lekker buitenritje opeens een ander paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:08

hoi,
vriendin had weer iets meegemaakt,
ze was lekker aan het rijden komt er opeens een (voor haar) onbekend paard met zadel/hoofdstel achter haar aan. ze is gestopt paard werd ook rustig en ze kon het pakken. maar nu?daar stond ze dus met haar eigen paard, vreemd paard en een heel stuk van stal af.
ze is terug gelopen tot ze op een kruizing kwam maar daar ook niks te zien. heeft de politie gebeld dat verhaal uitgelegd en het paard meegenomen na stal. het dier daar op stal gezet en verzorgd en gewacht. savonds werd ze door mensen via de politie opgebeld en die hebben het paard opgehaald.
maar wat zou jij doen??
ik vind het best reskerend om een vreemd paard maar zo mee na huis te nemen waar andere dieren(schapen, varken, paarden, geiten en kippen) rondlopen (ivm ziektes enzo)

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:10

meenemen, wat dan? weer loslaten?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:11

jah weet ik veel wat ik dan zou doen. eigenlijk ook nooit aangedacht tot zij er mee kwam. maar wat zou jij doen?

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:13

nou, ik zou het proberen! je kan zo'n paard ook niet aan z'n lot overlaten. en je hoeft hem niet op stal bij de andere dieren in te zetten, je zet hem toch apart, aparte bak of aparte stal.
Maar als het dier er verder ontzettend gezond uit ziet en gedraagd, dan zou ik er opzich niet eens zo erg bij nadenken denk ik over evt ziektes. Die betreffende ziekte kunnen ze dan ook oplopen bij het passeren als het zo ernstig is.

maar ikzelf heb altijd telefoon mee, dus ik zou wel iemand onderweg al bellen of ze kunnen komen en de omgeving misschien naar de ruiter laten zoeken. je weet nooit wat er gebeurd is!
Laatst bijgewerkt door whissie op 14-01-07 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:15

jah ik heb ook altijd mijn telefoon bij me maar hier in apeldoorn heb je heel veel bossen. als je dat allemaal wil gaan afzoeken ben je wel een paar dagen mee bezig.
ik vind het altijd een beetje moeilijk. wij hebben zelf geen bak bij huis en weiland zit aan de stallen vast dus bij ons zouden ze niet appart staan.

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:16

ja, ik bedoel dus gewoon even een stuk afzetten dat ze niet bij elkaar inlopen oid. dan je eigen even op stal tot je afscheiding ertussen hebt, klaar. Haha!

Anoniem

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:17

tja, ik zou denk ik ook het paard wel meenemen.. wat moet je anders he?
ligt erook aan hoe mijn paard met het andere paard doet, als het niet gaat zorg ik dat er zo snel moeglijk hulp is om 1 van de 2 over te nemen, anders waarschuw ik thuis dta ik er aankom met een vondeling of hun de politie willen waarschuwen en eventueel kunnen komen helpen denk ik..

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:18

Ik zou hem zeker weten meenemen! Ik zou het omgekeerd ook fijn vinden als iemand mijn paard zou vinden en meenemen, goed verzorgen en op stal zetten.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:21

Als hij toch al op je paard is afgekomen hebben ze toch al contact met elkaar gehad? Dan maakt het al geen verschil meer. Nee hoor, ik zou precies hetzelfde gedaan hebben.

tuttifrutti

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-09-04
Woonplaats: friesland

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:05

ik zou hetzelfde doen als wat je vriendin heeft gedaan.
meenemen en politie bellen.
ik zou ook denken wat ik zou willen: als mijn paard weg was en mensen hem vonden wat ik dan zou willen dat hun deden?
ook meenemen en politie waarschuwen.
wie weet ligt de ruiter nog ergens in het bos....

[edit] ik heb nu altijd een ding aan mn zadel hangen met mijn mobielnummer en mn pa en ma's mobiel nummer.

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:21

Ja, je kunt zo'n paard moeilijk in de, nu toch wel aardig wat kou, buiten laten staan.
Inderdaad zoals je vriendin heeft gedaan, paard meenemen en op stal zetten. Lachen

Ziektes, sja. Meestal zie je het wel aan het beestje. En dan maar zoveel mogelijk apart zetten ?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:26

Ziektes, die kans heb je altijd, ook als je op concours gaat.

Je kunt er vanuit gaan dat een loslopend paard met zadel en hoofdstel in elk geval gezond genoeg is om bereden te worden dus waarschijnlijk loopt het wel los met dat infectiegevaar.

Ik zou het paard ook meenemen naar huis en ondertussen al wat mensen bellen op weg naar huis.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:01

soesita schreef:
Als hij toch al op je paard is afgekomen hebben ze toch al contact met elkaar gehad? Dan maakt het al geen verschil meer. Nee hoor, ik zou precies hetzelfde gedaan hebben.


Hm, same here. Ik zou echter wel afstappen en ertussen gaan lopen, ik geloof niet dat mijn paardje een handpaard een succes zal vinden Haha!

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:08

Ik zou het ook meenemen. Als mijn paard er vandoor gaat zonder mij zou ik het ook fijn vinden als iemand haar mee zou nemen.

Ik zou het vreemde paard dan wel apart in een wei of in de bak zetten tot de eigenaar komt.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:55

Ik zal het vreemde paard ook meenemen. Maar ik zal eerst naar huis bellen, misschien dat iemand dan het paard kan ophalen en dat ik dan eventueel de ruiter ga zoeken met een 'groepje'

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:57

LiNdA1986 schreef:
Ik zal het vreemde paard ook meenemen. Maar ik zal eerst naar huis bellen, misschien dat iemand dan het paard kan ophalen en dat ik dan eventueel de ruiter ga zoeken met een 'groepje'

De ruiter/amazone kan op zo'n moment overal zijn. Paarden kunnen snel, zeker als ze angstig zijn, o.i.d. dus om dan de ruiter/amazone te vinden word nog een hele tour.
Ik denk dat je beter eerst thuis kunt bellen, of er een kans is dat ze hem komen halen inderdaad. (word midden in het bos ook lastig trouwens.)
Dan de politie, om die in te lichten, zodat die als de ruiter/amazone na 24 uur (was het toch?) nog niet terrecht is een zoekactie op touw kunnen zetten.

Anoniem

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:14

Ik denk dat ik wel zou meenemen, maar dan toch wel een beetje uit de buurt houden van mn eigen beestjes. Tja moeilijke situatie, je kan dat dier ook niet loslaten en dan tegen de eigenaren zeggen: ja ik had hem wel, maar ik was bang dat hij ziek was, dus heb ik hem weer losgelaten..

als je dan een aantal dagen later hoort dat t beestje onder een vrachtwagen ofzo is gekomen ben je ook niet echt vrolijk..

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:16

Je kunt het niet maken om hem te laten lopen , zou je zelf ook niet willen met je eigen paard , en wie weet wat een ongelukken het dier kan veroorzaken...

Ik zou hem dus meenemen maar als het dier niet goed te mannen is en het linke soep is om met 2 paarden zo te lopen (dat ze allebei opgefokt dreigen te raken) zou ik dat vreemde paard zeker zsm. weer kwijt willen zijn en naar het dichtsbijzijnde plekje brengen waar iemand hem maar even over kan nemen van me. Als je een eind van huis bent en dan met 2 knollies naar huis moet dat is niet echt handig.

Beter kun je het dier dan bij een andere brave burger in de maag splitsen zodat die het dier ergens veilig weg kan zetten en kan gaan bellen om het dier weer bij de eigenaar te krijgen.

Dat gaat allemaal een stuk sneller en je bent van de linke situatie af die je kunt hebben met 2 (vreemde) paarden in je eentje meenemen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: lekker buitenritje opeens een ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:32

Opvangen, naar huis bellen dat zij een aantal zaken moeten regelen (incl. politie bellen) en meenemen. Dan gewoon bij de anderen in de wei gooien. Gaat dat niet samen goed, dan naar een andere wei.