Pony bang voor tractors...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephzdesign

Berichten: 1644
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:37

Gewoon een keer aan de hand meenemen langs een tractor. En laat haar rustig kijken en op haar eigen tempo erlangs laten gaan. Als het niet in één keer lukt gewoon geduld bewaren en het nog een keer proberen.

mireltjuh

Berichten: 142
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Veldhoven!

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:13

mireltjuh schreef:
Ik heb een verzorgpony Irva.
Echt hele lieve pony en nergens bang voor.
Behalve dan voor tractors.Scheve mond
En dat is nogal erg.
Als ze er een ziet (die rijdt) vliegt ze meteen op hol.
Heeft daar iemand misschien tips voor? Knipoog

Unreasonable
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:15

Jennyzz schreef:
Eerst langs een stilstaande tractor. Desnoods aan de hand, als ze d'r langs is heftig belonen.
Daarna langs eentje die draait, ook eerst aan de hand.
Dit gewoon een paar keertje doen en daarna onder de man proberen.
Daarna langs eentje die gewoon rijdt.
Gewoon rustig opbouwen. Als ze het dan nog niet handelt, zou ik sowieso gewoon afstappen als een tractor langskomt. Of een oprit inrijden.
Zelf hou ik ook nooit zo van tractors. Ze zijn zo breed. Nagelbijten / Gniffelen


dat is inderdaad goed want mij verzorgpony had dat ook en heeft er geen last meer van Haha! en ze heeft het uiteraart afgeleerd Haha!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:39

deedee19 schreef:
fanny_15 schreef:
Ik stap altijd af of ik ga een steegje in(als die er is)


ik ook. Ik kan er bij de mijne helaas geen pijl op trekken wanneer hij wel of niet ervan schrikt. Als ze van achteren komen weet ik wel zeker dat hij er vandoor gaat, maar anders is het maar afwachten wat hij doet. Nou dan ga ik er liever vanaf.

Heel herkenbaar, bij Chuwaz weet ik het ook nooit.. De ene keer gaat hij er vandoor, de andere keer staat hij alleen stom te kijken.. Ga er dus ook maar liever vanaf en in een steegje staan als er een tractor aankomt. (en die komen er veel bij de stal waar Chu staat..)

Bij Katinka heb ik het geluk dat ze helemaal niet bang is van paarden. Ben ik wel blij om, want daardoor ben ik er zelf ook zekerder door en breng dat dan op mijn beurt weer over op Chuwaz.

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: Pony bang voor tractors...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:31

Siena heeft dit ook gedaan, op een gegeven moment zelfs elke buitenrit. Nu schrikt ze eigenlijk nergens meer van.
Dat komt door meerdere factoren, ik heb er goed over nagedacht wat ik eraan moest doen. Ik heb het volgende gedaan:
- rustigere routes berijden, geen routes met veel oversteekplekken e.d
- op tijden rijden waarop er niet veel groot verkeer rijdt, dus in de middag beter vermijden
- buitenritten vaker met andere paarden erbij (dan is ze zo'n stuk meer op d'r gemak)
- dressuurlessen, om zelf meer vertrouwen te krijgen door meer controle te hebben, om een betere band te krijgen. Verder is op stem rijden erg handig als je bang bent voor een enge situaties, HO heeft mij erg veel geholpen. Verder doe ik vaak een soort schouder binnenwaarts als ik voel dat ze dribbelig wordt, dan is ze afgeleid en kan ze niet ineens heel erg versnellen
- als er groot verkeer op je af komt en je voelt de angst, dan een paadje o.i.d insturen

Van je pony af stappen zou ik nooit doen! Mijn pony kon zo wild worden van groot verkeer dat ze dan misschien wel bovenop me gesprongen was en ik had haar aan de hand zeker niet kunnen houden, terwijl je zittend op het paard nog in elk geval kan proberen te blijven zitten en haar tot stilstand kan brengen. Naats je paard gaan staan zorgt dus niet perse voor meer veiligheid voor paard en ruiter en in mijn geval voor een grotere kans van het kwijt raken van m'n pony