Buitenrijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZuidII

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-10-06

Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:42

Ik weet niet of dit hier thuis hoort
maar ik had een vraag over buitenritten...
Ik wil heel graag met mijn paard buitenritten maken, dus een rondje land of een ritje door het bos, maar ik heb dat nog nooit gedaan. (Ik rijd wel in de zomer altijd in de buitenbak.)
En ik weet ook niet hoe hij daar op reageerd.
Nu is mijn vraag 'hoe hebben jullie dat gedaan?'
Hoe hebben jullie je paard zover gekregen dat je buitenritten met hem/haar kan maken?
En hoe kan ik het het beste aanpakken.?!

Ik hoor graag jullie reactie/oplossingen tegemoed..!!

horsefriends
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-01-07

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:46

Ten eerste zou ik niet alleen gaan rijden.
Veder zou ik in een rustig gebied proberen.
Cap op!
Bij ons hielp het dat er een andere makke pony mee ging langs de weg, misschien een idee!
onze pony gaat trouwens makkelijk mee langs de weg, maar die heeft het voor de kar geleert. dus ook met een makke pony, in een rustig gebied toen ze 3 jaar was...

NZuidII

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:24

horsefriends: bedankt voor de tip...
Ik rijd "nooit" zonder cap.
en ik weet wel iemand bij ons op stal die een mak paard heeft die ook gewend is om buiten
te rijden....

Mandy30
Berichten: 37
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:35

Wat je ook zou kunnen doen is je paard aan de hand meenemen met een hoofdstel met een halstertouw door het bit (zodat je wat meer over hem te zeggen hebt mocht het mis gaan) en gewoon eens een paar keer met hem gaan wandelen. Dan kan hij wat wennen aan eventueel verkeer (fietsers, auto's traktoren, motoren enz.). Als het goed is vertouwt je paard op jouw en als je hem dan laat merken dat er niets engs is aan een fietser of auto ofzo dan zal hij er in de meeste gevallen gewoon langs gaan. In het begin misschien met wat meer moeite, maar op een gegeven moment zou het dan beter moeten gaan. Je kunt dit natuurlijk ook eerst proberen met een ervaren paard erbij en later alleen jij met je paard.
Succes en heel veel plezier als je er eenmaal door bent !!!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:14

ehhh, ik deed cap op, ging erop zitten en ben gewoon naar buiten gegaan. Nu had ik alleen wel het voordeel dat het paard de omgeving al een beetje kende.

Het lijkt mij het verstandigste om een mak paard mee te nemen en een rustig stapritje te maken.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:21

Mijn paardje is vanaf veulen zijnde heel vaak aan de hand mee naar buiten geweest, waardoor het voor een paard al snel vertrouwd is om buiten de bekende omgeving te lopen. Dit kan natuurlijk ook als je paard ouder is en het niet gewend is. Ga eerst een tijd gewoon buiten lopen aan de hand, dan raakt het paard vertrouwd. Als je merkt dat je paard dit niet meer eng vindt is het zoieso raadzaam de eerste keren samen met een "bomproof" paard naar buiten te gaan, het paard vertrouwd dan op het rustige paard dat erbij loopt en zal minder snel bang zijn, laat staan ervandoor gaan omdat het dier liever bij het rustige paard blijft (kuddegedrag)

Het gaat vast lukken! Heb veel geduld, en vooral: veel plezier!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:39

RT --> BRT

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:46

bij mijn verzorgfjord werd verteld dat ze niet wisten hoe die buiten was, maar ik het na een tijdje gerust mocht proberen.
Ik ben eerst een paar keer met hoofdstel, en halstertouw erdoor gaan wandelen, auto's tegengekomen, gillende kinderen enz. dat ging goed. Toen heb ik mijn vriend dat halstertouw in zijn handen gegeven, en ben ik erop geklommen met zadel en cap en zijn we zo 1,5 uur weggeweest. alleen gestapt.

afgelopen zondag ben ik los (wel met mijn vriend ernaast voor het geval dat) de stad in gereden, over het spoor geweest, over de weg, over het viaduct, en op het einde door een grasstrook even geprobeerd of die harder kon dan stap (ja dat kon die best goed Vork )

Je moet gewoon proberen, je kunt met een ervaren paard erbij meteen naar buiten gaan. Maar die aanpak werkt voor mij niet omdat ik me dan opvreet, omdat ik niet weet hoe hij reageert. daarom eerst wandelen enz Lachen

bettiena
Berichten: 55
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:49

ik zit met dit zelfde probleem met paard naar buiten willen maar het nog niet gedaan,is een braaf paard voldoende of kun je beter in een groepje gaan.Ik moet een weg oversteken kun je dan beter aan de hand doen of er op blijven zittenn

Anoniem

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:52

Ik heb ook hetzelfde probleem Haha!
Door de wijk is geen probleem, dat hebben we inmiddels al met zijn tweeen gedaan & ook van alles tegengekomen, maar dat ging gewoon super.
Ik ben 3x in het bos wezen wandelen, en 2x daarvan was hij ontzettend opgefokt en gespannen..
Ben van plan om gewoon te blijven wandelen & in het voorjaar, als het bos droog is en niet meer zo glad ga ook ik met een bomproof stalmaatje naar het bos!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:01

Zou inderdaad iemand met een braaf, ervaren paard mee proberen te nemen, bij voorkeur een paard bij wie die van jou zich op z'n gemak voelt. Als je het eng vindt, kun je ook diegene vragen je paard aan een extra halstertouw vast te houden. Mocht er geen paard voorhanden zijn, zou je ook op zoek kunnen gaan naar iemand op de fiets (zo heb ik het met mijn jonge paard gedaan bij gebrek aan een stalgenoot die mee kon buiten rijden). Zou hoe dan ook, zoals hier al eerder is gezegd, niet alleen gaan.

Anoniem

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:05

@Joy76: aan een fietser heb je niet zoveel! Qua snelheid hou je een paard zoiezo niet bij, en op de fiets kan je geen enkele kracht geven als het paard bijv steigerd of eruit wil naaien. Dan zou ik eerder een auto voor je laten rijden (àls hij die niet kan passeren) of iemand naast je laten lopen!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:14

@Lauss: ik denk dat ik dat verkeerd heb uitgelegd. Natuurlijk haal je op je fiets geen paard in dat aan de kletter is gegaan. Of je het vanaf de grond (al dan niet met auto) kunt voorkomen vraag ik me overigens af, maar dat doet niet echt ter zake. Ik heb wel een fietser meegenomen als gezelschap voor mijn jonge pony, die zich, zeker in het begin, nog wat onzeker voelde alleen op straat. Resultaat: Hij volgde de fiets overal, zelfs als 'ie het eingelijk een beetje te gevaarlijk vond om door te lopen Knipoog Het handigst is en blijft i.m.o. iemand anders met een braaf paard, maar dat had ik al gezegd.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:18

Ik zou eerst gewoon veel met hem wandelen. Zo raakt hij ook gewend aan het verkeer en aan 'vreemde' opstakels.
Als dit goed gaat kan je er eens op gaan zitten en laat je iemand ernaast meelopen. Steeds de lengte van een rit als het goed gaat wat verlengen. En als je vertrouwd genoeg bent ga je eens met een ander paard mee, en later zonder iemand ernaast en nog later zonder ander paard. Maar dan moet je je wel safe voelen!

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:21

grappig dat ie de fiets volgt....hahah paarden hebben iets met fietsers,bij ons in het bos heb je al tijd van die mountainbikers..9 van de tien paarden willen er achteraan bij ons...zou dat zijn omdat ze in een groep fietsen en snelheid maken,dat paarden dat zien als een roedel ofzo?en idd eerst gaan wandelen

ryannuh

Berichten: 507
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:26

Ik ging de eerste keer met iemand lopend erbrij. toen ben ik echt maar 10 min weggeweest, gewoon even stappen om te zien hoe ze reageerde en of ze gewoon rustig weer naar stal liep.
De tweede keer een stapritje gemaakt met iemand op de fiets erbij (ik had niemand die te paard mee kon).
Daarna ben ik met een groepje paarden meegegaan en later ook wel eens met twee paarden weggeweest.
Ging heel goed allemaal, bij mij was het voor een gedeelte ook dat mn paard wel braaf was maar ik het best eng vond, daarom heb ik het ook heel rustig opgebouwd.

Neon

Berichten: 4936
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:52

Keuze 1: zorg dat er iemand mee gaat met een rustig paard dat niet snel onder de indruk is. Zodat jouw paard een goed voorbeeld krijgt Lachen
Keuze 2: bij gebrek aan een ander braaf paard... haak je longeerlijn aan je paard, ga er op zitten, en laat iemand anders je paard vast houden aan de longeerlijn... zo ga je lekker een stukje buitenrijden... dan merk je snel genoeg of hij braaf is en dergelijke...
Keuze 3: als je een braaf paard hebt, wat goed reageerd op je hulpen, gewoon gaan rijden... Tong uitsteken

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:41

ik heb het ook gedaan door eerst te gaan wandelen, toen met iemand te voet ernaast met een halstertouw in de hand, toen los met iemand ernaast en toen dat allemaal goed ging ben ik alleen het bos in gegaan. Eerst een klein stukje en daarna steeds verder.

milou_darby

Berichten: 63
Geregistreerd: 10-01-07

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:36

Eerst wandelen kan heel fijn zijn Lachen
Zowiezo de eerste keer onder het zadel samengaan met een ervaren bos-paard (niet dat er dan niets mis kan gaan, maar de kans is wel kleiner).
Maak er vooral geen crosspartijtje van. Wat mij betreft hou je het de eerste keer op een stapritje.
Word niet boos als je paard schrikt, maar zorg dat je z'n vertrouwen wint en hij er veilig langs durft te gaan.
Doe voor de zekerheid een halstertouw om de hals, zo kun je jezelf in het zadel trekken mocht je paard een sprintje gaan trekken.
Ook zou ik het eerst bij kleine stukjes houden Lachen
succes!

NZuidII

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:21

Heeeeel erg bedankt voor de tips Haha!
Ik sta te popelen als ik met hem buitenritten kan maken Haha! Haha!

Ik sta op een stal die helemaal afgelegen ligt en met een ruiterzandpad.
Er komen dus bijna geen auto's... Het is er heel rustig.
Ik loop afentoe met hem een stuk het zandpad op. Hij is vrij rustig en als hij wat ziet vertrouwd hij helemaal op mij. Dus dat zit wel goed, denk ik.
Ik wacht denk ik wel met het buiten rijden totdat het een beetje mooier weer is Bloos

Maar is het ook verstandig om eerst in de buitenbak te gaan rijden zodat hij een beetje moe is en zodat hij een beetje gewend is aan de 'buitenlucht'???

XxX Vallyloverr

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:11

Ik denk dat het eerst in de buitenbak rijden voor hem zeker geen kwaad kan, als je daarna maar tien minuutjes zandpad met hem gaat stappen. Kan me voorstellen dat het jouw gemoedsrust in elk geval ten goede komt! En van daaruit kun je het rustig gaan uitbouwen. Soort van eerste buitenrit als uitstap-rondje, waarbij hij natuurlijk wel gewoon paard blijft en zelfs na de buitenbak onderweg nog heel gekke dingen zou kunnen tegenkomen Knipoog

NZuidII

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:20

Ja mijn paardje kennende is het soms net een bom Bloos
en als hij iets ziet kan hij zich zo aanstellen
maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen..!! Verward
want als er een 'mak' paard mee loopt dan gaat hij niet zo snel op de kletter
maar met iemand er naast lopen dan kan diegene hem wel makkelijk aantrekken natuurlijk....!!

nou ja alle reacties zijn heeel erg welkom......

NZuidII

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:54

Ik had nog een vraagje Bloos
Ik rijd normaal nooit met martingaal, elastiek of iets dergelijks...
Moet ik, als ik naar buiten ga met mijn paard, wel een martingaal of zo om doen???
of zeggen jullie: "Als je daar nooit mee rijd dan moet je dat nu ook niet doen !!"

Anoniem

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:23

Ik doe het wel Lachen
Gewoon zodat hij er niet vandoor kan vliegen zoals hij dat zonder kan!

Precipitator

Berichten: 324
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:26

De eerste keer gewoon met een ander paard meegaan, die dit natuurlijk vaker gedaan heeft. Eerst een beetje stappen en dan wat drafen en als dat allemaal goed gaat een klein rustog gelopje en dan langzaam elke keer opbouwen.