niet helemaal endurance, trektocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

niet helemaal endurance, trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 23:19

een vriendin en ik zouden graag een trektocht maken
het zou ongveer 20-25 km heen zijn, naar een plaats waar we kunnen overnachten, en de dag erop terug.
Het paard dat ik rij heeft een veulen aan de voet (5 maand oud)
die zal normaal achtergebracht worden naar de pauzeplek met de trailer, en dan verdergevoerd naar de overnachtingsplek.

wat moeten we nu allemaal meehebben?
ik had al gedacht aan:
- de gewone tuigage, hoofdstel, zadel, etc
-vliegendekens en frontriemen?
- halster (mijn paard heeft een halsterhoofdstel, dus wel makkelijk)
-gsm,paspoort
- mes (met ingewerkte hoevenkrabber)
- mp3, voor wat muziek
- gps, voor de weg
- wat energiekoekjes
- flesje water
- regenjas
- spuitflesje ontsmettingsmiddel+ steriele doekjes

wat er met de trailer gebracht wordt:
- veulen
- hooi + krachtvoer voor de paarden
- andere zadeldoeken
- emmers + eventueel water
- sponzen, om af te sponzen
- slaapzakken
- persoonlijk materiaal (zeep, tandenborstel, lenzenvloeistof,handdoeken, "normale kledij")


nu is het wel nog niet zeker of we het veulen laten achterkomen, of dat we er een echte trektocht van maken.
de overnachtingsplaats is een paardenmelkerij, mijn paard laat zich melken.
het veulen is inmiddels 5 maand oud, eet krachtvoer, gras en hooi, dus kan wel een dagje zonder moeders.
dus dat zou eigenlijk geen echt probleem zijn.
wat wel een probleem kan opleveren is de bepakking.
de paarden zijn soms wel wat drammerig, dus ik schat dat we de eerste 5-10 km een redelijk draftempo zullen inzetten voor de eerste fittigheid er wat uit te halen.
dus de bepakking moet wel erg stevig liggen, verdeelt, enn iet te zwaar.
het tuig dat we zullen gebruiken:
vriendin:
paard, fries:
-gewoon rijhoofdstel met gewoon bit
- kieffer dressuurzadel (zonder ringen) OF ainsley dressuurzadel (met ringen) is nog twijfel

ik
paard: belgisch trekpaard
- halsterhoofdstel
-barefootzadel mét physiopad (kan ik er een gewoon zadeldoek onderleggen voor het zweet op te nemen?)

wat zouden jullie doen (veulen mee in trailer, of thuislaten?)
hoe zijn de ervaringen met een pakpaard?
we hebben een eventueel geschikt paard staan, maar weweten niet of die goed zal meelopen als handpaard, moeten we nog testen, ik vrees dat het moeilijk zal worden.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: niet helemaal endurance, trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:55

Hoeveel bepakking denk je mee te moeten nemen? Als ik jouw lijstje bekijk is dat 1 klein zadeltasje waar je telefoon, je energiekoekjes en je drinkwater inzit. Nou vooruit, ook je mes en je steriele doekjes nog. Iig geen tassen vol rommel. GPS zit om je arm of aan je zadel. Als je een halsterhoofdstel hebt gebruik je je teugel als halstertouw. Heb je geen halsterhoofdstel dan doe je een dun touwhalstertje onder het hoofdstel en gebruik je eveneens je teugel als halstertouw tijdens de pauze. Een 'echt' halstertouw voor op je overnachtingsadres laat je in de trailer nabrengen.
20-25 km daar doe je hooguit 4 uur over (als je alles stapt). Als je ook nog eens halverwege pauze houdt waar je veulen + trailer is, zou ik daar de rest maar indoen. Jas kan je de eerste 2 uur aandoen en daar uitdoen, of omgekeerd bv. MP3 speler zou ik niet meenemen. Dat leidt alleen maar af van de route zoeken. Paspoort zou ik lekker thuishouden. Vliegendeken doe je op tijdens het rijden, of heb je in de trailer tijdens het pauzehouden, dus die hoef je ook niet apart in te pakken.
Zorg ook voor drinkwater en koelwater voor de paarden - neem dat mee in de trailer. Neem je het veulen idd helemaal niet mee, spreek dan af dat iemand met alleen een auto op de pauzeplek voor wat water zorgt. Of rijd in tempo door en pauzeer helemaal niet. 25 km kan je ook in 2-2,5 uur afleggen. En dan is drinken en koelen op je overnachtingsplaats vroeg genoeg.

Wat belangrijker is, is of je merrie gewend is een aantal uur en/of bijna 2 dagen zonder veulen te zijn. Daar zou ik in ieder geval eerst goed op trainen. Anders komt er van die hele tocht niets terecht Knipoog

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: niet helemaal endurance, trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:51

veel handige tips, bedankt Haha!
merrie is nogal een raar geval, met of zonder veulen, op onbekende weg jaagt ze zich altijd op.
maar ze is wel gewend om langere tijd zonder veulen te zijn, dat zal geen probleem zijn.
voor het veulen trouwens ook niet (zal tegen dan 5 maand oud zijn)
ik zit meer in met de melkproductie. ze kan eventueel savonds en sochtends op de stopplaats gemolken worden, maar ik weet niet of ze het een volledige dag in beweging uithoudt zonder melken.

het is de bedoeling om het vrij rustig te doen.
Waarschijnlijk wel het eerste stuk in een vlotte draf,
(lees: mijn paard is erg vlot en drammerig, en draait zich van tijdtot tijd eens om, het andere paard is nog vrij jong, maar stapt vrij langzaam. de draf past daarentegen wel goed bij elkaar, en na een tijdje draven kan mijn paard plots ook rustig stappen Haha!)

ik schat om rond een uur of 10 smorgens te vertrekken, en iets van 15 km af te leggen naar de eerste stopplaats.
daar dan een pauze nemen van 1-2 uur, en dan de laatste 6 (+-) km's.
of is het beter om het half om half te doen?

het is dus wel aangeraden omde rest van de bepakking te laten achterbrengen met de auto?

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: niet helemaal endurance, trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:10

net bericht gehad dat de trektocht toch niet zal doorgaan ...
Scheve mond
toch heel erg bedankt voor de tips Haha!, die hou ik zeker bij!