Hoe beste verkeersmak maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 00:35

Ik weet niet of het hier goed staat hoor.
Anders moet het maar veprlaatst worden.

Ik heb op dit moment 2 paarden die ik verkeersmak aan het maken ben.
We zitten aan een drukke weg, dus 1 sprong opzij en we zijn plat!

Hoe we altijd beginnen..
We nemen een vooraad snoepjes mee, een zweep en gaan het liefst met zijn 2en, maar op dit moment is dat niet haalbaar.
Het ene paard gedraagt zich voorbeeldig, maar de ander word helemaal panisch!
De eerste keer hebben we alleen bij de uitrit stilgestaan, dat vond ze al eng!
Voor het geval dat hebben we het hek open gelaten als ze terug wil rennen..
De 2e keer wilde we natuurlijk langzaam aan een stukje langs de weg lopen, dit ging anders dan verwacht.
Ze was super panisch.. toen er een vrachtwagen langs kwam stond ze bijna op de weg en heeft ze me naar huis gesleurt!..

Of is ze gewoon nog niet klaar voor het naar buiten gaan?
Op het terrein gedraagt ze zich naar auto's toe etc. voorbeeldig! Dus hier kunnen we niet oefenen.

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 00:37

En ohja, het helpt ook niet als er een ander paard meeloopt die braaf is.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:39

sorry zou t niet weten behalve je eigen onzekerheid of angst dat je denkt dat ze zal wegspringen proberen te onderdrukken en dr echt te lijden mar das makkelijker gezegt dan gedaan... ik weet t dus niet maar toch succes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 00:40

Paar keer gewoon op het eind van de oprit gaan staan en wat op en neer lopen op de oprit. Net zolang totdat dat niet meer spannend is (eventueel samen met een relaxt, verkeersmak paard). Daarna zou ik erop gaan zitten en een verkeersmak paard langs je laten rijden (aan de wegkant).
Het verkeersmakke paard moet ten alle tijden langs jou blijven. Dus als jij stopt, stopt dat andere paard ook. En als jij vooruit vliegt, moet dat andere paard ook even snel vooruit. Het verkeersmakke paard zorgt dus dat jullie de weg niet opvliegen. En de ruiter op het verkeersmakke paard kan ook het verkeer in de gaten houden en regelen (seintje aan het verkeer geven als je verwacht dat het niet goed gaat).

Zo hebben wij Tycho verkeers/straatmak gekregen. Het was alleen wel hard werken voor mij en Rongo Haha! (wij waren het verkeersmakke team). Alleen hebben wij het geluk dat er een fietspad langs onze weg (60 km/h weg) ligt.

Kortom: zoek een verkeersmak paard en ruiter in de buurt. Want in je eentje denk ik dat het echt gevaarlijke situaties op gaat leveren.

[edit: misschien kun je met de trailer naar een andere plek rijden, waar je veiliger kan werken. B.v. met een fietspad langs de weg].

En deze vesten zijn misschien ook een idee:

Afbeelding
God weet trekken de automobilisten het zich aan Nagelbijten / Gniffelen

http://www.horseware.com/for%20you/hivi ... vevest.asp
De vesten zijn hier te koop:
http://www.horseware.com/wheretobuy/res ... rlands.asp

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 00:57

Die vesten zijn indd. wel een optie!
Wat betrefd op het paard gaan zitten kan nog niet, want ze is nog niet zadelmak! Dus alles word naast het paard gedaan. (had ik er misschien even bij moeten zeggen)
Of zouden jullie aanraden om te wachten met verkeersmak maken totdat ze bereden mag worden?
Want we willen eigenlijk met haar in het bos gaan wandelen aan de overkant! maarja dan moeten we wel een drukke weg over!

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:37

nee, ik denk dat je nu al een klein beetje langs de weg zou kunnen wandelen, moeilijke situatie, misschien een idee om haar eerst goed aan het werk te zetten ( hoe oud is ze?) lekker losgooien, zodat haar energie er even helemaal uit is, en dan 100 meter de weg op, terug gaan als het goed gaat, en zo kan je het opbouwen, zelf niet nerveus worden. Misschien een ander paard meenemen, of een ander persoon. Ze zeggen ook wel: "Vreemde ogen dwingen." Misschien ook wel van toepassing op jouw paard.
En het verkeer, dat hou je toch wel, je paard heeft het, of niet. Ik zou haar nu nog eerst even goed laten wennen, misschien heeft iemand een auto o.i.d. die zo nu en dan eens voorbij kan rijden, dat ze eraan went. Niet teveel willen doen in 1 keer!

groetjes en heel veel succes.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:25

eerst zou ik er voor zorgen dat het paard jou als leider van de kudde ziet. want dat is hier absoluut niet het geval. het paard heeft schijt aan je. anders liet ze je niet in de steek op het moment dat het haar te eng werd. de kuddeleider geeft aan of het veilig is of niet. dus als een paard in een paniek situatie bij jou weg loopt ben je dus niet een gerespecteerde leider.

ga daar eerst mee aan het werk. ga op het terrein lopen met dr, laat dr achter je lopen, en absoluut achter je. dr hoofd mag niet naast je schouders komen. als jij stopt, stopt zij ook. zo niet dan ram je haar achteruit! eerst maar heel grof en bot. (dat wordt echt wel minder)

zolang ze schijt aan je heeft speel je met je leven dat paard mee de weg op te nemen.

hopelijk snap je me een beetje Scheve mond

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:36

blijf op het erf, loop op de oprijlaan en vraag ondertusse haar aandacht door bijv. met een brokje te loken. en teeds verder naar de weg toe. net zolang tot ze niet meer bang zijn om naar de weg toe te lopen. dan ga je paar pasjes van het erf af en blijf de aandacht trekken tot de snoepjes. dan meteen terug. en zo steeds wat verder uitbrijden
stel ze op hun gemak door hoofd,hals te aaien zet ze stil en laat ze kijken. misschien heb je een stukje wei langs de weg ga daar wandelen met ze en zet ze der af en toe op zodat ze er een beetje aan kunnen wennen.

Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:00

Ik ben het met Miss_Pinna eens. Eerst zorgen dat jij zoveel zelfvertrouwen hebt dat jij de leider kan zijn. Dit inderdaad door grondwerk in de bak ed. Zelf ben ik nu ook bezig met m´n 3 jarige; hij geeft nergens geen bal om alleen ik soms wel Bloos ! Dan loop ik langs de weg komt er een tractor of zo´n kraan aan en dan voel ik me alweer spannen.
Kei fout dus, ik weet het!
Tegenwoordig doe ik het anders. Ik hoor/zie ze aankomen, pak wat brokken, duw die in z´n mond op het moment dat zo´n ding langs rijdt en resultaat: mijn paard vindt me geweldig, ik mezelf ook (m´n angst is weg want ik moet op m´n hand letten Haha! ) en we zien heel dat ding niet!
Misschien volgens een aantal niet de manier maar het werkt wel! Tanks, tractors, motoren, kranen; het maakt "ons" niet meer uit en dat is het belangrijkste! En de brokken doe ik alleen nog maar als er echt iets heel spannends aankomt en dat is dus steeds minder!
Veel succes!

ellisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:30

Ik denk niet dat je van je paard kan verwachten dat je in dat tempo hem/haar verkeersmak kan maken neem er de tijd voor en laat er misschien iemand naarst lopen zonder ander paard?!

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:31

een heel braaf verkeersmak paard voorop laten lopen (diegene er niet op laten rijden maar gewoon ernaast lopen) , met het niet verkeersmakke paard loop je erachter aan, gewoon zelfverzekerd door lopen en veel tegen hem/haar praten dat kalmeert ze vaak wel.. als je een goeie band met je paard hebt helpt dat ook, loopt hij achter je aan zonder halster? dan zal hij je buiten vaak ook wel volgen..

Blessed_X

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:49

Ehm, ik had mischien ook een ideetje, mischien kan je van die oogkleppen krijgen, dan kunnen ze alleen vooruit kijken, maar daarnaast krijg je dan t probleem dat als ie 't hoort dat ie dan in paniek raakt omdat hij niet kan zien wat het is, verder sluit ik me aan bij het idee van een verkeersmak paardje mee laten gaan of met de trailer naar een rustige plek te krijgen, mischien eerst het bos proberen zodat ie went aan takjes bomen, plassen enz. (me zusje heeft eigen pony, als die een plas ziet rent ze er een kilometer voor weg) en mischien dan langs het bos te rijden waar een weg met auto's is zodat hij vertrouwde, rustige en veilige omgeving heeft. Je kan het proberen. Lachen

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:45

wat ik me afvraag is hoe jij je voelt met dit paard langs de weg, als je zelf ook wat angst hebt dan breng je dit zo over op je paard en ben jij niet de leider waar hij of zij zich aan toevertrouwd.
Kijk eens hoe het gaat met iemand anders die hier veel ervaring mee heeft en dan het liefst zondagmorgen vroeg ofzo, als er niet veel verkeer is. Het blijft link en een paard is veel sterker dan jij bent.

Anoniem

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:11

OMG --> BRT.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:16

Omdat je paard wat onzeker is ben jij natuurlijk bang dat ie dadelijk echt voor een auto springt, terrecht, maar dat is wss wel het probleem.

Oefen eerst thuis op het erf. Laat autos passeren en eventueel tractoren.

Ga de weg overdag op voor 4 uur, dan is het licht en rijdt er nog niet veel verkeer. Straal zelf uit dat er niets aan de hand is en loop volkomen rustig door.

Neem altijd een zweepje mee en doe het paard een hoofdstel aan. Houdt geen strak contact met heb bit, maar wandel gewoon relaxed en laat het paard alles bekijken.

Maar oefen eerst thuis op controle voor je de weg op gaat.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:17

Mijn veulen staat samen met ons andere paard in het weiland naast een weg war redelijk doorgereden wordt.
Tevens komt alles er langs. Trekkers, vrachtwagens, auto's en knetterbrommers. Alles komt er langs Lachen

Ik denk dat dit al een hele goede basis is.
M'n veulen trekt nu al niks aan van dit alles!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:05

Zoals al eerder gezegt in dit topic zou ik eerst vooral veel grondwerk gaan doen want dit paard heeft het vertrouwen nog helemaal niet in je als ik het zo lees.
Veel grondwerk doen in de bak en later kan je dat ook op de oprit gaan doen.
Ik ben zelf bezig met een 12 jarig groen paard, ook nog niet onder het zadel maar dat is ook nog lang niet aan de orde. Deze was bang voor alles wat er buiten was (heeft in zijn leven vooral veel op stal gestaan, kent dus helemaal niets) Inmiddels is hij niet meer bang als ik er ook niet bang voor ben, hij vertrouwd mij en ziet mij als zijn leider. Hij vertrouwd mij nog niet blind, schrikt nog wel eens ergens van maar het gaat de goede kant op. Inmiddels ben ik zover met hem dat ik met hem ga trimmen, ik loop en jog hele stukken met hem op de weg en hier rijden ook grote vrachtwagens (daar heeft hij nog wel wat moeite mee) en zware trekkers langs, gaat al redelijk goed.
Ik reken er op dat ik nog zeker een half jaar hiermee bezig zal zijn voor hij echt het volledige vertrouwen in mij zal hebben.
Dus voor je de weg op gaat, zorg dat je paard je vertrouwd.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:21

uhm steeds voor dat je d'r gaat poetsen even op de oprit stil gaan staan zodat ze naar de auto's kan kijken. dan word het een gewoonte en kan je steeds ene stapje veder gaan Lachen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:07

Ik het niet mogelijk al een super vertrouwd paard mee te nemen zodat het verkeersmak te maken paard aan het andere paar (pony) steun heeft.
En verder zo doorgaan zoals je nu doet en telkens een stukje verder.
Succes

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:13

Ik heb een 2 jarige die niet bang is voor auto's enz.
Maar vrachtwagens, grote tractoren en maismaaiers zijn doodeng. Laat mijn paard nu net in het buitengebied staan waar dit verkeer af en aan komen. Ik durf dan ook niet goed met hem te wandelen. Als ik zo'n gevaarte aan zie komen zorg ik altijd dat ik op een inrit kan gaan staan. Enme paardje genoeg plek heeft om te schrikken. Ben echt veelste bang dat hij er voor springt ofzo.

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:02

T@nj@ schreef:
Zoals al eerder gezegt in dit topic zou ik eerst vooral veel grondwerk gaan doen want dit paard heeft het vertrouwen nog helemaal niet in je als ik het zo lees.
Veel grondwerk doen in de bak en later kan je dat ook op de oprit gaan doen.
Ik ben zelf bezig met een 12 jarig groen paard, ook nog niet onder het zadel maar dat is ook nog lang niet aan de orde. Deze was bang voor alles wat er buiten was (heeft in zijn leven vooral veel op stal gestaan, kent dus helemaal niets) Inmiddels is hij niet meer bang als ik er ook niet bang voor ben, hij vertrouwd mij en ziet mij als zijn leider. Hij vertrouwd mij nog niet blind, schrikt nog wel eens ergens van maar het gaat de goede kant op. Inmiddels ben ik zover met hem dat ik met hem ga trimmen, ik loop en jog hele stukken met hem op de weg en hier rijden ook grote vrachtwagens (daar heeft hij nog wel wat moeite mee) en zware trekkers langs, gaat al redelijk goed.
Ik reken er op dat ik nog zeker een half jaar hiermee bezig zal zijn voor hij echt het volledige vertrouwen in mij zal hebben.
Dus voor je de weg op gaat, zorg dat je paard je vertrouwd.


Hoi!
hoe ben jij precies begonnen?
wat voor grondwerk heb je gedaan etc. etc?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:58

kan je haar niet een poosje in een wei parkeren die aan een drukke weg ligt?
Of een poosje op stal zetten bij een landbouwer, die er met al zn machines over het erf rijdt?
Zo zijn onze paarden spelenderwijs verkeersmak geworden. Zelfs vrachtwagens en combines doet ze nog niet met de ogen knipperen.

Fritsiej

Berichten: 2340
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:15

Met je paard op het erf blijven. Zeker als jij je der nog niet 100% zeker van bent dat er niets fout zou gaan. Ik heb momenteel of weer een anderhalf jarige waar je mee aan het spelen bent met rare dingen. Ga met hem/haar over het erf lopen aan een halster. Laat iemand of jezelf als je paard bijv in de bak staat een paraplue opendoen. Gooi der snoepjes naar binnen of van alles wat die lekker vind. Als die maar komt kijken. Voetballen, muziek luistere, zakken, zeil noem het maar op, laat hem er aan wennen.
Of ga eens bij het hek staan met je paard. Er komen vast wel dingen voorbij rijden. Fiets zelf eens over het erf, of laat andere mensen het doen!
Het werkt echt!

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:53

Ze is nu al aardig verkeersmak!

Het was ook totaal niet zo dat ik bang was ofzo dat ze rare dingen ging doen.

Maar als ze iets in haar hoofd heeft dan krijg je het er niet uit! dus als zei al heeft besloten naar huis te rennen! dan sleurde ze me gewoon een arm uit de kom..

Ondertussen vindt ze het nog wel eng allemaal, maar rent niet meer naar huis! springt alleen afentoe iets opzij, maar dat heeft nog geen problemen gegeven!
Er moet op dat moment alleen geen fietser ofzo rijden Bloos

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Hoe beste verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:56

volgens mij heeft de tekst op het vest weinig nut, het is tof als automobilisten langzaam passeren, maar als ze je eenmaal voorbij zijn en opeens gas geven, is dat véél enger dan dat ze in een gelijkmatig tempo passeren..