Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:36

Gisteren waren wij met een groepje van 4 personen op buitenrit.
We reden achter elkaar over het ruiterpad door het bos, toen er ineens een mountainbiker op ons af kwam (tegenligger).
Omdat deze meneer naar de grond bleef kijken zag hij ons niet en reageerde pas toen hij een klein metertje voor het voorste paard was en de berijder daarvan inmiddels al een aantal keren keihard "hallo" had geroepen.
De voorste ruiter werd een beetje pissig en zei tegen de fietser dat hij niet op het ruiterpad hoorde maar dat er een fietspad voor hem ligt, dat schoot de fietser in het verkeerde keelgat en deze ging roepen dat wij uit moesten kijken.
Volgens hem stond er geen bordje en mocht iedereen op het ruiterpad.
Wij zijn echter aan beide kanten (begin en einde) van het ruiterpad dit bord tegen gekomen.
Afbeelding
Het voorste paardje (een 3-jarige) schrok even en probeerde om te draaien, maar liep daarna gewoon door, de andere paarden reageerden er niet op, er is verder gelukkig ook niks gebeurd.
Als we niet in stap maar in galop (en misschien ook wel in draf) was dat vast anders geweest.
Nu vraag ik mezelf af of die fietser daar mocht rijden, of dat hij toch in overtreding was.
En als er wat gebeurd was, wie was dan schuldig/aansprakelijk?

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:00

Dat bord is een "Je moet hier" - bord. Ik neem aan dat er bij het fietspad (dat ik weet dat in de buurt van het ruiterpad ligt) ook zo'n bord staat. Neem aan dat de fietser dáár dan moet rijden.
In mijn ogen zijn jullie niet verkeerd

Bron:
http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pab ... borden.htm

[edit] maar toch ff een abbo, ben namelijk niet 100% zeker van mn zaak

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:34

Volgens mij is het zo dat je als ruiter verplicht ben gebruik te maken van een ruiterpad en ander niet-gemotiriseerd verkeer is daar ook toegestaan (in ieder geval wandelaars) Ik denk dat zowel ruiter als mountainbiker rekening met elkaar moeten houden en dat geen van tweeen fout zijn.

Laanbanaan

Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:39

napie schreef:
Volgens mij is het zo dat je als ruiter verplicht ben gebruik te maken van een ruiterpad en ander niet-gemotiriseerd verkeer is daar ook toegestaan (in ieder geval wandelaars) Ik denk dat zowel ruiter als mountainbiker rekening met elkaar moeten houden en dat geen van tweeen fout zijn.

Maar als je zo'n zelfde bord maar dan met een fietser tegen komt en je rijdt daar met je pony, krijg je wel een boete van €45.00. Hoe zit het dan? Een ruiterpad is toch voor ruiters (daar zijn ze voor gemaakt) en een fietspad voor fietsers en wanneer een mountainbiker niet op een verharde weg wilt rijden zal hij toch rekening moeten houden met paarden op een ruiterpad?

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:50

Mountainbiker mag absoluut niet op een ruiterpad. Net zomin als wij op een fietspad mogen.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:53

Bij ons zijn ze zo ongeveer gecombineerd. Perect toch?
Want ik doe én paardrijden, én mountainbiken Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:23

Als er een bord staat hoort die fietser idd niet op het ruiterpad.
Ik heb het in de tijd dat mijn knollies nog in Aalsmeer stonden in het Amsterdamse bos ook zo vaak meegemaakt, echt ontzettend irri! En die mensen menen vaak ook nog dat de ruiter met paard daar dus absoluut niet hoort. Ik vind dat er dan maar aparte mountainbike paden aangelegd moeten worden Knipoog
Hier in Drenthe heb je er weinig last van en daarbij zijn de ruiterpaden hier dusdanig breed dat je er met 2 grote karren naast elkaar kan rijden dus komen we hier een mountainbiker tegen geeft dat geen problemen.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:30

Dat mag dus niet he?
Had het een keer met een strandrit, we reden toen in de duinen over een supersmal pad, kwamen we wandelaars tegen. Echt lomp want het is echt heel gevaarlijk.

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:54

Ik neem regelmatig een mountainbiker mee als ik buiten ga rijden. Die mountainbiker fiets dan dus op de ruiterpaden. Maarja, het is beter dan dat ik op de fietspaden ga rijden. En ieder apart een "buitenrit" maken is ook niets aan. Ik heb er ook nooit problemen mee als ik wandelaars of fietsers tegenkom op ruiterpaden. Iedereen is tenslotte aan het genieten van het mooie pad. Als je elkaar netjes en vrolijk passeert, is er niets aan de hand.

Argumenten als "stel je voor dat ik in galop zat", vind ik persoonlijk nergens op slaan. Stel je voor je zit in galop en je komt een andere ruiter tegemoet, dan is dat toch precies hetzelfde als dat je wandelaar, fietser tegenkomt. (Misschien zelfs nog wel lastiger)

tjeus

Berichten: 425
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:55

BonBon schreef:
Ik neem regelmatig een mountainbiker mee als ik buiten ga rijden. Die mountainbiker fiets dan dus op de ruiterpaden. Maarja, het is beter dan dat ik op de fietspaden ga rijden. En ieder apart een "buitenrit" maken is ook niets aan. Ik heb er ook nooit problemen mee als ik wandelaars of fietsers tegenkom op ruiterpaden. Iedereen is tenslotte aan het genieten van het mooie pad. Als je elkaar netjes en vrolijk passeert, is er niets aan de hand.



Maar als jij een mountainbiker meeneemt let diegene waarschijnlijk ook op of er andere ruiters van de andere kant komen, dus dan is het minder gevaarlijk dan als de mountainbiker niet oplet.
Volgens mij als er zo'n bord staat mag er overigens niet gefietst worden. Dat bord betekent een pad voor ruites, dus niet voor fietserd. Net zo als je ook paden voor fietsers hebt en daar mogen ook geen ruiters.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-06 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 03:51

Die borden staan er bij ons niet bij. Er staan wel paaltjes dat het ruiterpaden zijn. En bordjes dat de ruiters niet buiten de ruiterpaden mogen komen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:18

Tis heel flauw, maar iedereen mag gebruik maken van een ruiterpad, alleen mogen ruiters vaak geen gebruik maken van andere paden (staat over het algemeen aangegeven bij de ingangen van een bos, het beroemde "vrije wandeling op wegen en paden"), dus ja, je kunt zomaar wandelaars en fietsers tegenkomen op een ruiterpad (wel een beetje levensmoe, maar ja, die heb je nou eenmaal ook Tong uitsteken ).
Beleefd blijven en ze erop wijzen dat het gevaarlijk is, is zinvoller dan ze boos toevoegen dat ze "fout" zijn.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:25

Serieus joh, mag dat echt? Wel flauw idd én vooral erg gevaarlijk!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:09

BonBon schreef:
Die borden staan er bij ons niet bij. Er staan wel paaltjes dat het ruiterpaden zijn. En bordjes dat de ruiters niet buiten de ruiterpaden mogen komen.

Én dat de ruiter- en mountainbikeroutes bij ons vaak gecombineerd zijn Knipoog
Er zijn een hoop stukken in het bos waar de mountainbikers een stuk over het ruiterpad moeten, daar staan dan (vaak) ook wel bordjes bij, dat het daar toegestaan is.
Zelf ben ik daar dan weer minder blij mee, aangezien het paard dat ik rijd, achteropkomende fietsers érg eng vind Haha!

kinsealy

Berichten: 606
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Het hoge noorden

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:39

Het is voor moutainbikers erg fijn om op ruiterpaden te rijden, je zult mountainbikers ook niet zo snel op verharde fietspaden tegenkomen. Knipoog
Die juist vaak mulle zandpaden zijn perfect voor mountainbiken. En denk dat omdat dat toch nog een relatief nieuwe outdoor sport is er nog geen regels zijn voor mountainbikers, want het kan inderdaad gevaarlijk zijn, mountainbikers op ruiterpaden, vooral omdat ze vaak geen tempo terug willen nemen omdat ze dan hun snelheid verliezen.
Je hebt trouwens wel bossen waar aparte mountainbike- en aparte ruiterroutes/paden zijn uitgezet.

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:11

Ik denk dat die mountainbiker fout was, het lijkt me raar dat je op het ruiterpad mag crossen met je fiets.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:52

Als je bij een natuurterrein komt, staat er vaak een bord dat ruiters buiten de ruiterpaden geen toegang hebben.
Dat bord staat er niet voor fietsers.
als er voor de fietsers het officiele blauwe bord met witte fietsje staat, moeten ze zich eraan houden. Staat gewoon het zwarte bord met witte letters, of een ander bord, bijv. het kleine schildje van mountainbike-route, dan zijn ze niet gebonden aan dat pad. dan mogen ze idd ook op een ruiterpad komen.
Tja, als er iets gebeurd was, kan dat nog een lastige worden. Ik denk dat meestal het paard de schade veroorzaakt (bijv. door te steigeren en de ruiter af te gooien) en dan is de eigenaar van het paard de klos. (dat hoeft dus niet de ruiter te zijn!)

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:52

Ik heb dit topic gevolgd, en ik zit een beetje met hetzelfde probleem, alleen net iets anders Lachen Wij hebben gister ook een buitenrit gemaakt met vier paarden. Nu reed voorop een erg imponerend groot zwart paard, dit schrikt fietsers natuurlijk al wat af. Maar goed, als wij naar het bos willen rijden, kunnen we eigenlijk 2 paden langs, de ene is gewoon een bosweggetje (wat wel een stuk om rijden is voordat je er bent) en de andere is dus een smal fietspad, met een minimale berm door de vele begroeiïng, nou daar zijn wij dus langs gereden. Het was mooi weer, dus er waren ook veel fietsers, en van de meeste kregen wij allemaal het commentaar dat ze het gevaarlijk vonden zo en ik geef die mensen zeker geen ongelijk, als je geen paardenliefhebber bent. Nu had ik dus de vraag, mag je wel over een fietspad heen, als er geen aangelegd ruiterpad in de buurt is??

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:09

Je komt ook zovaak hardlopers tegen op ruiterpaden Rolleyes.

amani schreef:
Ik denk dat die mountainbiker fout was, het lijkt me raar dat je op het ruiterpad mag crossen met je fiets.

Dat denk ik ook.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:22

marjoleintje schreef:
Nu had ik dus de vraag, mag je wel over een fietspad heen, als er geen aangelegd ruiterpad in de buurt is??

Nee, je mag met een paard niet op een fietspad komen. Het wordt in voorkomende gevallen wel gedoogd als het alternatief erg onveilig is, maar volgens de wet is het simpelweg NEE.
In jouw geval is het misschien beter om toch de andere route te kiezen, zeker als het druk is met fietsers, want strikt genomen heb je er gewoon niets te zoeken en maak je juist een onveilige situatie.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:26

suus_ schreef:
Je komt ook zovaak hardlopers tegen op ruiterpaden Rolleyes.

amani schreef:
Ik denk dat die mountainbiker fout was, het lijkt me raar dat je op het ruiterpad mag crossen met je fiets.

Dat denk ik ook.

Denken is niet goed genoeg, je moet WETEN. En helaas, hardlopers en mountainbikers mogen wel op een ruiterpad komen. En ja, dat is vreselijk gevaarlijk, ik zou het heel graag anders zien, maar het is op dit moment niet anders. Wet veranderen is niet iets dat makkelijk gaat, maar hier zou een wetswijziging toch wel wenselijk zijn. Ik ben zelfs wel eens wandelaars met een rolstoel tegengekomen op een ruiterpad (was niet mul), breeduit naast elkaar en dat kom je tegen als met een lekker drafje de bocht om gaat Ziek

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:44

Nadeel is inderdaad dat veel mountainbikers, die geen ervaring met paarden hebben, niet uitkijken en vlak langs de paarden of er tussen door.
Gelukkig zijn er ook bikers die wel opletten, maar ik heb het persoonlijk meegemaakt dat ik bijna met paard en al op de fiets zat en dat lijkt me voor de fietser niet fijn, en voor mij en mijn paard al helemaal niet.
In sommige bossen zijn inderdaad aparte paden voor mountainbikers, maar als iedereen rekening houdt met elkaar en oplet zou het samen moeten kunnen.
Persoonlijk vind ik dat ruiterpaden voor ruiters en paarden zijn en dat wandelaars, fietsers, etc. daar niets te zoeken hebben. Zeker als ze geen rekening houden met de paarden daar.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Fietsen op het ruiterpad, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:11

Opzich heb ik nog geen nare ervaringen gehad met mountainbikers. Wel eens iemand die met een hond op het ruiterpad wandelt en vervolgens geen overwicht over de hond blijkt te hebben waardoor die in de staart van je paard hangt. Of erger nog: een crossmotor die je tegemoet komt!!

Mountainbikers zul je toch niet van de ruiterpaden kunnen weren. We zullen sommige 'niet oplettende' mountainbikers er alleen vriendelijk op moeten wijzen dat de ze wel uit moeten kijken voor de paarden. En dan kunnen we allemaal van het pad gebruik maken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het voor de mountainbikers frustrerend is dat ze geen eigen paden hebben (hier niet in ieder geval) en wij als ruiters weten toch precies hoe dat voelt??

Ik rij ook regelmatig langs fietspaden. Wordt ook getolereerd door de opzichter aangezien er geen andere mogelijkheden zijn om bij de ruiterpaden te komen (de ruiterpaden zijn vaak losse stukken). UITERAARD moet je daarbij rekening houden met de fietsers en wandelaars. Meestal is de berm ruim genoeg om niet op het pad te hoefen rijden. Ze moeten ruimte hebben je veilig te passeren.