buitenrijden en verzekering ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia_

Berichten: 368
Geregistreerd: 29-06-05

buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:50

Nouja, de titel zegt het eigenlijk al. Ik ga binnenkort lessen met mijn bijrijdpaard, maar moet daarheen rijden over de weg.
Hoe zit het als er wat zou gebeuren met de verzekering ? Wat word er gedekt en wat niet? Is het misschien handig om een ruiterbewijs te halen o.i.d?

Alvast bedankt Knipoog xxx Saskia

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:15

Als je WA verzekerd bent is er niks aan de hand. De verzekering betaald dan namelijk de schade aan een ander dat door jou of je paard aangericht is.

Ik lees nog eens goed en zie staan bijrijdpaard: Dat betekent dus dat jij verantwoordelijk bent voor de schade die je zelf aanricht, maar de eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor de schade die het paard aanricht.

Een ruiterbewijs is niet echt nodig voor de verzekering. Wel zou ik altijd zorgen dat je een cap op hebt. Soms wordt daar nog wel eens lastig over gedaan.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:17

Als je onder de 18 bent mag je zonder ruiterbewijs niet alleen over de weg.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:03

Er staat in geen enkele wet dat het ruiterbewijs verplicht is, ook niet voor een bepaalde leeftijd. Dus ik weet niet waar je dit vandaan haalt?

Saskia_

Berichten: 368
Geregistreerd: 29-06-05

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:07

Als je onder de 18 bent mag je niet alleen over de weg Verward Ik had gisteren al op de site van het ruiterbewijs gekeken, en daar stond ook helemaal niks daarover vermeld.. lijkt me toch wel dat ze dat daarneer zetten..
Maar als dat echt zo is, zal ik eerst maar dat bewijs moeten halen Tong uitsteken

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:18

Als je wa verzekert bent (effe navragen of bij jou verzekering paard er ook ondervalt) Is het geen probleem tenzij je MET op zet of door een stuurfout ergens tegen aan rijd.

Zo ist bij interpolis heb vorige week gebeld om navraag te doen. Zie nu ook geen reden meer ruiterbewijs te halen..

Wafel

sjanetje
Berichten: 579
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Schoonhoven

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:04

Idd, WA is voldoende !! ( werk zelf in de verzekeringen)

Je ouders hebben die waarschijnlijk vast wel.. ( gezinsdekking)

succes !

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:26

marleen_usar schreef:
Als je onder de 18 bent mag je zonder ruiterbewijs niet alleen over de weg.

Dit heb je waarschijnlijk uit 'een ruiterbewijsboekje' Maar die wet staat nog helemaal niet vast. (althans niet in Belgiƫ)

Hier (Belgiƫ) mag je alleen wanneer je wil, maar je moet boven de 12 zijn.. Dat is het enige, Cap is zelf niet verplicht! Gelukkig wordt hier hopelijk binnenkort naar gekeken.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:40

WA zou inderdaad ongelukjes die schade bij derden hebben veroorzaakt moeten dekken. Mijn ervaring is echter dat dit vaak een getouwtrek wordt zodra de kwestie iets ingewikkelder wordt. Ruiterbewijs keert schade gewoon uit en gaat het dan achter de schermen oplossen met de eventuele WA verzekering. Dat vind ik persoonlijk het grote voordeel van wel een ruiterbewijs hebben ook al is het dan dubbelop verzekerd. Als mijn paarden tijdens een buitenrit schade zouden veroorzaken wil ik gewoon dat dit uitbetaald wordt en niet nog eens de welles/nietes discussie met WA verzekeraar aangaan.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:43

Ik zou wel even navragen hoe dat zit met een bijrijdpaard...dit is dus niet je eigen paard dus weet niet of dat wel onder je WA verzekering valt. Lijkt mij eerder dat dit onder WA verzekering van eigenaar valt dus je zult het aan de eigenaar van het paard moeten vragen wat hun verzekering dekt.

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: buitenrijden en verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:24

Helaas is die ruiterbewijs verzekering ook niet alles. Ik heb in september een ongeluk gehad met mijn pony en ook ik was dubbel WA verzekerd (via ruiterbewijs en gewone WA verzekering). Eerst HippoInternational (v.h ruiterbewijs) gebeld, maar deze wisten mij doodleuk te vertellen dat als ik nog een andere verzekering had, zij dit niet gingen vergoeden. Vervolgens meldde de andere verzekering dat zij 't niet gingen vergoeden omdat ik die andere verzekering langer had (volgens de regels moet de 'oudste' verzekering het eerste uitkeren).
En daar sta je dan! Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen, maar die ruiterbewijsverzekering is met name nuttig voor mensen die geen WA-verzekering hebben, maar dat zullen er niet zoveel zijn hoop ik...