gewoon vertrekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AprilRain

Berichten: 589
Geregistreerd: 19-04-07

gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:14

(weet niet of het hier goed staat)
Hoe haalbaar is het om bv gewoon je paard op te zadelen te zorgen voor het hoogst nodige en gewoon te vertrekken??
Er zijn zo van die momenten waarop ik denk: ik neem ontslag, zorg dat ik adressen heb waar ik terecht kan enz. en vertrek voor een jaar ofzo.

het lijkt onhaalbaar, maar ik denk dat als ik alles goed van te voren plan het me ooit toch moet lukken... (natuurlijk zijn er altijd dingen die je vergeet of waar je niet aan gedacht hebt)
dat niet allemaal en altijd even simpel zal zijn is een feit

wie heeft al eerder een trektocht van een paar maand/jaar gedaan of speelt met die gedachte?

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:46

Lijkt me toch een vrij grote stap aangezien je dan geen inkomsten meer hebt(?) en je moet iedere keer wel overnachtingsplaatsen regelen.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:47

Dit is al een paar keer gedaan door mensen. Van NL naar Spanje rijden/lopen geloof ik. Als je googled vind je vast wel ervaringen van anderen?

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:08

Het kan wel, maar het vergt wel veel kennis, ervaring, inzicht en voorbereiding. Heb je al wel eens korte trektochten gemaakt? Zo niet, dan is dat je eerste stap in je voorbereiding: ga eens een korte trektocht maken en kijk waar je allemaal tegenaan loopt aan problemen. Hoe langer je gaat, hoe groter die problemen worden.
PB anders Licorne hier op Bokt eens, die is er nu mee bezig (Zuid Frankrijk) en komt in de loop van volgende maand weer terug.

Ramoon12
Berichten: 103
Geregistreerd: 22-06-07
Woonplaats: In de achterhoek.......

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:45

Het lijkt me wel heel gaaf!!

AprilRain

Berichten: 589
Geregistreerd: 19-04-07

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:00

Waratje schreef:
Het kan wel, maar het vergt wel veel kennis, ervaring, inzicht en voorbereiding. Heb je al wel eens korte trektochten gemaakt? Zo niet, dan is dat je eerste stap in je voorbereiding: ga eens een korte trektocht maken en kijk waar je allemaal tegenaan loopt aan problemen. Hoe langer je gaat, hoe groter die problemen worden.
PB anders Licorne hier op Bokt eens, die is er nu mee bezig (Zuid Frankrijk) en komt in de loop van volgende maand weer terug.


Bedankt voor de info!
Info verzamelen is namelijk stap 1... Knipoog
ben nog jong, m'n paardje is nog jong dus we hebben nog véél tijd!
van 12 tem 15 juli ga ik met hem naar de Eifel eerste ervaring opdoen ook om te zien hoe m'n paardje reageert ...

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:03

'Zo maar doen' lijkt me niet zo verstandig!! Heel goed voorbereiden:

* waar slapen we
* wat eten we
* welke route is veilig
* in wat voor conditie is mijn paard
* is wat voor conditie is het hoefbeslag
* welke tegenslagen kunnen we tegenkomen?

Maar wel een érg leuk plan, hoor! Toppie *LOL*

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:08

Waratje schreef:
Hoe langer je gaat, hoe groter die problemen worden.


Wel, als zó lang gaat dat je van te voren weet afhankelijk te zijn van wat je onderweg regelt is dat ook een bevrijding van de perceptie 'alles' mee te moeten slepen omdat dit toch niet kan en heb je ook geen zorg aan/van.
Wanneer je een flexibelere instelling hebt mbt eigen comfort en eetgewoontes, geeft het ontbreken van een plan en een reisschema met open tijdsindeling juist een forse reducering van de onvermijdelijke problemen omdat bijna geen oplossing noodgedwongen afvalt.
Het enige wat je dan écht nodig hebt zijn 'zelfredzame' persoonlijke vaardigheden, taalkennis en voldoende budget in tijd en middelen. Ja, en in alle opzichten geschikt paard uiteraard.

Binnen de genoemde randvoorwaarden is zonder kaders op pad gaan eigenlijk het minst problematisch omdat die dan geen beperking op je aanpassingsmogelijkheden leggen.
Zelfs het simple feit van een vastgesteld geografisch einddoel is al een enorm beperkend kader. Als de reis samen met je paard op zich het en het enige doel is, ben je feitelijk totaal vrij.
Het lijkt me ge-wél-dig als je de persoonlijke bagage hebt om dit te kunnen Afgod
Ik 'wil' zelf graag eens langere tijd zo op pad en héb feitelijk en in alle opzichten alle mogelijkheden daarvoor maar heb toch elke keer een reden niet te 'kunnen' (lees durven) Bloos

HC

BGGBWM
Berichten: 858
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Op de rug van een Belgisch Trekpaard...

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:11

Ik wil ook!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:30

BGGBWM schreef:
Ik wil ook!


Ik kan nota bene kiezen uit twee geestelijk flexibele, topfitte allesetende paarden van schokbeton op idem NietBeslagen hoeven, alle spullen getest klaar en een gereedschapkist vol persoonlijke vaardigheden + ervaring maar, de beruchte 'maar'. Dat verd$#@! loslaten van eigenlijk alleen maar verméénde controle.... Gestoord

Diep respect voor mensen die dit (met inachtneming van blabla, dus mét bewust dragen van de eigen verantwoordelijkheden) kúnnen en om als een BLOK voor te Lovers

Vólgend voorjaar. Dán ga ik Knipoog mits.... Lijst Schijnheilig Bloos zucht.

HC

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:40

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:
Hoe langer je gaat, hoe groter die problemen worden.


Wel, als zó lang gaat dat je van te voren weet afhankelijk te zijn van wat je onderweg regelt is dat ook een bevrijding van de perceptie 'alles' mee te moeten slepen omdat dit toch niet kan en heb je ook geen zorg aan/van.

*grinnik* Ja, het eerste en grootste probleem is feitelijk "loslaten". Voor heel veel mensen (ondergetekende niet uitgezonderd Tong uitsteken ) is dat de grootste uitdaging in het verhaal.
Maar waar ik op doel is vooral de lang aanhoudende belasting van paard, mens en materiaal. Dagelijks rijden met bagage is een grote belasting voor het paard, zowel voor rug (drukkingen e.d.) als benen/hoeven en natuurlijk spieren. Ook voor de ruiter is het een fysieke belasting, maar ook nog eens een geestelijke omdat je verantwoordelijk bent voor de goede verzorging van je paard. Zorgen dat je elke avond weer een geschikte overnachtingsplek hebt, zorgen dat je paard gezond blijft en zelf signaleren of er iets speelt, geen "eigen" da bij de hand als je twijfelt. En ook je tassen zullen wat meer "mans" moeten zijn dan het spul dat je bij de Divoza kunt halen en het tentje van de Aldi zal dit waarschijnlijk ook niet redden.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:30

Waratje schreef:
Ja, .... Maar waar ik op doel is....


De titel is 'gewoon vertrekken'. Uitgaande van waar jij op doelt je thuisbasis loslaten, waarbij de langere termijn de feitelijk bevrijdende zekerheid geeft van het onvermijdelijke onvoorziene.
Trek je dit door, dan is op een goede basis van een geschikt paard, het minimaal noodzakelijke en persoonlijke vaardigheden gewoon gáán voldoende planning Knipoog

Feitelijk scheidt dit de holbewoners van nomaden met daartussenin de nomadisch holbewoners Haha!

HC

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:53

Ik denk dat het kan. Ik denk echt dat een handig en verstandig mens met een geschikt paard, een goede outfit en wat geld achter de hand dit gewoon kan doen. Van te voren kan je nooit alles incalculeren wat er kan gaan komen, tenzij je elke meter plant, maar waar blijft het avontuur dan. Ter plekke je ogen en oren open houden, om tips en advies vragen. Een richting kiezen, gaan, en flexibel zijn. Superstoer. Ik smul van de verhalen van mensen die dit werkelijk doen, want ook ik, tja..

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:22

reiziger schreef:
....waar blijft het avontuur dan.

Zó 'is' het.
Daniel Boone/ Davy Crockett 'trapper' muts op, Lijst bij het vuursteenslotgeweer in het foedraal en op naar de Sierra de Cazorla! Jammer dat mijn muildier er (nog?) te eigenzinnig voor is, dat is me net té avontuurlijk Haha!

HC

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:31

reiziger schreef:
Ik denk dat het kan. Ik denk echt dat een handig en verstandig mens met een geschikt paard, een goede outfit en wat geld achter de hand dit gewoon kan doen. Van te voren kan je nooit alles incalculeren wat er kan gaan komen, tenzij je elke meter plant, maar waar blijft het avontuur dan. Ter plekke je ogen en oren open houden, om tips en advies vragen. Een richting kiezen, gaan, en flexibel zijn. Superstoer. Ik smul van de verhalen van mensen die dit werkelijk doen, want ook ik, tja..

Dat hoef je niet te denken, het is een zekerheid. Een goede kennis van ons, tevens ons lesgeefmens is op dit moment onderweg naar zuid-Frankrijk. Het enige wat vaststond was de termijn van drie maanden, omdat haar werkgever haar dan graag weer terugziet Haha! (Nee, die ander is er niet, zoveel kwaliteitsvolk bestaat er niet in NL)

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:55

ikke schreef:
Het enige wat vaststond was de termijn van drie maanden, ...


Ik heb een inhoudelijk doel en dat heeft bestemming noch tijdsraam. Is maar goed ook, want ik kan mijn lief geen drie maanden de boel laten draaien.
Wij hebben kennissen die van god en alleman verlaten in de bergen van La Mancha bijna 500 kilometer verderop in Spanje wonen. De route van ons daarheen gaat door twee andere heel ruige en bijna niet bewoonde bergketens kompleet met wolven en lynxen bijvoorbeeld.
Ik wil graag samen met mijn hengst een tijd op elkaar aangewezen op pad en die kant op lijkt me helemaal ideaal, of we daar nu aankomen of niet.

In voorbereiding daarop heb ik een aantal kortere trips op de rol staan. Één daarvan is hiervandaan naar de warme bronnen bij Santa Fé, een andere is de woestijn van Tabernas, Almeria.
Over waar, hoe of wat ook maak ik me niet druk. Het doel is de samenwerking met pielemans, kwaliteitstijd sámen en wat wil je dan meer dan een práchtige omgeving?!

HC

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:02

http://www.thelongridersguild.com/
hier staan ervaringen, etc. van mensen die echt lange trektochten maken.
In een dichtbevolkt land als nederland kan je eigenlijk altijd wel een bed of een bank voor de nacht vinden en een wei of box voor je paard (als het een box is eerst minimaal een uurtje los laten lopen ivm stijfheid, etc.) met een schone onderbroek en een tandenborstel kan je je dan best een paar dagen redden. Kom je in minder bevolkte gebieden dan is een pakpaard voor wat extra spullen erg prettig. Alleen een rijpaard met bagage geeft heel grote beperkingen wat betrefd spullen. Tenzij je 45kg weegt en een trekpaard rijdt. Aanrader is in elk geval een goede warme! slaapzak. Test je spullen goed op korte ritten, heb je er twijfels over zoek dan een oplossing voordat je er op moet vertrouwen.

Het grootste struikelpunt voor veel echt lange afstandsruiters blijkt beslag te zijn. Smeden en dan vooral echt goede zijn vaak moeilijk te vinden en kosten vaak een smak geld voor net aan toereikend werk. Voeten afharden zodat je de rit op blote voeten kan doen eventueel met ondersteuning van hoefschoenen scheelt je een hele hoop stress. Leer in elk geval zelf bekappen en als je toch op ijzers gaat om een ijzer er zelf weer onder te zetten.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:29

Bij het longridersguild moet je wel twee kanttekeningen blijven maken

1. het paard is daar vooral vervoermiddel en paardgerichtheid is juist niet de norm
Veel van deze tochten hebben feitelijk alles met ambities en niets met het páárd van doen. Bijna alle tochten zijn ook ronduit paardonvriendelijk.

2. verschillende verhalen moet je met een korrel zout nemen

Het is maar net wat jouw persoonlijke doel is.
Wat uit de betreffende site vooal naar boven komt is dat je voor je páárd eigenlijk beter niet lang kan gaan en een strak geplande route een NoNo is.
Het hele paardrijden op zich is al een ethisch dilemma en een lange trektocht helemáál.

Zélf bel of mail ik gewoon Len Brown. Die is ooit maandenlang alleen met zijn paard de Rockies door getrokken.
Hij is nu een stuk ouder en kijkt met 20-20 achterafblik waardoor hij ook erg goede analyses heeft van wat níet te doen bijvoorbeeld.

Vannacht weer met verlichting in de weer geweest. Jep, ook nodig op een tocht... Enorm gelachen, want dit was de eerste keer met een voorlicht en waar hang je dat in vredesnaam op als je zonder optoming rijdt???
Paardlief moest zonder schrikkerigheid toch wel wennen aan de knipperende schaduwen en het verkeer reageerde ronduit hilarisch. Gewéldig!
Oh, een remlicht werkt op zich wel maar is zinloos. Het is niet goed te onderscheiden en het verkeer associeert het bij een paard niet met remmen.

Ik weet dat het wat gevoelig ligt hier maar op utube staan echt enorm leuke filmpjes van enduros (motorfiets) in de woestijn van Tabernas Almeria.
Ik heb dit zelf ook gereden voor het nationaal kampioenschap hier en het is zo'n ongelooflijk landschap voor een NL-poldermens dat ik dit al jaren op mijn lijst heb staan om te paard te doen.
Denk de motorfietsen even weg en geniet http://www.youtube.com/watch?v=oyMQL0BL ... ed&search=
Die motor'crossers' zijn trouwens dé uitkomst om daar met potentieel levensreddende backup te paard door te reizen.

HC

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:39

Mijn trip in Almeria begint vaste vormen aan te nemen.
Noordwaards door de rambla van Gérgal langs de Sierra de los Pollos de Sierre de Filabres in, dan zuidwaards de El Desierto in etcetera.
Vérre van 'gewoon vertrekken' want alle nepromantiek van de daar geschoten spaghetti-westerns ten spijt kán je daar niet zonder meer doorheen te paard. Geen water en geen vegetatie.
Als ik de afspraken met verschillende locale adressen inclusief een paar terugvalmogelijkheden rond heb, ga ik plaatsen voor depots bepalen. Het vervelende is dat je op die manier keiharde randvoorwaarden letterlijk ingraaft. Wel een heerlijk uitdagende oefening in continuïteitsplanning Haha!

HC

AprilRain

Berichten: 589
Geregistreerd: 19-04-07

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:08

geweldig!!
mijn paardje is nog maar 4 dus die mag zichzelf eerst bewijzen bij de kortere trektochten...
dwalen door de rockies lijkt me al helemaal het einde, maar dan zal het toch met een paardje van daar zijn...

ik hoop je verhaal te kunnen volgen en uit je ervaringen te kunnen leren Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:14

Voor een vierjarige zijn trektochten hoe kort ook overvraagd. Af en toe een ritje is al heel wat en dan nóg als jij niet zwaar bent. Maar goed, dat is wijzen naar de bekende weg en weet je zelf al.

'een paard van daar' is op zich slim omdat je een ecotoop paard inzet doch daarmee is het paard ook gelijk gereduceerd tot vakantievervoermiddel.

Een 'nadeel' van de Rocky's off-road is dat je daar in je eentje eigenlijk niet zonder geweer kan dwalen.

Wellicht dat ik van trips hier ooit een DVD maak. Het vervelende is dat een camera gewicht is en aandacht vraagt, waar noch mijn paard noch ik belang bij hebben terwijl de DVD voor ánderen is.

HC

AprilRain

Berichten: 589
Geregistreerd: 19-04-07

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 09:18

Huertecilla schreef:
Voor een vierjarige zijn trektochten hoe kort ook overvraagd. Af en toe een ritje is al heel wat en dan nóg als jij niet zwaar bent. Maar goed, dat is wijzen naar de bekende weg en weet je zelf al.


een verhaaltje op zich is al leuk, de beelden bedenk ik zelf wel even bij... Cool

M'n paardje hoeft echt nog niet veel te "werken" max. 1 uurtje in de week les en af en toe een buitenritje...die vindt hij echt geweldig! Voor de rest loopt hij 24u per dag buiten..
Als ik hem overvraag dan laat hij dat maar al te snel merken, dan heeft hij geen zin in werken ... tja als je je eigen paardje kent merk je dat snel genoeg
Dus voorlopig doen we het rustig aan Knipoog
Hij heeft pas dit jaar echt vorm gekregen wat paard zijn betreft en is nog bezig met verder te ontwikkelen

ps ter info ben 1m65 ofzo en weeg 50kg Bloos

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:21

ahhh ik zou zo met je meegaan *LOL*

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:57

fjordido schreef:
ahhh ik zou zo met je meegaan *LOL*


Voor de voorpret dan http://www.almerianatural.com/fotos%20tabernas.htm

Bedenk dat hier echt NIETS is.
Het gebied ligt in de regenschaduw van drie bergruggen en er is continue een lage drukgebied en dat op de zuidgrens van europa onder de zon.
Er wonen geen mensen (alleen schaars aan de randen), er zijn geen wegen, er is geen water, niets voor het paard te eten....
Je kan er dus echt NIET doorheen zonder voorbereide bivaks of depots. Meezeulen is zonder karavaan niet mogelijk. Ook zal je het weer ophalen van afval moeten regelen want je kan niets meenemen en mág niets achterlaten.

Eigenlijk moet je de trip dus minimaal vier keer maken. Verkennen en plannen, voorbereiden, doen, opruimen.
Verder luistert alles (van hoefconditie tot klimaatbestendigheid, van zadel tot rijstijl) heel nauw vanwege de zwaarte, het hoogteverschil, de nachtelijke kou en hitte overdag.
Ideaal dus voor een voorbeeld DVD eígenlijk Knipoog

Maarreh, ik wíl niemand mee want het doel is nu juist ik-en-mijn-paard onder omstandigheden dat we het samen moéten uitzoeken.
Dit jaar gaan hij, ik, wij samen nog verder in wederzijdse opleiding met allerlei andere trips en die tijd gebruik ik tevens om de woestijntocht verder voor te bereiden. Als alles dan vlot verloopt, gaan we voorjaar 2008 en anders een jaar later, of nog een jaar, of... Die woestijn ligt daar nog wel even en ik hoop hengstlief nog 20 jaar te kunnen rijden dus haast is er niet Haha!

hc

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: gewoon vertrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:50

Huertecilla schreef:
Maarreh, ik wíl niemand mee want het doel is nu juist ik-en-mijn-paard onder omstandigheden dat we het samen moéten uitzoeken.
Dit jaar gaan hij, ik, wij samen nog verder in wederzijdse opleiding met allerlei andere trips en die tijd gebruik ik tevens om de woestijntocht verder voor te bereiden. Als alles dan vlot verloopt, gaan we voorjaar 2008 en anders een jaar later, of nog een jaar, of... Die woestijn ligt daar nog wel even en ik hoop hengstlief nog 20 jaar te kunnen rijden dus haast is er niet Haha!

hc

Joh, die woestijn gaat er niet vandoor, weet je zeker? Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Maarre, voor die DVD hoef je toch helemaal niet dat hele stuk te doen? Je kunt gewoon een "parkoers" van 30 - 40 km uitzetten. Met wat handig gekozen camerapunten ziet geen hond dat je maar een klein stukkie doet.