Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:00

Het ligt ook waar je zit, in het ene bos heb je ze wel en in het andere bos niet. Vroeger hadden we bij ons in het bos nooit dazen, maar ze zijn overkomen waaien uit vierhouten.

lovely82

Berichten: 1194
Geregistreerd: 23-11-06

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:43

Ik zit tussen Garderen en Putten in, het gekke is, wij zitten aan de kant van het Sprielderbos daar zit het er vol mee met dazen maar als ik oversteek naar het Speulderbos is het daar een stuk minder Verward

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:56

Mijn paard staat in Otterlo en ik heb daar altijd last van dazen. Op de hei minder tenzij je langs de bosrand rijdt op de hei dan kom je ze ook wel tegen.
Ik zie er altijd heel charmant uit...mijn paard heeft vliegendeken op. Met als gevolg dat ik zelf word gestoken Pling Verward

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:28

Kortom: Op de Veluwe zitten dus WEL dazen! Ze zoeken zandgronden, wateren en eikebomen op.

Vandaag valt het gelukkig mee, omdat het wat kouder is. de paarden staan er een stuk beter bij Haha!

Kiim__x

Berichten: 465
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Op het paard op de Veluwe

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:50

Ik woon zelf in Putten, rijden doe ik tussen Garderen & Putten. Zoals lovely82 al zegt in het Sprielderbos zitten veel meer dazen dan bij het Speulderbos, heel raar. Neem in ieder geval als voorzorg dingen mee voor je paard Lachen Veel succes.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:52

Ben in Kootwijk geweest zondag en maandag... er zitten momenteel op sommige stukken erg veel dazen !! Ligt eraan waar je precies rijdt. Een vriend van me heeft een paint ruin en het arme dier zat onder debloedspatten van die krengen.

Voortaan weer de ATEX dazenspray mee, ook al geeft dat vieze vlekken, het is de enige die werkt tegen die krengen !!!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:15

Hey,Chantal, Wilma hier, waar Anja staat! Ik wil gaan rijden in augustus, een stuk van de trail. het is goe dat je het laat weten want we gaan richting Kootwijk en in augustus zal het niet veel beter zijn... Alles goed met je paa

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:25

Ja hoor, alles gaat weer lekker! Wel een grote dip gehad... ik stuur je even een b

Aline_17

Berichten: 1360
Geregistreerd: 17-12-06
Woonplaats: Annen

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:22

Ik heb al vaak op de veluwe gereden, ik heb nog nooit echt last gehad van ongedierte.
Ik kan je vertellen dat je daar echt hele toffe buitenritten kan maken!!!!!!!!!!!!!! Bloos

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:48

Dat kun je ook, de omgeving is prachtig, echter veel bos, veel eiken en hitte is per definitie aantrekkelijk voor die k*tbeesten. dan wordt het rijden toch al minder aantrekkelijk, en dat is nou zo jammer!

Kortom: Ze zouden overal dazenvallen moeten neerzetten!!! Zomaar, gratis! ten bate van het welzijn van onze tjouwe viervoete Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig ws!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:54

Goed idee...vind ik ook dat ze dat zouden moeten doen...gratis dazenvallen neerzetten. Ik wil nog best een donatie doen ook haha. Werd vanavond ook wel gek van die dazen hoor. Zelfs rondje renbaan had ik ze al. Renbaan loopt net voor de bosrand langs.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:20

Ik woon aan het bos Kootwijk en kan je vertellen het stikt ervan, gisteren kon ik al niet eens meer normaal buitenrijden.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 08:23

Ik ga komende week flink wat spullen inslaan als ik dat zo lees Knipoog

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:04

dazen zoeken naaldbomen op Knipoog (is wetenschappelijk bewezen hier nestellen ze in) en omdat er op de veluwen grote loofbossen zijn heb je stukken waar je dus geen last hebt van dazen Tong uitsteken

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:56

Avonturein: Ben ik het niet mee eens, er zijn hier wel dazen. Scheve mond

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:54

Avonturein, ben je in de war met andere insecten?... Als ze zouden huizen bij naaldbossen, kijk dan even op internet hoe een naaldbos eruit ziet en ga vervolgens nog eens de Veluwse bossen bekijken.

Soory, hoor, ik vind het echt een beetje kort door de bocht Boos!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:23

Avonturein: ik wwet niet waar jij precies rijdt maar op de Veluwe zitten WEL dazen.
Heb er zondag en maandag nog minstens 50 platgeslagen op mijn paard !!!

Het is wel een beetje afhankelijk van het gebied en dat ze alleen bij naaldbossen voorkomen is ook niet waar !!!
Op het suk bij de BUrelhul, bij Gerritsfles is een pad zonder naaldbomen, met loofbomen en hoog gras en open hei... hier stikte het ervan !!!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:39

Ik vind echt dat het verplicht moet worden dat er langs de ruiterpaden dazenvallen worden neergezet (of desnoods flessen spray, hangend aan touwjtes, in de bomen Haha! )

Want willen ze de de trail promoten dan moet het toch leuk zijn voor paard en ruiter? Dit is gewoon "tocht door de hel", i.p.v. "Trailen op de Veluwe"!...

Kl*tebeesten.... Ziek Ziek Ziek Boos! Boos! Zij zijn groot en ik is klein! Zij zijn groot en ik is klein! ROFL

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:41

Wij gaan elk jaar op vakantie met de paarden naar de Veluwe, maar met een beetje vliegenspray hadden wij nergens last van!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:54

Wat is dat voor spray en hoe lang werkt die dan???????????????????????????? Rolleyes

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:56

Wij gebruiken verschilende, maar wij hebben er nooit zoveel last van daar!

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:05

Als je onderweg wat meeneemt in een zadeltas. Want na het zwemmen is het er altijd weer af. Knipoog

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:09

Het lijkt er op alsof sommige paarden dus echt de L*L zijn met dazen en dat anderen veel minder worden geprikt, misschien smaakt de een dan meer dan de ander; bij ons (op de Veluwe) saatn 5 paarden en drie pny's, ze worden allemaal leeggezogen. Blijf het raar vinden...

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:31

Volgens mij heeft Avonturein de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Mij is nl. juist opgevallen dat er veel meer dazen zitten in stukken loofbos dan bij naaldbomen.
Ik zit hier met mijn paddock midden tussen de naaldbomen en zie maar weinig dazen. Zodra ik de weg oversteek en in het loofbomen gebeuren terecht kom, stikt het ervan.
Overigens moet ik daarbij zeggen dat het dit jaar gewoon echt extreem is.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Eind juni op de Veluwe...hoe zit het met ongedierte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:51

Ja, dat vind ik ook; het is heel erg dit jaar. ben net aangespannen wezen rijden, kom je langs de eiken? meteen foute boel. De arme pony zat in een wolk van dazen.

Mijd loofbos!!!