Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ruiterbewijs nuttig ?

Ja
54 (32%)
Nee
111 (67%)

Totaal aantal stemmen: 165


hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:30

runningkawa schreef:
Met 80 voorbij komen (smalle B weg waar je 60 mag) is heel gewoon.
Dat je dan erg lang midden op de weg blijft rijden tot je ziet dat het wat vart mindert, snappen ze dan ook weer niet...


Laatst in een grote groep gereden.
Komt er eentje met zo een vaart langs en begint ook nog te toeteren Boos!
Dan wens ik een groot sterk paard met ijzers hupsakee op de auto en klaar.
(niet dat ik het echt zou willen maar OH dat is toch niet normaal) Boos!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:55

hns, yep, ik begrijp wat je bedoelt. Ik wandel zo'n 2x per week met mijn paard over de weg en het gebeurt me gemiddeld 4 a 5x per week, dat ik denk 'daar heb je weer zo'n gek'. Van keihard en rakelings langs razen, tot toeteren om je schrik aan te jagen, tot schreeuwen vanuit de auto, of inhalen terwijl ze ons bijna van de weg afrijden. De meeste mensen zijn vriendelijk en houden rekening met mij en mijn paard, maar er zitten helaas soms andere types tussen, grrrrrr..... Terwijl ze geen eens last van ons hebben, ik blijf altijd netjes aan de kant op het fietspad en mijn paard is heel erg braaf, maar hij kan wel eens schrikken van deze types. Aan de andere kant, schrikt hij nu niet meer van hard getoeter Knipoog , maar ik wel Haha!

Doris_Lies
Berichten: 135
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Stompetoren

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:20

ik vindt van niet ik bedoel je kan harstikke goed:D rijden en dan moet je naar een manege om je rijvergunning de halen dat lijkt mij een beetje overderven.
Pling

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:10

pebbles_ schreef:
het heeft eigenlijk wel nut.. want als je ergens anders gaat rijden wegens omstandig heden ofsoo.. dn hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen


Wat bedoel je nou pebbles_ ? Of ik nu hier thuis rij of dat ik dat 60km verderop doe, hoezo zou ik opnieuw moeten beginnen? Waarmee dan?

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:
Dwingelerveld, rond de plassen
en terhorsterzand zomers

Gel*l in de ruimte.
Ik heb even mijn contacten op het Dwingelderveld gecheckt, en daar wordt NIET gecontroleerd op het ruiterbewijs! Geen dingen verkondigen die niet waar zijn, het is vrij simpel te checken voor een NVVR-lid.

Ah, ik ben blij dat jij het hebt kunnen checken, ik vond het namelijk al zo vreemd want ik had er echt nog nooit van gehoord dat het daar verplicht was, ik ken toch een aantal mensen die daar regelmatig rijden en die hebben ook geen ruiterbewijs en zijn niet van plan daar aan mee te werken.

Hanke_k

Berichten: 2617
Geregistreerd: 21-12-05

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:58

het is bijna nergens verplicht dus wat dat betreft niet nuttig nee..
MAAR, je leert toch wel een hoop extra dingen over regels enz. en hoe je moet handelen in bepaalde situaties, wat dat betreft vind ik het wel nuttig. Maar als je als heel veel ervaring hebt met buitenritten is het een beetje overbodig.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:13

Over een paar jaar wordt het ruiterbewijs toch verplicht of niet ?

Hanke_k

Berichten: 2617
Geregistreerd: 21-12-05

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:39

ja maar daar dreigen ze al zo lang mee, eerst zou het in 2004 verplicht worden toen in 2005 tenminste dat werd in 2001 enzo gezegt. Ik moet het nog zien hoor wanneer ze het gaan verplichten.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:05

armyhorse schreef:
Over een paar jaar wordt het ruiterbewijs toch verplicht of niet ?

Mjah, in het jaar dat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen..... Clown

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:12

Hah ja de ene zegt dat de andere dat Tong uitsteken

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:15

Ja, dat het verplicht word duurt nog wel even, als het àl gaat gebeuren. Dat schijnt nog niet zo simpel te zijn, om het verplicht te maken. Al zal het KNHS dat wel fijn vinden, moet heel paardrijdend nederland geld neertellen, word de kas lekker gespekt. Scheve mond

Ik zie dat het meerendeel van bokt het met me eens is, ben ik gelukkig niet de enige. Clown

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:38

Beauty_yana0 schreef:
Ik vind het totaal GEEN nut hebben!
Ik rijd al jaren zonder ruiterbewijs, ook in gebieden waar je het moet hebben, maar ben echt nog NOOIT gecontroleerd.

Uiteindelijk als je hem gehaalt hebt op 1 of ander paard, en je gaat met een ander paard na buiten heeft het al geen nut meer.


Mee eens, ook ik zie het nut er niet echt van in. Laatst sprak ik op stal met een nieuw meisje; zij heeft inderdaad een keer een boete gehad omdat ze zonder ruiterbewijs (en jawel, zonder cap) reed.

Persoonlijk ga ik het niet halen, zeker niet nu ik meer en meer geluiden hoor over het hoe en wat. Verzekerd ben ik, mocht mijn paardje iets of iemand schade of letsel toebrengen. Verkeersregels ben ik prima van op de hoogte; als andere mensen zich er nu ook eens aan gingen houden!

Kijk, als je nu een ruiterbewijs moest halen alvorens een paard aan te mogen schaffen... dat is andere koek. Vooralsnog kunnen ze de rest van de bevolking wat mij betreft beter een lesje "weet wat je doet als je een paard ontmoet" geven, ruiters weten meestal echt wel wat ze aan het doen zijn.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:25

armyhorse schreef:
Over een paar jaar wordt het ruiterbewijs toch verplicht of niet ?


Haha! Ik heb hier nog een dressuurproevenboekje liggen uit 1979 (ja er zijn echt mensen die zo oud zijn dat ze toen al op een pony zaten Knipoog ) in dat jaar begonnen ze bij ons op de club over het ruiterbewijs, dat kon je maar beter gaan halen want "het zou binnenkort verplicht worden" Clown Clown Clown

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:37

Ik heb het een aantal jaar geleden wel gehaald, omdat ik toen nog geen eigen paard in mijn bezit had en om buiten te mogen rijden met een manegedier moest je een ruiterbewijs hebben. Óf met iemand meegaan die hem al had. (want je mag een groep begleiden als je een ruiterbewijs hebt)

Voor de theorie had ik 0 fout, de praktijk was wat lastiger voor mij. Vanwege mijn handicap zit ik niet zo netjes, dat is inmiddels met eigen pony en veel privelessen wel enorm verbeterd. Maar toen met het examen ben ik wel een beetje gematst Knipoog Haha! (met name op het te ver naar voren zitten overigens...) Maar ik heb gewoon moeten meedoen met de rest hoor... zonder beugels draven, galoperen, weg van de groep, weer terug naar de groep. Sprongetje, "enge" doorgang en als dat allemaal goed ging nog een stuk naar buiten over de weg en dan omstebeurt voorop.

Er waren er 2 gezakt van onze groep voor de praktijk hoor, waarvan 1 zelfs met eigen pony!

Ondertussen heb ik dat ding dus alweer een aantal jaar... Nog nooit nodig gehad, dus nuttig... niet echt Tong uitsteken

G_ke

Berichten: 85
Geregistreerd: 26-07-05

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:16

Het is niet nuttig als je kijkt naar hoe vaak je hem nodig hebt. Ik heb hem inmiddels ook al zo'n 3 jaar en ik heb hem ook nog nooit nodig gehad. Ik ken echter wel een manege waar het voor begeleiders van o.a. jongerentrektochten verplicht is om het ruiterbewijs te hebben.
Enfin. Wat dat betrefd is het dus niet nodig. Als je echter kijkt naar al die dingen die je leert bij het behalen van je ruiterbwijs en dan denk ik vooral aan de theorie dan is het wel degelijk nuttig. Je leert de verkeersregels, het omgaan met andere wegegbruikers, etc. Hoe handig is dat Knipoog?
Ook lees ik dat veel mensen vinden dat het te makkelijk is om het te halen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat op andere maneges zit, maar op de manege waar ik het heb gehaald en nu zelf ook wel eens help bij ruiterbewijssen zie ik dat het zeker geen 'appeltje-eitje' is, zoals wordt beweerd. Er zijn geregeld mensen die zakken. Dit zijn over het algemeen ook de mensen die het kortst rijden. Zij zakken dan vaak op punten als: "bevestigende zit" o.i.d. Met enkel 10 paardrijlessen kom je er dus niet! Enkele jaren rij ervaring zijn wel degelijk vereist Lachen!

Ook al heb ik hem nog nooit nodig gehad ben ik toch blij dat ik hem heb. Zeker met het oog op de toekomst, want wie weet: misschien wordt ie ooit WEL verplicht Vork.

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:15

G_ke schreef:
Ook al heb ik hem nog nooit nodig gehad ben ik toch blij dat ik hem heb. Zeker met het oog op de toekomst, want wie weet: misschien wordt ie ooit WEL verplicht Vork.

over 25 jaar...............................................

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:23

Vind het absoluut overbodig, heb op de manege ooit de kans gekregen om het te halen. Daar kreeg je dan zo'n theorie 'leer' blaadje bij. Toen was ik een jaar of 11/12 en moest er gewoon van lachen, komop elke idioot weet toch dat die ijzeren dingen waar je voeten in moeten beugels zijn Clown Heb het toen ook niet gehaald en ben het ook niet van plan.
Rijd al jaren met mn paard in de bossen, ook met jongere paarden en paarden die ik zelf ingereden heb. Leef nog steeds en nooit heeft iemand mij naar mijn ruiterbewijs gevraagd.

Kijk bij je rijbewijs moet je iets laten zien (hoewel ik dat ook errug relatief vind, nadat ik mijn rijbewijs had reed ik geen steek beter als tijdens het lessen) maar je ruiterbewijs is meer zoiets (vind ik) als het rijbewijs wat je bij het autotron kon halen. Iets voor kinderen die het helemaal geweldig vinden. Denk dat ze toch de eisen iets aan moeten passen wil het echt nut hebben.

en stiekem ben ik ook wel bang dat mn gekke paard geen 60 cm wil springen Nagelbijten / Gniffelen

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:39

xtostarlight schreef:
en stiekem ben ik ook wel bang dat mn gekke paard geen 60 cm wil springen Nagelbijten / Gniffelen


helemaal mee eens Haha!
dat doet ie alleen op momenten dat er geen hindernis is, bij voorkeur naast een kinderwagen of greppel Nagelbijten / Gniffelen