Ruiterbewijs nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitt

Berichten: 779
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Hoogvliet & Nieuw-Beijerland

Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:02

Staat dit hier goed? ik weet het niet Bloos
Maar mijn vraag was heb je een ruiterbewijs nodig als je naar het strand gaat?

Gitt

Berichten: 779
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Hoogvliet & Nieuw-Beijerland

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:16

weet niemand dit?? Verward

_PaaRdJeS_
Berichten: 149
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Katwijk

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:18

Ja die heb je nodig, ik rij zoiezo overal zonder ruiterbewijs en heb er ook geen een. maar die is wel noadig ja op strand.. overal trouwens

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:34

Nee, heb je niet nodig.
Nergens in de wet staat dat je een ruiterbewijs moet hebben om op een paard te mogen rijden.
Het is niet zoals met autorijden, dat mag niet zonder rijbewijs.

Gitt

Berichten: 779
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Hoogvliet & Nieuw-Beijerland

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:13

Michel123 schreef:
Nee, heb je niet nodig.
Nergens in de wet staat dat je een ruiterbewijs moet hebben om op een paard te mogen rijden.
Het is niet zoals met autorijden, dat mag niet zonder rijbewijs.

Jamaar ik bedoel op het strand

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:25

Op het strand zelf heb je geen ruiterbewijs nodig. Afhankelijk van waar je met je paard naar het strand wilt gaan, zou het kunnen dat je het wel nodig hebt om naar het strand toe te kunnen rijden. De kans daarop is echter niet zo groot. Het enige gebied in de kuststrook dat ik ken waar een ruiterbewijs verplicht is, zijn de Amsterdamse Waterleidingduinen tussen Zandvoort en Langevelderslag. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat er niet meer zijn, dus wie er nog weet moet me maar aanvullen.

Het ruiterbewijs is een aan oplichting grenzende verkooptruc om je een verzekering mee aan te smeren die niets meer dekt dan een goede Aansprakelijkheidsverzekering Particulier (AVP, heette vroeger WA-verzekering). Komt nog bij dat als er ooit wat te claimen valt en je bent dubbel verzekerd (zoawel via ruiterbewijs als AVP) dat die ruiterbewijsclub dan wel eerst aan je "slachtoffer" uitbetaalt, maar het vervolgens gewoon bij je AVP gaat terughalen. En daar betaal je dan premie voor... Om nog maar te zwijgen over wat het tegenwoordig kost om je ruiterbewijs te halen.

Ander feit is dat die ruiterbewijsclub zich veel belangrijker voordoet dan ze is. Er zijn maar weinig gebieden in Nederland waar de beheerders zo dom zijn dat ze er zaken mee doen en steeds meer daarvan komen er gelukkig van terug. Voordat je zou besluiten om het ruiterbewijs maar te gaan halen, doe je er dus verstandig aan om goed uit te zoeken of je het überhaupt wel nodig hebt. Als er bij jou in de buurt, of waar je veel rijdt, geen terreinen zijn waar het ruiterbewijs verplicht is: zeker niet doen! Kun je je geld beter aan een goeie AVP uitgeven, daar heb je veel meer aan.

Volare
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:56

Een ruiterbewijs is niet verplicht, je kunt dus naar buiten zonder ruiterbewijs. Misschien is het wel verstandig om het wel te halen.
Wat wel kan is dat je in een bepaald gebied een vergunning nodig hebt om er te kunnen rijden, maar dit is wat anders dan een ruiterbewijs.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:52

Hier is het zo dat je een ruiterbewijs moet kunnen tonen (geldig dan he!) als je je ruiterpas aanvraagt voor het Goois Natuurreservaat. Zonder deze pas mag je dus niet in het gebied van GNR rijden.
Ook kan een gemeente dit als een voorwaarde opnemen in de APV om op de openbare weg te mogen rijden, zal echter weinig gebeuren.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:01

-> BRT

Anoniem

Re: Ruiterbewijs nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:48