Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DenisSjje

Berichten: 1002
Geregistreerd: 10-12-05

Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:59

hoi
ik heb eigelijk een vraagje,,,
ik heb een jonge pony en ik ga er binnen kort mee naar strand...
maar heeft iemand tips...
groetjes

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:45

samen gaan met een ouder, ervaren paard.

rominy
Berichten: 328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:47

ik ga deze maand ook nog met mijn jonge pony naar het strand
ik ga met een vriendin en haar pony
haar pony is al wat ervaren enz en hebben al meerdere keren op strand geweest dus ga ik met haar
ik zou ook iemand mee pakken met een ouder paard dat niets geks zou doen ofzo

Muiltjuh
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:07

hooii.. ik zou eerst met je pony gaan lopen ernaast over het strand zoda hij kan wennen en dan er op gaan en dat er dan iemand meeloopt... als het dan goed gaat kan je altijd nog los... maar ik zou niet meteen ik het begin galloperen.

ditatje

Berichten: 238
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:09

blijven stappen en meschien klein drafje en idd met een ouder en rustig paard .. als je gelijk als een idioot gaat galoppern krijg je het er nooit meer uit ..... o ja en blijven zitten Clown

Tine_

Berichten: 429
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Leusden

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:11

Ook goed op kuilen letten! Verder hebben andere al goede tips gegeven. Veel plezier! Lachen

ShiinexOnly
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: putten

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:14

goed opletten, rustig rijden, met een ouder paard gaan rijden, laat hem rustig wennen, en blijf zitten als die wat doet whi...

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:55

Gewoon rijden alsof het een normale buitenrit is. Dan is er meestal niets aan de hand Lachen.

(niet gelijk met je paard recht naar de zee toe rijden, gewoon langs de zee rijden en dan na verloop van tijd misschien een beetje zijwaarts het water in).

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:56

fjordnina schreef:
samen gaan met een ouder, ervaren paard.


inderdaad dat is erg handig,

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:43

Sluit me bij apple aan.

En als galoperen kan gewoon doen.

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:48

Rustig aan rijden, veel overgangen. Niet gelijk in galop over het strand vliegen. Een ervaren paard erbij is ook verstandig.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:56

Wat is er nou toch altijd zo bijzonder aan het strand??
Iedereen doet alsof het gevaarlijk, speciaal is. Alsof paarden helemaal gek worden daar.

Paarden die voor het eerst op het strand zijn zijn veel te gefocused op de golven enzo om gek te doen.

GA NOOIT CROSSEN/RACEN OP HET STRAND!
Je paard leert en onthoud dit en denkt dat het een volgende keer ook mag.
Verder gewoon rijden als elk ander buitenritje.

Kuilen op het strand? Ik heb héél wat jaartjes twee tot drie keer per week op het strand gereden en ben nog nooit één kuil of gat tegengekomen...

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:35

Nou Frank mij lijkt het strand heel bijzonder om te rijden, een enorme vlakte voor je, het gevoel van vrijheid, lijkt mij fantastisch. En daardoor ook spannend.
Maar met alle tips van hierboven zal het ook mij lukken.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:41

rekening houden met het zware zand, vlak bij de duinen. Het beste is als je nadat het vloed is geweest op het strand rijdt, dan is het zand nog hard. Anders heb je kans dat je paardje na 10 minuten door het mulle zand al bekaf is!

Nikj

Berichten: 3211
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:42

Rustig doen, ik ben er laatst ook geweest, het is voor een pony ook wat nieuws dus maak hem niet helemaal van kant. De duinen zijn heel zwaar, en het zand soms ook. Houd daar rekening mee.
En rijd niet gelijk op het water af, die van mij durfde er ook niet door, dat komt door de golven en wss ook nog de geur.
En als ik jou was, zou ik ook met een ouder volwassener paard gaan.

Have fun, het is echt te gek. Knipoog

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:46

Frank schreef:
Kuilen op het strand? Ik heb héél wat jaartjes twee tot drie keer per week op het strand gereden en ben nog nooit één kuil of gat tegengekomen...


Nou Frank, ik weet niet waar jij rijdt, maar kuilen en gaten kom ik hier toch echt wel tegen Haha!.

Net als drijfzand, kitesurfers, spelende kindjes, loslopende honden, enorme voertuigen van de reddingsbrigade, loslopende paarden, vierspannen, sulky's, zeehonden, dode bruinvissen, tractoren, jeeps, de koningin en het nederlands elftal.

Goed ik geef toe, niet allemaal op 1 rit Clown

butengeweun

Berichten: 3672
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:00

Frank schreef:
Wat is er nou toch altijd zo bijzonder aan het strand??
Iedereen doet alsof het gevaarlijk, speciaal is. Alsof paarden helemaal gek worden daar.


gevaarlijk is het niet wel speciaal en als je een beetje een jong druk paard heb dan kunnen ze die grote lege vlakte als een renbaan zien. Zo heb ik er al veel zien gaan. Ik denk ook dat het komt omdat de meeste paarden groeien op in de wei en zien dus bomen en gras het strand is helemaal nieuw het is iets wat ze nog nooit van hun leven hebben gezien.

Maar gewoon rustig aan en met een ervaren paard en als dat niet gaat iemand met ervaring mee laten lopen die de pony ook kent. Dan heeft hij wat vertrouwd bij zich.

Maar sterkte met de strandrit en geniet vooral dan zal de pony ook genieten

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:35

Een paard ziet een open vlakte niet als renbaan van nature. Tenzij dat hem dus aangeleerd is... En dan heb je iets fout gedaan! crossen op het strand bijv....

dropje2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 16-05-06
Woonplaats: Op het puntje van Nederland

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:21

Ehhh, GEEN kuilen Frank???
Heb jij een prive-strand waar geen Duitsers, klein en groot, maar een grote passie hebben?
Duivel KUILEN GRAVEN Duivel



Verder even ontopic blijven: Inderdaad, in ieder geval met een paard mee wat regelmatig op het strand komt en er niets bijzonders aan vindt.. en zeker niet racen, dat kun je pas een keertje doen in de winter als er niemand op het strand is en het mooi hard strand is; dan is even voluit wel heerlijk als je je paard tenminste 100% in de hand hebt en netjes terugkomt in draf of stap als jij dat wil.. maar voorlopig alleen een rustig handgalopje.. veel plezier in ieder geval!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:17

met een ervaren paard en hou er rekening mee dat als je paard aan zee is door de vrijheid daar het op een racen kan zetten. Veel dingen om te schrikken golven / vliegers / honden achter je aan.
Veel plezier in ieder geval.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 12:08

kan maar 1 tip geven, ga samen met een ander paard wat al vaker op het strand is geweest en wat het ook niet eng vindt!

Opletten voor:
*flessen en ander gevaarlijk afval wat aanspoelt
*mensen!!!!! Het is erg ongepast en gevaarlijk om rakelings in rengalop langs mensen te scheuren! Kinderen kunnen onverwachts ineens op je paard toelopen om te aaien. Ga dus altijd stappen als je mensen tegenkomt om ongelukken te voorkomen
*loslopende honden die hielenbijten of in de staart gaan hangen, waarschuw de hondeneigenaar dat er een paard in aantocht is, vaak houden ze de hond dan vast tot je voorbij bent.
*ga niet voor het eerst als er harde wind staat, schuimvlokken waaien dan om je oren, paarden vinden dit soms erg beangstigend.
*ga als het eb is, zeker met mooi weer, dan is het strand veel breder, zodat het àls het wat drukker is, je meer ruimte hebt.
*ga niet als het warmer is als 25 graden, het hele strand is dan vergeven van zonnebaders.

_lucy_

Berichten: 2122
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Eindhoven.

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:32

Kijk ook uit of je paard wel tegen de scherpe zeelucht kan, somige paarden krijgen hier een bloedneus van.

sopper
Berichten: 2549
Geregistreerd: 14-11-04

Re: Voor de eerste keer naar strand,,iemand tips..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:34

Muiltjuh schreef:
hooii.. ik zou eerst met je pony gaan lopen ernaast over het strand zoda hij kan wennen en dan er op gaan en dat er dan iemand meeloopt... als het dan goed gaat kan je altijd nog los... maar ik zou niet meteen ik het begin galloperen.


Lijkt mij dat je dit juist niet mot doen. Hoe wil je weer op je opgefokte pony komen als je ernaast staat?