Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 23:11

Titel zegt het al. Ik hoorde gisteren van een stalgenootje over de Veluwetrail. Een trektocht te paard.
Wie heeft het ooit gereden en kan me er meer over vertellen?
Dus de echte trektocht...
Thanx!

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:14

Kunnen we kort over zijn: goed idee maar niet doen.
Waarom niet? Wel, omdat de route zeker niet langs de mooiste plekjes komt.
Het is een goed ding om inspiratie op te doen, maar maak je route vervolgens wel zelf.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 23:38

En wat bedoel je met niet de mooiste plekjes? Ik kom uit het zuiden dus de veluwe is voor ons zo wie zo al mooi lijkt me...
Daarbij heb ik graag wat meer info over hoe het bevallen is, en de overnachtingen, de stallen voor de paarden, etc etc...

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:55

de mooiste adresjes staan niet in het boekje. De witte hoeve in Hoenderloo bijvoorbeeld. Schutteshof in Epe weer wel, dacht ik, maar Gerben in Elspeet weer niet. Juist deze kleine, niet vermeldde adresjes zijn vaak erg goed, gezellig en knus. Ze hebben de Veluwetrail namelijk helemaal niet nodig om hun klandizie te bereiken. iedereen gaat naar de paalhoeve in kootwijk, maar vrijwel geen hond weet dat een stukkie verder een klein bedrijfje zit met een paar blokhutten, weiland en stalling. Je vindt ze niet, tenzij je weet dat ze er zijn. Zo zit de Veluwe vol met hele leuke kleine adresjes, die je alleen maar vindt door ruime contacten met mensen die ECHT weten waar de fijne, kleine knusse plekjes zijn.
datzelfde geldt voor de routes. er zijn zoveel routes die zoveel mooier zijn om te rijden dan de trail. laat de trail je leidraad zijn, maar bepaal de uiteindelijke route aan de hand van goede detailkaarten.
Ik wil je best een dag de zuid-Veluwe laten zien, dan begrijp je wat ik bedoel.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 00:00

maar daar heb je niets aan als je daar de weg niet kent en gewoon een trektocht daar wil houden. Als je daar de weg kent kun je indd de mooiste routes nemen Knipoog
En kleine bedrijfjes zijn indd vaak veel leuker en gezelliger. Feit blijft wel dat ik met een hengst zit en ze die meestal op kleine bedrijfjes niet kunnen plaatsen Knipoog
Maar als iemand een kaart heeft van de veluwe en een mooie trektocht wil uitstippelen voor ons zou dat natuurlijk ook een optie zijn Ja

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:14

Maar voorbereiding is 3/4 van de lol. Ik heb de nodige tochten, groter en kleiner, gemaakt in de afgelopen jaren, maar juist die voorbereiding, al dat uitzoekwerk, al die contacten, DAT was de lol van de ritten.
Dat je met een hengst op stap gaat, maakt die voorbereiding nòg belangrijker, maar zeker niet minder leuk! Ik weet niet in welk deel je rond wilt gaan rijden, maar van de meeste delen zijn goede detailkaarten beschikbaar. Veelal zul je de echte goede, gedetaileerde kaarten echter op lokatie moeten kopen, die ga je niet vinden bij je lokale ANWB of VVV kantoor.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 00:19

Ik weet ook neit in welk deel want ik ken heel de veluwe niet Schijnheilig
Voorbereiding is indd leuk, maar dan moet je dus wel de juiste routes en de juiste plekjes kennen Ja En die kennen we dus niet Bloos

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:40

griebels schreef:
Ik weet ook neit in welk deel want ik ken heel de veluwe niet Schijnheilig
Voorbereiding is indd leuk, maar dan moet je dus wel de juiste routes en de juiste plekjes kennen Ja En die kennen we dus niet Bloos

Ga dan op zoek. Het zuidelijk deel ken ik redelijk, het middendeel heeft wat "verrassingen" in de zin van omheinde graasgebieden waar je soms niet door kan, wil of mag.
Kom gewoon een lang weekend naar de Veluwe, boek bijvoorbeeld www.de-witte-hoeve.nl en ga op jacht naar al die spullen die je nodig hebt. Neem goede fietsen mee (of je paarden) en ga stukken verkennen.
De enigste manier om aan contacten te komen is ze leggen. Praat tegen iedereen aan, er zijn altijd wel ergens mensen die je een aardige hint aan de hand kunnen doen. Jij was toch lid van de NVVR?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 10:34

nee ben ik geen lid van
Sterker nog, weet niet eens wat het inhoudt Bloos

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:41

griebels schreef:
nee ben ik geen lid van
Sterker nog, weet niet eens wat het inhoudt Bloos

Duh, www.nvvr.info voor alle informatie, of ik natuurlijk, ben pas 15 jaar lid Haha!
O en eind juni is er een gezellig NVVR-weekend in Wolfheze, bij de Henriëttehoeve, er was nog een plekje vrij.........

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:44

Ik zou het inderdaad eens gaan verkennen op de fiets, wie weet kom je leuke plekjes tegen die veel goedkoper zijn en waar je bijv. een tentje in het weiland mag zetten. Ik wil in Augustus eigenlijk gaan trekken, ik woon in Putten en vanauit hier kun je de Trail wel oppakken denk ik. (ik woon hier pas sinds Januari en ben ook niet bekend in deze omgeving, kom uit het Gooi)
Ik zit alleen met het idee: "waar laat ik mijn kleding/tentje enzo" Ik zou niet weten hoe ik dat achtermijn zadel moet knopen ofzo...En met rugtas rijden is niks, die klappert de hele tijd tenzij je een buikriem hebt.

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:02

Ik heb al een paar keer de veluwetrail met een vriendin gereden, ABSOLUUT Top, de eerste keer zijn 3 nachten weggeweest, We zijn ook een keer 2 nachten weggeweest en al een aantal keer een dagtocht dus met de trailer ergens heengereden en dan te paard terug naar huis gereden. Gemiddeld zaten we 6 tot 8 uur per dag op paard.
Echt super, tuurlijk kom je ook over minder mooie wegen maar dat maakt het juist zo leuk, We hebben echt zo´n lol gehad en je leert je paard door en door kennen. Echt een aanrader. je beleefd de leukste dingen.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:18

AnjaKos schreef:
Ik zou het inderdaad eens gaan verkennen op de fiets, wie weet kom je leuke plekjes tegen die veel goedkoper zijn en waar je bijv. een tentje in het weiland mag zetten. Ik wil in Augustus eigenlijk gaan trekken, ik woon in Putten en vanauit hier kun je de Trail wel oppakken denk ik. (ik woon hier pas sinds Januari en ben ook niet bekend in deze omgeving, kom uit het Gooi)
Ik zit alleen met het idee: "waar laat ik mijn kleding/tentje enzo" Ik zou niet weten hoe ik dat achtermijn zadel moet knopen ofzo...En met rugtas rijden is niks, die klappert de hele tijd tenzij je een buikriem hebt.

Waarom tent mee? Dat is een hoop gewicht, een hoop ruimte en wat voegd het toe in dit kleine kikkerlandje met elke kilometer een hotel? Zeker op de Veluwe zijn genoeg goede en goedkope adresjes te vinden, maar je moet dan wel even verder zoeken dan de gebaande snelwegen en schreeuwende advertenties.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:29

ik vind de routebordjes niet overal helemaal duidelijk maar heb wel leuke adressen bezocht
vooral Henriette hoeve vond ik leuk

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:13

Wij hebben vorige jaar delen van de veluwetrail gereden. We zijn niet de hele route langs geweest, maar hebben verschillende dagtochten aan elkaar geknoopt zegmaar.

Het is mooi rijden op de veluwe, maar je moet wel een duidelijke kaart meenemen. Met alleen de bordjes en de kaart van de veluwe trail wil het nog wel eens mis gaan Clown

Park de hoge veluwe is ook zeker de moeite waard, daar kan je echt mooi rijden

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:08

Park de hoge veluwe is zeker een aanrader!
Ik woon aan de veluwe trail, heb nog nooit een hele route gevolgd omdat de helft van de bordjes mist Clown
Op de veluwe ben ik wel een paar keer op vakantie geweest (voordat ik er heen verhuisde), maar ik heb er nooit een trektoch gemaakt.
Ik zou gewoon alle kaarten van de veluwe kopen, aan de hand van het gebied kan je dan beslissen waar je wil gaan rijden (hei/ bos ed). Je kan natuurlijk ook gewoon een paar keer gaan, dan heb je de hele veluwe wel gezien Haha!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:39

Ik heb ook een deel van de veluwe trail gereden. In totaal hebben we 6 dagtochten gemaakt. Wij hebben geen gebruik gemaakt van de adressen uit het boekje want daar was alles zo duur. We kampeerde bij de boer en reden evt met de trailer naar een startpunt.
De routes zijn erg leuk en (toen in ieder geval) goed aangegeven

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 23:09

We zullen ons er eens in gaan verdiepen Ja

ElCamino

Berichten: 8949
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:22

Ik vind een echte trektocht niet zo.
Hebben we met een groep gedaan en ik vind dat je op de koffie komt wanneer je paarden krijgt met blessure, dik been, geen lucht etc...
Als je op een camping staat kun je per dag bepalen wat je doet en hoelang...dan ben je niet verplicht een bepaalde afstand te rijden en je hoeft niet met zooi te sjouwen.

En wat ikke zegt is zo: devoorbereiding is het leukst!
We gaan vaak met de auto even de oversteken bekijkenbij drukke punten, locaties bekijken of je wel met 10 terecht kunt, afspraken maken mbt boxen of paddocks en lunches...
En dan de dag erop met de groep op pad.
Meestal rij ik routes ook van tevoren...
En ik persoonlijk vind de Paalhoeve erg leuk, wat betreft de mensen, stallen, de centrale locatie.... en inderdaad is "de kamp " ook leuk maar niks voor mijn...

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:29

Mijn ouders met mennen.
Ze hebben het er echt heel leuk gehad daar!

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:45

ElCamino schreef:
Ik vind een echte trektocht niet zo.
Hebben we met een groep gedaan en ik vind dat je op de koffie komt wanneer je paarden krijgt met blessure, dik been, geen lucht etc...
Als je op een camping staat kun je per dag bepalen wat je doet en hoelang...dan ben je niet verplicht een bepaalde afstand te rijden en je hoeft niet met zooi te sjouwen.

Met zo'n groep rijden vind ik dan weer niks Haha! Zo heeft ieder toch z'n eigen ideeën over wat leuk is.
Het regelen van back-up voor calamiteiten is een van de zaken die bij een goede voorbereiding horen. Het maakt niet zoveel uit hoe je dat regelt, maar zorg dat het duidelijk geregeld is.
Aan de andere kant snap ik ook niet waarom sommigen er een halve endurance-wedstrijd van maken met dagtrajecten van 30 - 40 km. 20 km is voor mij genoeg, dan kan ik nog eens een stukkie omrijden als het lekker gaat. Gaat het even minder, dan ben je vrij vlot op je volgende adres.

ElCamino

Berichten: 8949
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:24

tja, weer een voordeel van een vaste plek: we gaan met 15 a 20 man en iedereen kan zelf bepalen wanneer hij hgaat rijden en hoelang en met hoeveel.

De lange ritten doen we meestal met 6 man.
Zo'n grote groep werkt idd niet prettig op lange ritten. De laatste hebben zo'n harmonica effect...

En wij gaan idd niet voor de snelheidsmarathon, we stappen weel, af en toe draf of galop. En plannen het idd zodanig in dat we extra lusjes kunnen maken of bij slecht weer de boel kunnen inkorten.

We hebben idd ook altijd nrs bij ons en een trailer op de camping staan om iets te kunen regelen in geval van kreupelheid oid. ( gelukkig pas 1x in 12 jaar gebeurt)

@ikke: Wel leuk om zo ervaringen uit te wisselen trouwens

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:40

Rijd nu bijna jaarlijks de dagtocht van Epe (rechts en linksom Clown ).
Ook de dagtocht in Ermelo heb ik een keer gereden toen ik trailervervoer had.
Deze dagtochten zijn wel prettig vooral als je de omgeving niet kent en niet goed in kaarlezen bent. Vork

Quente_
Berichten: 1919
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:30

Ik woon zelf op de veluwe,naast onze deur staan al bijna de veluwe trail bordjes ..Tong uitsteken
Mijn paard staat in het bos,dus soms volg ik ze een heel tijdje,en haak ik na een eind af..
Maar als je het er niet goed kent,is het zeker leuk.
Vaak leiden ze je best wel langs de mooie plekken vind ik zelf.
Vooral voor de mensen die er niet vaak komen is het erg leuk.
Heb 'm ook voor een groot gedeelte gevolgd met een vriendin en haar 2 tinkers die in Friesland woont.. Die vond het echt de moeite waard Knipoog
Over verblijf/stops etc. heb ik geen ervaringen mee..

Ariannne
Berichten: 42
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Ervaringen Veluwetrail gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:44

Ik ben al een paar keer op de veluwe geweest. De paalhoeve vond ik niet zo prettig, veel geschreeuw en druk gedoe. Onder de kastanje in Kootwijkerbroek is erg goed verzorgd en prettig maar wel wat duurder. De woodyranch heb ik leuk gevonden, dan kun je in oude kermiswagens overnachten. Ik ben benieuwd hoe de omgeving van epe is daar ben ik nog niet veel geweest, kan iemand daar iets over vertellen?