Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:32

Hoi allemaal,

Ik heb nu paar weken een eigen paardje (Haflinger). Die super eigenwijs kan zijn.
Het is hiervoor 2 jaar mijn verzorgpaard geweest.
Daar is de eigenaar ook een x met hem naar het strand geweest toen was hij niet meer stil te krijgen alleen maar door galoperen hij werd helemaal gek.
Dat is nu jaar geleden.
Ik zou graag over maandje ofzoiets weet nog niet precies een keer met hem weg willen.
Ik zou het strand super vinden, maar is dat wel zo slim idee?
De vorige x was de eigenaar met nog een paard.
Ik wil sowieso ook niet alleen gaan.
Ik maak verder ook veel buitenritten daar ligt het niet aan.
Iemand tips of ?

Bedankt alvast! Knipoog

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:34

Gewoon gaan met een ervaren ander paard Lachen.

Het klinkt alsof er de vorige keer nogal geraced werd, dat is jammer, want zie dat er nog maar eens uit te krijgen Scheve mond.

Gewoon afspreken normaal te rijden, galop alleen doen als je denkt dat dit kan.

Ook gaan rijden als het laag water aan het worden is, dan is het strand op zn best.

lonneke_
Berichten: 837
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:37

Ik zou ook maar met een rustig paard gaan. Zoiezo niet alleen. Verder zou ik het gewoon heel rustig aandoen. Galop inderdaad alleen als het kan.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:56

galopje niet op de terug weg. Mocht ie toch te hard gaan proberen terug te nemen, of op de volte zetten, richting zee sturen of t zware zand in. Niet door laten kletteren! Verder met rustig ander paard mee gaan en ontsapnnen ritje proberen te rijden. Veel plezier!

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 00:00

Oke dankje.
Nee in de duinen was hij al druk en daarna ging ze op het strand en toen die eenmaal het strand zag ging die in volle galop ervan door en ze kon voltes rijden wat ze ook deed ze kreeg hem niet meer terug.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:04

Is de haflinger daarvoor van nog een andere eigenaar geweest?

Dit klinkt namelijk typisch als "weten wat er gaat komen" gedrag. Gewoon geconditioneerd op "strand is rennen".

En dan heb je inderdaad een probleem.

Ik zou hem vantevoren al longeren, losgooien oid en dan pas naar het strand. Wellicht een hulpteugel eraan (martingaal of thiedemann).

Als hij in de duinen al druk is alleen in de duinen blijven. Als je ergens komt waar hij direct op het strand is (katwijk bijvoorbeeld) dan bij je proberen te houden en een heel stuk op snel tempo gaan draven.

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 13:10

Hoi,

Ja hiervoor heeft de eigenaar hem 7 jaar gehad en daarvoor heeft hij nog een andere eigenaar gehad en die is ook met hem wel is naar het strand geweest. Hij was daar alleen super druk als ze een tijd niet geweest was. Anders was hij wel redelijk braaf.
Maar probleem is ik woon ook ver van het strand af dus we kunnen niet zo even op en neer.
Maar ze reedt de vorige eigenaar met thiedemann. Dat maakt bij hem ook niks uit.
Ik ga eerst een keer het bos proberen kijken hoe die daar reageert. Knipoog

Anoniem

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:25

ga in de zomer, als t 30 graden is, grote kans dat hij wat rustiger is dan in de winter.. dan is de kans groter dat je beide een goed gevoel er aan over houdt, daarnaast kan je natuurlijk eerst de eerste frisheid erafrijden in de duinen
in de zomer kun je op veel plekken na 19.00 uur terecht.

Anoniem

Re: Strandrit. Maar is dat wel zo verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:41

Je kunt het beste met een ervaren paard erbij gaan.
Als het ene paard rustig blijft en is dan komt het misschien wat vertrouwder over op jou pony.Knipoog
En je kunt het beste gewoon eerst lekker relaxt stappen en een drafje en als je haar goed onder controle hebt dan een rustig galopje doen.
En als ze er bij het draven al tussenuit vliegt dan zou je gewoon weer rustig proberen te stappen.
ook als ze heel erg druk word gewoon rustig blijven en achter het andere paard aangaan Lachen
Ik zou ook iig in de zomer gaan dan is de zee een stuk minder koud. Knipoog