Huifkarren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coco84
Berichten: 577
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Buurt van Arhnem

Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:44

Hoi
Wij hebben een eigen huifkar.
Helaas nog geen eigen paard ervoor maar wel een vast paard er voor genaamd misty.
We rijden 4 weken in de zomervakantie door drenthe.
Ook rijden we in andere vakantie's als het kan door drenthe.
We gaan dan elke dag een stuk rijden en eindigen op een boederij of manege of camping.
Mijn vraag is wie heeft er nog meer gehuifkart.
Heb je vragen kan je ze altijd stellen.

Groetjes patty

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:31

Waarom wil je weten of er meer mensen 'gehuifkard' hebben? Ervaringen of om soulmates te vinden?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:08

Ooit wel eens gedaan met zo'n standaardfjord die niet van de route af te krijgen is en standaard stop bij open plek met picknicbank.
Ik rij veel in een gebied waar ik nog wel eens een huifkar tegenkom. Dat is echt een ramp. Mensen hebben geen flauw benul hoe ze aan de kant moeten gaan met dat ding zodat ik met het hele span de bosjes wordt in gedwongen.

coco84
Berichten: 577
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Buurt van Arhnem

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:49

haha dat was dan zeker bij rijmaran:D
wij doen het nu al 11 jaar dus sturen kunnen we onderand wel hoor

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:28

bacciej schreef:
haha dat was dan zeker bij rijmaran:D
wij doen het nu al 11 jaar dus sturen kunnen we onderand wel hoor


Haha, ook ons gezin heeft dit een keer of 2 gedaan. Ik was toen nog érg jong, een jaar of 10 denk ik, de eerste keer reden we volgens mij inderdaad bij Rij maar an, we hadden toen een supersterke fjordruin ervoor; Jonker. Dat paard, werkelijk waar, fantastisch beest. super mak, makkelijk mee rond te sturen, betrouwbaar en eerlijk.

Ik meen dat er toen ook de mogelijkheid was om voor 100 gulden meer ook een aantal dagen een 2e paard/pony er bij te huren, om naast de kar te rijden OHZ. Helaas vonden mijn ouders mij daar toen nog veels te jong voor, wat ik nu wel kan begrijpen.

Misschien is dit topic niet opgezet om discussie's te voeren, maarja meesten kennen mij wel als fervent discussievoerder: ik vond het toen allemaal hartstikke leuk, mijn ouders hadden en hebben nog steeds de ballen verstand niet van paarden (pa wilde zelfs beest met hoofdstel en al op de weide gooien 'wassie makkelijker te pakken', aha pap Koe ). Hoe het er aan toegaat?

Je krijgt 'een uurtje les' in de zin van; borstel over het paard heen/hoeven doen, tuig erop donderen, wil je naar links dan trek je naar links, wil je naar rechts dan trek je naar rechts, moettie stoppen dan trek je teugels naar je toe. dan verder nog een zéér snelle uitleg hoe je je paard moet in en uitspannen en 'hoe alle riempjes vast moeten'.
Je krijgt een route mee, boederijen waar je kunt overnachten en paard op de weide gooien, je gaat op pad (openbare wegen maar ook bossen waar je de hele dag geen kip tegen komt) en je zoekt het maar verder zelf uit.
Erg aardige mensen, leuke paarden, dat wel. Maar toch vind ik het nog steeds onverantwoord, en nu als redelijk ervaren menner hélemaal, om zulke toeristen-leek-menners alleen op pad te laten gaan na een super snelle 'curcus'.

Wat vinden jullie hier nou van? Mijn vader heeft vroeger wel jaren op een boerderij gewerkt bij zijn oom, denkt dat paarden net koeien zijn Koe en zegt er zelf redelijk wat verstand van te hebben. Longeren is onzin, 'paard loopt alleen maar rondjes', etc. etc. Hoe kun je nou in godsnaam zulke mensen alleen op pad sturen met een sterke, grote, zware fjord voor de kar zonder dat ze ook maar énig verstand van paarden hebben? Want dat gebeurd, zelfs totale leken op paardengebied die bij wijze van spreke de kop van de kont niet kunnen onderscheiden, gaan op deze manier soms wel voor een kleine week op pad. Onderweg ben je op jezelf en je paard aangewezen, koetsiersbewijs natuurlijk niet verplicht, paardenkennis ook niet, en ook geen begeleiding onderweg.

Ik heb het als een aantal súpervakantie's ervaren, begrijp me niet verkeerd, maar als 10 jarig meisje vond ik het ook al een beetje vreemd dat zo'n stelletje 'leken' in mijn ogen gewoon op pad werden gestuurd....

coco84
Berichten: 577
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Buurt van Arhnem

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:15

Haha jonker ken ik wel wel eens op gereden maar ik ben ook niet zo'n voorstander van rijmaran hoor. Het kun hun niks schelen wat het paard vind enzo. Maar voor de duidelijk heid wij huren het paard bij familie Bos in zwiggelte zij verhuren ook huifkarren maar hun doen er wel wat langer over dan een uurtje uitleg hoor:D

coco84
Berichten: 577
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Buurt van Arhnem

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:17

Albertine_N Ik wil weten waarom mensen ook hebben gehuifkart omdat ik misschien wel bekende hoor en ekaars ervaring delen is juist leuk

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:31

bacciej schreef:
Haha jonker ken ik wel wel eens op gereden maar ik ben ook niet zo'n voorstander van rijmaran hoor. Het kun hun niks schelen wat het paard vind enzo. Maar voor de duidelijk heid wij huren het paard bij familie Bos in zwiggelte zij verhuren ook huifkarren maar hun doen er wel wat langer over dan een uurtje uitleg hoor:D


Haha, leuk om te horen! mijn ouders waren ook hélemaal weg van hem Lachen Afgod

Ibbel

Berichten: 49206
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:31

Ik vind dit wel meer iets voor vakanties en trektochten, aangezien het niet specifiek om de techniek van het mennen gaat.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Huifkarren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:39

Ibbel schreef:
Ik vind dit wel meer iets voor vakanties en trektochten, aangezien het niet specifiek om de techniek van het mennen gaat.


Hmm, heb je misschien gelijk in, aan de andere kant; er zijn op AR zóveel topics die niet om de téchniek van het mennen gaan, maar het mennen zelf en alles wat er bij komt kijken...

Ik denk dat het bij beide zou passen...