's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:34

Huertecilla schreef:
Ok, wettelijk moet je eigenlijk een lampje voeren, maar als je zelfs niet op paden rijdt is geen licht het prettigst omdat je dan meer ziet Knipoog

Ben ik met je eens. Je ogen wennen heel snel aan de duisternis. Ik heb ook niet het idee dat mijn paard slechter ziet in het donker.

Citaat:
Wat in NL een sleutelvraag is of je bijvoorbeeld in natuurgebieden wel mág rijden tussen zonsondergang en zonsopkomst. De kennemerduinen waren (zijn?) verboden toegang dan. Dat kan je fors beperken in het uitzoeken van rustige paden.

Het nationale park waar onze stal aan grenst is idd ook verboden gebied tussen zonsondergang en zonsopkomst. Jammer. Maar er zijn nog genoeg (zand)paden in het weidegebied waar ik wel kan rijden. Geldt natuurlijk ook niet voor alle gebieden in NL.

Wettelijk gezien is er idd alleen de regel 'wit licht naar voren, rood licht naar achteren' als je je op de openbare weg begeeft. Maar zelf ben ik liefst zo zichtbaar mogelijk voor andere weggebruikers, en niet alleen te paard. Een hardloper met alleen een bandje om zijn arm met flikkerende LED-bandjes merk je als automobilist vaak ook pas op het laatste moment op. Bloos!

In (vrijwel) onbewoonde gebieden kun je natuurlijk meer doen en laten dan op de Nederlandse wegen, maar we zullen hier (helaas) moeten roeien met de riemen die we hebben. Haha!

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:20

ik heb dit vorig jaar ook gedaan. reed hier gewoon op de weg soms stoep/fietspad door het dorp.
ik had dan 4 reflectoren aan haar ben, hesje aan, lampje om haar staart en lampje om mijn linker arm. je bent dan wel goed zichtbaar maar hou er wel rekening mee dat mensen het neit verwachten dus wees extra voorzichtig!

liefiej
Berichten: 1267
Geregistreerd: 07-01-07

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:21

doen ze bij m'n verzorgpony's ook gewoon hoor Haha! die hebben er ligt op...

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:29

nou, ik reed laatst in het donker in de auto naar huis, en ik zag wat gele reflectoren en een aantal " raar bewegende" rode lampjes voor me. En ik wist echt niet wat er voor me zat, ik keek er zo ontzettend raar tegenaan. pas dichtbij (te dichtbij) zag ik pas dat het een paard en ruiter was.
Ikzelf vond dat ik pas veel te laat kon zien wat het vreemde geflikker enz moest voorstellen, waardoor ik na mijn idee ook pas veel te laat zag wat het was.
In principe vond ik het onverantwoord.
Als je nou ergens rijdt waar geen auto's komen vind ik het een ander verhaal, maar moet er ook niet aan denken dat een bromfietser je te laat ziet.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:22

whissie schreef:
Ikzelf vond dat ik pas veel te laat kon zien wat het vreemde geflikker enz moest voorstellen, waardoor ik na mijn idee ook pas veel te laat zag wat het was.


Je kon pas laat zien wat daar zich nou op de weg bevond, daarom verminderde jij vast je snelheid Clown . En dat vind ik nou de kracht van de knipperende hesjes. Het zou wel een politiecontrole kunnen zijn Duivel

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:31

Ik zou niet zo snel 's avonds gaan buitenrijden. Je ziet kuilen in de berm enzo toch minder goed dan overdag Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:52

Narya schreef:
Ik zou niet zo snel 's avonds gaan buitenrijden. Je ziet kuilen in de berm enzo toch minder goed dan overdag Knipoog


Je paard kan best op eigen benen staan, beter dan wij vaak denken. Niet dat je lukraak buiten moet gaan rijden, maar een paard kan echt wel over ongelijke bodems gaan. Je kunt erop inspelen door te stappen i.p.v. draven of galopperen wanneer je het zelf niet vertrouwt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:01

In een met gras begroeide berm zie je bij daglicht ook niet alle oneffenheden.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:03

Dat is zo, maar ik ben toch al als de dood dat het paard onderuit gaat met mij erbij, dus liever overdag dan 's avonds Clown

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:19

opala schreef:
Narya schreef:
Ik zou niet zo snel 's avonds gaan buitenrijden. Je ziet kuilen in de berm enzo toch minder goed dan overdag Knipoog


Je paard kan best op eigen benen staan, beter dan wij vaak denken. Niet dat je lukraak buiten moet gaan rijden, maar een paard kan echt wel over ongelijke bodems gaan. Je kunt erop inspelen door te stappen i.p.v. draven of galopperen wanneer je het zelf niet vertrouwt.


Zie 'De Beloning' op mijn website.

HC

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:55

HC heerlijk om te lezen, maar komt jouw lief ook graag thuis Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:03

opala schreef:
HC heerlijk om te lezen, maar komt jouw lief ook graag thuis Knipoog


...ik krijg ook wat ík beloon Knipoog

HC

@nachtrijden
Heb vertrouwen. Nee, niet ploep binair van het ene op het andere moment en nee, het extreme wat ik doe is niet mogelijk met paarden die anders opgevoed zijn.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:38

opala schreef:
whissie schreef:
Ikzelf vond dat ik pas veel te laat kon zien wat het vreemde geflikker enz moest voorstellen, waardoor ik na mijn idee ook pas veel te laat zag wat het was.


Je kon pas laat zien wat daar zich nou op de weg bevond, daarom verminderde jij vast je snelheid Clown . En dat vind ik nou de kracht van de knipperende hesjes. Het zou wel een politiecontrole kunnen zijn Duivel



dat klopt dat ik vaart minderde, maar ikzelf ga graag met een zeer ruime boog om paarden heen, en die ruimte wordt door de onduidelijkheid toch al gauw wat kleiner Haha! doordat je er ineens dichter bij bent dan je denkt (weet niet hoe ik het duidelijk uit kan leggen, hopelijk snappen jullie me Bloos )

mathilde_

Berichten: 484
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: kampen

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:44

ja dan moet je revlectors om je jas doen en om de benen van je pony dat kan en van die lichtjes dat je in de winkel kunt kopen die kun je overal mee naar toe nemen en dan ergens aan vast maken et kan wel hoor als je maar goed verlicht bent en je kan denkk ik het beste op het fietspd blijven

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:34

Als ik in het donker over straat moet met Tovatsj, krijgt hij reflectiebanden om z'n benen, draag ik een reflectiehesje en een lamp op m'n helm. Helaas is het lampje voor aan m'n arm stuk, maar anders die ook nog, niemand die je snel over het hoofd ziet hoor Nagelbijten / Gniffelen

amosje

Berichten: 658
Geregistreerd: 26-11-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:44

ik moest dan altijd zo een reflecterend vestje aan doen Clown en men paard zo een deken
en ik deed haar ook altijd van die reflecterende dingen rond haar peesbeschermers Haha!