's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:19

omdat ik helaas erg weinig tijd heb voor mijn paardjes, rijd ik weinig (rijd alleen met de wagen). ze staan altijd buiten, dus kunnen bewegen wanneer ze willen. maar toch wil ik vaker rijden, de stalling waar ik sta, heeft geen bak, en geen verlichting, ik moet dus naar buiten, is dit wel zo verand woordelijk? uiteraard denk ik aan reflectoren, het is de bedoeling dat ik dan op het fietspad rijd.

Een verzorgster/ bij rijdster is niet echt een optie, heb er al meerdere versleten, omdat het shets zijn, reageren er vaak jonge paardengekken,

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:22

Dan zou je voor hele goede verlichting moeten zorgen...
Als je wat vroeger op de avond gaat zou het nog wel verantwoord zijn denk ik, maar hoe later hoe 'gevaarlijker' denk ik.

Celine_M

Berichten: 1414
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Destelbergen, België

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:26

In de winter moet ik soms ook te paard naar de manege stappen, dan doe ik ook reflecterende bandjes rond haar benen en zo'n (stom Tong uitsteken) fluovestje aan.. Maar meestal is het dan nog niet helemaal donker, (terugkeren komt m'n papa me halen met de trailer), en toch merk ik veel erg onvoorzichtige chauffeurs op de baan.. En met je shet ben je toch nog net iets onopvallender natuurlijk.. Een trailertje kopen is geen optie?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:26

Hoezo zou het vroeger op de avond meer verantwoord zijn dan later op de avond? Juist vroeg op de avond heb je nog vrij veel verkeer van mensen die vanuit hun werk naar huis reizen. Later op de avond is het wat rustiger.

Ik heb vorige winter bijna alleen maar in het donker buiten gereden. Ik moest wel: paard moest opbouwen op harde bodem na een peesblessure en vanwege mijn werk kon ik vaak alleen 's avonds in het donker rijden.

Als je zorgt voor goede verlichting en reflectie en niet de drukste wegen opzoekt, dan gaat dat prima.

[Edit] Link toegevoegd

Misschien heb je iets aan dit topic over verlichting: viewtopic.php?f=117&t=690086&p=20518994&hilit=lampjes#p20518994
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-01-07 20:27, in het totaal 3 keer bewerkt

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:26

Ik doe het zelf niet.. Lachen

Linnietje

Berichten: 925
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Velp

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:28

Zelf doe ik het ook niet. je ziet niet alles even goed meer. en een automobilist ook niet.

ja, als het te laat is.

als je gaat, ga dan heel goed verlicht.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:30

naja een trailer is geen optie, ik heb er het geld niet voor om een goede trailer te kopen, en buiten dat heb ik geen auto met trekhaak. het fietspad is wel verlicht, maar dat is niet denderend. het is helemaal donker als ik ga rijden, want dat is dan tussen 8 en 9 dat ik moet gaan rijden.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:32

heej ik rij ook regelmatig met merry buiten in het donker maar we zijn wel helemaal glow in the dark:P alles wat ik kan laten reflecteren reflecteerd en k heb knipper lampjes om mn arm en op mn cap

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:33

hahaha
leuk hoor !
ik heb ook nog zo'n sexy glow in the dark hesje

Celine_M

Berichten: 1414
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Destelbergen, België

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:36

Citaat:
Hoezo zou het vroeger op de avond meer verantwoord zijn dan later op de avond? Juist vroeg op de avond heb je nog vrij veel verkeer van mensen die vanuit hun werk naar huis reizen. Later op de avond is het wat rustiger.


Juist daarom dat veel chauffeurs wat onvoorzichtiger zijn Knipoog. En daarbij dat ze je minder goed zien = slechte combinatie Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:38

Dat heb je voor een heel groot deel zelf in de hand. Ik krijg vaak complimenten over mijn zichtbaarheid van mensen die me in het donker hebben zien rijden.

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:38

Karin schreef:
Hoezo zou het vroeger op de avond meer verantwoord zijn dan later op de avond? Juist vroeg op de avond heb je nog vrij veel verkeer van mensen die vanuit hun werk naar huis reizen. Later op de avond is het wat rustiger.

Ik heb vorige winter bijna alleen maar in het donker buiten gereden. Ik moest wel: paard moest opbouwen op harde bodem na een peesblessure en vanwege mijn werk kon ik vaak alleen 's avonds in het donker rijden.

Als je zorgt voor goede verlichting en reflectie en niet de drukste wegen opzoekt, dan gaat dat prima.

[Edit] Link toegevoegd

Misschien heb je iets aan dit topic over verlichting: viewtopic.php?f=117&t=690086&p=20518994&hilit=lampjes#p20518994


Omdat je dan idd meer bezig bent met wat er allemaal nog wel niet op de weg is.
Ook erg veel fietsers zonder licht, kinderen nog buiten en dus ook ruiters enz.
Daarom dacht ik.
Ik ben zelf hoe rustiger het wordt, minder alert dan wanneer het drukker is.

Sannii
Berichten: 543
Geregistreerd: 08-09-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:39

Ik vind het kunnen hoor .
En er is altijd een risico dat je loopt op de openbare weg met roekeloze chauffeurs , dag én nacht .

Doe zelf een reflecterend hesje aan , je paard iets reflecterends ( denk beenbeschermers ?) en pak ook een zaklamp (en mobieltje ook)mee, kan altijd handig zijn ( stel dat je valt of weet ik veel wat )

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:40

Ik vertrek nooit als het donker is, maar soms loopt een rit wat uit en ben ik niet meer voor de donkere thuis.
Ik heb gemerkt dat mijn paard het wel enger vind. Als er dan een auto langs achter komt en die koplampen reflecteren dan in de nummerplaat van een geparkeerde wagen ofzo. En dingen waar hij normaal zo voorbij gaat zien er ook afschrikwekkender uit bij schemerlicht Tong uitsteken

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:42

Het ligt ook een beetje aan de uitrijmogelijkheden. Als jij vrij snel het bos in bent oid of je moet een uur langs 80 km wegen gaan rijden... Ik vind het zelf altijd een beetje eng met de gedachte dat ik misschien afgegooid wordt. Paard loopt los en is bijna niet zichtbaar en niemand die weet dat ik ergens in het donker lig. Als er andere mogelijkheden zijn, zou ik daar gebruik van maken.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:44

Ik zeg ook niet dat het zomaar overal kan. Knipoog

Ik zou idd niet gaan rijden op drukke 80 km-wegen als je daar puur op aangewezen bent. Hoewel je bij ons in het buitengebied 80 mag, maar er zijn veel wegen waar je gerust kunt gaan rijden omdat je een goed verlicht paard met ruiter al van heel veraf ziet. Zeker als daar anderhalve auto op een avond langskomt.

Mijn ervaring is dat je een paard en ruiter met verlichting en reflectiemateriaal iig vele malen beter (en eerder) opmerkt dan iemand op een fiets met één klein rood achterlichtje.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:46

PP --> BRT

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:48

naja het is dus alleen maar fietspad wat ik ga rijden,
ik ben ook geen uren onder weg, maar gewoon een kort fietspad-ritje van hooguit een uur denk ik

ZIPA
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-01-07

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:55

Zorg dat je in ieder gevel goed zichtbaar bent voor ander verkeer. Goede verlichting of reflecterend materiaal. Er is zat te koop.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:56

Houd er wel rekening mee dat je met een paard officieel niet op een fietspad mag rijden (of bedoel je een parallelweg naast een 80 km-weg waar het langzamere verkeer rijdt?). Je zou wel in de berm kunnen rijden.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:56

qt_shetties schreef:
hahaha
leuk hoor !
ik heb ook nog zo'n sexy glow in the dark hesje


ik heb dr n uitrijdeken van hahaha voor slechtziende mensen:P

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:00

wat je zoal kan doen:
-reflecterend fleece/zweet dekentje(eventueel eentje uit de zeeman waar ze zelf stripe's op vast naait)
-of een paar stripe's op je dekje
-lichtje op je cap-zowel vanvoor als vanachter
-lichtje op je arm/been
-'bandage's je draait ze er 1x om en voila
-fluo vestje
-fluo strikje in de staart=mooi en valt op Knipoog
Crea site om het zelf te maken: http://paarden.hobby-site.com/reflectie.html

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:03

Reflectie gek meldt zich

Ik heb een hele kist vol met reflectiezooi verzameld onderhand Haha!. Het beste is een lichtje in de staart hangen, wel eerst een vlechtje maken en hem daar inhangen. Je kan die lichtjes gewoon bij de HEMA kopen. Daar kan je ook refectieband kopen dat je overal op kan naaien.

Reflectiehesjes zijn overal verkrijgbaar.

Hier kan je ook het eea kopen:

www.agradi.nl
www.galopshop.nl

Hissa_co

Berichten: 151
Geregistreerd: 27-12-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:15

ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem, mijn zus en ik hebben ook niet zo veel tijd voor onze paarden en rijden vaak in het weekend, (alleen niet 's avonds) De paarden staan aan huis maar we hebben geen bak, word wel aan gewerkt, maar goed, omdat het de laatste tijd zo'n slecht weer is komt het rijden er ook niet meer van, in jou situatie zo ik gewoon naar een andere stalling gaan... Bloos

pamelaatjee

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-10-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:16

ja wel met reflector dan is het wel handig maar is der niet ergens in de buurt een manege die een binnenbak hebben of een buitenbak met verlichting???