asociaal in het verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:39

Huertecilla schreef:
wendyashley schreef:
De uitspraak over dat veel mensen niet op een paardenrug thuis horen vind ik een hele vreemde opmerking, je kunt je ook afvragen of het wel terecht is dat mensen hun rijbewijs halen als ze toch schijt hebben aan de overige weggebruikers.


Mernsen die met rijbewijs aso rijden horen inderdaad OOK niet op de weg. Je snapt het.

Citaat:
Jij vind het een kunst om op jouw manier te rijden, wij vinden het een kunst om je in nederland te paard in het verkeer te begeven.
[/quote


Wederom tegen beter weten in jijbakken op grond van vooroordeel en onkunde over hoe ik hier rij en bovendien in het geheel irrelevant.

hc


Vooroordelen? en onkunde? Oke wat jij wil joh, ik snap best dat een bergpad vol risico's zit en dat het een goede rijvaardigheid vereist, maar dat is tegenwoordig ook het geval hier in nederland al hebben we hier geen bergpaden.
Verder intresseer ik me ook niet in jouw manier van rijden.

En idd horen aso's hun rijbewijs niet te halen maar helaas begint dit gedrag pas na het examen.
Zolang de bestuurders een ruiter+paard een steeds vreemder object in het verkeer vinden en het een sport vinden om ongelukken te veroorzaken, zoek ik liever de veiligheid op en houd ik mij dus niet aan de regels.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:50

Op zich is het ook niet zo vreemd dat de meeste automobilisten er niets van weten. In mijn theorieboek worden wel 3 regels gewijdt aan ruiters, vee en trekdieren. Er staat niet eens bij waar ze eigenlijk op de weg horen... Dat paarden kunnen schrikken. Of dat het verstandig is om een groep paarden in een keer te laten passeren!

Terwijl er bij bromfietsen een enorm verhaal staat over onverantwoordelijke jeugdige bestuurders. Scheve mond

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:18

Huertecilla schreef:
wendyashley schreef:
De uitspraak over dat veel mensen niet op een paardenrug thuis horen vind ik een hele vreemde opmerking, je kunt je ook afvragen of het wel terecht is dat mensen hun rijbewijs halen als ze toch schijt hebben aan de overige weggebruikers.


Mernsen die met rijbewijs aso rijden horen inderdaad OOK niet op de weg. Je snapt het.

Citaat:
Jij vind het een kunst om op jouw manier te rijden, wij vinden het een kunst om je in nederland te paard in het verkeer te begeven.


Wederom tegen beter weten in jijbakken op grond van vooroordeel en onkunde over hoe ik hier rij en bovendien in het geheel irrelevant.

hc


Wat aardig van je om te vermelden dat wendy t snapt.

Maar laat ik je er even aan herinneren dat JIJ ook vooroordeeld over het feit dat menig ruiter niet op een paardenrug thuis hoort.
Dus schei uit met dat tegenstrijdig gepraat.

En idd wil jij je hoger voor doen dan je bent, met je uitspraken.
Praat in normale taal, zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt en niet alleen de volwassene!

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:03

Tomaatje schreef:
Op zich is het ook niet zo vreemd dat de meeste automobilisten er niets van weten. In mijn theorieboek worden wel 3 regels gewijdt aan ruiters, vee en trekdieren. Er staat niet eens bij waar ze eigenlijk op de weg horen... Dat paarden kunnen schrikken. Of dat het verstandig is om een groep paarden in een keer te laten passeren!

Idd, erg slecht! Dus daarom moeten de ruiters denk ik vooral gewoon op zichzelf en hun paard passen en er idd maar niet van uitgaan dat automobilisten weten hoe het hoort, want de groep die het wel weten zal klein zijn denk ik....

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:25

eowyn04 schreef:
En idd wil jij je hoger voor doen dan je bent, met je uitspraken.
Praat in normale taal, zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt en niet alleen de volwassene!

eowyn04 schreef:
Hoe jij rijdt intressereerd me niet.
Maar ik heb in je profiel gekeken, nou wat is daar zo bijzonder aan?


Als het je niet interesseert, lees het dan niet Clown Niemand verplicht je dat Knipoog

In mijn ogen spreekt HC niemand persoonlijk aan, maar jij trekt het je wel persoonlijk aan en reageert persoonlijk Lachen

En het is een feit dat steeds meer mensen het kunnen veroorloven om een paard te hebben, dus zijn er steeds meer mensen te paard óók op de weg. En ze kunnen niet allemaal even goed rijden

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:35

Tomaatje schreef:
Op zich is het ook niet zo vreemd dat de meeste automobilisten er niets van weten. In mijn theorieboek worden wel 3 regels gewijdt aan ruiters, vee en trekdieren. Er staat niet eens bij waar ze eigenlijk op de weg horen... Dat paarden kunnen schrikken. Of dat het verstandig is om een groep paarden in een keer te laten passeren!

Terwijl er bij bromfietsen een enorm verhaal staat over onverantwoordelijke jeugdige bestuurders. Scheve mond


Precies wat ik al zei. In NL wijdt men niet bepaald veel aandacht aan paarden/ruiters op de weg, vandaar waarschijnlijk de vele asociale automobilisten e.d.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:42

Nicolletje schreef:
eowyn04 schreef:
En idd wil jij je hoger voor doen dan je bent, met je uitspraken.
Praat in normale taal, zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt en niet alleen de volwassene!

eowyn04 schreef:
Hoe jij rijdt intressereerd me niet.
Maar ik heb in je profiel gekeken, nou wat is daar zo bijzonder aan?


Als het je niet interesseert, lees het dan niet Clown Niemand verplicht je dat Knipoog

In mijn ogen spreekt HC niemand persoonlijk aan, maar jij trekt het je wel persoonlijk aan en reageert persoonlijk Lachen

En het is een feit dat steeds meer mensen het kunnen veroorloven om een paard te hebben, dus zijn er steeds meer mensen te paard óók op de weg. En ze kunnen niet allemaal even goed rijden


Gelukkig geen verplichtingen.
Maar als iemand zo hoog voordoet, dan kijk je toch even in t profiel, want je wordt nieuwsgierig.

En ik trek het me niet persoonlijk aan hoor.
Ik rijdt evengoed wel met mijn paard over straat, wat HC er ook van zegt.

En nee mensen kunnen niet allemaal evengoed rijden, maar gun ze wel het plezier van buiten rijden.
En ik snap ook wel dat als je niet goed kunnen rijden dat buiten rijden " gevaarlijk" is.
Maar ze kunnen ook leren.

Maar dit is mijn mening en HC heeft zijn mening.
Alleen sommige uitspraken vind ik niet mijn ding en ook zijn woord-uitdrukking.
Nou even goeie vrienden hoor.
Alleen HC zegt het, maar ik zeg t ook.
Maar daar zijn discussies voor en ik ben helemaal niet boos of wat dan ook op HC.
Hopelijk komen we in een ander topic elkaar tegen en zijn we helemaal met elkaar eens.

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:50

Ik sluit me aan bij eowyn
Er zijn mensen die niet zo goed kunnen rijden en mensen die het wel goed kunnen.
Maar iedereen leert en blijft leren.
Maar gun iedereen het rijden die het graag doen en met liefde doen.

Titelroaske
Berichten: 10
Geregistreerd: 08-07-07

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 20:52

ik lees dat bijna iedereen die hier een berichtje heeft achter gelaten wel eens problemen heeft gehad met bestuurders in het verkeer en dit probleem is ook al een keer op te tv geweest bij blik op de weg.
Daar ging het inderdaad over hoe je een paard mag passeren 9 van de 10 mensen die ze die vraag hebben gesteld wisten het niet.
Ik vind dat ze waar veel paarden buiten op de weg komen bv bij een manege,pensionstal enz een verkeers bordje moet komen staan pas op paarden. dat doen ze in mijn omgeving ook met koeien pas op koeien.Je maakt de bestuurder van welk voertuig dan ook wel attent dat hij moet opletten.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:33

Nu wordt er wel gezegd dat je eigenlijk niet eens op de weg mag komen met je paard, en al helemaal niet als je als ruiter zijnde (misschien wel door de ogen van een ander) niet geschikt wordt bevonden om deel te nemen aan het verkeer.
Maar waarom accepteren we het dan wel van kinderen waarvan net de zijwieltjes van de fietsjes af zijn?

Begrijp me a.u.b niet verkeerd, ik heb werkelijk NIETS TEGEN kinderen in het verkeer.
Sterker nog, ik hou er extra rekening mee. Ook bij het inhalen.
Neem de bocht net even iets ruimer, zodat wanneer het kind komt te vallen, niet meteen onder mijn auto ligt.
Want het blijft een kind, en dus wat onvoorspelbaar.

Ik hou ook altijd extra rekening met motorrijders omdat zij extra kwetsbaar zijn in het verkeer.

Waarom kan deze gedachtengang dan niet toegepast worden bij ruiters met hun paard?

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 02:19

eowyn04 schreef:
En nee mensen kunnen niet allemaal evengoed rijden, maar gun ze wel het plezier van buiten rijden.
En ik snap ook wel dat als je niet goed kunnen rijden dat buiten rijden " gevaarlijk" is.
Maar ze kunnen ook leren.

De openbare weg zonder begeleiding of ervaren gezelschap lijkt me niet de beste plek

Valina schreef:
Waarom kan deze gedachtengang dan niet toegepast worden bij ruiters met hun paard?

Volgens mij is het wel de bedoeling Ja en ik ervaar zelf dat 80 % van het overige verkeer het ook doet, hoor.
Tenminste; op de weg waar ik rij:
foto
moeten ze wel rustig aan rijden, wie of wat ze ook passeren Vork
Er zijn ook wegen waar zo toch wel hard rijden, of er nou een paard, kind of wat dan ook dat kwetsbaar is aanwezig is.

Wat ik ook hinderlijk vind is als er een club motoren lanskomt en je gaat ruim opzij, dat de voorste niet even gebaart dat er nog 25 achteraan komen Clown

De meeste mensen (overig verkeer, automobilisten) verwachten trouwens ook dat het paard verkeersmak genoeg is om mee op de weg te lopen.
De meesten vergeten voor het gemak dat je je paard niet verkeersmak kan maken zonder verkeer Lachen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 03:18

Ik heb dit doorgelezen, en heb niet álle reacties gelezen, maar het valt me op dat HC wel erg aangevallen wordt.

HC zegt het gewoon boem, pats, direct en recht voor z'n raap, maar ik moet heel eerlijk zijn, en ik denk dat er meer mensen met mij eerlijk zouden moeten zijn, dat HC wel een punt heeft.

Regels zijn regels, en daar hoort men zich aan te houden. Jammer genoeg gaat dat vaak fout, maar dat kom van beide kanten. Er zijn inderdaad vaak mensen die geen benul hebben van paarden, en hoe ze kunnen reageren.

Neem bijvoorbeeld toen ik voor de tweede of derde keer met mijn perdje buiten ging, voor het eerst op een wat drukkere weg. (dat het een shet is, en dat ik ermee wandel maakt in dit geval niets uit, ik moest op de weg lopen met een jong (beresterk) en onervaren paard de weg op).
Iedereen rijdt gewoon door, begrijpelijk, want hoewel je een paard moet beleren en verkeers mak moet maken, mág je er inderdaad niet van uitgaan dat iedereen dit telepatisch op kan pakken. Mijn oom, die had ik de dag vantevoren nog verteld dat ik voor het eerst de 'grote' weg met haar op ging, en dat ik het spannend vond, omdat je nooit 100% zeker weet of je paard het wel zo goed op zal pakken als je denkt.

Komt als een gek aanrijden, toetert 'TOEEETOEOEOEOTtoettoetTOEEEEEEET', geeft groot licht signalen (gelukkig overdag Clown). Gelukkig wist ik dat dit soort dingen ook kunnen gebeuren, en hadden we dit op het erf ook geoefend.

Ik vind dat daarin ook de 'essentie' ligt. Weet wat je kunt verwachten van je paard, weet wat je kunt verwachten van het verkeer, en zorg zo goed mogelijk dat je paard erop voorbereid is. Natuurlijk kun je niet alle situaties overzien, en er zíjn ook van die l°llos die vlak langs je paard af sjezen met een allejezese vaart, maar over het algemeen mag, en kun je verwachten, en is het mijn ervaring te paard, met paard aan de hand, en als automobilist, dat mensen zich niet zomaar aso gedragen. Dat er rotte appels tussen zitten, natuurlijk, maar ik ben van mening dat je je paard en jezelf daarop ook kunt trainen, en zelfs (gewaagde uitspraak Clown) dat het je taak als ruiter is om dat te doen.

Guardian
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: ik in Purmerend, knol in eemnes

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 03:40

De gevoelens van onbehagen van de ruiters in het verkeer zeggen erg veel over... de ruitervaardigheid Pling

hc[/quote]

misschien in sommige gevallen ja,
maar neem nou de situatie van mijn zusje en de familie haf...
zusjelief is na de les op weg terug naar de wei en dat is een half uurtje stappen met de knol.
nou moet ze door een straatje heen waar bijna nooit auto's rijden en als ze er al rijden dan kunnen ze er maar met een per keer doorheen, het is daar gewoon nauw en er staan heggen aan beide zijdes zonder berm dus moet ze wel op de weg. (het is trouwens een 30 km zone)
afijn, zusjelief banjerd met de knol door dat straatje heen en dr komt een man achter haar rijden in een gloednieuwe BMW en begint te douwen, maar zussie kan geen kant op, dus dan maar doorlopen en hopen dat ze het zijstraatje kan bereiken zonder dat er ongelukken gebeuren...
de hele tijd op weg naar dat zijstraatje om de knol in te parkeren zodat die man erlangs kan loopt hij te douwen zn motor hoge toeren laten draaien enz enz...
komt ze eindelijk aan bij het zijstraatje, parkeerd de knol daar zodat die lastpak erlangs kan, wilt ie dr zo snel langs dat zij nog niet eens goed en wel dr in staat en hij al voorbij knalt en de knol raakt met zn bumper!!
hij is gewoon doorgereden maar had een fikse buts in zn nieuwe auto en gelukkig hadden de knol en zussie niks, behalve de schrik dan...
dat soort automobilisten walg ik als automobilist heel erg van en ik had die man ook met liefde zn auto uitgetrokken om hem een lesje "hoe rij ik veilig langs een paard" te geven...

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:17

khirshanta
Ik rij m,n hele leven al paard en heb al veel mee gemaakt.
Maar wat jij zegt over je kent je paard klopt.
Maar je weet nooit wat een dier kan doen.
M,n pa reed al jaren met zijn fries en die gaf nergens om maar bleef altijd alert.
Komt op een gegeven moment langs een sloot en aan de andere kant een hele drukke weg.
Uit de sloot komt een hond springen en aan de andere kant komen er een paar brommer rijders die het leuk vinden om het paard om zijn kont te klappen onder het rijden dat dier schrok zich een ongeluken vloog opzij en daarna de andere kant op.
Maar er kwamen meer brommers die er op een centimeter langs reden en het paard sprong op 1 van de jongens.
Een paard wat in zijn 10 jaar zolang red mn pa al overal heen nog nooit 1 stap verkeerd had gedaan of geschrokken was.
En nu gebeurde er wel wat.
Een dier kun je niet van te voren inschatten wat ze doen.
Het moet van 2 kanten komen om veilig over de weg te gaan.
Ook al heb je je paard onder controle.
Maar die HC zegt dat er maar 5% van de ruiters kan rijden en de rest niet.
En dan maar niet op een paard moeten gaan.
Hij moet iedereen in zijn waarde laten dat doen wij ook bij hem.
Hij houd er ook een andere manier van rijden op na en dat vind ik prima maar doe niet net of je de enige bent die op een paard kan en mag.
Goed er zijn ruiters die er niet op moeten stappen maar er zijn er genoeg die het wel goed kunnen en nog beter dan hij.
Hij kwets hier altijd mensen mee en ik vind dat niet nodig.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:36

Citaat:
Maar die HC zegt dat er maar 5% van de ruiters kan rijden en de rest niet.
En dan maar niet op een paard moeten gaan....Hij kwets hier altijd mensen mee en ik vind dat niet nodig.


Dat schreef hc níet, die schreef dat 99% niet in het verkeer dient te gaan voor ze de regels kennen en samen met hun paard voldoende vaardigheid hebben om de overige verkeersdeelnemers niet in gevaar te brengen.

Het is vervelend dat veel lezers zich door mijn schrijven gekwetst voelen doch voor die lezers zou dat een helder signaal naar henzelf moeten zijn. Als het spiegelbeeld jou niet aanstaat moet je daar wat aan doen, niet aan de spiegel of degene die deze ophoudt.

Even een kleíne illustratie.
Een ruiter hoort op de rijbaan. Punt. Dat staat in de wegenverkeerswet. Die rijbaan heeft aan de rechterkant een doorgetrokken witte streep Pling
Nu begrijp ik best dat je soms kiest de berm in te gaan. Het is echter wel een verkeersovertreding dus daar moet je dan een zeer zwaarwegende DIRECTE reden voor hebben.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:53

khirshanta schreef:
Ik heb dit doorgelezen, en heb niet álle reacties gelezen, maar het valt me op dat HC wel erg aangevallen wordt.

HC zegt het gewoon boem, pats, direct en recht voor z'n raap, maar ik moet heel eerlijk zijn, en ik denk dat er meer mensen met mij eerlijk zouden moeten zijn, dat HC wel een punt heeft.

...

Ik vind dat daarin ook de 'essentie' ligt. Weet wat je kunt verwachten van je paard, weet wat je kunt verwachten van het verkeer, en zorg zo goed mogelijk dat je paard erop voorbereid is.

....

Natuurlijk kun je niet alle situaties overzien, ... ,maar ik ben van mening dat je je paard en jezelf daarop ook kunt trainen, en zelfs (gewaagde uitspraak Clown) dat het je taak als ruiter is om dat te doen.


en zo simpel is het.
Zeur niet, hou je eígen broek op en geniet van het leuke.

hc

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:31

Huertecilla schreef:
Citaat:


Even een kleíne illustratie.
Een ruiter hoort op de rijbaan. Punt. Dat staat in de wegenverkeerswet. Die rijbaan heeft aan de rechterkant een doorgetrokken witte streep Pling Nu begrijp ik best dat je soms kiest de berm in te gaan. Het is echter wel een verkeersovertreding dus daar moet je dan een zeer zwaarwegende DIRECTE reden voor hebben.

hc



Als je naast die doorgetrokken witte streep wilt blijven moet je wel een heeeel smal paard hebben.... ik geloof dat het op de weg waar wij aan wonen zo'n 20 cm is....
Of bedoelde je dat niet met die streep?

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:50

HC
Jij kent de lezers niet dus oordeel daar niet over.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:22

@ pearlie, er wordt juist bedoeld dat je op de rijbaan moet blijven. Niet ernaast.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:48

Maar even om weer de rust de krijgen, voordat het een aanvallluuuuuuh topic wordt (heb er zelf onbedoeld een gehad, enkel goede bedoelingen) en je wordt er zo moe van.

HC heeft simpel weg een heel goed punt. Je weet wat je tegen kunt komen in het verkeer, en het is ook jouw taak als ruiter jezelf en je paard daarop voor te bereiden. Verder hoor je je gewoon aan de regels te houden.

Van de andere kant, en ik meen gelezen te hebben dat HC daar best begrip voor op kán brengen, zijn er situaties waarin het begrijpelijk is dat je je niet aan de regels houdt. Als je per direct uit moet wijken bijv.

Persoonlijk moet ik zeggen dat je je paard op aso's heel goed voor kunt bereiden, maar idd tot op bepaalde hoogte.

Verder wil ik, ja, als kleine mede bokker, vragen of we de discussie wel on topic kunnen houden. Taalgebruik verschilt van persoon tot persoon, en is (imo) dan ook geen aanvalspunt. Zoiets gaat van kwaad naar erger, en dan ben je letterlijk aan het komma ne.ken.

Ik weet het, ik ben geen mod, geen bemiddelaar, maar iedereen blijft hier op z'n strepen (middenstreep, zijstreep, welke streep dan ook) staan, en binnen de kortste keren (begint het nu al wat op te lijken) is het hek van de dam met het moddergooien.

_Laura__
Berichten: 152
Geregistreerd: 04-04-07

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:50

ander verkeer houd inderdaad vaak geen rekening met ruiters en houden er ook geen rekening mee dat paarden kunnen schrikken!
ze gaan je met volle snelheid voorbij of rijden vlak langs je

Yentl_

Berichten: 1874
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Piershil

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:53

vorige keer heb ik iets raars meegemaakt!
we reden door een natuurgebied met brede fietspaden, en er kwam een wielrenner achter ons aan en die gaf een grote schreeuw dat we aan de kant moesten. dus ik zei tegen diegene voor me dat ze aan de kant moest, wat ze ook naar mijn idee snel genoeg deed. rijd die wielrenner langs en geeft het paard van diegen voor me een ontieglijk harde klap op zijn kont. en daarbij riep hij paasei! zijn hand stond gewoon op Odins kont Bloos! ik stond echt versteld. die wielrenners denken ook echt dat ze alle recht van de wereld hebben. wij mochten inderdaad volgens mij niet op het fietspad, maar we reden netjes langs de kant en dan nog zo'n agressieve reactie gaat er bij mij niet in!

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:10

Ipsilonka schreef:
@ pearlie, er wordt juist bedoeld dat je op de rijbaan moet blijven. Niet ernaast.


Oke, ikke snap. Ik dacht dat er bedoeld werd dat je dus naast die streep kon rijden en de auto's binnen de streep, maar bij nader inzien was dat vrij onnozel Bloos

Idd zo'n streep geeft aan dat je er niet buiten mag.
Toch blijf ik die regel onbegrijpelijk. Zowel voor de ruiter als voor het overige verkeer is het levensgevaarlijk om op de rijbaan te rijden! In de berm geeft veel minder overlast. Op het fietspad ook, het blijft voor een fietser altijd gemakkelijker aanpassen/uitwijken dan voor een auto die minimaal 80 km/uur sjeest.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:18

Yentl_ schreef:
....die wielrenners denken ook echt dat ze alle recht van de wereld hebben. wij mochten inderdaad volgens mij niet op het fietspad, maar .....


en wat denk jij dan blijkbaar Knipoog

Kijk, als verkeersdeelnemer heeft een ruiter de plicht direct gevaar te voorkomen en mag in een dergelijk geval zonder meer over de doorgetrokken zijstreep de berm in. De bestuurder van een paard mag daar echter verder niet rijden. Simpel en helder verkeersregel = wet en maakt niet uit of een club daar wat anders van vindt.

Ook is het basisregel dat je voorrang dient te kríjgen, niet mag némen en juist de meest kwetsbare verkeersdeelnemers dienen het meest hun eigen gezonde verstand te gebruiken.
Als ruiter weet je dat je de verantwoordelijkheid hebt naar jouw paard en voor de dierlijkheid van de mogelijke reactie van dat vervoermiddel naar de rest van het verkeer. Dat ligt bij joú want jíj bent de ruiter.

Poep gebeurt en naar een ander wijzen is.... zinloos. Ga opzij, stap af, haal je schouders op, wat-ook. Zorg dat jíj weet hoe het hoort, verwacht het onverwachte, wees hoffelijk en geniet.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:29

pearlie schreef:
Op het fietspad ook, het blijft voor een fietser altijd gemakkelijker aanpassen/uitwijken .....


Wederom lees ík hier de omgekeerde wereld. Waarom moet die fietser zich aanpassen?
Wellicht dat je het anders, mbt het snelheidsverschil bedoelt?
Dat snelheidsverschil onveilig is, is helder, dus een paard op het fietspad is wat dat betreft logischer dan op de rijbaan ja. Zonder meer. Dat is echter het punt niet. Het is niet aan de ruiter dit te beslissen want het is nu eenmaal verkeersregel.
Begin een actiegroep, mobiliseer de anwb, weetikveel, maar realiseer je ondertussen dat het naar eigen goeddunken wel/niet toepassen van regels anarchie is en je élk recht van spreken ontneemt. Wie de regels om te beginnen al niet kent heeft dat recht van spreken nooit gehad....

hc