hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:16

Hoe kan ik het beste beginnen met buiten rijden? Hij is nu 4 jaar en al 2 maandjes niet echt veel onder het zadel geweest... aangezien hij binnenkort gaat verhuizen naar een plek waar eigenlijk alleen buiten gereden kan worden was mijn vraag of jullie nog tips hebben? zowiezo eerst met een ander paard erbij.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:33

Ook lekker veel gaan wandelen met hem, zodat hij de omgeving leert kennen Lachen

_Melissa

Berichten: 849
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den ijssel

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:52

Hoi Hoi melissa,
Ik zou hem dan eerst nu al meer gaan rijden in de bak;) dan word ie misschien vanzelf ook wel rustiger als je naar buiten gaat;) en vertrouwen hebben ik hem dan heeft hij dat ook in jou,

Gr, melissa

Daantjuh20
Berichten: 351
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Oosterbierum

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:43

Ik ben met mijn toenmalige 4 jarige merrie gewoon begonnen met bij het dichtbijzijnde gras laten grazen.. meestal is dit aan de weg.
Toen ben ik gewoon al verder gegaan en vervolgens ben ik met mijn instructrice die een halstertouw aan het hoofdstel vastzat terwijl ik erop zat gaan rijden samen met een ander paard erbij.
Dit ging zo goed dat op de terugweg het halstertouw er wel af kon. Heb haar veel laten kijken en een wat lossere teugel gegeven. (wel contact houden) dit geeft veel vertrouwen aan beide kanten.
Vervolgens ben ik alleen gegaan en dan elke keer een stukje verder wel elke keer een andere kant op als dat mogelijk is.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:02

Luistert het dier goed in de bak? Anders zou ik gewoon naar buiten gaan, desnoods met een ervaren paard mee, waar ze op kan vertrouwen. Ikzelf heb mijn vader de eerste paar keer meegenomen. Mijn pony vertrouwt hem ook heel erg en mijn vader blijft rustig ook als ik zenuwachtig ben. Dus gewoon voor een rustige factor zoeken.

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:43

gewoon erop stappen en met een ander paard wat niet schrikt etc mee gaan

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:49

ik zou eerst veel gaan wandelen , en daarna erop gaan en iemand mee laten lopen;)

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:14

Lekker een beetje wandelen. Je paard vertrouwen geven dat jij hem zult 'beschermen' voor enge dingen...
Daarna samen met een ervaren paard naar buiten

_kevin_
Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-07
Woonplaats: voor de computer

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:10

Handig om eerst ff met hem buiten te gaan wandelen!!;)

CHIR

Berichten: 80
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Laag Zuthem

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:26

Gewoon derop gaan zitten en lekker stappen door et terrein, ff laten wennen aan al et nieuwe. Als er nog iemand mee gaat met een paard wat al bekend is in de omgeving is dat natuurlijk nooit mis Lachen

Rixt_

Berichten: 1400
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Leeuwarden en Stiens

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:32

Ik zou ervoor zorgen dat je je paard eerst in de bak, of in een stukje afgeset land, goed onder controle hebt. Voordat je naar buiten gaat moet je paard minimaal de basishulpen kennen zoals stap,draf en galop en natuurlijk ook de rem en het sturen.

Wanneer dit goed gaat kun je met een ervaren paard én ruiter mee naar buiten. Mocht het misgaan dan je je jouw paard daar achter parkeren. Gaat het goed dan kun je met hetzelfde paard naar buiten gaan maar dat jij dan stukjes voorop rijd zodat je paard ook leert om voorop (en later alleen) te lopen. Deze stukjes kun je meer uitbreiden en als het allemaal goed gaat kun je eens alleen een blokje om gaan Lachen

Veel succes en plezier ermee!

Flaaf
Berichten: 857
Geregistreerd: 25-06-07

Re: hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:27

Ik zou eerst even met hem gaan wandelen, en de eerste keer dat je erop zit en het bos ingaat gewoon rustig aandoen, veel stappen dus