vraagje!! hihi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
o0onadiao0o

Berichten: 697
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: winterswijk

vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:50

ik heb een vraag.
mij is laatst verteld dat als je in galop langs een weiland gaat als je bv. op een zandweg rijd. en doordat jij daar langs galopeert de paarden uit de wei breken dat je dan verantwoordelijk bent voor de schade. maar is dat zo? en mag je dan wel gewoon draven of moet je dan in stap?

groetjes Nadia

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:02

Daar heb ik nog nooit van gehoord...
Lijkt me wel sterk; heb je eindelijk een wegje gevonden waar je kan galopperen met je paard, mag het niet omdat er in de wei ernaast een paard staat dat zou kunnen uitbreken... Dan blijft er hier al niet veel meer over.

pammy
Berichten: 225
Geregistreerd: 21-11-04
Woonplaats: overijssel

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:16

Of je verantwoordelijk bent weet ik.
Maar verstandig is het niet. Stel dat ze uitbreken en een paard houd er een lelijke draad wond aan over, dat wil je toch niet op je geweten hebben?

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:18

Idd verstandig lijkt het me niet ze kunnen schrikken ofzo.

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:20

haha nou zou wel raar zijn! heb ik nog nooit wat over gehoord ... die paarden kunnen ook wel van iets anders schrikken. is niet jouw schuld hoor.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:33

Denk je er ook zo over als het jouw paard is in de wei en iemand anders zonder op te letten langs de wei galoppeert waardoor jouw paard uitbreekt? Blauw oog
Het is een goede gewoonte om op te letten wat de gevolgen zijn van je acties. Als je langs een wei galoppeert en je ziet dat de paarden in die wei aan de kletter gaan, dan neem je direct terug. Als ze nauwelijks opkijken van hun gras, dan galoppeer je vrolijk door. Net zoals je ook met andere situaties oplet voor onnodige risico's.

o0onadiao0o

Berichten: 697
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: winterswijk

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:37

maar ben je dan ook verantwoordelijk voor de gevolgen die er dan kunnen gebeuren? want waar ik rijd staan de paarden langs een zandweg, en laatst kwam een groep eraan crossen en keihard,, en ze hebben vast wel gezien dat de paarden in de wei ook mee gingen. ( niet door draad ofzo) maar gewoon ze werden er wel beetje gek van. maar wat als ze wel de wei uit zouden gegaan en er was vanalles gebeurt, wie is er dan verantwoordelijk? ons draad is gewoon goed en zit stroom op enzo dus niets mis mee.

Anoniem

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:40

Volgens mij ben je niet verantwoordelijk maar als je een beetje sociaal bent neem je gewoon terug.
Ook waar goede stroom omheming staat breken paarden uit. Jij wilt toch ook niet dat je paard uitbreekt?

o0onadiao0o

Berichten: 697
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: winterswijk

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 11:56

nee daarom.. daarom vond k het gek dat ze gewoon doorgingen terwijl als ze een beetje opletten ze zagen dat de paarden gek werden. en ik liep zelf met paard aan de hand.. die wilde ik ook net naar de wei brengen dus ik loop richting wei,, was zandpad gelukkig nog niet op,, maar ze scheurden gewoon door terwijl paard naast me stond te springen en te doen. ik vond het persoonlijk nog al aso actie.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:23

Als het echt een regel/wet zou zijn zou ik het heel vreemd vinden. Beetje maffe grens, galop dan ben jij verantwoordelijk, draaf je er met een noodgang langs ben je niet verantwoordelijk. Tja, vind het gek hoor!

Maar inderdaad, verstandig zou het niet zijn Lachen

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:46

none schreef:
Als het echt een regel/wet zou zijn zou ik het heel vreemd vinden. Beetje maffe grens, galop dan ben jij verantwoordelijk, draaf je er met een noodgang langs ben je niet verantwoordelijk. Tja, vind het gek hoor!

Maar inderdaad, verstandig zou het niet zijn Lachen

Er geldt geen directe regel dat je niet in galop langs een wei mag, dus zo'n uitspraak vertalen met "wel hard langs mogen draven" is natuurlijk onzin. Je houdt gewoon rekening met je omgeving en of je dan in stap, draf, galop of tölt langsgaat maakt niet veel uit. Je gaat namelijk in een gang voorbij die geen gevaar oplevert voor jouzelf EN je omgeving. Dat is toch niet zo heel moeilijk om te begrijpen?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:05

ik sluit mij helemaal aan bij waratje. Veiligheid dat moet altijd voorop staan.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:42

Heb nog nooit gezien dat de paarden in de wei zo gek werden als we er voorbij galoppeerden. Ze lopen wel gewoon mee, en soms met wat bokkesprongen enzo, maar dat kan altijd gebeuren.
Gisteren ging ik in stap langs een weide met 2 paarden en die begonnen alletwee rond te vlammen en bokken enzo, maar ze wisten altijd wel nog waar hun wei eindigde zen Haha!
Vind het vaak eerder omgekeerd, dat de paarden in de wei jouw paard gek maken

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:47

hoe zit met regels weet ik niet, maar als ik andere paarden zie ik een weiland ga ik in stap of draf erlangs. Als ik zie dat ze gaan rennen altijd in stap. Beetje aso om volle gallop langs te scheuren vind ik

saskiaojan

Berichten: 7250
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:49

andere paarden hoor je in stap te passeren...dat is een tregel lijkt me dus niet handig om langs een weiland met paarden te galloperen!!!!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:54

Andere ruiters hoor je in stap te passeren...paarden in de wei niet hoor.
Zou voor mij ook nauwelijks haalbaar zijn, ik kom langs zoveel paardenweiden.
en als een paard uitbreekt daardoor (wat ik me nauwelijks kan voorstellen) is de eigenaar aansprakelijk, jij niet. Had hij maar een goede omheining moeten maken.

Overigens is mijn ervaring dat paarden altijd wel naar het hek toelopen, of je nu stapt of galoppeert maakt maar weinig uit. Sommigen reageren nauwelijks, anderen wat meer, maar die reageren in alle gevallen wel. En een paard raakt niet overstuur van een ander galopperend paard. het is gewoon nieuwsgierigheid.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:55

Ik denk dat het artikel verwijst naar wat wordt genoemd 'causaal verband' m.a.w. ALS jij niet in galop daarlangs zou zijn gereden, zou het paard in de wei niet tekeer zijn gegaan en niet zijn uitgebroken! Wanneer de eigenaar van het paard in de wei kwaad wil, kan hij jou inderdaad aansprakelijk stellen voor de schade van zijn paard, mits hij natuurlijk de omheining goed onderhouden heeft. Hij moet ook naar zichzelf kijken. Als er verband gelegd kan worden tussen jouw gedrag en dat van zijn paard dan kan ie je inderdaad aansprakelijk stellen. Dus niet te snel gaan giechelen, het kan echt.
Dus zie je dat de paarden in de wei maf gaan doen, kan je toch te tempo terugnemen? Veiligheid boven alles!

Kimb72

Berichten: 62
Geregistreerd: 04-12-06

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:04

nee ik denk niet dat je daar verantwoordelijk voor bent... lekker galopperen!!

Anoniem

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:05

Moeten ze maar zorgen voor een goede omheining.

Anoniem

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:06

Een paard kan door elke omheining nouks.

Anoniem

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:10

Tuurlijk, maar een deugdelijke omheining kan veel ongelukken voorkomen. En als de TS doorheeft dat de paarden in de wei onrustig zijn, lijkt het me sowieso logisch dat je even rustig aan doet. Staan ze op een afstandje rustig te grazen, kun je prima een galopje doen, lijkt me.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:11

Lijkt mij niet dat je verantwoordelijk bent, lijkt mij meer de verantwoordelijkheid van de landeigenaar die zou ervoor moeten zorgen dat de omheinig dusdanig gezet en veilig is dat de paarden er niet uit kunnen breken.

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:14

kaygee je hebt helemaal dat denk ik tenminste ook. maar als je ziet dat die paarden die dan in de wei staan dat die als een gek k gaan meerennen en helemaal achtelijk gaan lopen doen dan zou ik zelf wel ff een sliding maken en ff gaan stappe voordat ze uitbreken want je zou het zelf ook niet leuk vinden als er iemand langs jou land komt galoperen en je paard breekt uit en loopt bv op de weg.

Kimb72

Berichten: 62
Geregistreerd: 04-12-06

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:21

natuurlijk als je langs een groep paarden komt, die onrustig worden als jij langskomt, dan ga je even in stap over, maar je hoeft je niet verantwoordelijk te voelen als ze toch door de omheining zouden gaan.

Anoniem

Re: vraagje!! hihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:22

Precies