asociaal in het verkeer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:36

Huertecilla schreef:
pearlie schreef:
Op het fietspad ook, het blijft voor een fietser altijd gemakkelijker aanpassen/uitwijken .....


Wederom lees ík hier de omgekeerde wereld. Waarom moet die fietser zich aanpassen?
Wellicht dat je het anders, mbt het snelheidsverschil bedoelt?
Dat snelheidsverschil onveilig is, is helder, dus een paard op het fietspad is wat dat betreft logischer dan op de rijbaan ja. Zonder meer. Dat is echter het punt niet. Het is niet aan de ruiter dit te beslissen want het is nu eenmaal verkeersregel.
Begin een actiegroep, mobiliseer de anwb, weetikveel, maar realiseer je ondertussen dat het naar eigen goeddunken wel/niet toepassen van regels anarchie is en je élk recht van spreken ontneemt. Wie de regels om te beginnen al niet kent heeft dat recht van spreken nooit gehad....

hc


In noodgevallen bedoel ik..... Als een paard schrikt en opzij springt of even 123 niet aan de kant wil... (en nou zal er wel gezegd worden dat je dan niet met je paard de weg op moet, maar het blijven dieren en zelfs de braafste bok doet wel eens een stap verkeerd).
Naar mijn mening moet je je aanpassen aan elkaar en heeft een paard evenveel recht op de weg als de fietser. Bij ons passeert iedereen elkaar vriendelijk en als je een fietser of brommer vraagt voorzichtig te passeren dan doen ze dat gewoon.

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:54

Tja....ik maak ook genoeg mee in het verkeer. Het lijkt of iedereen wel een steeds korter lontje krijgt.....Iedereen heeft altijd haast en haastige spoed....? Ik woon in een gebied waar we alleen hele smalle b-wegen hebben. Auto's kunnen elkaar niet passeren, de een moet wachten in een "uitstee" tot de ander voorbij is. Met mijn paard maak ik dan ook t nodige mee. Zo nam laatst een busje, met open laadbak met daarin een handgrasmaaier waarvan de handvatten een halve meter uitstaken, de bocht wel erg krap. Hij had geen tijd om effe twee seconden te wachten totdat ik een uitstee bereikt had, ik bleef met mijn been achter de handvatten van die grasmaaier hangen. Ik schreeuwde t uit van de pijn maar die bestuurder had niet eens wat in de gaten!!! Voor t zelfde geldt had ie een fietser onthoofd!!! Ook zijn er idd automobilisten die denken dat de weg letterlijk van hen is. Rakelings langs rijden, toeteren, en met groot licht klieren is aan de orde van de dag. Nu dank ik GOD op mijn blote knietjes dat ik zón ontzettend lief dier heb die werkelijk zo braaf is dat t haar allemaal niets interesseert. Ik help nu een vriendin om haar paardje ook zo verkeersmak te krijgen, we gaan regelmatig met z'n tweeen op pad. Ik heb wel gemerkt dat als je OVERDAG MET ZÓN LICHTGEVEND VESTJE RIJD het overige verkeer wel ineens veeeel meer respect voor je heeft. Je ziet er dan gevaarlijker uit of zo? Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die wel t beste met je voor hebben hoor! Sommigen houden echt (soms overdreven) veel afstand of zetten zelfs hun motor of lichten uit!! Deze mensen bedank ik dan ook altijd uitbundig. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk rekening te houden met mijn overige weggebruikers en het kost mij ook vaak zat moeite on niet boos te worden en niet te gaan schelden... maar dat helpt toch allemaal niets. Ook heb ik van een vriendin gehoord dat als bijv. een automobilist bewust naast je gaat rijden en gaat zitten klieren om je paard te laten schrikken dat ze poging tot doodslag ten laste gelegd kan worden! je moet dan natuurlijk wel t kenteken e.d. onthouden. Verder zou ik t ook wel zo sociaal vinden van een aantal ruiters en amazones om de poep van je paard in ieder geval in het kantje van de weg te schuiven...er zijn zat mensen die zich daar ook groen en geel aan ergeren, wat ook weer z'n weerslag heeft op t gedrag van die mensen als ze een paard tegen komen. Want zeg nou zelf....als je met je rolstoel eerst door de paardenpoep moet en vervolgens met die vieze bandjes weer je huis in moet..wordt je niet echt blij van niet? Ik zelf maak ook vaak gebruik van fiets- en of wandelpaden in een park in de buurt. (Andere uitrijmogelijkheden zijn er helaas niet in de buurt)Er wordt een gedoogbeleid gevoerd, waar ik heel blij mee ben. Ook daar krijg ik wel eens scheldpartijen over me heen. Voornamelijk van hondenbezitters die hun hond los laten lopen en ze eigenlijk niet onder controle hebben. Ik leg ze dan ook altijd vriendelijk uit dat hun hond ook niet los mag lopen daar... Ik zet mijn paard stil en dan is de lol voor die honden er wel gauw vanaf. Ik ga het laatste jaar ook geen discussies meer aan want t helpt gewoonweg niet. Ik laat ze maar in hun waarde en stap dan maar weg. Het ge-emmer zal waarschinlijk altijd wel bijven en ik hoop alleen maar dat VVN meer aandacht blijft besteden aan dit probleem. De paardensport is een van de snelst groeiende sporten in ons land. Laat je plezier in het rijden op de weg alsjeblieft niet vergallen door zón stel sukkels en let af en toe ook op je eigen gedrag..dan komen we al een heel eind. Groetjes, Tessa.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:23

Huertecilla schreef:
pearlie schreef:
Op het fietspad ook, het blijft voor een fietser altijd gemakkelijker aanpassen/uitwijken .....


Wederom lees ík hier de omgekeerde wereld. Waarom moet die fietser zich aanpassen?
Wellicht dat je het anders, mbt het snelheidsverschil bedoelt?
Dat snelheidsverschil onveilig is, is helder, dus een paard op het fietspad is wat dat betreft logischer dan op de rijbaan ja. Zonder meer. Dat is echter het punt niet. Het is niet aan de ruiter dit te beslissen want het is nu eenmaal verkeersregel.
Begin een actiegroep, mobiliseer de anwb, weetikveel, maar realiseer je ondertussen dat het naar eigen goeddunken wel/niet toepassen van regels anarchie is en je élk recht van spreken ontneemt. Wie de regels om te beginnen al niet kent heeft dat recht van spreken nooit gehad....

hc


helaas is er in nederland vrijheid van meningsuiting, dus gaat dat niet door.
er zijn genoeg a-sociale ruiters en genoeg a-sociale andere bestuurders, de regels zijn er voor beiden maar van beide kanten worden die in het niet gegooid.

klein voorbeeldje: ik wandel 2x in de week met mijn verzorgshetje,en als dat aan jouw had gelegen had ik niet morgen wandelen aangezien ik op de rijbaan moet?
ieder zijn mening, dat respecteer ik ook, maar alle mensen over 1 kam scheren is ook wel een beetje TE.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:46

Je mag met je shet, als je aan de wandel bent, rustig op de stoep lopen. Als je op je paard rijdt, en je in feite de bestuurder van een voertuig bent, moet je op de rijbaan. Wat HC zegt is dat het inderdaad logischer zou zijn op de fietspaden te mogen rijden, maar dat mag nu eenmaal niet. Of het nu veiliger is of niet (niemand zegt niet dat het niet veiliger is), de wet zegt simpel weg dat het niet mág, en je kunt niet waar je maar wil de regels aan je laars lappen. Als iedereen denkt 'ik vind dat veiliger' (ook al is het zo), wil dat niet zeggen dat je dat mag gaan doen.

Ik ben het ermee eens dat je als je de regels willens en wetens aan de kant schuift, je inderdaad geen recht van spreken hebt over andere weggebruikers. Ik denk dat de meesten wel eerlijk moeten zijn, als je de regels al helemaal niet ként, het nogal grof is anderen te bekritiseren, hoe aso die ook zijn.

Verkeer is samenwerken. Krapjes genomen: iedereen hoort zich aan de regels te houden, en tegelijkertijd hoort iedereen redelijkerwijs rekening te houden met anderen. Wanneer het onveilig wordt, terwijl je je aan de regels houdt, is het een heel ander verhaal. Nood breekt wet.

Bovendien is er nog niemand over één kam geschoren, het is altijd non-persoonlijk over mensen die zich wel aan de regels houden en mensen die zich niet aan de regels houden gegaan

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:59

Huertecilla schreef:
Wel, 'die automobilisten' hebben tenminste nog een rijbewijs.
Hoeveel ruiters op de openbare weg kennen de verkeersregels? 5% is hoog ingeschat als ik op de reacties op Bokt afga.
Dát vind ík nu asociaal, dat 95% van de ruiters zich fundamenteel al niet aan de Lijst houdt door te beginnen met die niet te kennen Gestoord

hc


ik vind dat je het allemaal leuk formuleerd hoor, maar iedereen heeft hier dagelijks te maken met het verkeer, je ontkomt er niet aan, naar je werk, even boodschappen doen etc. dus ik denk dat ruiters wel degelijk bewust zijn van hun positie in het verkeer, en hooguit wat begrip vragen van de mensen zoals sommige jongeren.

ik ben heel sociaal als ik met mijn m zo fiepaard naar buiten ga. maar ik kan het ook niet uitstaan dat op het moment dat ik bezig ben om achter iemand anders te rijden, oom fietsers doorgang te geven (jaja, slecht ben ik he, ik rij liever op het fietspad dan op een 60 weg, waar ze overigens liever 120 rijden) dat die fietsers al vanaf 200m beginnen te pingelen met die bellen... dan denk ik.. ik zag u al aankomen, ik bén bezig om mijn pony achter mijn mede ruiter met paard te zetten en dan gaan ze nog lopen jengelen ook?! he.. ik hou rekening met jullie, beetje begrip dat het een klein minuutje kost om mijn pony in te houden en erachter te zetten!

bovendien ging het topic -dacht ik zo te begrijpen- over de asociale weggebruikers, die jongeren op scooters, die automobilisten die er echt persé op dat smalle stuk nog met 60 langs willen. het ging dus niet over de sociale weggebruikers, die er natuurlijk ook zijn. en ik geloof ook best dat er mensen zijn die asociaal zijn als ze te paard de weg op gaan. maar de meeste zorgen voor een zo veilig mogelijke situatie voor paard, ruiter en mede-weggebruiker..

kleine edit: als je onderzoek wil doen naar ruiters in het verkeer.. moet je niet bokt nemen als onderzoeksplaats.. waarvan de helft (mensen jonger dan 18) nog niet eens weet hoe het verkeer precies werkt, zelfs al zijn ze op de fiets of brommer én de andere helft zich heel anders voordoet dan hij/zij daadwerkelijk is.. internet is immers heel anders dan irl

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:40

khirshanta schreef:
Je mag met je shet, als je aan de wandel bent, rustig op de stoep lopen.


Euh, kijk dat eens na. Volgens mij ben je strikt genomen dan nog steeds een 'bestuurder'.

hc

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:14

HC heeft gelijk.... de regels zijn zo maf dat je zelfs met een paard aan de hand wettelijk op de weg hoort. Want je bent bestuurder.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:21

Er is trouwens wel een verschil tussen twee verschillende soorten verkeersdeelnemers en volgens mij lopen die hier een beetje door elkaar.
Je hebt de soort die moedwillig paniek wilt zaaien. Noem ze de "bushokjesbrommertypes" (bbt's) en daarnaast heb je de mensen die het goed bedoelen maar het gewoon echt niet weten. Zeg: "de onnozelen".

Ik vind dat een groot verschil, en ik vind ook dat je anders moet omgaan met beide. Voor zover je vanaf een paard om kunt gaan met die types. Als je een bbt tegenkomt kun je hooguit een nummerbord noteren ofzo, maar meer kun je niet doen denk ik. Maar die types verdienen in mijn ogen geen greintje begrip, en geen greintje vriendelijkheid. Stel er gebeurd echt iets? Volgens mij zou je daar zelfs aangifte van kunnen doen. Ze weten tenslotte dat wat ze doen gevaarlijk is, anders vonden ze het niet zo leuk.
En de onnozelen..... tja...... we kunnen alleen maar hopen dat ze bijleren en/of heel veel gezond verstand hebben/gebruiken.

En dan heb je nog de ruiters... ik vraag me af hoeveel van jullie werkelijk wisten dat je te paard en ernaast een bestuurder bent en dus op de weg hoort en op een gelijkwaardige kruising voorrang hoort te krijgen boven een auto?

Wat overigens niet wegneemt dat ik niet op de weg rij. Ik ga mooi in de berm/fietspad, maar ik ben er wel van op de hoogte dat dat eigenlijk niet mag! En volgens mij vele ruiters niet.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:26

Prachtig hoor, al die regeltjes. Maar ik vind de veiligheid van mij en mijn paard (en dus ook ander verkeer) iets belangrijker dan 'de regeltjes', die naar mijn idee allang niet meer kloppen in de dagelijkse verkeerssituatie van tegenwoordig.

Ik denk trouwens dat het voor de fietsers nog veel gevaarlijker is om tussen mijn paard op de weg en de berm op het fietspad te fietsen (het fietspad is zo'n 'roze/paars' stuk met doorbroken lijnen langs de weg waar men 50 km per uur mag, maar helaas veel harder rijdt, sommigen meer dan 100 km per uur!!!). Dan om even om ons heen te rijden. De dagelijkse praktijk wijst dat heel duidelijk uit. De politie rijdt af en toe langs en niemand die tegen mij zegt dat ik daar niet mag lopen met mijn paard, omdat ze wel beter weten en daar ook begrip voor opbrengen.

Nee, ze mogen van mij die idiote asociale automobilisten wel eens keihard aanpakken die zo hard durven te rijden op een weg waar je niet harder mag dan 50 km per uur. Laat staan degenen die zo hard langs een wandelaar met een jong paard razen, soms zelfs nog toeterend en wel. Stoom uit je oren
En dan vinden sommigen het hier gek dat ik 'de regeltjes' aan mijn laars lap, terwijl ik alles zo veilig mogelijk probeer te doen!!! Verward

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:24

nadya
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik denk dat de politie ook liever heeft dat je in de berm rijd om ongelukken te voorkomen.
Ze hebben zelf ook paarden die door hen gereden worden maar die hebben heel wat training vooraf.
En dan nog schrikken die paarden nog.
Dus die weten best dat als je in de berm rijd aan een drukke gevaarlijke weg je dit doet wegens veiligheid.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:38

nadya/Helga: helemaal mee eens!!

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:40

Ik meng mij niet in voorgaande discussies, maar wil wel mijn mening op het geheel geven. Je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor de acties van je paard. Het zou fijn zijn als iedereen begrip heeft voor de reactie (en de gevolgen) van een paard. Maar helaas is dit niet zo, vaak voortkoemnd uit ontwetendheid. Ikzelf begreep ook nooit dat fieters hele bijzondere capriolen uithalen, totdat ik zelf mijn rijbewijs had.... Bij mij staat veiligheid van paard én medeweggebruikers voorop. Als ik langs de kant een grote gele container zie staan ga ik toch echt even midden op de weg rijden. Vervelend voor de medeweggebruikers, maar beter dat dan dat het paard toch schrikt en op straat springt voor een auto of nog erger tegen een fiets/voetganger. Ik probeer wel altijd uit te leggen waarom ik dit doe en vaak is er dan begrip. Dit is denk ik ook een boodschap voor alle mederuiters: probeer zelf het goede voorbeeld te geven. Ik verbaas mij namelijk regelmatig over het asociale rijgedrag van mijn mederuiters: op het voetpadrijden terwijl er een ruiterpad naast ligt, in het bos buiten de ruiterpaden rijden. Al rijdend mobiel bellen, roken, naast elkaar rijden, et. Het toppunt vind ik wel een voetpad met aan beide kanten een ruiterpad, aan elke kant een paard, en keihard naast elkaar galopperen. Dat nog tot daar aan toe, maar als daar 2 oude dames een wandelingetje maken staan deze tollend op het pad. Als je de ruiters hier op aanspreekt krijg je nog een grote mond ook. Ook het rijden op de stoep (het paard mest nog wel eens onderweg) is niet bevoordelijk voor de reputatie van ruiters in het verkeer! Laten we iig met elkaar proberen het netjes te houden en door te blijven communiceren met de medeweggebruikers begrip te krijgen voor het paard in het verkeer. Nog even een tip, gevaarlijke situaties in het verkeer kan je melden bij de regioconsulent. Allemaal heel veel plezier, maar vooral veilige buitenritjes!

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:43

Lien2
Ja daar heb je ook gelijk in.
Wij hebben hier dus geen ruiterpaden dus moeten gewoon langs de weg.
Nu kies ik voor de veiligheid van mij zelf me paard en m,n medeweggebruikers.
Ook al moet ik hiermee regels overtreden.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:46

ik was laatst met een geblesseerde merrie aan het stappen, over het harde, komt er een mercedes aan. hij kon er eigenlijk niet door maar duwde die bak er toch met volle vaart doorheen. hij was voorbij, ik tik met mijn vinger op mn voorhoofd, wat krijg ik terug een middelvinger. stelletje aso's. die kerel reed met 60 of 70 nog geen 10cm van mij af dus in volle vaart voorbij waarbij hij de berm in moest en wat takken raakte. eikel

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:55

Via de KNHS site kun je (bijna) ongelukken melden via de link http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=227& ... le=11&men=

Niet dat er onmiddelijk actie op wordt ondernomen, maar zo wordt wel inzichtelijk gemaakt hoe vaak er (bijna) ongelukken plaatsvinden.

En Helga1969, ik ben het helemaal met je eens. Ik kies ook voor veiligheid boven regels. Als je dit goed uit kan leggen zal (bijna) iedereen er begrip voor hebben.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:00

Ja, ik ben verantwoordelijk voor de acties van mijn paard. Gelukkig blijft hij altijd bij me, als we wandelen, ook al schrikt 'ie zich kapot van idioten die het leuk vinden om vlak naast je te gaan rijden en gas te geven, te toeteren, keihard rakelings langs te razen of te schreeuwen uit hun raampje. Boos!
Ik vraag me werkelijk af, als mijn paard van dit soort zaken schrikt, wiens schuld het dan is. Lijkt me dan toch duidelijk. Vork

Ik weet dat ik de eerste keren dat ik straks rijdend naar hei/bos ga, ik het eerste stuk ga lopen met hem, alleen al om ongelukken door deze asociale mensen te voorkomen. Reed iedereen nou normaal, zou er niets aan de hand zijn.
Ik heb ook altijd ogen in mijn achterhoofd en denk 'vooruit' bij het wandelen, dat leer je vanzelf wel met een jong paard. Knipoog Ik kan inmiddels aardig inschatten wat 'ie wel en niet 'eng' vindt.

Van voetgangers en fietsers heb ik nog nooit last gehad, zelfs niet van de wielrenners. Het eerste stuk naar de hei/bos toe, is geen ruiterpad aanwezig. Ik zie trouwens nooit galopperende ruiters voetgangers inhalen. Ik vind dat de ruiters hier netjes rijden zelfs. Misschien komt dat omdat het ruiterbewijs verplicht is hier? Al hoewel er velen illegalen rondrijden, zoals ik, omdat je bitloos geen examen mag doen en dan vertik ik het om aan al die poespas mee te doen. Clown

Natuurlijk moeten ruiters zich ook gedragen, absoluut, helemaal mee eens. Dat geldt voor elke weggebruiker in mijn ogen.

Vicky, wat jij beschrijft, maak ik bij elke wandeling buiten mee met mijn paard. Ik wandel met hem juist om hem verkeersmak te maken. Nou, een betere schrik- en obstakeltraining als hier op de dijk, kun je je niet meemaken. Koe
Inmiddels staan er wat flitspalen, gelukkig, maar niet op alle stukken en zodra ze de kans krijgen rijden ze 100 of harder, terwijl 50 het maximum is. Nou is mijn paard niet zo bang voor auto's, maar dat ze zo hard langs rijden, terwijl ik daar loop (altijd tussen het verkeer en de auto's in) zegt al genoeg hoe kwalijk ik zulke types vind.
Elke paardeneigenaar in het dorp hier, weet precies wat ik bedoel. Teveel aso's op de weg (al zijn er gelukkig ook heel veel mensen die wel normaal rijden en rekening met mij en mijn paard houden).

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:05

lien2
Ik denk dat heel veel mensen hier wel wat aan hebben.
Aan de link die je daar neer zette.
Ik wist ook net dat die we was.
Maar als iedereen daar zou plaatsen wat er gebeurt is dan ze meer kunnen doen als dat niemand zoiets zouden melden.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:17

Huertecilla schreef:
khirshanta schreef:
Je mag met je shet, als je aan de wandel bent, rustig op de stoep lopen.


Euh, kijk dat eens na. Volgens mij ben je strikt genomen dan nog steeds een 'bestuurder'.

hc


Pheh! ik heb mijn theorie boek verkeerd begrepen, er staat iemand op een paard, op de bok van een wagen en in de trailer, maar geen van een onbereden paard. Excuses!

Verder ben ik trouwens wel (volgens mij toch Bloos!) goed op de hoogte van de regels, en mijn verdere rechten en plichten als paarden bestuurder Clown

Ze staat ook altijd nétjes in het parkeervlak als ze even op de oprit moet blijven staan Haha!

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:25

nadya, ik kende dat paard helemaal niet, was voor mn werk. ik moest 20 min met der over het harde stappen omdat ze een blessure had. dus ik wist niet hoe ze zou gaan reageren. sorry maar als ze op hol was geslagen en hij een flinke deuk in zn auto had gehad, was dat toch echt niet mijn schuld geweest. en die vent durft dan ook nog eens zn middelvinger naar me op te steken, terwijl hij fout is. ik kan hier zo boos om worden

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:40

Vicky_88 schreef:
nadya, ik kende dat paard helemaal niet, was voor mn werk. ik moest 20 min met der over het harde stappen omdat ze een blessure had. dus ik wist niet hoe ze zou gaan reageren. sorry maar als ze op hol was geslagen en hij een flinke deuk in zn auto had gehad, was dat toch echt niet mijn schuld geweest. en die vent durft dan ook nog eens zn middelvinger naar me op te steken, terwijl hij fout is. ik kan hier zo boos om worden


Ja, ik snap je helemaal. Ik geloof ook niet dat als een andere weggebruiker zich zo aso gedraagt, jij verantwoordelijk bent voor als je paard schrikt en schade veroorzaakt. Kan ik me niets bij voorstellen, want zo'n weggebruiker gedraagt zich niet en is de oorzaak van een eventueel ongeluk. Brrr, moet er niet aan denken met mijn lieve paard.....

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:28

Ik rijd alleen met de kar op de weg, soms op de fietspaden aangezien de eigenaar het soms té druk vind met het verkeer, en bang is voor aanrijdingen met auto's.
De fietspaden waar ik ga zijn breed genoeg en kunnen makkelijk 2 mensen langs. natuurlijk kan het op het fietspad ook 'gevaarlijk' zijn, maar er rijden geen tractoren die over je heen kunnen lazeren.
als ik erop rijd ga ik gewoon op de ruiterpaden, ze zijn niet voor niets hier aangelegt dus maak ik er ook gebruik van.
Als ik naar het park toe ga is het wél een kwartier stappen over de fietspaden en de weg, maar ook dan, als ik tussen de auto's rijd ga ik netjes aan de kant zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren en er niet getoeterd hoeft te worden.

Misschien zijn dit de regels niet via de wet, maar ik heb liever veiligheid voor mij en me pony/paard dan me aan de wet te moeten houden en blindelings op de weg rondcrossen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:06

Ik rij ook op het fietspad of in de berm. Ik zal NOOIT op de weg lopen, en al zeker niet op zo'n 80 km/uur weg zoals die er zoveel zijn in de buitengebieden. Die kleine buitenweggetjes is natuurlijk iets anders.

Maar dan is er wel het verschil dat je wéét dat je feitelijk fout bezig bent, of dat je zo onwetend bent dat je denkt het volste recht te hebben om op het fietspad te rijden.

Dat recht heb je dus pertinent niet, ookal zal geen agent zich hier druk om maken. (tenminste, dat heb ik nog nooit gehoord)

Ken je regels, daar gaat het om.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:26

Maanling schreef:
En dan heb je nog de ruiters... ik vraag me af hoeveel van jullie werkelijk wisten dat je te paard en ernaast een bestuurder bent en dus op de weg hoort en op een gelijkwaardige kruising voorrang hoort te krijgen boven een auto?

Wat overigens niet wegneemt dat ik niet op de weg rij. Ik ga mooi in de berm/fietspad, maar ik ben er wel van op de hoogte dat dat eigenlijk niet mag! En volgens mij vele ruiters niet.


Jij weet dan vast OOK dat als jouw paard mest waar jij niet hoort te rijden dát een probleem veroorzaakt, niet het poepen waar jij hoort te rijden. Bijvoorbeeld Knipoog

Het is bij beeld- en dus meningsvorming een groot probleem dat het merendeel van ruiters geen benul heeft van de regels, dus de perceptie onjuist ÍS. Dan krijg je meningen op basis van onjuiste informatie = onzin.
Van 'discussie' kan dan uiteraard evenmin sprake zijn.

De moraal van veel verhaal is dat asociaal in het verkeer bepaald niet exclusief niet-ruiters betreft.

hc

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:20

Citaat:
Jij weet dan vast OOK dat als jouw paard mest waar jij niet hoort te rijden dát een probleem veroorzaakt, niet het poepen waar jij hoort te rijden. Bijvoorbeeld Knipoog

Jep! dat weet ik Bloos

Citaat:
Het is bij beeld- en dus meningsvorming een groot probleem dat het merendeel van ruiters geen benul heeft van de regels, dus de perceptie onjuist ÍS. Dan krijg je meningen op basis van onjuiste informatie = onzin.
Van 'discussie' kan dan uiteraard evenmin sprake zijn.

De moraal van veel verhaal is dat asociaal in het verkeer bepaald niet exclusief niet-ruiters betreft.


*amen* Cool

Liset_Diffie

Berichten: 346
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Tiel

Re: asociaal in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:17

Het is gewoon heel erg aciaal !
Wij hebben dat ook wel eens ( voor al omdat ze bij ons hard rijden Boos! )
Ik wenk ze meestal als ze mogen komen.
Gewoon je pony bijvoorbeeld zeggen ( 'Braaf meisje ' enz..)
Daar word een paard meestal rustige van.. Knipoog