen spuitbussen etc red je het echt niet. op de site www.hippisch-toerisme.nl kan je kaartjes downloaden van die omgeving. ook op die site staan adressen van veeartsen en hoefsmeden. vergis je niet in sommige routes, er zijn paden die echt goed mul zijn en waar je niet even een lekkere galop op doet.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:51

even een abbootje op dit topic ivm dat ik over 2 weken ook naar de Veluwe ga Knipoog

er zijn dus veel steekvliegen begrijp ik?

Kiim__x

Berichten: 465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Op het paard op de Veluwe

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:54

Jep er zitten veel dazen Lachen Ik rijd er dicht bij, de woody Ranch

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 18:56

Moeten ze echt gechipt worden? Ok een paspoort maar een chip om gewoon 2 daagjes over de grens te gaan..

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:13

een vliegendeken is dus een must????

Anoniem

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:47

TAO --> SV.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:20

ja een vliegendeken is echt een must. geloof me maar, heb 3 keer de trail gereden door dat gebied en nog wat losse buitenritten. je kan echt niet rustig rijden zonder vliegendeken.

nog een tipje: lees even goed de aanwijzing hoe je de paaltjes (veluwe trail)moet lezen. 1 kleur is de hoofdroute en de 2 andere kleuren zijn dezelfde dagroute, maar dan de ene linksom en de andere rechtsom. wij hebben namelijk 3.5 uur verkeerd gereden en moesten dus nog 3.5 uur terug en dan weer de route oppakken.

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:28

helaas is een chip (of DNA identificatie) wel verplicht ja, ook voor die 2 daagjes. Bij elk vervoer over de weg moet het paard voorzien zijn van identificatie.
Ik ben 2 jaar terug ook daar geweest en vond de dazen wel meevallen moet ik zeggen. We hadden toen wel een wespenplaag!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:55

Ik weet niet of een belgisch paard dat op vakantie naar NL komt een chip moet hebben. Volgens mij moet je voldoen aan de Belgische wet (en die ken ik niet), er zal wel een paspoort moeten zijn en mogelijk dat je (volgens de regels, tenminste) een gezondheidsverklaring zou moeten halen en aanmelden bij de RVV (of zo'n soort club). Er zijn nou eenmaal wat regels voor het over de grens vervoeren van paarden, hoeveel je ervan volgt is je eigen keuze, maar zoek wel even uit hoe die regels eruit zien.

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:40

Bij de VVV-kantoren en de ANWB-winkels op de Veluwe zijn ook boekjes te koop met verschillende ruiterroutes. In deze boekjes staan ook tips over waar je bijvoorbeeld onderweg kunt eten met ruimte om je paard te stallen.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:42

Volgens mij moet elk paard in Nederland gechipt zijn.
Dus ook een Belgisch paard dat op visite komt!

Bron: website Lelyruiters:
Per 01 januari 2004 is het paardenpaspoort en de chip verplicht voor paarden, pony’s en ezels in de volgende gevallen:

Alle veulens (en hun moeder) die in 2004 en daarna geboren worden, moeten binnen 7 maanden gechipt worden.
Alle dieren die per as (auto, trailer of vrachtwagen) vervoerd worden.
Alle dieren die door een dierenarts behandeld worden met medicijnen. Als ze op het moment van behandeling nog geen paspoort hebben moet het wel aangevraagd worden!
Per 01 januari 2006 alle geregistreerde paarden (paarden die bijvoorbeeld bij een stamboek ingeschreven staan).
Per 01 januari 2007 alle overige paarden (ook niet geregistreerde).

Maar wie gaat dat controleren?
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 11-08-06 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:45

je paard hoeft niet verplicht gechipt te zijn, als hij al papieren van zichzelf heeft...
staat jouw paard dus nergens ingeschreven of geregistreerd, dan moet hij wel gechipt worden.


ik weet nu door dit topic wel dat ik een vliegendeken moet aanschaffen Tong uitsteken
mijn ouders hebben een caraven in stroe gekocht...
ben wel van plan om daar een keer een week heen te gaan met de paarden.

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:00

Ik zal nog verder info zoeken over dat chippen want als het echt moet gaat het dus niet door. Mijn zus en ik zijn niet zo voor het chippen en om nou speciaal te chippen voor die 2 daagjes.. Ach we zullen nog wel zien Lachen Alvast bedankt voor de reacties!

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:14

gevonden hier: http://www.belg.be/leesmeer.php?x=1946

Citaat:
Verplichte identificatie van de paarden via microchip
Elk paard wordt vanaf zijn geboorte beschouwd als een voedselproducerend dier dat op elk ogenblik in de voedselketen trecht kan komen. Teneinde de bescherming van de volksgezondheid te aranderen, is het onontbeerlijk het parcours van het paard te volgen m het, in het geval van de mogelijke aanwezigheid van residu’s van eneesmiddelen die het kreeg, uit te sluiten voor menselijke onsumptie.

Het is in dit kader dat het koninklijk besluit van 16 juni 2005 breffende de identificatie en de encodering van de paarden in een entrale gegevensbank gezien moet worden.

Timing

De identificatie van de paarden zal progressief, over een periode van 3 jaar ingevoerd worden :

§ Ten laatste op 1 juli 2006 zullen de voedselproducerende paarden geïdentificeerd moeten zijn vóór hun vertrek naar het slachthuis alsook de paarden bestemd voor het handelsverkeer en de uitvoer voor ze België verlaten;
§ Ten laatste op 1 juli 2007 zullen de veulens geboren in 2006, de paarden die aan verzamelingen deelnemen en deze die van eigenaar veranderen, geïdentificeerd moeten zijn;
§ Ten laatste op 1 juli 2008 zullen alle andere paarden die op het Belgisch grondgebied verblijven geïdentificeerd moeten zijn.

Vanaf 2007 zal elk veulen ten laatste op 4 maand, en in elk geval voor het van eigenaar verandert, geïdentificeerd en geregistreerd moeten worden.

Identificatie

Elk paard moet geïdentificeerd worden door inplanting van een microchip in de linker halsstreek en een paspoort, waarvan de inhoud op Europees niveau is vastgesteld. Voor de veulens die bestemd zijn om in hun geboortejaar geslacht te worden is er evenwel een uitzondering voorzien. De identificatie bij middel van het door de identificeerder opgestelde identificatie-attest waarin het identificatienummer van de moeder wordt vermeld, zal volstaan.

Er zal een vereenvoudigde procedure voorzien zijn voor de paarden die reeds gedeeltelijk of volledig geïdentificeerd zijn conform de bepalingen van het besluit.

De identificatie wordt uitgevoerd door een erkende dierenarts die als identificeerder wordt aangesteld.

etc etc

(FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu)



lijkt me dus dat ook de Belgische paarden gechipt moeten worden, tis een europeese regelgeving

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:27

De dazen vallen op het moment erg mee.
Vermijd een beetje de bosgebiedjes en het is best te doen MITS je je paard insprayed met vb ATEX dazenspray. Werkt prima.

VWat kaarten betreft kun je het beste de kleine outekaartjes bij de boswachterijen halen in 'Kootwijk en Uchgelen. Deze gaan gaan op de blauwe paaltjes met nummers en deze staan op de kaartjes. Dit werkt veel beter dan de grote Veluwe-trail kaart.

En ja, chippen moet gewoon !

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:47


Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:06

Wij zijn in juli met de paarden op de veluwe geweest en ik vond dat het in het bos enorm meeviel met de vliegen. Maar wij zaten er in een hele droge (en warme Clown ) periode, dus ik denk dat er nu (met die regen) wel wat meer vliegen zitten. In de wei waren er nauwelijks dazen, maar wel weer een boel gewone vliegen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:54

mmmm wat voor vliegendekens zijn handig? gewoon die dingen die je ook in de weide opdoet? ( hoopt dit van harte ivm dat ik die al heb Clown )

we hebben een VVV ruiterboekje met routes, maar kunnen niet echt vanaf de pagina's zien wat echt een leuke route is.
Wat is in jullie ogen een echt gave Veluwe route van ongeveer 30/40 kilometer met minimaal 1 tussenstop?

en hoe zit het met het ruiterbewijs? is dat nog verplicht in de Veluwe? ik heb hem wel, maar mijn leerling nog niet. beide dieren zijn wel gechipt en de hele reut, maar hebben dus maar 1 ruiterbewijs Nagelbijten / Gniffelen

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:11

@Lowara; ik ben vorige maand in een gebied geweest waar voorheen het ruiterbewijs verplicht WAS (Laag-Soeren, veluwezoom) maar daar is het ruiterbewijs afgeschaft. In plaats daarvan heb je nu een (seizoens) vergunning nodig, die je op de camping kunt kopen (€4 per stuk). Maar het grootste gedeelte van de veluwe kun je zonder ruiterbewijs en/of vergunning rijden. Als ik jou was zou ik gewoon even bij de camping(s) infomeren waar je heengaat, die weten het vaak precies.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:03

aaah perfect! dat scheelt alweer flink wat rompslomp Lachen

Marcato

Berichten: 2372
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Op reis naar De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:34

Ik ben vorig jaar met een vriendin op de Woody Ranch geweest in september. Dat was echt errug leuk moet ik zeggen!

Je hoeft je geen zorgen te maken over een kaart, deze kun je bij de eigenaar van de stal/camping kopen. Hij legt je precies uit wat leuke routes zijn, waar je kan uitrusten en hoe lang de routes allemaal duren. Gewoon even vragen.

De accomodatie zelf vond ik erg leuk. Er zijn alleen maar 2 boxen voor
grote(re) paarden. Verder mogen ze het land op, dat ligt alleen wel een stuk verder dan de stal en camping en ligt niet in het zicht.

Hier wat foto's van de stal en de omgeving. Wij hadden trouwens helemaal geen last van vliegen en dazen, terwijl het superweer was. Maar ja, dat was in september natuurlijk.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding