Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:49

Ook ik ervaar regelmatig last van verkeer met mijn paard. Mijn paard is nog jong, nog niet ingereden en ik ben hem dus al wandelend verkeersmak aan het maken. Gaat op zich heel erg goed, maar ik vind veel mensen echt asociaal in hun auto's. Ze scheren rakelings keihard langs of ze toeteren of ze stoppen naast je en geven dan keihard gas om te kijken hoe het paard reageert. Ik heb in begin wel eens doodsangsten uitgestaan, maar ik moest rustig blijven voor mijn paard (die alles toen nog erg eng vond). Bij deze asociale gevallen scheld ik dat soort mensen hardop verrot (niet dat ze het horen helaas) of ik steek mijn middenvinger op, zodat ze dat minstens in hun achteruitkijkspiegeltje zien. Ze snappen blijkbaar niet hoe gevaarlijk ze bezig zijn en ik vind ook dat andere weggebruikers maar eens moeten leren hoe met paarden om te gaan op de weg. Ik woon in een dorp waarvan het bekend is dat er veel paarden staan, dus dan mag men wel eens rekening gaan houden met ons. Als ik met de auto een paard of paarden passeer, doe ik dat ook heel rustig. Mijn paard heeft wel een hoop geleerd (ja, toeteren doet hem niets meer, gas geven ook niet, alleen die gasten die zo hard langs razen, vind ik erg eng. Wat als mijn paard net op dat moment schrikt van iets??? Ik moet er niet aan denken.....

Ik loop dus over een weg met aan weerszijden fietspaden op de weg getekend. Dus niet op een apart fietspad. De berm is te hobbelig, niet handig om te lopen dus. Bovendien is er niet overal berm.

Ik ben ook trouwens nooit bang als zo'n auto zou stoppen, omdat ik toevallig mijn middenvinger opsteek. Op die momenten ben ik gewoon te kwaad om angstig te zijn. Ze doen het zelfs wel eens als ik er met mijn dochtertje fiets (zij voorop in het zitje) en dat vind ik dus ook niet normaal. Boos!

Chessiej

Berichten: 1705
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:52

Mijn pony en shet zijn gelukkig verkeersmak. Maar ik moet een stukje over een dijk(5 min) in Ouderkerk aan den IJssel en daar rijden ze ook als gekken, ze mogen daar maar 60 maar af en toe lijkt het wel of ze het dubbele rijden. Ik heb ook bijna een keer een buitenspiegel eraf getrapt en die man die kwam boos naar me toe. Hij reed als een gek en ik liep netjes!
Al ga ik weer terug moet ik langs gepakeerde auto's, nou sommige auto's komen op je af rijden als een debiel, en dan kijken ze mij boos aan.. Sorry hoor ik doe niks... Hun rijden zo hard..

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:55

Ik wil nog wel even zeggen dat ik het 'netjes' geprobeerd heb in het begin (niet reageren etc.), maar op een gegeven moment, als de zoveelste keihard langs scheurt of zijn raampje opendoet om keihard naar jou en je paard te schreeuwen, houdt het op, hoor.... Clown

En op sommige stukken ga ik nu ook midden op de weg lopen, zodat ze wel moeten stoppen. Dat krijg je er dan dus van..... Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:20

Vluchtdier is een niet bestaand begrip.

Vluchten of niet is namelijk een overlevingsafweging tussen verdedigen of rennen. Paarden in de vrije wildbaan blijken helemaal niet zulke vluchters en heel best in staat zich tegen bijvoorbeeld wolven te verdedigen.
Mijn eigen hengst valt zonder ENIG aarzeling een troep verwilderde honden aan, zelf een tractor of een shovel als hij die bedreigend ervaart voor zijn familie. Is de bedreiging TE, dan gaat hij opzij, neemt afstand, maar vluchten is er echt niet bij.

Gedrag van paarden onder het zadel is voor een groot deel bepaald door de onmogelijkheid zich te verdedigen. Geef een paard een open deur en het claustrofobische aspect valt weg.

HC

kitty_gomez
Berichten: 8093
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:59

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 27-02-24 21:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:01

goed idee! ik heb geen filmpjes van als ik aan het buitenrijden ben, kan ik wel een keer maken! Lachen zijn dan van die mensen die keihard gaan toeteren idd als ze langskomen of echt zo vlak langs je heen scheuren Boos!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:15

Eh... Weet wat je doet als je een paard ontmoet? Haha!

Ik heb ook een paardje waar ik lekker mee naar buiten ga, alleen en met gezelschap, en hij is zo verkeersmak als je mag verwachten van een gemiddeld paard.
Zo zijn er ook fietsers en automobilistn die het keurig doen, tractors die voor je om rijden, keurig! Ik ben altijd spontaan verliefd op die mensen!

Maar zo heb ik ook eens meegemaakt, onze manege ligt midden in een argrisch gebied, geen ruiterwegen of fietspaden, alleen landweggetjes en grote wegen, dat er soms wel wat bozo's tussenzitten.
Ik reed op een landweggetje, mijn paard in de berm, en de auto had makkelijk even wat af kunnen remmen, zelf ook voor een deel even de berm in kunnen gaan en zo kunnen passeren.
Dit deed de auto in kwestie niet, hij remde zelfs niet af (zelfs niet toen ik het door handgebaren vroeg) en reed met 60(!) km p. uur vlak langs mijn paardje, die heel dapper geen kick gaf.
Ik zag de bui al hangen en trok mijn linkervoet net op tijd op, mijn beugel klapte tegen de spiegel aan.
De auto stopte niet, reed gewoon door. Voor hetzelfde geld wat het m'n voet geweest.

Ook zijn we eens gepest door scooters. Wheelies naar m'n paardje toe, piepend remmen voor z'n neus. Hij stond keurig stil en liet het allemaal over zich heen komen, maar we waren en alleen en was het nou echt zo leuk geweest als hij op hol was geslagen?
uiteindelijk bleek dit een versierpoging, de jongen in kwestie vond het vreemd dat ik hem met de zweep te lijf ging.

De rest van de 5 km heb ik naar huis kunnen lopen met een pony die van elk grassprietje een hartverzakking kreeg. Zijn vertrouwen in het verkeer is een stuk minder geworden dankzij deze oplettende medeweggebruikers.

Maar zo moet ik ook zeggen dat tegenover onze manege een transportbedrijf ligt, met GROTE vrachtwagens.
Deze lieverds blijven 9 op de 10 keer keurig 30 m achter je zachtjes rijden totdat je veilig thuis bent, zodat ze met de trucks de paarden niet laten schrikken.

Zo kan het ook, je moet het alleen even willen.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:22

filmpje krijg ik niet geopend; acces denied...jammer

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:38

Huertecilla schreef:
[
Dat schrijf ik ja, bedankt voor het herhalen daarvan.


graag gedaan , jammer dat je het stukje miste wat jij nog niet geschreven had

Huertecilla schreef:
Vluchtdier is een niet bestaand begrip.

Vluchten of niet is namelijk een overlevingsafweging tussen verdedigen of rennen. Paarden in de vrije wildbaan blijken helemaal niet zulke vluchters en heel best in staat zich tegen bijvoorbeeld wolven te verdedigen.
Mijn eigen hengst valt zonder ENIG aarzeling een troep verwilderde honden aan, zelf een tractor of een shovel als hij die bedreigend ervaart voor zijn familie. Is de bedreiging TE, dan gaat hij opzij, neemt afstand, maar vluchten is er echt niet bij.

Gedrag van paarden onder het zadel is voor een groot deel bepaald door de onmogelijkheid zich te verdedigen. Geef een paard een open deur en het claustrofobische aspect valt weg.

HC


uhhhh denk niet dat de gemiddelde automobilist of fietse erg gecharmeerd zal zijn als mijn paard of pony zouden kiezen voor de verdediging als ze zich zouden bedreigd voelden Bloos

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:43

napie schreef:
Auto's die mij erg asociaal passeren krijg gewoon een goedgemikte tik met mijn menzweep op hun dak. Geeft een hoop kabaal en geen schade.


Haha! Goed zo!

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:40

Hoi, ook ik en mijn vriendin zijn regelmatig het slachtoffer van medeweggebruikers die geen rekening met ons en de paarden houden. Vanaf de manege waar wij in pension staan, is het 5 min. naar het bos. De weg daar naartoe is ong. 5 minuten, wij hebben een hoefslag (maar dan betstraat) op het fietspad speciaal voor de paarden. Dit aangezien er 2 maneges en 2 pensionstallen langs deze weg zitten. Op die weg rijden veel tractors e.d, en er wordt ong. 50 km p.u gereden. Mijn vriendin en ik rijden op het paardengedeelte vaak naast elkaar, maar houden het goed in de gaten of er iemand langs moet en gaan dan netjes achter elkaar aan de kant. Helaas zijn er alsnog scheldende, toeterende, bellende, sjezende en andere irritant gedrag vertonenden weggebruikers die ons het leven zuur maken zo nu en dan. Vlak voor we het bos in gaan is er een T-splitsing, waarbij de paarden en fietsers van beide kanten voorrang hebben. De meeste auto's houden rekening met ons en wachten netjes, die wij dan ook altijd netjes bedanken door bijv. te zwaaien. Helaas komen ook veel mensen in volle vaart aan gescheurd en grijpen de kans als ze er nog net langs kunnen, wanneer dit niet kan trappen ze vaak geirriteerd op de rem en vervolgens trekken ze met luid kabaal weer op. Via signalen proberen wij dan ook netjes te laten weten dat het wel wat minder kan, maar vaak wordt dit niet geaccepteerd...
Natuurlijk zijn er ook vriendelijke mensen die denken dat het slim is om achter je paard te blijven kleven, wat juist op de zenuwen werkt van je paard. Door een naar voren zwaaiend handgebaar maken wij ze dan duidelijk dat ze rustig kunnen passeren.

Ook in het bos zijn er mountainbikepaadjes en wielrennerpaden die vlak langs de ruiterpaden lopen. Zij maken veel herrie door de takken e.d waar ze doorheen sjezen, de paarden schrikken en vervolgens steken ze ook nog een halve meter voor je neus over. Die paadjes hebben meestal veel heuvels en bochtjes, dus je ziet ze vaak genoeg niet aankomen. Tot nu toe is het bij ons altijd goed gegaan, maar we zijn niet te beroerd menig asociale weggebruiker te melden dat wat hij doet onverantwoord, asociaal en levensgevaarlijk is. Wij zeggen dit op een normale manier en alsnog krijg je een aangebrande reactie, gescheld of middelvingers te zien of te horen.

Mijn vriendin en ik zijn dit meer dan zat, en wij zullen vast niet de enige zijn. Ik wil je graag helpen voor deze supergoede actie, pb maar voor mijn gegevens oid. Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:53

Huertecilla schreef:
Vluchtdier is een niet bestaand begrip.

Vluchten of niet is namelijk een overlevingsafweging tussen verdedigen of rennen. Paarden in de vrije wildbaan blijken helemaal niet zulke vluchters en heel best in staat zich tegen bijvoorbeeld wolven te verdedigen.
Mijn eigen hengst valt zonder ENIG aarzeling een troep verwilderde honden aan, zelf een tractor of een shovel als hij die bedreigend ervaart voor zijn familie. Is de bedreiging TE, dan gaat hij opzij, neemt afstand, maar vluchten is er echt niet bij.

Gedrag van paarden onder het zadel is voor een groot deel bepaald door de onmogelijkheid zich te verdedigen. Geef een paard een open deur en het claustrofobische aspect valt weg.

HC


Ach, ik heb een jong paard, die in het begin wel degelijk voor alles wat 'ie eng vond wilde vluchten. Ik hou hem in een kudde in een natuurgebied en reken maar dat de kudde ook wegrent, als er iets komt wat ze schrik aanjaagt (hoeft soms alleen maar een opvlliegende zwaan te zijn) en reken maar dat ik veel in het land lig te kijken naar 'onze' kudde. Paarden zijn prooidieren en vluchtdieren (kijk eens naar een kudde zebra's in Afrika ofzo) en pas in het uiterste geval gaan ze vechten, als ze echt niet anders meer kunnen. Dus ik heb geen idee waar je deze info vandaan haalt, maar het klopt niet wat je zegt. Ze vluchten geen kilometers ver weg ofzo (tenzij er een leeuw e.d. achter ze aan zit), maar beweging is wel hun verdediging als er angst bij de paarden opkomt. Ik zit dus nog helemaal niet op mijn eigen paard (die is bijna 3 en rij ik voorlopig nog niet in), maar omdat hij geleerd heeft op mij te vertrouwen en zich dus voornamelijk op mij is gericht, is vluchten niet de eerste keus. Tenzij het hem te moeilijk wordt gemaakt, wat gelukkig aan de hand op of langs de weg nog niet is voorgekomen. En ik hoop ook dat dat nooit gaat gebeuren. Knipoog

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:00

ik ervaar het zeker veelvuldig. paar jaar geleden moest ik over een brug. keuze was of op fietspad net en meter breed met als gevolg als ze opzei sprong onderaan op de nelweg terecht kwam. en alle fietsers konden er niet meer langs of op de weg. auto'skonden dan wel inhalen/ liep er 1 keer naast ben gewoon aangereden raakte me aardig goed. sindsdien heb ik gewoon een zweep bij me ben ik breeder. ook mn paard auto zat er zo goed als achterop en maar dringen. ben gaan stilstaan en heb gevraagd of hij afstand wil houden zo niet eigen verandwoording. ook een keertje met fietsewrs. zaten bijna tegen de achterbenen aan. ik me omgedraaid en gezecht of ze afstand wouden bewaren wat dit was een 3 jarige hengst. bleven ze er nog achterop zitten. mensen in het verkeer houden helemaal geen rekening met paarden. als je teken geeft vor langzamer geven de meeste juist gas bij. heb helaas geen filpjes hiervan.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:14

het genene wat ik wel doe als een auto hard komt aanrijden is midden op de weg rijden zodat ze langzamer moeten!
En als ze dan wagen om te toeteren dan ga ik echt stilstan, draai me op en steek me middelvinger op en begin te schelden!

ik heb daar zo'n hekel aan, mensen die niet rekening houden met paarden.

daarin tegen zitten er ook wel goede mensen bij, die netjes rrustig voorbij komen enzo

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:14

Nadya schreef:
Paarden zijn prooidieren en vluchtdieren


Paarden zijn herbivoren.
Paarden zijn slechts van HEEL weinig roofdieren prooi. De wolf is nauwelijks een probleem bijvoorbeeld.
Paarden vluchten liever niet want dat kost energie.

Zoek een goed boek over ethologie. Ook het ethogram van Sue McDonnell is goed.
Verder zijnde laatste publicaties over de Takh erg infromatief.

HC

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:18

Sorry ik kan je niet helpen.

Ik rij elke dag buiten.
Overdag, s'avonds, in de regen , mist enz.
Zelfs nu ze vuurwerk af aan het steken zijn.

Ik heb nog nooit problemen gehad met andere weggebruikers.

Ik houd rekening met hen Lachen

verder ben ik van mening dat als je paard niet geheel verkeerds mak is je er niet mee naar buiten moet gaan over drukke wegen ect. Clown

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:55

en hoe is jouw paard zo verkeersmak geworden ?
door in de binnenbak te blijven rijden??

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:58

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Paarden zijn prooidieren en vluchtdieren


Paarden zijn herbivoren.
Paarden zijn slechts van HEEL weinig roofdieren prooi. De wolf is nauwelijks een probleem bijvoorbeeld.
Paarden vluchten liever niet want dat kost energie.

Zoek een goed boek over ethologie. Ook het ethogram van Sue McDonnell is goed.
Verder zijnde laatste publicaties over de Takh erg infromatief.

HC


punt blijft dat 90% vd paarden die schrikt stap of sprong opzij maakt
en als daar net een auto op 10cm voorbij raast of fietser
dan zou deze wel eens geraakt kunnen worden
daar er zelden de andere kant op gesprongen word(sloot / hek)

Bienotje

Berichten: 10873
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:05

Wat niet iedereen weet volgens mij, is dat paard en ruiter/ wagen ook gewoon weggebruikers zijn die ook als bestuurder gezien moeten worden. En weggebruikers dienen nu eenmaal rekening te houden met elkaar. Overige weggebruikers horen dus op de hoogte te zijn van een paard die een ander soort rem heeft dan een auto. Zijn onberekenbaarder, net zoals een automobilist kinderen op de fiets zeker weten ruim moet benadren want je weet maar nooit.

Aan de andere kant, als paard en ruiter als bestuurder gezien worden hebben die ook de verplichting tegenover de overige weggebruikers om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer. Knipoog Een schrikreactie kan altijd, daar moet wel rekening mee worden gehouden. Bestuurders dienen elkaar altijd op passende afstand te passeren. Maar met een paard over de weg die om elke graspol schrikt of tijdens elke rit wel onbestuurbaar op de weg springt. Misschien dan toch maar eens nagaan of je wel op de weg thuis hoort en aan die verplichting om als bestuurder veilig door het verkeer te manouvreren. Iemand zonder voertuigbeheersing hoort niet op de openbare weg, van klein kind op de fiets tot oude opa´s en oma´s in de auto die het voertuig niet onder controle hebben tot ruiter/ menner die hun paard niet onder controle heeft.

Ik vindt het jammer dat het filmpje niet meer zichtbaar is, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de omgeving daar is dat het zo niet paardvriendelijk zou zijn. Ik rijd namelijk ook veel over de weg in een minder paardvriendelijke omgeving maar heb daar weinig problemen mee.

@nickyu. Misschien is het verstandiger om je paard verkeersmak te maken in een omgeving waarbij het veiliger is voor paard en al. Volgens mij ging dit topic over minder veilige omgevingen om met je paard over de weg te rijden. Het is natuurlijk wel een beetje het lot tarten om met een paard dat niet verkeersmak direct zo´n omgeving uit te zoeken. Misschien beter om aan het zelfvertrouwen van paard en ruiter buiten de bak te werken in een paardvriendelijkere en veiligere buitenrijd omgeving al dan niet met een fietser of ander paard als rolmodel.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:45

Huertecilla schreef:
Nadya schreef:
Paarden zijn prooidieren en vluchtdieren


Paarden zijn herbivoren.
Paarden zijn slechts van HEEL weinig roofdieren prooi. De wolf is nauwelijks een probleem bijvoorbeeld.
Paarden vluchten liever niet want dat kost energie.

Zoek een goed boek over ethologie. Ook het ethogram van Sue McDonnell is goed.
Verder zijnde laatste publicaties over de Takh erg infromatief.

HC


Nogal logisch dat paarden tegenwoordig minder roofdier zijn, aangezien ze nog maar amper in het wild voorkomen. Maar onze domesticatie heeft dat oergevoel echt nog niet uit onze paarden gehaald, hoor. Dat zie ik als ik onze kudde observeer (die in een natuurgebied staan) en ik kijk graag naar hun gedrag en hun reactie op dingen van buitenaf. En paarden zijn juist heel beweeglijk, hebben een voorwaartse energie. Als er een gaat rennen, gaan ze allemaal. Die energie gebruiken ze graag. Jij doet het overkomen alsof ze erg lui zijn. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Ik lees blijkbaar andere boeken en heb blijkbaar andere paarden Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:48

Bienotje, ik ben met je eens dat mensen goed moeten bedenken of ze met heel erg schrikachtige paarden wel zomaar de weg op moeten gaan. Mij niet gezien namelijk, mocht mijn paard later als hij ingereden is, zo schrikachtig zijn.

Ik moet wel zeggen, dat ik mijn paard aan de hand verkeersmak aan het maken ben en dus door dat schrikachtige van hem heenmoet. Hij moet het toch een keer leren? En ik moet zeggen, na 3 maanden regelmatig over de weg wandelen, gaat het al heel erg goed. Maar hij blijft jong en het verkeer is vaak net zo onvoorspelbaar, als mijn paard kan zijn. Gelukkig blijft hij wel bij me, is erg gericht op mijn reactie, dus eigenlijk heb ik veel meer vertrouwen in mijn eigen paard, dan in het verkeer. Gelukkig zijn er een hoop fijne mensen, die zeker rekening met je houden, maar helaas dus ook de aso's. En dat is erg vermoeiend, maar het houdt mij en mijn paard niet van de straat weg. Knipoog
Want in de toekomst wil ik graag lekker met hem de hei op en het bos in en dan moet ik nou eenmaal een stuk over die drukke weg.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:01

Door NIET te RIJDEN voor het paard onbelast kan wat ik er belast van wil Nickyu....

Iedereen wil er maar op en vergeet dat een paard daardoor een enorme stressfactor op zich krijgt.

Een erg goede en gulden regel is dat een paard eerst onbelast ontspannen, zonder extra stress, moet kunnen voor je het belast vraagt.

Ja, dat kost tijd, moeite en naast lichamelijke inspanning enige hersengymnatiek. Als je daar geen zin in hebt prima. Zeg dan alleen geen 'ja, maar....'

HC

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:30

mij daar niet op aanspreken ..heb eerst tig tig kilometers langs de weg gewandeld 2 jr lang met onze shet
door het dorp , winkelstraat , grote weg
echt overal
en toen deze dus voor de wagen ging wist ik 90% zeker dat die iig niet zou schrikken van normaal gedragend verkeer of tuterend verkeer

maar nog zou die kunnen schrikken zoals laatst dat er een grote hond inene op m af vloog.. terwijl die hij onze grote blaffende hond (lees bekende..) zijn paddock uitjaagd ..

regientje
Berichten: 739
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Wezep-city!

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:46

Ik rijd zeker in keer in de week op de weg! paard is best goed verkeersmak, behalve als we het over vrachtwagens en trekkers hebben!
ook gebeurt het vaak dat een auto of brommer je hard tegemoet komt, dan ga ik vaak midden op de weg rijde: moeten ze wel stoppen!

Bienotje

Berichten: 10873
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Oproep! Buitenrijden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:11

@Nickyu, ik spreek je er niet op aan. ik zet alleen mijn reactie neer. Inderdaad zijn er gewoon momenten dat paarden onberekenbaar kunnen zijn in het verkeer (in jouw voorbeeld die hond die op je pony afvloog).

Alleen moet je als ruiter/menner er wel zorg voor dragen dat als zo´n situatie zich voordoet dat je niet bij het minste of geringste met paar den al aan de kletter gaat en dan ook de eerstvolgende 15 minuten geen controle meer over je paard hebt. Een paard schrikt wel eens, daar ontkom je niet aan. Er zijn uitzonderingen maar als je elke keer tijdens buitenrit strijd hebt met je paard en in onveilige situaties terecht lijkt te komen (paard rent weg op, steigert of weet ik wat) dan is misschien het paard gewoon niet zo passend bij het doel van de ruiter/ menner.

Zo is mijn mening, was trouwens geen persoonlijke opmerking ten nadele van jouw hoor Knipoog

Voorbeelden van bokkers hier die bewust midden op de weg gaan rijden of boos worden of omkeren en middelvingers opsteken naar overig verkeer op de weg. Jammer hoor, maar volgens mij zijn dat juist degenen die het juist verergeren. Een bestuurder die (vaak gewoon uit onnozelheid) langs een paard rijdt, die een middelvinger naar zich opgestoken krijgt. Die is gelijk bevooroordeeld en zal de volgende keer ook echt niet rustiger het paard benaderen. Juist even een handje opsteken naar degenen die wel voor je afremmen, of anders rustig gebaren dat ze iets langzamer moeten dat ervaar ikzelf dat andere weggebruikers daar veel beter op reageren.