Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ruiterbewijs nuttig ?

Ja
54 (32%)
Nee
111 (67%)

Totaal aantal stemmen: 165


Roxy13
Berichten: 317
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:02

Trouwens ik bedoel zo Goois Natuurreservaat pasje Knipoog Mijn zus heeft het wel gehaald...en daar moesten ze wel gewoon allles doen,heb verhalen gezien waar dat niet hoefde Knipoog Ik wil het trouwens ook wel halen, omdat ik dan naar buiten mag en verzekerd ben...maar ik ben bang dat ik het niet haal Tong uitsteken Maar de meeste vinden het dus vrij makkelijk om te halen Knipoog oke dan Tong uitsteken Tong uitsteken Nou xxx

Beauty_yana0

Berichten: 1913
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Didam

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:29

Ik vind het totaal GEEN nut hebben!
Ik rijd al jaren zonder ruiterbewijs, ook in gebieden waar je het moet hebben, maar ben echt nog NOOIT gecontroleerd.

Uiteindelijk als je hem gehaalt hebt op 1 of ander paard, en je gaat met een ander paard na buiten heeft het al geen nut meer.

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:45

T@nj@ schreef:
Maar miilou_, je gaat mij toch niet vertellen dat je niet gewoon WA verzekerd bent he?

zelfde vraag

Mag hopen dat je zo wel een verzekering hebt?
Wat doe je anders als je ergens tegen aan fietst?
Perongeluk iets stuk maakt bij een ander?

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:18

moeilijk moeilijk moeilijk. kijk als je al 10 jaar rijdt en al bijvoorbeeld met je manegeles een aantal keren naar buiten bent geweest, dan weet je hoe het in elkaar steekt, en dan doe je meestal ook geen domme dingen, en weet je vaak goed te handelen in bepaalde situatie's

maar... of je nou dat bewijs hebt of niet. Als je paard paniekerig wordt en op hol slaat heb je niets aan dat papiertje hoor

maar aan de andere kant.. je hebt ook meiden die een paard van paps en mams hebben gekregen en ook ''zomaar'' de weg op gaan. of van die meisjes die een shetlander verzorgen (laten we zeggen 8/9 jaar) geen bak aanwezig dus naar buiten. dit kan ook voor de nodige gevaren zorgen, gezien sommige kinderen uberhaupt nog niet de ''gewone'' verkeersregels kennen.. laat staan als je te paard bent. voor deze personen zou het bewijs dus wel nuttig zijn.

kortom ik heb toch maar 'ja' gestemt.. gezien een beetje theoretische kennis, die je ook in praktijk moet laten zien. voor veel mensen wel iets verschil maakt..

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:12

En die meiden hebben braaf het bewijsje en knallen dan nog in galop voorbij, want dat is gaaf.
Dus nee. Je kunt het wel weten hoe het moet, maar er zijn nog steeds mensen die door rood rijden Haha!

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:17

Nee, ik vind het geen nut hebben.. Ik heb hem nu al een aantal jaar, heb hem maar 1 keer hoeven te gebruiken, zodat we alleen naar buiten mochten, omdat een vriendin daar de omgeving kenden.

verder zoals RK al zegt, omdat je een bewijs hebt, betekend het niet meteen dat je al je verantwoordingen neemt... We fietsen/lopen vast ook allemaal wel is door het rood, omdat we anders zo lang moeten wachten Haha!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:26

Beauty_yana0 schreef:
Ik vind het totaal GEEN nut hebben!
Ik rijd al jaren zonder ruiterbewijs, ook in gebieden waar je het moet hebben, maar ben echt nog NOOIT gecontroleerd.

Uiteindelijk als je hem gehaalt hebt op 1 of ander paard, en je gaat met een ander paard na buiten heeft het al geen nut meer.


Helaas woon ik ook in zo'n gebied waar het verplicht is (maar waar ik vroeger al gewoon zonder ruiterbewijs reed, ben nog nooit gecheckt). En straks als mijn paard ingereden is, wil ik natuurlijk naar buiten. Maar ik heb ook het gevoel dat het puur de kas spekken is. En zit dus ook stevig te overwegen om maar illegaal naar buiten te gaan. Ik kan trouwens ook met zat stalgenootjes meerijden, die 'm wel hebben, maar goed. Ik wil ook alleen buiten rijden natuurlijk. Verzekerd ben ik allang natuurlijk (WA), dus???? Wat is dan het nut?? Kan iemand me dat uitleggen? Dat ik zo'n Goois pasje (boskaart) nodig heb? Tja......

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:27

Ik denk dat je het nut zelf al noemde Lachen

Kas spekken Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:31

runningkawa schreef:
Ik denk dat je het nut zelf al noemde Lachen

Kas spekken Lachen


Ja, het is echt kas spekken, he.... Ik denk dat ik maar illegaal ga rijden en mochten ze me aanhouden, jammer dan. Ik snap ook wel dat je zuinig moet zijn op bos en heide en op de ruiterpaden moet blijven e.d. En verder al die onzin over stap, een drafje en galop en hoe je wel of niet op- en af moet stijgen. Waar gaat het over??? Clown

En ik vind het belachelijk dat ik het geeneens op mijn eigen paard kan doen, omdat ik hem straks bitloos rij. En dus ook zo naar buiten wil gaan. Dan slaat zo'n papiertje toch helemaal nergens meer op? Nee hoor, ik denk dat ik gewoon 'illegaal' de hei op sneak en als ik een boswachter zie, rij ik wel de andere kant op..... Haha! Haha! Haha! Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:21

Zodra je de boswachter in je vizier krijgt pers je er gewoon een rengalopje uit Haha! knappe boswachter die dat bij kan houden (of hij moet in de auto zijn natuurlijk maar dan zoek jij gewoon smalle paadjes op)
Nagelbijten / Gniffelen O jee, ik zet bokkers aan tot illegale praktijken Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:01

Verlengen gebeurt om het jaar. Je krijgt een acceptgiro thuis gestuurd. Je betaalt dus voor 2 jaar. Als je 1 keer niet betaalt, dan wordt je uitgeschreven. Dan krijg je daarna dus ook geen acceptgiro's en verlengingen meer. Ik heb dit een keer gehad. Ik kwam er achter dat ik geen nieuw deel 2 had en toen bleek dat ik een keer niet betaald had. Ze hebben me gelukkig toen na betaling wel een nieuw deel 2 gestuurd.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:55

T@nj@ schreef:
Zodra je de boswachter in je vizier krijgt pers je er gewoon een rengalopje uit Haha! knappe boswachter die dat bij kan houden (of hij moet in de auto zijn natuurlijk maar dan zoek jij gewoon smalle paadjes op)
Nagelbijten / Gniffelen O jee, ik zet bokkers aan tot illegale praktijken Nagelbijten / Gniffelen Haha!


Haha! Haha! Haha! Zoiets had ik ook al bedacht.... Rengalopje en weg ben je Knipoog
In het Goois Natuurreservaat rijden ze gelukkig niet met auto's (mag geen eens in die gebieden Knipoog ).

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:38

Ik heb hem al sinds '92. Er is nog nooit naar gevraagd. Nu ben ik pasgeleden begonnen met de cursus voor het koetsierbewijs. Dus moest weer zo''n cursusboek aanschaffen. Wat een ouderwetse onzin daar in staat, niet normaal. Ik snap ook niet wat het uit het hoofd leren van aftekeningen voor nut heeft voor de verkeersveiligheid.

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:39

Dan kun je je paard omschrijven als je er ondanks het kundige rijden af gevallen bent Tong uitsteken

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:58

Veelzeggend is het allemaal niet, die bewijzen.

Het is wel heel goed voor het ledental van de KNHS, zie Paardenkrant of Hoefslag voor artikel. Dankzij de mensne die ruiter- c.q. koetsiersbewijs halen stijgt het aantal leden behoorlijk.

Aan het koetsiersbewijs mag je deelnemen zonder dat je ooit verder met een paard in aanraking bent geweest, geeft hele rare situaties in de praktijk tijdens de cursus. Voor het ruiterbewijs moet je igg nog blijk geven dat je ooit een keer eerder op een paard hebt gezeten.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:01

ik vind wel dat het nuttig is.. bij ons is er 1 gezakt.. dus nee je haalt het niet zomaar... en 1 was bijna gezakt.. het is nuttig want je bent wel verzekerd als je paard ervan door gaat en zo schade aanricht...

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:02

Misschien ff terug lezen wat de verzekering betreft? Lachen

Dat mensen zakken wil niet zeggen dat het moeilijk is... Lachen

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:09

Ik vind het nergens op slaan.
Ze zouden veel meer theorie en praktijk in verkeersregels en veilgiheid moeten maken.
Dán is het pas nuttig.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:37

runningkawa schreef:
Dan kun je je paard omschrijven als je er ondanks het kundige rijden af gevallen bent Tong uitsteken


Hihihi Haha! Haha! Haha! , ik heb tig foto's van mijn paard, lijkt me veel handiger dan een omschrijving van een doorgedraaide Nadya (want dat zou ik absoluut zijn, als ik mijn paard kwijt ben).... Clown
Weer een reden om hem niet te halen..... Tong uitsteken

Feliciaaaa16

Berichten: 62
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:39

het heeft eigenlijk wel nut.. want als je ergens anders gaat rijden wegens omstandig heden ofsoo.. dn hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:40

hns schreef:
Ik vind het nergens op slaan.
Ze zouden veel meer theorie en praktijk in verkeersregels en veilgiheid moeten maken.
Dán is het pas nuttig.


Helemaal met je eens. Knipoog
Leer andere weggebruikers meteen ook hoe ze met paarden in het verkeer om moeten gaan. Daar doen ze niets aan bij rijbewijzen halen e.d. Ik ben supervoorzichtig buiten met mijn paard, ik hoop dat de rest van het verkeer zich ook eens wat beter gedraagt, want er zitten soms mensen tussen..... Boos!

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:41

hoe bedoel je dat je dan opnieuw moet beginnen?
Opnieuw met wat?

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:42

Met 80 voorbij komen (smalle B weg waar je 60 mag) is heel gewoon.
Dat je dan erg lang midden op de weg blijft rijden tot je ziet dat het wat vart mindert, snappen ze dan ook weer niet...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:47

Precies RK. Ik moet altijd over zo'n lange weg, waar je maar 50 mag rijden (waar men liever 80 of harder rijdt). Ik loop dan met mijn paard over het fietspad, waar de auto's ook over kunnen rijden (met van die doorbroken lijnen). Je wilt niet weten wat voor idioten er wel eens rijden en wat ze doen. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel rekening met je houden. Voorlopig wandel ik daar alleen nog maar met mijn paard, maar als 'ie ingereden is, durf ik daar ook niet meteen te gaan rijden. Teveel gevaarlijke dingen gezien en ik neem het risico echt niet. Ruiterbewijs of niet, dat heeft er weinig mee te maken.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:32

Jolliegirl schreef:
Dwingelerveld, rond de plassen
en terhorsterzand zomers

Gel*l in de ruimte.
Ik heb even mijn contacten op het Dwingelderveld gecheckt, en daar wordt NIET gecontroleerd op het ruiterbewijs! Geen dingen verkondigen die niet waar zijn, het is vrij simpel te checken voor een NVVR-lid.