Met BEGINNER buitenrijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mallemien

Berichten: 50
Geregistreerd: 13-01-07

Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:04

Mijn dochter (8 jaar)heeft sinds kort een pony. Ik zelf beschik over een super mak paardje en nu zou ik met mijn dochter wel een bosrit willen gaan maken.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met de pony vast te houden door ruiter op het andere paard, zodat de pony er keurig netjes naast blijft.
Ik hoor graag jullie ervaringen en hoe jullie dit hebben gedaan.

Anneline
Berichten: 150
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: R'dam

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:18

Wel eens geprobeert, het ligt erg aan de pony die ernaast loopt. Vaak zijn paarden aan het begin nogal fris als ze buiten zijn ( gewoon vrolijk en blij ) waardoor je niet makkelijk kan sturen met een hand en met het trosje teugels van het andere paard. Lijkt me beter om eerst te proberen zelf te wandelen en zij rijden zodat ze er zelf ook aan kan wennen en om te kijken hoe dat gaat. Sommige paarden houden nl ook niet van een ander dicht naast zich! Veel plezier en succes!

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:22

Hangt ervan af hoe moeilijk de pony is. Misschien eerst gewoon aan de hand gaan wandelen om te zien hoe hij reageerd.

Ik heb er niet echt ervaring mee dus meer kan iik je niet helpen.

Mallemien

Berichten: 50
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 13:23

Met mijn paardje maak ik heel vaak bosritten en is het gewent, is dan ook altijd super mak en makkelijk te berijden.
Onze nieuwe pony weet ik niet. Het bos is hier niet in de buurt en we moeten dan ook echt met de trailer op pad.
Vandaag gaat mijn dochter voor het eerst gewoon hier buitenrijden (door de woonwijk) en ik ernaast wandelen. Maar ja het bos is toch wel dusdanig anders.

Annelien: wat bedoel jij met trosje teugels van het andere paard in je hand?

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:26

in noorwegen heb ik ook buiten gereden. en in die groep gingen ook beginners mee. de pony's werden aan de staart van de begeleider vast gebonden en de volgende weer aan de staart van diegene daarachter. zo kreeg je 4 pony's ofzo achter elkaar en dat ging harstikke goed. dus misschien is dat een optie.

Jilletje

Berichten: 8178
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:28

haha net olifanten Haha! maar wel een handige oplossing....tot er paniek in de tent komt....dan hangen ze...

risje

Berichten: 4406
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Burgum

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:02

zou niet zomaar ineens met je dochter gaan buitenrijden met de pony als handpaard. Eerst keer thuis in de buurt oefenen en kijken hoe dat gaat. Gaat dat goed dan kun je verder weg proberen. Je wee timmers niet hoe ze op elkaar reageren, dus best is dat eerst te oefenen. Gaat dat goed dan gewoon doen.

Wij doen zelf vaak bijvoorbeeld halster eroverheen of onder hoofdstel en daar lang halstertouw aan vast. Je dochter kan dan zelf sturen en jij hebt ook controle over de pony. Als het goed gaat kun je halstertouw evt eraf halen, om de hals knopen of ander kant aan halstervast. Maar mocht het nodig zijn heb je wle de extra zekerheid da tje d epony weer vast kunt nemen;-)
Werkt prima bij ons, maar goed we oefenenen dan ook regelmatig met handpaardrijden;-)
Laatst bijgewerkt door risje op 10-06-07 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

leo_nore
Berichten: 98
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:12

Het ligt wel heel erg aan de paarden, maar het kan wel. Op het kamp waar ik heen ga doen ze dat ook wel eens en het gaat altijd goed. Het moeten wel 2 heel brave paarden zijn. Ik zou persoonlijk eerst zelf gaan lopen met de pony van je dochter aan de hand en ook oefenen hoe de paarden op elkaar reageren als 1 handpaard word enzo Knipoog

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:16

kan je niet eerst wandelen naast de pony en dan een keer met de fiets naast de pony om te kijken of hij braaf is en dan een keer na het bos gaan

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:46

Zou het gewoon nog niet doen Bloos ,het paardrij gebeuren van je dochter is net begonnen dus zou gewoon wachten tot je er niet meer onzeker over bent.
Als je een-twee-drie jaar verder bent,ken je de pony,heeft je dochter al beter geleerd hoe te handelen als er toch iets gebeurd en is het risico een stuk minder.

Ik baal ervan dat ze mijn oudste dochter op 10-jarige leeftijd meegenomen hebben naar buiten op de manege met heeeele brave pony's.
Kwam een jogger van achter en het troepje pony's,kinderen ging,begeleider kon er niets aan houden.
En wat is het resultaat,dochter is inmiddels 17,is een zeer goede,rustige ruiter....als ze in de bak rijdt.
We hebben twee brave dieren maar zo werkt dat dus niet.Eens getraumatiseerd op jeugdige leeftijd blijft een probleem.Niet de angst voor eigen dieren is er maar wat er om je heen gebeurd.

Zou het zo graag anders willen zien,dat ze gewoon met me meegaat op dagtocht de Veluwe over.
Vandaar mijn advies,overhaast het gewoon niet,kunt nog je leven lang met haar naar buiten en dan op een ontspannen,veilige manier.

Groet Dagmach

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:52

NIET doen. Hier word veel met handpaarden gereden, en ik heb er zelf veel ervaring mee. Dit wat jij voorsteld; het handpaard laten berijden is geen goed idee. De reden is ongetwijfeld problemen te vookomen, dat betekend dat je problemen voorziet met je dochtertje (blijkbaar groene ruiter). De zaak is dat je die problemen niet goed zult kunnen oplossen als je zelf op een paard ernaast rijdt.

Ik weet hier van 2 gevallen waar mensen vrij ernstige ongevallen gemaakt hebben door zo´n manier van rijden (met bereden handpaard). Een van hen liep een beenbreuk op doordat hij tussen de 2 paarden in viel en zijn eigen paard op zijn bovenbeen ging staan.

Mijn advies is dus pas buiten te gaan rijden met haar als je er zeker van bent dat ze haar paardje goed kan controleren. Andere (vermoeiende...) mogelijkheid is natuurlijk zelf wandelen....

fransis

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: oost souburg

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:00

ik rijd zelf veel met handpaard. als de pony van je dochter goed voorwaards is kan het erg goed gaan, maar ga eerst eens met de pony als handpaard rijden zonder je dochter erop. eerst goed oevenen, en pas als je zeker weet dat de pony niet ineens stokstijf stil blijft staan of zich schuin voor je werkt, kan je het met je dochter proberen, maar eerst moet het zonder ruiter erop veilig zijn. ikzelf rijd mijn handpaarden altijd aan een touwhalster naast mijn paard. een lang halstertouw 2,5 meter (ruimte heb je nodig voor als hij weg springt)
als je dochter er dan eenmaal op mee kan, dan kan je haar hoofdstel gewoon over het touwhalster heen aantrekken, zij kan dan gewoon zelf sturen, maar jij hebt het halstertouw, en dus de noodrem. ik heb jaren op deze manier met mijn dochter gereden.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:26

ik wacht met de kinders altijd tot ze in ieder geval een pony een beetje onder controle hebben, dus als de pony een keer in galop gaat dat ze m zelf terug kunnen trekken.
eerder ga ik niet met ze naar buiten.
want zoals Kuggur al zegt als handpaard kan ook nog best gevaarlijk zijn,
de kinderen moeten dan ook altijd achter mij rijden. als er dan iets gebeurt ze eerst langs mij moeten en mij kunnen gebruiken als stoppaard Clown .
en dat zelf wandelen is ook een goeie mogelijkheid Lachen
trek wel goeie schoenen aan Tong uitsteken (spreekt hier uit eigen ervaring, uur lang buitenrit gemaakt en dan er maar naast lopen/rennnen bijna vallen enz. haha )

appelpeer

Berichten: 34
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:14

Heb dat weleens gedaan, maar je hebt 't erg druk dan. Op je eigen paard letten en dat op die van je dochter. Misschien kan je (als je op de pony past) beter eerst zelf een bosrit gaan maken, dan weet je hoe hij reageert in het bos.

Elise_K

Berichten: 3803
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:19

Misschien moet je eerst op die manier een gevorderdere ruiter er op zetten, zodat je kan kijken hoe de pony reageerd

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:23

Ik zou het ook alleen doen als de pony erg mak is, je weet maar nooit en houdt er niks aan.

Ik rij regelmatig buiten met mensen die nog nooit op een pony hebben gezeten of kleine kinderen en heb dan een handpaard naast mijn pony. Dit doe ik alleen als ik weet dat de pony superbraaf is en niet gaat lopen trekken. Heb hem dan aan een halstertouw vast en je wint hier niks mee. Ik ga dus alleen het bos in met een "mak" handpaard die ik soms meer vertrouw als de pony waar ik zelf op zit.

Kijk eerst met een gevorderde ruiter hoe het beestje is in het bos voordat je het met je dochter gaat uitproberen, beter een keer te vaak geprobeerd dan dat het finaal mis gaat..

lOraa
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: zwaag

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:53

Ik zou het zelf niet doen voor het zelfde geld ggaat het wel fout!

nati

Berichten: 769
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: langedijk

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:46

Mallemien schreef:
Mijn dochter (8 jaar)heeft sinds kort een pony. Ik zelf beschik over een super mak paardje en nu zou ik met mijn dochter wel een bosrit willen gaan maken.

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met de pony vast te houden door ruiter op het andere paard, zodat de pony er keurig netjes naast blijft.
Ik hoor graag jullie ervaringen en hoe jullie dit hebben gedaan.


hai hai,

het ligt natuurlijk idd helemaal aan het pony/paard wat mee gaat,

mijn moeder ging vroeger met mij een rit rijden....toen was ik 4/5, me ma op een grote brave vosmerrie,en ik op een grote zwarte heeeellllle brave oude merrie, toen had ze een touw aan het bid van mijn paard vast en die had zij dan vast.....rid rit was geweldig, de mooiste tijd van me leven weet ik nog wel, ik straalde van oor tot oor.

de rit was helemaal goed verlopen!

Solvy

Berichten: 965
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:50

Wij doen het wel is, we hebben een touwtje met 2 klippen, zodat we hem aan het hoofdstel van de betreffende pony kunnen klippen en andere kant aan het zadel van de pony ernaast, is altijd goed gegaan, het was ook alleen op de weg, waar niks kon gebeuren klipten we altijd los.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:05

Solvy schreef:
Wij doen het wel is, we hebben een touwtje met 2 klippen, zodat we hem aan het hoofdstel van de betreffende pony kunnen klippen en andere kant aan het zadel van de pony ernaast, is altijd goed gegaan, het was ook alleen op de weg, waar niks kon gebeuren klipten we altijd los.


Je klipt het hoofdstel van je handpaard VAST aan het zadel van je eigen rijpony!? Waarom? Dat dat altijd goed gegaan is is PUUR geluk. Ik neem niet aan dat je je eens afgevraagd hebt wat er gebeurt als je handpaard bv. struikelt, dat zadel scheef trekt, ruiter valt tussen rij- en handpaard....

sylven

Berichten: 61
Geregistreerd: 29-03-07
Woonplaats: ouderkerk aan den ijssel

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:30

zou zoals eerder is geschreven ook eerst maar eens oefenen met de pony als handpaard, zonder ruitertje er op.
het tempo van de 2 paarden moet n.l ook bij elkaar passen. als de pony in stap constant moet bijdraven is dit voor de pony en ruiter heel vermoeiend. als jij in draf gaat en de pony in galop, ook niet echt prettig.

Ik zou ook nog even wachten tot je dochtertje de pony zelf goed onder controle kan houden en kan sturen. van af een paarden rug kan jij d'r niet goed helpen mocht het fout gaan.
enne vastbinden... nee zou ik niet durven.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:37

*graaft in geheugen* toen ik 8 was ging ik ook wel eens aan de hand mee met die vrouw waarbij ik de pony 'verzorgde' maar ik rijd al vanaf m'n 4e dus toen reed ik toch ook 'al' 4 jaar (niet dat een 4 jarige al echt kan rijden ook al heeft die les) Maar ik meen dat er dan altijd iemand bij fietste en ik kan me tevens herinneren dat ik het zelf eng vond omdat paar zo dicht langs me te hebben Nagelbijten / Gniffelen Dus ik weet niet hoelang je dochter ongeveer rijd, maar misschien dus iemand met de fiets meevragen? Misschien dat die haar dan kan vasthouden en als dat goed gaat dat jij de pony dan mogelijk (even) overneemt om te kijken hoe dat gaat, er is dan altijd nog iemand die nog even te hulp kan schieten als dat nodig is. succes ermee! Knipoog

Berith

Berichten: 370
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:43

Ik zou er ook voorzichtig mee zijn. Ik neem regelmatig een pony mee als handpaard (zonder ruiter), dat gaat goed maar je moet wel handigheid krijgen in het besturen van 2 paarden. Mijn beiden paarden luisteren erg goed naar stemcommando's dus als ik "draf" zeg, gaan ze beiden draven, en "ho" is voor beiden stoppen, dus dat is wel prettig.

Mijn pony heeft ook een lief bijrijdertje van 10 jaar. We gaan ook wel eens samen rijden. Maar ik vind dat een grote verantwoordelijkheid en als ze valt kan ik met twee paarden die ik dan in bedwang moet houden niet zoveel. Dus als we samen gaan, dan gaat haar moeder mee op de fiets. En anders ga ik zelf niet te paard maar zelf met de fiets mee. Dat gaat heel goed.

In ieder geval veel succes, en dat samen in het bosrijden komt vast nog wel Pling

Mallemien

Berichten: 50
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:19

Dank jullie wel voor alle tips tot nog toe.
Mijn dochter is nu 8 jaar en rijd al vanaf haar 5e. En inderdaad ze kan wel al een beetje lekker sturen en rijden.
2 weken geleden ben ik buiten in de woonwijken gaan stappen met haar en de pony aan de hand (ik lopen Knipoog )Dat ging echt heel erg goed. Pony schrok nergens van en zelfs onze dochter van 5 heeft een stuk gereden. Kortom de pony is super braaf.

Ik ben nu mijn paard aan de pony aan het laten wennen. Ze kennen elkaar (nog) niet.
De tip om het naast de fiets zonder ruiter te proberen ga ik zeker uitproberen. Aangezien het bos ver weg is, moeten we er redelijk zeker van zijn dat het goed gaat.
Mijn paardje is ook een zeer betrouwbaar paard (rijden beide meiden 8 en 5 ook regelmatig op in de bak Haha! ) Dus ik denk dat hij het wel aan zou kunnen, maar ook met hem zal ik het in de bak uitproberen met de pony ernaast als handpaard.
Ben blij met al jullie tips, nog meer tips zijn altijd welkom !!!!

Ramoon12
Berichten: 103
Geregistreerd: 22-06-07
Woonplaats: In de achterhoek.......

Re: Met BEGINNER buitenrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:27

Ik heb het eerder ook wel gedaan. Zelf op een rustig paard en het andere paard aan een halstertouw vast. Ik had dan wel zo'n verdeelstukje aan het halstertouw zitten, die je aan beide bitringen vast kan maken. Maar nu ik dit zo lees, ben ik aardig dom bezig geweest. Maar ja de gevaren zie je in zo'n geval niet he.

Ik zou je inderdaad ernaast aanraden, maar wel met een halstertouw en verdeelstukje aan het bit van de pony vast.