Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ruiterbewijs nuttig ?

Ja
54 (32%)
Nee
111 (67%)

Totaal aantal stemmen: 165


Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:00

het gaat puur om verzekering

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:02

Die een verstandig mens zo ook heeft
2 betalen vind ik nogal nutteloos

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 20:07

runningkawa schreef:
Die een verstandig mens zo ook heeft
2 betalen vind ik nogal nutteloos

Juist!!!

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:11

en verzekering van je paard dan? *in dit geval verzorgpaard, bij mij*
Ik ben nl niet verzekerd als ik met toska tegen een auto knal..

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:17

Als je slim bent heb je een Aansprakelijkheid voor particuliere verzekering
En dan mag je ook met je fiets tegen een auto knallen
De dure ming vaas van je buurvrouw laten vallen
En ook een ongeluk maken met een paard

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:19

Mischien regel ik dat zelf wel niet, maar mijn ouders, ik heb er verder geen idee van.
ik hou me hier verder ook maar buiten, weet alleen dat de boswachter hier hellaas controleert

Anoniem

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:20

Ik ga niet in profielen kijken hoe oud iemand is
Dan vraag je zoiets na aan je ouders Lachen
Maar meteen zeggen ik ben niet verzekerd, klopt dan niet echt Lachen
Geeft alleen maar verwarring aan andere

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:39

Nogmaals mijn vraag aan Jolliegirl, blijkbaar heeft ze hem gemist?
T@nj@ schreef:
Welk gebied is dat dan Jolliegirl? Het staat volgens mij niet genoemd op de site van de SRR? (zie mijn bericht op de 1e pagina) of wel?



xxxcatjuxxx schreef:
ntuurlijkheeft een ruiterbewijs nut.
opzich ik voel me niet veiliger als ik wel met een ruiterbewijs ziou rijden maar je word tot een half miljoen euro verzekerd volgens mij als er iets gebeurt. dat is voor mij heel belangrijk.
ook kan je dan paarden huren en mag je gebruik maken van ruiter-bospaden.


Hmmm, ik mag ook gewoon gebruik maken van ruiter/bospaden hoor en ik heb echt dat papiertje niet. Het is sneu als je nou net in een gebied woont waar het wel verplicht is maar dat is echt regiogebonden en niet in het hele land het geval.
Ik heb wel een gewone WA verzekering (die iedereen toch echt zou moeten hebben) dus ook voor de verzekering heb ik dat papiertje niet nodig.........
Wat betreft paarden huren kan ik mij er nog wel wat bij voorstellen dat een paardeneigenaar dat verplicht zou maken maar de manier waarop je bij sommige maneges al slaagt maakt dat ook weer geheel nutteloos.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:15

Echt bullshit het ruiterbewijs.
Je bent al verzekerd via je WA, dus idd pech wanneer je in een gebied woont waar het verplicht is.

Ik zie de meerwaarde van een ruiterbewijs absoluut niet.
Degene die ze een ruiterbewijs zouden moeten laten halen zijn automobilisten etc, oftewel alle omstanders, die zo debiel kunnen reageren met een paard in het zicht.

Precipitator

Berichten: 324
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:22

Ik vind niet dat een rijterbewijs erg veel in heeft, vroeger reed ik altijd buiten met mijn vader en we zijn echt werkelijk nooit gecontroleerd op die dingen. Zelfde als een ID wanneer heb je hem nou eigenlijk nodig???

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:33

Ik zie de meerwaarde van het ruiterbewijs wel.
Zie het eens van de andere kant, stel, je hebt een manege bedrijf dat buitenritten organiseerd. Hoe vaak wordt er wel niet gelogen over de rijvaardigheid (of met denkt beter te kunnen rijden dan werkelijkheid) Of stel dat iemand geen WA verzekering heeft (om wat voor reden dan ook) en het is toch ook wel handig als men wat theorie kent over/van een paard en ben ook wel blij, als ik iemand tegenkom op straat te paard, dat diegene ook de regels kent en mij niet in volle galop inhaalt. (hoewel dat volgens mij ook wel weer meer met gezond verstand te maken heeft Knipoog )
En in sommige gebieden is het nu eenmaal verplicht. Wel vind ik het, vergelijken met nu, geldklopperij, vroeger deed je theorie en praktijk en hoppa klaar (hoewel het nog best pittig was), nu moet je (althans bij ons) eerst je F nogwat gehaald hebben, doe je CBR1, 2 en drie, moet je zoveel buitenritten gemaakt hebben en ben je zo een kleine 600 euro lichter. Nogmaals, weet niet of dat overal zo is, maar regio Zaanstad wel...

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:29

Lijkt mij dat een beetje manege effe test of mensen fatsoenlijk op een paard blijven zitten.
WA verzekering is, als ik me niet vergis (maar dat kan zomaar zijn van wel) toch verplicht??

Afijn, ik denk dat de kwestie van inhalen etc idd een voorbeeld van: gezond verstand is. Maar wat van automobilisten die keihard, soms zelfs toeterend, inhalen... Boos!
Of mensen die koste wat kost langs een paard dat al staat te springen scheuren.
Dat zijn echt geen incidenten, denk dat iedereen dat wel kan beamen, dus wat heb je dan aan je ruiterbewijs?

Ik vind alleen de theorie zeer nuttig, maar dat is misschien ook wel een verantwoording voor maneges, om zulk soort dingen aan je klanten over te brengen.

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:45

Ik heb het ruiterbewijs zelf een aantal jaar geleden gehaald. Bij ons op de manege zijn er wel mensen (met voldoende ervaring) gezakt omdat het niet voldoende was. Wij gingen naar buiten hebben daar wat gesprongen (bij busloo,omg.Apeldoorn) en het was stormachtig weer dus het was een hele onderneming met vrolijke paardjes. Bij ons deden ook pensionklanten mee en die moesten gewoon op hun eigen paard meedoen en niet op een manegepaard. Ook de manegeklanten werden op paarden gezet waar ze nog nooit of misschien één keer hadden opgezeten. Ik heb nog het meest geleerd van de theorie en in dat opzicht vind ik het ruiterbewijs wel erg nuttig maar ze moeten het principe gewoon beter uitvoeren. Overal verplicht maken, niet alleen controle door boswachter maar ook door politie en geen soft gedoe bij het examen zelf. Gewoon net zoals een rijbewijs, je bent immers in een ruimte waar veel verkeer is en van alles kan gebeuren omdat je op een dier zit. Ik zou er iig geen problemen mee hebben. Ze moeten gewoon veel wijzigen om het nuttig te maken.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:49

Ik heb al sinds 1990 mijn ruiterbewijs en er heeft me nog nooit iemand naar gevraagd. Niet 1 keer.

Virginie

Berichten: 398
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Brugge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:08

ik denk dat het toch ergens een nut moet hebben anders zou niemand erzich meebezighouden.

ik weet niet precies hoe het in nederland zit maar in belgie noemt zoiets een A-brevet/ wandelbrevetpas vanaf 12j. te behalen.(verder heb je ook nog een B-brevet, en iniciator). Ze wilden het allesinds doorvoeren dat de moeilijkheids graad steeg en dat het verplicht werd, maar zo iets is onmogelijk omdat er aan de kust maneges zijn die alle inkomen bijna in de zomer hebben van al die wandeltoeristen. En er zijn daartussen heel veel mensen die niet deftig kunnen rijden maar toch op een paard kruipen. zou er een wet doorgevoerd worden dan zouden vele maneges langs de kust kunnen sluiten denk ik.

Ik ben voorstaander van zo'n brevet. Want ook al ben je voor materiele schade verzekerd, er kunnen doden vallen en dat is niet te veranderen met een verzekering. De meeste ongevallen gebeuren met mensen die niet beseffen waarmee ze bezig zijn.Maar dan blijft de vraag of een brevet heel veel zou helpen.

Zoals de examens nu zijn vind ik het nog niet veel nut hebben, er wordt enkel gekeken naar het feit of ze in de piste controle hebben over de 3basisgangen, en of de ruiter instaat is om een sprongetje te doen. Maar de situatie een een piste is totaalo anders dan buiten. Ten eerste zou er een stuk van het examen in een buitenrit plaatsvinden, situaties veroorzaken waarbij het paard een stukje opzij springt, even wegloopt,..
en het piste gedeelte moet veel moeilijker. zet een beginnelingetje op een braaf paard dat alle oefeningen kan, en dat beginnelingetje is geslaagd. Steek bv. een oefeing als aanspringen in galop op AC lijn en juiste kant kiezen en zo er bij. Deze boven staan de zat er vroeger in nu nie meer waarom? Dat weet ik ook niet. En ten slotte dus de paarden. een jury kan toch geen ruiter beoordelen op zijn kunsten als het alleen maar het paard is die het zelf doet. Hierop moet toch ook een oplossing zijn

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:09

Dwingelerveld, rond de plassen
en terhorsterzand zomers

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:14

ik heb hem ookal jaren!!!!!ben nooit gecontroleert..heb hem trouwens ook nooit verlengt....

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:21

bolleke schreef:
ik denk dat het toch ergens een nut moet hebben anders zou niemand erzich meebezighouden.
<knip>

Wel eens gehoord van ego? Haha!
Wel, daar is het ruiterbewijs in NL goed voor; het Ego van degenen die het bedacht hebben.

Bertvr
Berichten: 430
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:22

ik vindt het onzin

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:24

Jolliegirl schreef:
Dwingelerveld, rond de plassen
en terhorsterzand zomers

Goh, sinds wanneer moet je daar een ruiterbewijs hebben???

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:07

Ah, dat was dus het antwoord op mijn vraag volgens mij Jolliegirl?
Ik heb ook nooit geweten dat je voor het Dwingelderveld een ruiterbewijs nodig hebt, dat is voor mij nieuw en voor zover ik weet was het vorig jaar daar dus niet verplicht.
Ik vraag mij ook af waarom het dan niet op de site van de SRR wordt genoemd?

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:05

lique schreef:
ik heb hem ookal jaren!!!!!ben nooit gecontroleert..heb hem trouwens ook nooit verlengt....


Als je hem niet verlengd dan is hij niet meer geldig hoor.

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:09

dat ruiterbewijs zelf halen, is appeltje eitje! Lachen
maar dat zal er ook aan liggen waar je het doet denk ik, bij mij was het in ieder geval een eitje!
maar het gaat mij puur om de verzekering, want ik rijd met een paardje buiten. en tja, dan heeft het wel nut voor mij maar voor de rest!

maar hoevaak moet je die verlengen? krijg je daar bericht van?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:46

Maar miilou_, je gaat mij toch niet vertellen dat je niet gewoon WA verzekerd bent he?

Roxy13
Berichten: 317
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:53

Hey ! Het staat mischien beter als je een verzorgpaard/pony zoekt, ik mag nu niet alleen buiten rijden omdat ik mijn ruiterbewijs niet heb. Verdrietig Dat is wel jammer vandaar dat het mischien handig is als je een verzorgpaard/pony zoekt. Maar er word nooit naar gevraagd. Hetzelfde is met zo pas voor in het bos ofzow ( even naam vergeten ) Boos! Maar die wegen in het bos worden nooit goed onderhouden...Waarom zou je dan 100 euro betalen voor zo pas zodat ze de paden kunnen 'onderhouden'. Xxx