Pony bang voor tractors...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mireltjuh

Berichten: 142
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Veldhoven!

Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:37

Ik heb een verzorgpony Irma.
Echt hele lieve pony en nergens bang voor.
Behalve dan voor tractors.Scheve mond
En dat is nogal erg.
Als ze er een ziet (die rijdt) vliegt ze meteen op hol.
Heeft daar iemand misschien tips voor? Knipoog
Laatst bijgewerkt door mireltjuh op 27-10-06 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:38

langs de weg gaan lopen trek der aandacht met snoepjes en laat haar op een grote afstand naar kijken

Jennyzz

Berichten: 2856
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schalkwijk

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:40

Eerst langs een stilstaande tractor. Desnoods aan de hand, als ze d'r langs is heftig belonen.
Daarna langs eentje die draait, ook eerst aan de hand.
Dit gewoon een paar keertje doen en daarna onder de man proberen.
Daarna langs eentje die gewoon rijdt.
Gewoon rustig opbouwen. Als ze het dan nog niet handelt, zou ik sowieso gewoon afstappen als een tractor langskomt. Of een oprit inrijden.
Zelf hou ik ook nooit zo van tractors. Ze zijn zo breed. Nagelbijten / Gniffelen

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:47

Ik zou ook aan de hand of erop langs stilstaande tractors lopen, laat haar maar lekker ruiken en kijken en laten zien dat het niet eng is, neem een zak snoepjes mee en stal haar op der gemak. Lachen

Anoniem

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:53

Mijn pony is zijn angst grotendeels kwijtgeraakt nadat er een week lang een tractor in zijn wei had gestaan. Wel met een draad eromheen als bescherming.
Misschien dat jij ergens een goedwillende boer kan vinden die een tractor in de wei wil parkeren? En als de wei niet kapotgereden wordt kan de boer misschien ook eens een stukje rijden, of anders alleen de motor laten draaien?

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:45

Je moet je paard natuurlijk in kleine stapjes aan een tarctor laten wennen. Eerst aan een stilstaande en dan steeds iets verder gaan.

Als je, je paard op zn gemak gaat stellen 'Braaf, rustig maar' . Dan denkt je paard juist 'oh sh-it wat is er aan de hand moet ik dit eng vinden'. Gewoon doorlopen alsof er een boom staat. Je moet doen alsof een tractor doodnormaal is. Net als allee andere dingen. Als jij je paard wilt leren dat een tractor normaal is moet je net doen als bij andere doodnormale dingen. Als je bijv: langs een boom loopt dan stel je,je paard toch ook niet gerust? Je kunt altijd !als je paard rustig en braaf reageert! het paard belonen.
Het paard moet jou vertrouwen en als hij ziet dat zijn baasje/leider ook ustig gewoon doorloopt alsof er niks aan de hand is dan zal dit paard dat ook overnemen.
Pas als hij rustig braaf en normaal langs een tractor loopt dan kun je hem eens een aai geven maar nooit belonen als je paard staat te stresse ofzo.

Winandaa_

Berichten: 1521
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: hier

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:52

Misschien kan je er een appeltje opleggen en kijken of ze er bij durft als je er niet opzit en geen zadelenshit ophebt Knipoog kuslovecharly

Floob
Berichten: 161
Geregistreerd: 24-05-06
Woonplaats: Schotland

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:00

als je paard bang is voor rijdende tractors dan de tractor hooi laten brengen in het veld (als je een boer zo ver krijgt). Dan raken de meeste heel snel gewend aan tractors. Bij ons is er niet een paard die bang is voor tractors, er staan ongeveer 30 paarden waarvan een paar enorme stresskikkers die in het begin bijna overal bang van waren

Zimbwi

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Oostende

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:20

Heb hetzelfde probleem, ik ga binnenkort eens naar een boer om mijn pony aan zijn tractor te laten wennen. Mss kun je het ook eens proberen gewoon zonder dat je erop zit je paard aan de hand rond de tractor te laten lopen en dit dan opbouwen

mireltjuh

Berichten: 142
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Veldhoven!

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:41

Bedankt voor de tips allemaal Knipoog

ellisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: H.I.Ambacht

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:49

Ik ben het met Lina eens ..ga je zelf mee ''bang'' zijn schiet dat niet op...

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:21

Als je ergens een wei kunt vinden waar veel wordt gewerkt met tractors, bij een boer ofzo, dan kun je hem daar een weekje neerzetten, zijn ze er zo aan gewend Lachen

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:45

Ik had ook zo'n pony, dit is jammer genoeg erg moeilijk af te leren. Die van mij sloeg ook gewoon bijna op hol en werd helemaal 'blind' wanneer hij een tractor zag rijden.
Heel veel geduld, zelf niet gespannen worden, streng zijn, en vooral dus niet laten voelen dat je bang wordt, hierdoor krijg je een nog ergere reactie.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:13

Bij mij op stal hebben we gelukkig een tractor!

Wanneer de tractor aanstond heb ik de emmer met voer er vaak opgezet. Mijn pony vindt het nu de normaalste zaak van de wereld.

Wat misschien nog het allerbelangrijkst is, een tip die al is gezegd, blijf zelf rustig!

Anoniem

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:02

OMG --> BRT.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:29

Ben je zelf ook bang als je een tractor ziet? (en je natuurlijk op hem zit Haha! )
Mijn paardje is absoluut niet bang van tractoren. Nu zat er een keer iemand anders op , zij gaf al aan dat zij heel bang was wanneer er een tractor langs kwam. En die kwam dus langs, mijn paardje was helemaal van slag en begon helemaal te panieken.
Ik zei nog tegen haar " ow, maak je niet druk, die van mij vind het helemaal niet eng"
Ze voelen dus echt de angst. De keer daarna zat ik er weer op en echt helemaal niets aan het handje.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:32

Die van mij is ook érg bang voor tractors.

Probeer steeds als je er een tegenkomt, een inritje in te gaan, zodat hij van een afstandje kan gaan kijken. Ga er eerst eens naast staan, en stel hem gerust, later kun je er dan vast op blijven zitten. Dit heeft bij die van mij goed geholpen Lachen

Anoniem

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:37

Ik sta bij een boer op stal, er rijden regelmatig traktors langs. In het begin was hij er als de dood voor. Nu helemaal niet meer.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:41

Wat bji mijn eerste paard, die ook bang was, goed werkte: omdraaien, zodat de traktor van achteren kwam. Als hij voorbij was reden we dan weer verder in de oorspronkelijke richting. Toen ik mjin tweede paard kreeg, moest ik wel even omschakelen, want dat zat er zo bij mij ingebakken, maa rbij de teweede was het eerder omgekeerd: hij heeft ze leiver van voren Lachen Maar hij kan er weer niet tegen als er bv een ree in de mais ritselt.

fanny_15
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Bellingolde (in the middle of now where)

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:05

Ik stap altijd af of ik ga een steegje in(als die er is)

Anoniem

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:10

Afstappen doe ik nooit, ik weet dat als het even kan en mijn paard het echt eng vind hij om draait. Met een beetje pech slingert hij mij dan voor de trekker. Mocht hij echt heel bang worden gaat mijn rijmaatje tussen mij en de trekker in lopen. Zo ziet mijn paard dat er niks engs is en moet de trekker wel langzamer. Als het mogelijk is vraag ik ook wel of hij even wil wachten en rij dan een weiland of oprit op.

Maar sind shij op de boerderij staat vind hij alleen hele oude tractors die hard rijden eng of met grote aanhangers.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:45

fanny_15 schreef:
Ik stap altijd af of ik ga een steegje in(als die er is)


ik ook. Ik kan er bij de mijne helaas geen pijl op trekken wanneer hij wel of niet ervan schrikt. Als ze van achteren komen weet ik wel zeker dat hij er vandoor gaat, maar anders is het maar afwachten wat hij doet. Nou dan ga ik er liever vanaf.

zicobont

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:01

weet niet waar je pony staat, maar ik zou gewoon aan en boer vragen of je niet een paar keer even bij de boerderij langs mag komen als ze daar aan het werk zijn.
Heb ik ook gedaan en na de derde keer was het opgelost.
groetjes

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:43

Die van mij vond het ook nog wel is eng, zolang jij zelf er maar geen probleem van maakt. Denk gewoon Oh een tractor, maar ga niet bangworden. Verder alle tips die er al zijn gegeven zijn goede oplossingen Ja

tinkywinky2
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-11-06

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:19

die van mij vond ze in het begin ook eng maar doet er nu niks meer op hoeveel lawaai ze ook maken. maar wees vooral zelf niet gespannnen want dat voelt je pony en dan gaat hij er nog eerder vandoor

Veel succes ermee!!! OK dan!