training voor de conditie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:27

Heey,

ik heb een eigen pony en misschien ga ik meedoen aan een lange afstandswedstrijd.
Gewoon voor de lol zeg maar denk (denk ik Tong uitsteken ).
Maar ik wil dus dat ze meer conditie krijgt dat is wel handig.
Maar ik weet niet hoe ik dat goed moet opbouwen.
Ik doe nu zelf dressuur en springen en af en toe een buitenrit en longeren met elastiek.
Mijn vraag is dus heeft iemand een soort schema voor mij of richtlijnen (tipss Vingers aflikken )

Groetjess elise Knipoog

C_1993
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:30

langzaam opbouwen, dat doe ik buiten en dan een soort interval.!
bv. 10 min draven 1 min stap 10 min draven 1 min stap, en dat dan steeds door Haha!
je voelt dan ook dat ze egt hun eigen tempo gaan zoeken! egt leuk:D

Jumperken
Berichten: 146
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Belgie

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:31

Ja zoals C_1993 zegt langzaam opbouwen,en bergen oplopen doet ook goed voor hun conditie.

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:38

wij hebben wel een stukje met heuveltjes en als je een soort dijk opgaat maar dat is niet super hoog ofzo en dan gaa je daar op en af draven enzo?
ik heb hier echt geen ervaring mee

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:39

C_1993 schreef:
langzaam opbouwen, dat doe ik buiten en dan een soort interval.!
bv. 10 min draven 1 min stap 10 min draven 1 min stap, en dat dan steeds door Haha!
je voelt dan ook dat ze egt hun eigen tempo gaan zoeken! egt leuk:D


door?
je bedoelt 15 min draf en dan 2 min stap ofzoo?
ze kan wel een half uur rustig draven maar dan zweet ze ook wel

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:41

gewoon ook steeds elke keer wat langer rijden las je rijd en dan veel overgangen maken

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:44

ik rijd ook dressuur en dan doe ik dat ook wel.
maar is er iemand die echt een beetje een schema heeft?

kler

Berichten: 1078
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:47


Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:57

Je kunt eens proberen te googlen erop. Ik heb een jaar geleden ongeveer eens een schema van internet geplukt voor mij shetlander!

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:05

kler schreef:
Dit is een trainingsschema voor een klasse 1 endurance rit, misschien heb je daar wat aan? http://www.endurancepeelrand.nl/pagina9.html


dankjewel,
nu begrijp ik het al wat beter maar het is volgens mij wel zwaar

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:14

er staat bij veel dingen ook veel op harde ondergrond lopen maar de hoeven van mijn pony brokkelen heel erg af en als ze op harde ondergrond loopt loopt ze ook nogal kreupel dus dat kan niet.
maar ik kan misschien wel met haar gaan fietsen heuvels lopen en langer draven enz.
dan laat ik endurance nog maar even voor wat het is.
gewoon eerst leuke oefeningen doen die haar meer conditie geven.
heeft iemand nog leuke ideen want ik rij veel dressuur.
dat begint ook wel een beetje saai te worden.
dus misschien een soort week indeling:
maandag: longeren zolang en zolang stappen enzz.

of gewoon nog een leuke dagindeling
maakt allemaal niet uit laat jullie ideen maar horen

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:31

Nog even wat anders...voordat ze echt een topconditie heeft ben echt wel een aantal maanden verder hoor! Dat gaat helaas niet van dag-dag of week-week

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:18

Als je pony kreupel loopt op harde ondergrond zou ik maar niet naar een endurance wedstrijd gaan. Dan kom je niet eens door de voorkeuring.

Zorg dat je pony goed loopt op harde ondergrond en ga gewoon lekker buitenrijden. Alleen of met vriendinnen. Maak eens een wat langere rit (al dan niet met picknick), gewoon leuke afwisselende dingen doen.

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:48

Paulusjuh schreef:
Nog even wat anders...voordat ze echt een topconditie heeft ben echt wel een aantal maanden verder hoor! Dat gaat helaas niet van dag-dag of week-week


dat weet ik ook wel hoor.
ik zei toch ik laat de endurance maar even voor wat het is.

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:50

Lenneke_ schreef:
Als je pony kreupel loopt op harde ondergrond zou ik maar niet naar een endurance wedstrijd gaan. Dan kom je niet eens door de voorkeuring.

Zorg dat je pony goed loopt op harde ondergrond en ga gewoon lekker buitenrijden. Alleen of met vriendinnen. Maak eens een wat langere rit (al dan niet met picknick), gewoon leuke afwisselende dingen doen.


jaa maar mijn vraag is eigelijk wat doen jullie met je paard/pony??
leuke dingen enzoo?

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:00

wees eens creatief Knipoog, niet steeds hetzelfde wandelingetje, of weeral dezelfde oefeningen rijden in de bak... Zelfs als je meestal in de bak rijdt kan je toch variatie aanbrengen in je rijden? Dat maakt het al een pak leuker voor je pony...

Conditie opbouwen doe je best (is mij toch altijd verteld) door eerst harder te gaan werken en pas als hij dat goed aankan, ga je langer werken... Dus in het begin bv nooit langer dan een half uur rijden, maar steeds intensiever rijden. Als dat goed gaat, ga je de duur een beetje verlengen, maar niet meteen meer of zwaardere oefeningen beginnen rijden... je begint met evenveel oefeningen, maar gespreid over een iets langere tijd. En dan ga je weer beginnen opbouwen: meer oefeningen, zwaardere oefeningen,...kortom je maakt het werk weer zwaarder en zwaarder. Daarna weer de duur wat verlengen en weer opbouwen qua intensiviteit...

_rainbow_

Berichten: 520
Geregistreerd: 22-06-07

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:09

kynshiri schreef:
wees eens creatief Knipoog, niet steeds hetzelfde wandelingetje, of weeral dezelfde oefeningen rijden in de bak... Zelfs als je meestal in de bak rijdt kan je toch variatie aanbrengen in je rijden? Dat maakt het al een pak leuker voor je pony...

Conditie opbouwen doe je best (is mij toch altijd verteld) door eerst harder te gaan werken en pas als hij dat goed aankan, ga je langer werken... Dus in het begin bv nooit langer dan een half uur rijden, maar steeds intensiever rijden. Als dat goed gaat, ga je de duur een beetje verlengen, maar niet meteen meer of zwaardere oefeningen beginnen rijden... je begint met evenveel oefeningen, maar gespreid over een iets langere tijd. En dan ga je weer beginnen opbouwen: meer oefeningen, zwaardere oefeningen,...kortom je maakt het werk weer zwaarder en zwaarder. Daarna weer de duur wat verlengen en weer opbouwen qua intensiviteit...


dankjeewel !!
vind ik wel een goede tip
Haha! Haha!

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: training voor de conditie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:27

Inderdaad zoals kynshiri schreef: Wees creatief! Doe eens iets anders dan Dressuur.
Doe dingen die jij en je pony leuk vinden. Ga bijvoorbeeld eens ... ik zeg maar wat: voetballen met je pony. Koop zo'n giant skippybal. Veel paarden houden daarvan! Of maak een soort doolhof van balken waar je pony doorheen moet lopen, dat is erg goed voor zijn coördinatie!

Maak van het rijden iets leuks, waar je knol zich op kan verheugen!

Verder met het conditie opbouwen ben ik het met kynshiri eens, maar mij werd ook wel eens verteld dat buitenritten een goede conditie opbouw is. Elke week bijv. 5 minuutjes extra naar buiten.

(even ter herrinnering: Bovenstaande zijn voorbeelden van creatieve dingen, er zijn nog veel meer dingen die jij en je pony kunnen gaan doen!) Knipoog succes!