Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:16

Citaat:
Ik rijd zelf ook met handpaard. Ik doe het handpaard dan wel altijd een hoofdstel met bit in, longeerbittussenstukje eraan, en dan het (extra lange) halstertouw eraan. Alleen aan halster raad ik af. Je hebt over het handpaard een stuk minder te zeggen, dus moet je soms hard inwerken (rem bijv. als ze ervandoor kletteren in galop) met een halster kan je dan niet genoeg te zeggen hebben.


voor mij geen optie, in mijn paarden komen geen bitten meer..... iklet erg goed op hun lichaamstaalen voor er evt. problemen zouden onststaan, sta ik al op de grond en los het van daar uit op.

Mijn pony heb ik pas sinds 17 mei en ik eerst level 1 en 2 Parelli grondwerk met hem gedaan voor hij überhaupt het hek uit ging.Ik kan hem nu op een blik van mij sturen, anders zou ik er sowieso nooit aan beginnen. Heb gemerkt dat hij in z'n vorige leven bij z'n vorige eigenaren op de stem afgericht is, dat gebruik ik nu nog wel, maar ik heb er een vreselijke hekel aan, dus dat zal ik weer snel afschaffen. Bijrijdstertje heeft ook de neiging om hem aan te klikken en ho te roepen, dat gaat zij ook héél rap afleren.....

Anoniem

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:27

Mijn paarden zijn ook hartstikke braaf, goed luisterend naar stemcommando's, in 95 % van de gevallen zit ik ook nauwelijks aan dat touw. Dus normaal gezien zou je kunnen zeggen dat dat bit ook niet nodig is. Maar, als jij in volle rengalop over de dijk vliegt met twee bokkende idioten onder je / naast elkaar die elkaar alleen maar opfokken uit frissigheid. En er komt vervolgens groot verkeer tegemoet. Dan wil jij ook ook kunnen remmen, voor je een gevaarlijke situatie creëert. En dan kan je HO zeggen wat je wilt, als ze het eenmaal in hun kop hebben, dan luisteren ze daar vrij slecht naar, en ja, dan trek ik toch echt even aan dat touw / teugels.

Ik heb zeker geen problemen met bitloos, moet vaak genoeg kunnen, maar met handpaard rijden vind ik het gewoon niet verantwoord. Ik rijd namelijk gewoon in de polder, langs drukke autowegen over het fietspad of de berm, rijd ook rustig dwars door het dorp heen. Maar ik wil gewoon net dat stukje extra zekerheid dmv een bit waar ze beter naar luisteren dan een gewoon weidehalster.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:49

jouw mening tegen mening, ik ga goed voorbereid de weg op, ik ken mijn paard en pony door en door, zie de signalen en kan je verzekeren dat wegvliegen in volle rengalop absoluut niet gebeuren, ruim vóór het zelfs maar in ze opkomt, sta ik op de grond en zorg van daaruit dat ze weer in de gemoedstoestand komen waarin we veilig verder kunnen......

Weidehalster???

In mijn wei dragen ze geen halsters.
Ik gebruik Parelli-halsters en er komt zelfs geen druk o pde leadrope van de handpony, als dat wel zo zou zijn, dan zou ik niet goed voorbereid op pad zijn (zie onderschrift)

Anoniem

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:54

Klopt, wellicht dat jij goed voorbereid bent Ja Dat weet ik niet, ik ken jou en de paarden niet Clown

Maar is iedereen die een paard heeft dermate ontwikkeld dat hij die signalen kan herkennen en voorkomen? Daarom vind ik het 'gevaarlijk' om mensen te melden dat ze ook zonder bit op stap kunnen. Degenen die dat kunnen, die kunnen dat zelf inschatten dat ze op dat niveau zijn dat het verantwoord is Lachen De rest raad ik toch echt een bit aan Lachen

Weidehalster bedoel ik zo'n standaard ding mee. Dus geen touwhalster.

(leuk onderschrift btw Haha! )

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:17

Ik heb sinds een paar weken ook mijn mini mee als handpaard naast de haf. Eerst geoefend terwijl de verzorgster ernaast liep en staat langer en ook draven en galloperen. Ik heb tot nog toe het bit gebruikt, maar hij reageert ook super op het halster (standaard weide halster) we hebben het dan wel over een kleine uk en niet over een paard van 600 kilo dat scheelt ook wel. Mijn paarden genieten er allebei heel erg van dus ik denk dat ik zeker weer ga doen (mag nu even niet rijden helaas, mijn paardje heeft last van haar voeten).

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:24

Waratje schreef:
Als je van dat nylontouw bedoelt, dat zou ik dus niet doen. Als dat door je handen schiet, heb je direct de blaren in je handen staan.

Dat bedoel ik niet, ik heb een tijdje geleden een bos van 50 meter super soepel katoenen touw gekocht, echt heel fijn touw. En de hele bos kostte maar een tientje.

Maya schreef:
Maar is iedereen die een paard heeft dermate ontwikkeld dat hij die signalen kan herkennen en voorkomen? Daarom vind ik het 'gevaarlijk' om mensen te melden dat ze ook zonder bit op stap kunnen.


Het is niet alleen singalen herkennen maar vooral je paarden kennen. Ik gebruik zelf alleen die paarden als handpaard waarvan ik weet dat ze vertrouwd zijn en te stoppen zijn. De paarden waarvan ik weet dat ze weleens een dolletje willen maken gebruik ik niet als rijpaard maar mogen wel mee als handpaard. Ik gebruik altijd een halster en ik heb regelmatig een bokkend handpaard maar dat is niet erg, ze luisteren naar de druk op het halster en het rijpaard blijft rustig zodat ik me dan volledig op het handpaard kan richten.
Op die manier mogen ze ook best een keer bokken en durf ik ook gerust een stukje rengalop te doen.
En ik rijd ook langs drukke wegen met groot verkeer, andere paarden, trekkers, vrachtwagens enz. dus ook daar moeten ze vertrouwd mee zijn.

Iemand die ermee begint moet zich vooral realiseren dat het paard erg goed moet reageren op de druk van het touw en dat het paard het touw uit je hand trekt, of je arm uit de kom, als hij te gek wordt en niet goed luisterd. Daarom moet iemand die het voor het eerst doet ook beginnen met stap, daar veel mee oefenen en als je in stap soms al moet trekken om hem bij je te houden moet je dus zeker niet gaan draven of gallopperen.

Het handpaard vastbinden aan het rijpaard vind ik ook geen goed idee, afgezien van het feit dat ze ook aan elkaar vast zitten als er een in paniek raakt kan de shet op de manier waarop hij vastgebonden is ook voor de fjord komen en dat is erg gevaarlijk. Je zult maar aan het draven zijn en de shet schiet er ineens voor...

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 07:09

Citaat:
Daarom vind ik het 'gevaarlijk' om mensen te melden dat ze ook zonder bit op stap kunnen


dat meld ik ook niet


ik zla in mijn ondeschrift zetten: don't try this at home.....
bij mij is er jaren aan voorbereiding aan vooraf gegaan, ik heb jaren nodig gehad om de lichaamstaal van het paard te leren lezen en interpreteren. Dat kan iedereen leren met de juiste leerprogramma's, veel geduld en tijd (want je moet eindeloos observeren)

eerlijk gezegd heb ik er geen seconde aan gedacht dat je een handpaard een bit in zou kunnen doen.....

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:22

Morrie schreef:
eerlijk gezegd heb ik er geen seconde aan gedacht dat je een handpaard een bit in zou kunnen doen.....


Het zou ook verkeerd gebruik zijn van een bit, omgekeerd en zeer schadelijk. Een bit is ontworpen om in de richting van de pommel bediend te worden. Naar voren eraan trekken verstoort de geometrie en is verkeerd. Bit in de mond van een handpaard is FOUT!

Ik ga niet graag met twee paarden op pad omdat je aandacht dan over drie dingen verdeeld moet worden en dat is voor beíde paarden niet goed.
Deze kennis is al ouder dan de weg naar Rome en 400 jaar voor Christus al in een paardenboek opgeschreven.

Ik werk extreem veel met paarden aan de hand, doch slechts heel weinig met twee paarden.
Wat ik wel doe is met een paard aan de hand met een ruiter te paard meelopen.

Wat je geen 'hand'paard kan noemen is zelf te paard en een tweede los mee. Dát doe ik wel aardig wat.
Zorro, het hengstveulen wat nu bij 'Bandida' is, ging van piepklein af mee op camporitten achter ma aan. Gewoon los. Dat vond hij zó leuk dat hij af en toe ook meeging met andere paarden. Hij was (is)prima te sturen op stem. Beter dan de meeste paarden onder het zadel Haha!
Het is hier vrij gewoon dat merries door een loslopend veulen gevolgd worden. Twee weken terug op een feria hier achter de heuvel liep een práchtig bijna zwart muildierveulen achter een witte merrie aan door de menigte.
Onze buurvrouw gaat met tot 3 losse veulens op pad. Zelfs 2-jarige hengstveulens. Dat laatste zou ik niet snel doen vanwege hun drang naar avonturieren.
Met een merrieveulen wat we gehouden hebben en dat nu 4 is kan het nóg.

Ik heb een muildier wat ik zelfs specifiek aangeschaft heb om haar los als bagagedrager mee te nemen. Dit is niet zo ongewoon als het Bokt(st)ers wellicht overkomt.
Wellicht dat ik dat nog ga doen maar op middenlange termijn is het pad veranderd en ga ik alleen met één paard op trektocht(en).

Samengevat.
1. Ik zou in NL geen handpaard meenemen omdat je dan verdeelde aandacht hebt.
2. Een handpaard aan een bit IS verkeerde behandeling = mis(be)handeling.

hc

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:31

Huertecilla schreef:
Het zou ook verkeerd gebruik zijn van een bit, omgekeerd en zeer schadelijk. Een bit is ontworpen om in de richting van de pommel bediend te worden. Naar voren eraan trekken verstoort de geometrie en is verkeerd. Bit in de mond van een handpaard is FOUT!


Ik heb verder geen verstand van het menemen van een 2e paard aan de hand, maar ik vind het een erg interessant topic.
Maar ik mag er toch vanuit gaan dat je een bit erin hangt als het handpaard te Hard gaat en niet als hij te Zacht gaat, dan trek je toch de goede kant op. Als hij niet doorloopt kun je het met een halster wel af en los je met een bit toch niks op, als hij te hard loopt kan ik me voorstellen dat je het niet meer redt zonder een bitje.
(nu weet ik niet of het verstandig is om hem mee te nemen als je een bit nodig hebt, maar das een ander verhaal)

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:04

lejo schreef:
Als hij niet doorloopt kun je het met een halster wel af en los je met een bit toch niks op, als hij te hard loopt kan ik me voorstellen dat je het niet meer redt zonder een bitje.
(nu weet ik niet of het verstandig is om hem mee te nemen als je een bit nodig hebt, maar das een ander verhaal)


Je slaat de spijker op de kop.
Een handpaard dient geleid te worden en voor leiden is een bit fout.
Een paard dat niet aan leiden toe is, is (nog) niet geschikt om als handpaard mee te nemen.

Nu jij dit voorbeeld geeft. Wat denk je dat er allemaal écht gebeurt als de ruiter een handpaard aan een bit probeert tegen te houden? Waar zet de ruiter die tegenhoudkracht dan tegen af, achterover leunend met de benen knijpend. Dat zijn hele sterke dríjvende! signalen voor het paard waarop die zit. Daar moet dus ook fors 'de rem' op etc.... Foute boel gewoon.

De moraal van dit verhaal is heel simpel - niet doen tenzij je heel goed weet wat je doet (en dat zijn maar héél weinig ruiters).

hc

Anoniem

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:47

Huertecilla schreef:
Morrie schreef:
eerlijk gezegd heb ik er geen seconde aan gedacht dat je een handpaard een bit in zou kunnen doen.....


Het zou ook verkeerd gebruik zijn van een bit, omgekeerd en zeer schadelijk. Een bit is ontworpen om in de richting van de pommel bediend te worden. Naar voren eraan trekken verstoort de geometrie en is verkeerd. Bit in de mond van een handpaard is FOUT!

Dat is jouw mening en opvatting Lachen Overigens loopt mijn handpaard náást mijn paard, en soms ook voor, maar zelden dat ze echt achter me loopt, omdat het handpaard harder loopt dan het rijpaard.

Als ik met handpaard rij, dan lopen de paarden altijd gewoon naast elkaar, en hangt het touw los zonder spanning. Ik heb het enkel vast, om voor de gelegenheid dat ik groot verkeer tegenkom, om dan het handpaard korter bij me te nemen en eventueel uit te wijken naar een dam. Dus ook een beetje sturen (dit doe ik dmv een zwaaiende beweging met het touw richting haar hals, zij weet dat ze daarvoor moet wijken). en ik heb haar dan wat korter beet (dus met spanning op het touw) zodat ze weet dat er iemand aan de andere kant van het touw is. En daardoor is ze braver / rustiger (ze is niet 100 % verkeersmak nee).

Daarnaast doe ik alles met handpaard, ik draaf en galoppeer dus ook. Soms komt het voor dat de paarden (met name in de wintertijden) erg fris en fel zijn. Ze willen dan wel eens uit joligheid harder gaan in galop dan ik wil (vanwege de ondergrond) het handpaard loopt dan harder dan het rijpaard. Door dan aan het touw te trekken rem ik haar af naast de stemcommando's.

In 90 % van de tijd met het rijden zit ik niet aan dat touw. Het is net voor die voorkomende gevallen dat ik persoonlijk een stukkie meer veiligheid wil hebben, en dat doe ik dus dmv een bit.

Overigens vind ik het wel verkeerd als je het handpaard 'mee' moet trekken. En dan heeft een weidehalster ook geen zin, want dan breng je druk achter de oren, en hoe reageert het paard daarop? Door te stoppen ja. Conclusie, ik blijf gewoon bij een hoofdstel met bit en tussenstukje met een veilige bullsnap sluiting. Dan weet ik zeker dat ik met name op het bit en dus de mond inwerk.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:09

Huertecilla schreef:
Het is hier vrij gewoon dat merries door een loslopend veulen gevolgd worden.
Twee weken terug op een feria hier achter de heuvel liep een práchtig bijna zwart muildierveulen achter een witte merrie aan door de menigte.
Ik heb een muildier wat ik zelfs specifiek aangeschaft heb om haar los als bagagedrager mee te nemen.

Het is wel duidelijk dat jij niet in NL woont, ik zou hier echt geen paard/veulen los mee durven nemen, al luisterd hij nog zo goed...

popeye2006
Berichten: 63
Geregistreerd: 06-09-06

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:20

Waarvoor geen hondenriem?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:28

Als ie lang genoeg is zou dat ook wel kunnen denk ik, nog nooit geprobeerd...

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:59

Maya schreef:
Huertecilla schreef:

Het zou ook verkeerd gebruik zijn van een bit, omgekeerd en zeer schadelijk. Een bit is ontworpen om in de richting van de pommel bediend te worden. Naar voren eraan trekken verstoort de geometrie en is verkeerd. Bit in de mond van een handpaard is FOUT!


Dat is jouw mening en opvatting Lachen


Ja , de spreekwoordelijke ene gek (wijsneus) kan meer vragen (in twijfel trekken) dan etc., maar dat maakt de gek nog niet wijs Pling
Een bit is op een bepaalde krachtrichting in de paardsnoet ontworpen. Feit, geen mening.
Draai je de krachtrichting op bit en in de snoet om, dat is de werking incorrect. Feit, geen mening.
Een bit is niet bedoeld om een paard aan te leiden. Feit, geen mening.

Het is mijn méning dat als een paard niet klaar is om weerstandsloos te leiden, het niet als handpaard mee kan.

Het is mijn méning dat wie die een bit in een handpaard hangt in ieder geval twéé fundamentele dingen niet begrepen heeft.

Verder is het met dit onderwerp net als met alle andere dingen.
1. Wat wil je ermee bereiken?
2. Bereik je dat op 'deze' manier?


hc

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:07

popeye2006 schreef:
Waarvoor geen hondenriem?



Píng.

Ik werk al járen vooral met een losse, niet (dicht)schuivende, lus om de hals aan een lang touw. Zeg halsring + verlengstuk.

Dit is echter de piek op de kerstboom. Zonder de juiste opleidingsstructuur eronder is dit géén goed idee.
Er is niets mis met een normaal leidhalster en bij correct gebruik ook niet met een touwhalster.

hc

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:23

Huertecilla schreef:
popeye2006 schreef:
Waarvoor geen hondenriem?



Píng.

Ik werk al járen vooral met een losse, niet (dicht)schuivende, lus om de hals aan een lang touw. Zeg halsring + verlengstuk.

Dit is echter de piek op de kerstboom. Zonder de juiste opleidingsstructuur eronder is dit géén goed idee.
Er is niets mis met een normaal leidhalster en bij correct gebruik ook niet met een touwhalster.

hc


Ik denk dat ze met hondenriem een vervanging voor het halstertouw bedoeld en geen halsband als vervanging voor het halster. Dus zo'n leren riem/touw met een stevige haak eraan.
Ik heb er ook een als gewoon halstertouw en het is wel erg prettig moet ik zeggen. Ligt lekker in de hand.

Lynn_Nikita

Berichten: 25494
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:33

mijn tip, als je het touw in handne wil nemen, doe handschoenen aan
ben zo in ziekenhuis terrecht gekomen, 2e en 3e graads brandwonden door een longeerlijn, omdat een hond uit de struiken spronge n de pony`s uit elkaar vlogen

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:29

of dus een leren hondenriem, die branden ook niet en je hebt goed grip. Knipoog

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 23:40

Bedankt voor degenen die gereageerd hebben.
En hun mening hierover hebben gegeven.

ik heb inmiddels een nieuw touw laten maken bij de zadelmaker.
Mooie lengte, en ligt goed in de handen.

vandaag weer op buitenrit geweest met hun beide.
Zelfs gedraafd, ging super.

wel heb ik bij beide paarden een bit, en hoofdstel in wanneer we op buitenrit gaan.
Lorain hobbelt gezellig naast moeders mee, en is op stem te 'besturen'.
Dus er komt weinig druk op het bit, en het feit dat ik haar hiermee mis'be'handel ben ik het niet mee eens.
Ik trek mijn paard niet mee, omdat ik een blokje om wil.

breng hun ook gewoon beide naar het land, zonder zadel, halsters om, en ik op moeders.
Vanuit die basis ben ik dit uit gaan breiden tot buitenritjes.

vandaag de 2e keer en het ging weer super!

Royale
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-04-07
Woonplaats: Flevoland

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:45

Ik zou een longeertouw gebruiken, evt kun je een wat goedkopere nemen, en als je een beetje handig bent met naald en draad, een stukje eruit knippen en aan elkaar naaien. Mijn vriendin heeft dat ook gedaan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25494
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:09

hoe een stuk uitknippen en vastnaaien, is toch de hele stevigheid van touw weg, als paard trek, waarvan dan ook, is at het zwakke punt en breekt het misschien

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 02:15

Huertecilla schreef:
Het is mijn méning dat als een paard niet klaar is om weerstandsloos te leiden, het niet als handpaard mee kan.


Huertecilla schreef:
Ik werk al járen vooral met een losse, niet (dicht)schuivende, lus om de hals aan een lang touw. Zeg halsring + verlengstuk.


Moet een paard nu los, aan een halster of aan een halsband mee?

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 07:13

volgens mij moet ie volgens HC NIET mee.....tenzij..... (zie boven)

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Pony, als handpaard mee op buitenrit.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:02

Morrie schreef:
volgens mij moet ie volgens HC NIET mee.....tenzij..... (zie boven)


Correct. Ook helemaal juist een vette 'NIET', kleine 'tenzij'.

hc