waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:20

Hallo allemaal!

Ik zit erover te denken met een groepje paardenvriendinnen naar het strand te gaan. Nou is dat voor mij een geheel nieuwe ervaring. Ben wel een paar keer op manegepaarden naar het strand geweest, maar nog nooit met eigen paarden. Ik barst dus van de vragen Haha!

- welk gebied is geschikt als we in mei met trailer naar het strand willen? Ik zou graag rustig kunnen laden en lossen en zo snel mogelijk op het strand zijn in verband met de conditie van de paarden. Ik wilde niet langer dan twee uur (veel stap) rijden. Natuurlijk is het leuk als er een stuk duin/bos bij zit, maar ik wil niet uitgeput het strand opgaan.

- heeft iemand tips over het tij? Moeten we juist met wegtrekkende zee of opkomende zee rijden? Ik heb zelf geen ervaring met kijken hoe kwaliteit zand is en voel er natuurlijk weinig voor met een geblesseerd paard terug te komen.

- zijn er strandmaneges waar we eventueel een paard zouden kunnen huren? (één van ons heeft geen eigen paard) Zijn er ook maneges die groepen eigen paarden begeleiden en is dat aan te raden? Of komen we met gezond verstand en voorzichtigheid ver genoeg?

- zijn er nog dingen die ik heel erg over het hoofd zie zo op het eerste gezicht?

Alvast heel erg bedankt en brand maar los met adviezen, leuke verhalen en tips!

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:23

even denken hoor

In heemskerk heb je een manege waar je paarden kunt huren zonder begeleiding dat gaan wij namelijk zelf ook doen moet je even op google kijken dan vind je die wel!

Ik weet helaas niet precies de tijden van eb en vloed maar dat is ook een kwestie van googlen denk ik.

Ik zou lekker naar Schoorl gaan daar heb je naast manege poelenburgh een grote parkeerplaats waar je kunt laden en lossen. Je moet dan 50 meter langs de weg en dan ga je het bos duinen en strand in. Het is niet heel erg dicht bij het strand wat je graag wilt maar het is wel een super leuke rit vanaf schoorl!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:30

Dank voor je reactie!

Heemskerk zal ik straks even googlen..Ben je er al geweest of ga je nog? (ben natuurlijk heel benieuwd naar je ervaringen.) Bij Poelenburgh heb ik de maanrit een paar keer gedaan en dat beviel goed. Dat is misschien een idee. Zij maken er dus geen probleem van als je hun parkeerplaats zomaar gebruikt en met vreemde paarden op het erf komt?

Ik wil eb en vloed wel opzoeken, maar weet nog niet precies waar dan op te letten.. Bloos Moet ik juist met eb het strand op of met vloed?

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:36

nee ben zelf nog niet in heemskerk geweest wij gaan pas in april
Je moet niet de parkeerplaats van poelenburgh zelf gebruiken maar de parkeerplaats die er rechts naast zit. Daar kan je lekker staan

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:39

Eens even kijken in hoeverre ik je vragen kan beantwoorden Lachen.

Citaat:
- welk gebied is geschikt als we in mei met trailer naar het strand willen? Ik zou graag rustig kunnen laden en lossen en zo snel mogelijk op het strand zijn in verband met de conditie van de paarden. Ik wilde niet langer dan twee uur (veel stap) rijden. Natuurlijk is het leuk als er een stuk duin/bos bij zit, maar ik wil niet uitgeput het strand opgaan.


Mei Scheve mond. Dan begint vaak het strandseizoen al waardoor er beperkingen zijn wanneer je op het strand mag. Ook zijn heel veel parkeerplaatsen dan betaalt parkeren, terwijl het daarvoor nog vrij parkeren is. Ik start altijd vanaf Katwijk, direct aan zee, tot mei gratis parkeren. Je kunt ook vanaf Langevelderslag starten, groot parkeerterrein en je zit ook direct op het strand. Ik weet niet vanaf wanneer het daar betaalt is.

Citaat:
- heeft iemand tips over het tij? Moeten we juist met wegtrekkende zee of opkomende zee rijden? Ik heb zelf geen ervaring met kijken hoe kwaliteit zand is en voel er natuurlijk weinig voor met een geblesseerd paard terug te komen.


Als je gewoon normaal rijdt dan zul je niet snel met een geblesseerd paard terug komen Haha!. Zo'n vaart loopt dat niet. Het beste kun je gaan rijden met afnemend tij. Dan eigenlijk nog het beste ongeveer 1 tot 2 uur voordat het op zn laagste is, dan heb je de beste kans op goed strand. http://www.getij.nl, daar kun je de getij informatie vinden.

Citaat:
- zijn er strandmaneges waar we eventueel een paard zouden kunnen huren? (één van ons heeft geen eigen paard) Zijn er ook maneges die groepen eigen paarden begeleiden en is dat aan te raden? Of komen we met gezond verstand en voorzichtigheid ver genoeg?


Er zijn heel veel maneges waar je een paard kunt huren, dan krijg je er ook altijd begeleiding bij. Let wel op of er dan ook anderen nog bij je groep komen, de kans is nl dat het dan al snel een rit wordt gewoon volgens het stramien van de manege en niet zoals jullie in gedachten hadden. Veel maneges kunnen ook iemand mee laten gaan als begeleiding als je met eigen paarden bent. Het is volgens mij niet echt nodig. Als je gewoon nadenkt bij wat je doet dan is het strand niet zoveel anders dan het bos. Goed kijken waar je rijdt en verdwalen kun je eigenlijk niet Haha!.

Citaat:
- zijn er nog dingen die ik heel erg over het hoofd zie zo op het eerste gezicht?


Nee hoor Lachen. Niet te ingewikkeld over nadenken en vantevoren met je groep afspreken wat je wilt gaan doen Lachen. Dat er dus geen misverstanden bestaan over tempo endergelijke en dat je niet hebt dat de helft van je groep bij de eerste hoef op het strand er in rengalop vandoor knalt.

Nog een opmerking: ik zie hier Poelenburgh genoemd Lachen. Leuk gebied om te rijden, je bent alleen 3 kwartier door de duinen bezig voordat je op het strand bent.

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:48

ja Apple klopt dat had ik ook in het eind van me bericht gezet! Dat dat voor hun waarschijnlijk te lang is

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:52

Wij laden uit in Noordwijk.
Bij manege Meeuwenoord ( is nu verkocht) of bij de boulevard daar.

Je kunt daar het hele jaar door het strand op !!!
Vanaf de manege is het een kleine 20 minuutjes stappen naar het strand. Je kunt heen en weer op strand en dezelfde weg terug of een stuk verder via de duinen terug. Wat je wilt.

Parkeren is makkelijk op de boulevard 's avonds.
Oop zondag met mooi weer natuurlijk geen goede keuze...

Verder gewoon in de krant lezen wanneer het laag water is. Dan weet je precies hoelaat je erop kunt.
Als het water net weg is heb je hard zand, dat rijdt lekkerder.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:02

Ook ik ging Noordwijk voorstellen, je mag te paard het hele jaar door op het strand tussen Langevelderslag en Noordwijk. Langs de duinrand zijn parkeerplaatsen, en er zijn meer maneges in die omgeving: Langeveld, Smit en Bakker. Of je hier ook paarden kunt huren en/of begeleiding kunt meekrijgen verschilt per stal. Zie http://www.sollasi.nl, http://www.manegesmit.nl of http://www.manege.nl. Veel plezier in elk geval op het strand. Lachen

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:05

ja noordwijk daar kwam ik dus niet op! Dat is ook erg leuk!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: waar naar het strand (vertrek vanuit amsterdam)? + extra tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 10:57

wat fijn zoveel tips!

Poelenburgh klinkt toch als wat zwaar voor onze paarden. Noordwijk klinkt als een geschikte plek! (Ik heb daar vroeger ook wel eens gereden bij manege Bakker. Dan reed je altijd eerst een stuk langs de weg en dan het duin in.) Maar nu zal ik dan eens even bij manege Meeuwenoord kijken! Klinkt hartstikke goed.. Even voor de zekerheid: Kan je daar overdag ook parkeren/lossen? Ik denk namelijk dat wij overdag zouden gaan...

Fantastisch, ik krijg helemaal zin van jullie enthousiaste en bemoedigende verhalen. Tegen die tijd natuurlijk ook een mooi verslag op bokt!